Annons:
Etikettövrigt
Läst 912 ggr
Shelsy
2014-01-04 15:20

Vart har ni alla bilder?

Jag undrar vart ni har alla era bilder, i datorn, minneskort, skiva?? Varför jag undra är för jag har säkert upp mot 10.000 bilder på min dator, vilket har resulterat i att mina data är otroligt seg och är rädd att den kommer krascha snart. Jag vill hinna få bort alla mina bilder ur datorn, men vad ska jag göra? Har inte nån jätte stor budget, så kan inte köpa nåt jätte dyrt… :-/ Tacksam för snabba svar och tips!

Annons:
kissidor
2014-01-04 15:25
#1

en extern hårddisk som du ansluter via usb behöver inte vara så dyr 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
2014-01-04 20:31
#2

En extern hårddisk är att föredra, ge gärna exempel på vilken summa du hade tänkt så kan man lättare hjälpa dig hitta någon som passar dina önskemål. Hur stor är den du har i datorn idag?

Shelsy
2014-01-04 20:54
#3

#2 Ungefär 500kr max. Hur stor? Vad menar du?

Zepp
2014-01-04 20:59
#4

I molnet!

Du har väl gratis lagring i molnet från din ISP?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Shelsy
2014-01-04 21:08
#5

#4 Hehe… Molnet? ISP? Som ni märker är jag inte speciellt duktig på sånt här…

Inkanyezi
2014-01-04 21:21
#6

ISP är företaget som du anlitar för Internet, och det kan tänkas att du har ett erbjudande om molnlagring där. Det finns också andra molntjänster, både gratis, rätt så begränsade och som kostar en slant, men där man kan spara större mängder data. Men det första kanske borde vara att skaffa en extern hårddisk: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/datorkomponenter/harddiskar/externa_usb_2.0-3.0_2.5/pris/

Annons:
Ladydragon
2014-01-04 21:25
#7

#4 Zepp menar nån molnlagrinstjänst och nej det ingår inte hos alla internetleverantörer….

jag använder själv Dropbox (molnlagrinstjänst) till mina bilder dock så är 1 GB gratis sen måste man betala….

O.B.S min rekommendation är att om man använder molnlagrinstjänst så ska man kryptera bilderna eller vad man nu laddar upp där för att säkerställa att ingen kan komma åt ditt material 
AXcrypt fungerar utmärkt för ändamålet och är gratis

sen brukar jag oxå spara mina bilder på en annan hårddisk har flera i datorn även på ett usb minne….

extern hårddisk är oxå ett mycket bra alternativ

Liz85
2014-01-04 22:06
#8

Jag har mina foton på flera olika ställen för att inte förlora de om en källa plötsligt slutar fungera.

Har de på:

1. Extern hårddisk

2. Brända på dvd-skivor

3. De som jag känner att jag har nytta av för tillfället eller vill ha lätt åtkomst till ligger även på den interna hårddisken.

Shelsy
2014-01-05 00:59
#9

Nu har jag kollat, jag har 24.601 filer, alltså bilder. Storlek: 119GB.

kissidor
2014-01-05 09:17
#10

här har du en filtrering från prisjakt på externa hårddiskar med minst 500 GB sorterad på lägsta pris, och som du ser finns det faktiskt ett litet fåtal under 500kr, även om det var ett väldigt lågt tak du hade satt för att lösa ditt problem: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s157331972&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

molnlagring föreslog jag inte eftersom det rör sig om så mycket, dock skulle du ju kunna välja ut några extra viktiga bilder att ha även i dropbox eller liknande.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
2014-01-06 17:31
#11

#3, 500 kr? Ja det var inte mycket, det är bättre att man faktiskt lägger en större summa på sådant som är mycket värdefullt för en annars kommer man ju bara ångra sig ifall det skulle gå förlorat men är det verkligen den summa du hade tänkt så är kissidors tips i inlägg 10 det bästa.

beem
2014-01-06 21:01
#12

Ett tips - kolla så att den externa hårddisken säkert passar till det OP du har.

Jag köpte en ny extern  förra veckan från Dustin Home -en Samsung - som enl. info och info  på kartongen ska klara Win. 8 men det gjorde den inte. Jag får använda den utan mjukvaran som egentligen är med.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: