Annons:
Etikettoperativsystem
Läst 3316 ggr
Scorpio97
2013-12-27 22:00

XP till Windows 7 (Hur gör jag?)

Har haft Windows XP nu rätt länge. Har en rätt gammal dator också, som är lite allmänt seg. Har köpt mer ram-minne, och då det inte fungerade så föreslog min bror (som är datorkunnig) att det kanske är hårddisken som är lite sliten. Så vi var in och köpte en till, och har lyckats fått in den i datorn.

När vi ändå var i datorbutiken så passade jag på att köpa Windows 7. Nu sitter jag här och försöker lista ut hur sjutton jag ska göra för att få bort XP:n och installera sjuan istället. Min bror är tyvärr inte hemma längre, så han kan inte hjälpa mig. Jag har två gånger lyckats formaterat och installera XP:n igen på min dator, så det vet jag hur man gör. Tänkte att det är väl bara att sätta i skivan till sjuan, och så göra lika. Det var det inte. BIOS-menyn (visst heter det så, den här blåa sidan?) ser helt annorlunda ut, och jag vet inte hur jag ska göra då (jag har haft en guide skriven av brorsan när jag formaterat tidigare)

Så, är det någon som kan skriva en enkel steg-för-steg åt mig..?


//Jessie

Annons:
_Fisken
2013-12-27 22:10
#1

Finns det ingen Quick Guide? Det är nog ingen BIOS-sida. Det är nog att du startat på install-CD:n och den är oftast blå. Den brukar vara vägledande….
Om det är BIOS:en måste du se till att du kan starta på CD:n. Det ställer du om i Boot-menu. Först ska den kolla av CD:n, om det inte sitter nån startbar CD i läsaren ska den som andra steg prova på hårddisken….

Scorpio97
2013-12-27 22:13
#2

Fanns ingen installation-guide med, om det var det du menade..?
Jag satte i skivan och tryckte på F8+Delete, som jag gjorde när jag har formaterat tidigare. 

Vart hittar jag Boot-menyn, och hur ställer jag om så att den startar på CD:n?


//Jessie

_Fisken
2013-12-27 22:14
#3

Om du har kamera så ta gärna en bild av monitorn och lägg upp den här…

_Fisken
2013-12-27 22:19
#4

Du måste avgöra om datorn startat på CD:n eller inte. Det är nr 1. När du trycker F8-Delete, kommer du antagligen in i BIOS.

I BIOS finns det nånstans Boot-menu eller Startup eller nåt sånt…där finns en lista. First, Second, Third etc.  Det är i vilken ordning datorn ska starta. Många gånger ligger hårddisken på First. Det är bra att ha CD:n på First och HD:n på Second. Det är för att OM man stoppar i en installationsskiva typ Win7 så ska datorn starta på CD:n och aldrig aktivera Hårddisken.

Scorpio97
2013-12-27 22:28
#5

Har tyvärr bara mobilen, och den vägrar ladda upp bilder här på iFokus tyvärr.

Det står BIOS SETUP UTILITY högst upp på sidan i alla fall? Borde väl vara rätt då.

Finns Main, Advanced, Power, Boot och Exit i menyn. Antar att det är Boot jag ska ha då? I Boot-menyn finns det Device Priority, Hard Disk Drives, Settings Configuration och Security.


//Jessie

Scorpio97
2013-12-27 23:05
#6

Det står att första "Boot Device" är CDROM:PM-Optiarc D, och andra är HDD:3M-WDC WD1600A. Det är väl rätt…?


//Jessie

Annons:
_Fisken
2013-12-27 23:06
#7

Japp. Då ska du stoppa i Win7 CD:n och starta om datorn och INTE trycka F8++.  Följ sedan anvisningarna….borde gå.

Scorpio97
2013-12-27 23:24
#8

Den frågar vart jag vill installera Windows. Finns disk 0 och disk 1… Brorsan sa att jag skulle installera på nya hårddisken, visst bör det vara disk 1 då, eller? (Disk 0 är på 149GB och disk 1 är på 931.5GB, så det känns som att 1 är den nya)

Har tidigare bara haft Lokal Disk C, och inte både C och D. Måste jag ha två nu, nu när jag har två hårddiskar?


//Jessie

_Fisken
2013-12-27 23:33
#9

Jag kan inte se varför du inte ska installera på 1:an. Nu vet du ju hur du gör. Ja, du kommer att ha två stycken. Inte helt fel. Bra att lägga operativet (Win7) på den ena och ha data (Mina Dokument) på den andra. Skulle HD:n pajja med Win7 så har du ju datat kvar.

Scorpio97
2013-12-27 23:35
#10

Okej, då installerar jag på 1:an.

Jag hade bara C förr, eftersom Sims 3 vill vara på samma som Windows, och då blev det för lite utrymme. Då var det mer praktiskt att bara ha en. Men det verkar ju finnas mer plats på nya, så det borde ju inte bli något problem ändå.

Nu borde jag klara resten, tack för hjälpen! (:


//Jessie

Scorpio97
2013-12-28 01:11
#11

Ljudet verkar inte fungera… Har letat upp ljudkortet på enhetshanteraren (tror jag i alla fall, det verkar heta High Definition Audio Device), och högerklickade och lät windows leta efter en uppdatering. Windows säger då att det är senaste versionen.


//Jessie

Zepp
2013-12-28 02:30
#12

Kör Speccy så du kan läsa exakt vad ditt ljudkort heter.. sök sen drivare för W7 på tillverkarens sida.

http://www.piriform.com/speccy/download

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

deeman
2013-12-28 13:15
#13

Operativsystemet installeras på den lokala systemdisken C: som är Disk 0 i normala fall. I övrigt så ser jag ingen anledning i att installera Windows på den stora hårddisken Disk 1.

 

  1. Installera Windows på Disk 0(Systemdisken).
  2. Installera även sådant som t.ex ordbehandlingsprogram, skype etc. Installera även ett säkerhetspaket eller en fristående brandvägg och antivirus på systemdisken.
  3. Den stora hårddisken(Disk 1) är troligen en EXTRA hårddisk (jag skulle inte installera Windows på denna), använd denna till övriga program och spel samt lagring/backup etc.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
Scorpio97
2013-12-28 21:14
#14

#12 Installerade Speccy, men under Ljud så står det bara "High Definition Audio Device".


//Jessie

Zepp
2013-12-29 03:08
#15

Ja då blir det att kolla vad moderkortet heter för antagligen är ljudet integrerat på detta.

Sen så hämtar du ljuddrivarna för det moderkortet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

deeman
2013-12-29 17:18
#16

#14 Med ganska stor sannolikhet så är ditt ljudkort ett integrerat ljudkort vid namn High Definition Audio Device som i sig är ett ljudkort/en ljudkrets från tillverkaren Realtek. http://www.realtek.com

Passande drivrutiner hittar du ev. här: http://www.realtek.com/downloads/downloadsView.aspx?Langid=1&PNid=24&PFid=24&Level=4&Conn=3&DownTypeID=3&GetDown=false

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


NicklasE
2013-12-30 20:35
#17

Men vänta nu, TS skrev ju att formatering och fresh install av Windows XP fungerat två gånger tidigare. Var kom ljudkort drivrutinerna då ifrån? TS, har du kört windows update? Har du tur hämtar den nödvändiga drivrutiner. Prova därefter det som "deeman i inlägg 16" föreslog. Om det inte fungerar, kolla om du kan hitta moderkortets namn, står vanligen skrivet på själva moderkortet. Då kan du gå in på moderkort-tillverkarens hemsida och hämta drivrutiner.

Scorpio97
2013-12-30 22:32
#18

När jag har formaterat tidigare, så har jag haft en skiva med drivrutinerna. Windows 7 vägrade acceptera skivan, då den inte var licenserad (eller nått liknande)

Jag har kört update flera gånger, och uppdaterat allt som den föreslagit (: 

Ska prova med länken i #16, har varit lite upptagen, så jag har inte hunnit.


//Jessie

[VSK]
2013-12-31 04:51
#19

#18

Stäng av Windows krav på signerade drivrutiner.

Scorpio97
2013-12-31 10:38
#20

#19 Hur gör jag det?

Provade länken i #16, men det verkade inte fungera.

Enligt Speccy så heter mitt moderkort ASUSTeK Computer INC. M2N-MX (CPU 1).


//Jessie

Annons:
[VSK]
2013-12-31 15:43
#21

Starta om datorn, tryck på F8 hela tiden tills du kommer till en meny. Välj alternativet du skall ha. detta gäller bara en gång. Nästa gång du startat om så är kravet på signerade drivisar tillbaka.

Zepp
2013-12-31 15:46
#22

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Scorpio97
2014-01-03 22:44
#23

Skivan jag hade fungerade tydligen inte med win7.

#22 Vilken ska jag ha? Och hur installerar jag?


//Jessie

Zepp
2014-01-04 00:36
#24

Jag antar att du har 32 bitars dator?

Kolla i BIOS vad processorn stöder.. sen oxå vilken variant du instalerat.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Scorpio97
2014-01-06 12:49
#25

Min bror var hem en sväng igår, och då fixade han ljudet på min dator på en gång.

Tack för hjälpen allihopa! :D


//Jessie

Upp till toppen
Annons: