Annons:
Etikettinternet
Läst 4921 ggr
[Sandi92]
12/26/13, 1:27 AM

Adblock funkar inte i windows 8

Får inte adblock till firefox att fungera i windows 8. Nån som vet hur man åtgärdar det?

Annons:
annia1
12/26/13, 2:04 AM
#1

Jag har inte win 8 så jag vet inte hur den funkar. men det kanske kan bero på att du fått in skräp i din dator.

Tittar jag på ditt inlägg så är ordet windows understruket och håller jag musen över så står det "click to contiue > by safesaver" och det är adware/PUP så kallad oönskat program. Då adware är program som ska visa extra annonser/reklam så kanske det är det som gör att du har problem med adblock för adblock ska ju blockera reklam. Så möjligt att adwaret istället blockar adblock.

Här är en länk till en sida (på engelska) hur man kan få bort det. Om du inte kan själv så be nån annan hjälpa dig att rensa datorn.

Om det inte räcker med att rensa datorn på skräpet så skulle jag föreslå att du avinstallerar firefox och installerar den på nytt. Vad jag vet så ska adblock funka även på win 8.

.

papa-bear
12/26/13, 10:04 AM
#2

länken i trådstarten går tillbaka till tråden, om man tror på vad som står i statusfältet. jag har inte klickat, så jag vet inte om det går tillbaka hit om man klickar.

Zepp
12/26/13, 4:35 PM
#3

Som sagt vad, du har instalerat ett Adware.. ta bort det!

Du vet antagligen inte om det.. men du har instalerat något du inte vill ha på datorn!

https://www.google.se/search?q=safe+saver&oq=safesaver&aqs=chrome.1.69i57j0l5.5793j0j7&sourceid=chrome&espv=210&es_sm=122&ie=UTF-8

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annia1
12/26/13, 4:40 PM
#4

papa-bear det stämmer att länken går tillbaka till den här sidan, om man inte har skräp i datorn vill säga. 

Nu vet jag inte hur alla dessa adware funkar. Jag har för mig att jag läst vid nåt tillfälle att det kan räcka med att hålla musen över en sån länk för att det ska visa annons/reklam medans det på andra står att det visar om man klickar på länken. Sen vet jag inte om man måste ha exakt samma adware för att det ska visas. 

Men när en länk ser ut som den i TS så har man troligen utan att man vet om det fått in skräp när man laddat hem nåt annat program.

.

[Sandi92]
12/26/13, 7:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tack för hjälpen! Problemet är att jag inte vet vilka dessa program är. Vill inte råka avinstallera något annat viktigt. Om jag lägger upp skärmklipp på listan över program, skulle ni kanske kunna hjälpa mig med vilket/vilka jag ska ta bort?

[Sandi92]
12/26/13, 7:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

2

Annons:
annia1
12/26/13, 7:55 PM
#7

Sandi det är svårt att säga exakt för adware kommer inbakad med andra program man laddat ner. Så det bästa är om du kan ta hjälp av nån och sen använda de program som jag gav länk till i #1 för de programmen brukar rensa bort själva adwaret, men behålla själva programmet om man nu vill ha sina program kvar.

Men jag har tittat på dina bilder och det finns ett program som brukar finnas med hos andra som haft skräp i datorn och det där det står conduit. För din del står det i vänstra kanten search protect. Rätt långt ner på din andra bild. Det är det jag känner igen från andra som haft adware.

Jag kan inte säga säkert att du får bort själva skräpet genom att avinstallera det programmet. För det brukar även lägga sig som tillägg och kan då ev återinstallera sig den vägen. Så du får även kika under tillägg i dina webbläsare (och ta bort där också), alltså inte bara firefox. och du får även gå in på hantera sökmotor för det ligger troligen där med.

.

Zepp
12/27/13, 12:24 PM
#8

Search protect från Conduit är ett adware.. ta bort det!

Lämpligen med hjälp av Revo uninstaller!

http://www.revouninstaller.com/revo_uninstaller_free_download.html

Ofta kommer det tillbaka.. då får man luska vidare!

Sen kan du ta bort programen från Apple, de är nästa lika duktiga på att ställa till det på en PC.. rena adwaren!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annia1
12/27/13, 3:09 PM
#9

zepp behöver hon inte ha apples programmen så att synkning funkar till itunes och icloud. För jag utgår då ifrån att hon använder dessa två.

.

Zepp
12/27/13, 5:17 PM
#10

Då skall hon köpa en Mac.. för de är ett elände på en PC!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Andina
1/12/14, 12:06 PM
#11

Nu har jag, idag på förmiddan, sett tre inlägg gjorda av två olika användare, på två olika ifokus-sajter, med "safesaver-länkar" - motsvarande den som syns i TS här.

Kan det vara så att jag som läsare av inläggen, har fått detta adwareskräp i datorn, eller är det så att den som skrivit inläggen har 'skräpet'? 
Jag har trott att det är skrivaren av inläggen som har skräpet - men när jag nu på kort tid råkade på safesaver-länkar från en annan inläggsskrivare också, så blev jag lite konfunderad… Kanske är det i min dator som sk-ten finns i??? (Eller är det bara en tillfällighet att jag råkade på safesaverskräpet från två olika medlemmar…?

(Scannar just nu av datorn med mitt Kaspersky.)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[VSK]
1/12/14, 12:21 PM
#12

TS länk går ju hit till den här tråden på min dator.

Jag vet inte ens vad safesaver är för nåt 🤔

Andina
1/12/14, 12:24 PM
#13

#12http://www.anti-spyware-101.com/se/safe-saver 

(ska just kolla nu om jag hittar det i min dator (genom kontrollpanelen, lägg till/ta bort program)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
[VSK]
1/12/14, 12:27 PM
#14

Tack för länken Andina 🤗

(anledningen till att jag ej kände till det är för att jag klarat mig. -skannar burken jämt när jag har dö-tid).

Andina
1/12/14, 12:29 PM
#15

Jag skannar också rätt ofta - men blev brydd nu när jag sett dessa länkade ord på flera ställen, utöver denna i tråd. Har inte hittat något i min dator ännu, dock. Tack och lov - hoppas jag! ;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[VSK]
1/12/14, 12:30 PM
#16

Jag blockerar ju en massa fulkod både i hostfile och i webbläsaren, så på sätt så slipper man ju en hel del.

Andina
1/12/14, 12:34 PM
#17

Jag har adblock o flashblock, dock, men tror inte de räcker fullt ut. Mer avancerade metoder för att blocka övergår mitt lilla förstånd! ;)

Men OM det är JAG som har skräpet i datorn, så kanske jag inte har upptäckt det p g a dessa 'blocks'… så tänker jag…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[VSK]
1/12/14, 12:38 PM
#18

Vilka prenumerationer har du i adblock då?

Om jag fattade din länk rätt så är det ju ett program i datorn som öppnar nån form av reklamruta, och då så hjälper ju ej adblock eftersom adblock enbart blockerar i webbläsaren.

Andina
1/12/14, 12:49 PM
#19

Jag vet inte vilka prenumerationer jag har i adblock… "allt"… ;)) Men den har fungerat bra - ser inga annonser alls. Likaså fungerar flashblocken bra, där kan jag ju aktivt välja om jag vill se en flash från gång till gång.

Aha, har inte uppfattat att de lägger upp 'reklamrutorna' i själva datorn o inte bara i webbläsaren. Nå' såna reklamrutor har jag inte heller sett. 
Thanx, för den lärdomen! 

Så jag hoppas, för min egen del, att jag trott rätt, att dessa ordlänkar skapas av skrivaren p g a att denne har safesaverskräpet i sin dator…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[VSK]
1/12/14, 12:53 PM
#20

Flashblock kör jag oxå med. -är ett måste idag 😛

Annons:
Charlott_
1/12/14, 1:38 PM
#21

Jag har också det skräpet i datorn, jag har läst hela tråden men hittar inget i ''Program och funktioner'' i datorn :s 

Vad gör jag? :O

Andina
1/12/14, 1:47 PM
#22

#21 - Har du gått in på Start / Kontrollpanelen Lägg till eller ta bort program och kollat den vägen?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Charlott_
1/12/14, 1:55 PM
#23

#22 Japp, gjort de flera gånger, har nu återställt datorn 2,5 vecka tillbaka å se om de fungerar. Pappa kommer förbi sen så han får kolla på datorn :)

Andina
1/12/14, 2:02 PM
#24

#23 - Hoppas återställningen räckt till! 

Annars får vi hoppas att någon annan läser tråden här och kan hjälpa till, eller om din pappa lyckas med det!

Håller tummarna! 👍

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[VSK]
1/12/14, 2:06 PM
#25

jag brukar installera om det som inte går att avinstallera utifall det blivit knas med nå filer mm.

mången gång så får man frågan vid installationen om man vill installera/avinstallera. om de alternativen inte finns så ökar ju iaf möjligheten att Windows avinstallationsprogram fixar biffen, eller så avinstallerar man tex med Recuva (vilket är att rekommendera då det städar registret mm med avancerad avinstallation).

annia1
1/12/14, 4:41 PM
#26

Jag vet inte hur alla dessa adware, PUP:s funkar då det hela tiden kommer nya varianter som beter sig olika så jag skriver utifrån hur jag uppfattat det hela.

Om man har skiten i datorn så ska man få upp reklam när man håller musen över länkarna eller ev att man måste klicka på länkarna osäker på vilket. Och vad jag vet så ska det stå adress till vad det nu är nere i listen. Det man kan prova för att se om man själv har är att slå av tex adblock och vad man nu har för andra blockerare och se om det dyker upp extra reklam som inte ska finnas. 

När det gäller reklamen man får. Många gånger så gör adblock så att de inte syns, men inte alltid. Det finns dessutom skit som gör att det dyker upp reklam fast man inte har webbläsaren uppe och då hjälper inte adblock ett skvatt.

Nej adblock och flashblock skyddar inte mot att få in skiten eftersom skiten medföljer när man laddar hem andra program främst gratisprogram. Vad jag vet så finns det inget blockeringsprogram som skyddar mot att få in det. Det som kan skydda är det egna antivirusprogrammet, men man får gå in på inställningarna och titta om man hittar inställning för upptäckt av pup. Nu kan det stå olika, men titta efter nåt i stilen med upptäck PUP:s eller upptäck oönskade program. På engelska bör det stå nåt i stil med detect PUP:s eller detect unwanted programs.

Klicka i den inställningen om den finns och sen skanna igenom med det egna antivirusprogrammet.

Det man kan prova är de program jag länkade till tidigare, kommer här igen. Och de programmen kan man använda även om man det heter nåt annat. Får man inte bort det eller om man är osäker på att man fått bort det så tipset/rådet är att regga sig på eforum. Där får man skräddasydd hjälp för just den egna datorn. Man klickar först på gruppen säkerhet och sen på gruppen virus, skadliga program & botemedel. Skriv inte i någon annans tråd utan starta en egen tråd även om det finns trådar som innehåller samma sak som man själv har och det är för att undvika förvirring vad man ska göra och just för att det är att man får hjälp just för sin egna dator. Visst många gånger får man göra samma sak som andra, men varje dator är unik så man får hjälp utifrån sin egna dator.

Jag har själv sett såna länkar emellanåt och jag vet inte hur många gånger jag skannat igenom datorn för jag trott lite som dig andina att så många så kanske det ligger hos mig. Men hittills så har min dator varit ren.

.

annia1
1/12/14, 4:44 PM
#27

VSK det med att installera om ett program, jag vet inte om det är så bra ide om man fått in skiten. Vissa av dessa program förstör borttagningsfiler just för att de inte ska kunna tas bort och de vill att man ska installera dom igen. Nu vet jag inte, men risken finns att man får in värre saker om man installera om dom i dessa fall.

När det gäller vanliga program så kan det säkert funka, men jag skulle inte göra det när det gäller den här typen av program.

.

Annons:
[VSK]
1/12/14, 4:55 PM
#28

#27

Det finns ju ingen lösning som gäller för allt och alla, men jag har installerat om ett antal ggr för att få hela installationsfiler/registerfiler. Sunt förnuft råder.

annia1
1/12/14, 5:00 PM
#29

Japp, sunt förnuft kommer man långt med.

.

[VSK]
1/12/14, 5:03 PM
#30

🙂

Andina
1/12/14, 5:27 PM
#31

Nej, jag förstår det, Annia, att ad- o flashblocks inte hindrar nå't från att komma in i datorn. Tänkte dock att de kan ju blockera mig från att se eventuellt skräp som redan lyckats ta sig in. Och det är ju bra att göra som du skriver, att 'avinstallera' dem för att se om nå't fuffens dyker upp (som du skriver).

Jag har skannat datorn 'utan o innan' nu - och min dator verkar 'ren' åtminstone. 

Kollade tidigare idag efter Safesave på samma eforum som du länkade till också, Annia1 - hittade endast en tråd där (som hänvisade till en annan tråd), så jag vet inte om detta Safe Save är nå't lite nyare skräp - och att det är därför jag sett det vid några tillfällen nu idag.

Som ni säger - sunt förnuft leder en långt! :) Men ibland kanske det sunda förnuftet är kortare än man tror… ?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

annia1
1/12/14, 5:44 PM
#32

Andina när det gäller nytt. Både ja och nej. Safe saver har funnits ett tag det ser man om söker på nätet att det finns rätt många olika borttagninsguider. Och om man läser på engelska forum så finns det rätt många. Däremot så kan det vara nytt för sverige.

Jag har vid några tillfällen sett nåt namn och sökt på nätet och inte hittat nånting för att bara några dar senare få massvis med träffar. Så det dräller in nya namn och nya varianter hela tiden.

Så det kommer nytt hela tiden. Inte bara att det har ett nytt namn utan att det även ställer till nya saker. Det med att man kan se reklam fast man inte har webbläsare uppe är relativt nytt och det allra nyaste (gäller än så länge) är att man kan få in skit som spelar musik på datorn.

.

Andina
1/12/14, 5:51 PM
#33

#32 - :) Ja, ganska så 'nytt' för Sverige, tror jag nog att det kan vara. 

Även jag såg många sajter med info om Safesaver. Men inte särskilt många på ren svenska - de flesta sidorna på svenska var "googleöversatta" (dvs med dålig svenska).

Har också sett att det poppar upp skräp som sätter fart på musiken i ens dator. Tur för mig då, att jag inte har högtalare kopplade till datorn… :) Jag slipper i alla fall höra eländet. (Men ja, jag vet, tråcklar sig nåt sånt in i min dator, så finns det ju där, även om jag inte hör…)

🙂

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

annia1
1/12/14, 7:34 PM
#34

Andina att det inte finns just nåt på svenska tror jag beror på att svenska är så litet språk så att även om det är en svensk som skriver en borttagningsguide så gör den det på engelska så att flera ska ha nytta av det. För många utgår ifrån att de flesta svenskar kan engelska.

Jag läser numera mycket på malwarebytes antimalware forumet och dit vänder sig människor från hela världen inkl sverige. Enda svenska forum som jag sett som arbetar med skräddasydd hjälp är eforum och sen alltomvista, men det är samma tjej på de två svenska forumen. Sen finns det ju andra svenska forum, men då är det inte den skräddasydda hjälpen. Sen finns det flera stycken som är på engelska.

Jag kan säga när det gäller alltomvista så är jag inte riktigt vän med det för där går andra in och svarar fast dom inte ska. För får man skräddasydd hjälp så är det bara en som ska hjälpa. Så det ska bara vara två personer i en sån tråd, den som har problem och en som hjälper till. Och det för att undvika förvirring/missförstånd.

Sen det här med adware. pups det är väl de senaste månaderna det verkligen har "exploderat" på nätet så vi kommer nog få mer av det vi också.

.

Annons:
Upp till toppen
Annons: