Annons:
Etikettköp-och-sälj
Läst 1639 ggr
sandis
1/4/14, 6:46 PM

Köphjälp - bärbar?

Hej!

Jag ska köpa en ny bärbar dator.

Den ska gärna kosta så lite som möjligt och samtidigt vara så bra som möjligt :-) Vet att det är en omöjlighet.

Men det jag behöver är en dator till plugg, alltså skriva anteckningar under föreläsningar och sedan rapporter mm.

Se strömmande film och surfa. 

Jag använder ofta flera fönster samtidigt då jag klipper och klistrar vid arbeten.

Eftersom jag ska bära med mig den och inte alltid har tillgång till strömkälla under en dag så är det viktigt med bra batteritid och låg vikt. Däremot är inte själva utseendet viktigt för mig. Gärna något som jag kan ha några år framöver.

Är det någon som har några förslag?

Annons:
[Moa-]
1/4/14, 7:44 PM
#1

Det din dator behöver är RAM, eftersom du vill arbeta med flera processer samtidigt, däremot hjälper det inte att endast höja en parameter, utan då får du istället en flaskhals på datorn. CPU och ram är de parametrar du fräst bör kolla på, gärna med dedikerat grafikminne eller beroende på prisklass separat grafikkort.

Vilken dator du vill ha beror ju på vad du är beredd att lägga.

Personligen köpte jag min för 3000 kr, för drygt två år sedan. Denna har hållit bra åt mig, och jag skulle tro att vi ha relativt liknande behov. Datorn startas när jag är hemma, sedan rullar minst en serie/youtube/playkanal på en extern skärm, och skärmen har jag en annan webbläsare med många flikar, ofta även ett worddokument/exceldokument och dylikt och detta har min dator fungerat bra till. 

Min dator har 4 GB ram, idag skulle jag kräva mer vid ett köp (8 GB), och helst en fyrkärning CPU, dock går priset upp med dessa krav, då prisnivån verkar legat ganska still under dessa år.

Zepp
1/4/14, 8:58 PM
#2

http://www.inet.se/kategori/81/notebook-14-16-?Sort=price-a

Sen så.. man får vad man betalar för.. och det är ingen skillnad mellan märkena, det är samma komponenter i alla!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

sandis
1/4/14, 9:24 PM
#3

Tack för svar! Nu känner jag mig lite klokare.

Är det verkligen ingen skillnad på märken?
Hör så många som säger att Acer är sämst. Att Lenovo, Asus, HP är bland de bättre. (Samt Apple, men det är ju en helt annan prisklass),

Är det samma kvalitet på alla i samma prisklass?

Såg en billig Fujitsu som hade bra specifikationer, vågar man köpa en sådan?

[Moa-]
1/4/14, 9:29 PM
#4

Nej, jag hade tidigare Acer och numera emachines (som även det hör till Acer) och de har fungerat felfritt till skillnad från många vänners andra märken, bland annat HP som krånglat många gånger. Troligen handlar det om skillnader mellan exemplar och hur du tar hand om dem.

Vilken Fujitsu såg du?

Av dem på den sidan skulle jag troligen slå till på följande:

http://www.inet.se/produkt/1970936/acer-aspire-e1-522-quad-core-6-gb-750-gb 

Prisklassen kan skilja mycket, så se vad du får för dina pengar snarare än att kolla på priset som sådant. Apple är de som skiljer där, de matchar mjukvaran med hårdvaran på ett annat sätt än de övriga, och får därmed ut mer av hårdvaran.

Zepp
1/4/14, 10:59 PM
#5

Iomed att du inte tarvar en dator för avancerade övningar räcker det som regel att kolla hur mycket Benchmark man får för pengarna.. det är den allmänna prestandan.

Det som kan skilja är supporten.. HP/Qompac har en bra sådan och man kan lätt köpa delar till äldre datorer.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Moa-]
1/4/14, 11:19 PM
#6

Zepp; när det inte är uträknat för datorerna då? Då är det inte mycket till vägledning… Enda stället jag tror jag sett detta överhuvudtaget på, är det något som brukar vara standard? Sedan är ju frågan, vad är det de räknar på där?

Annons:
sandis
1/4/14, 11:24 PM
#7

Lite kort batteritid på den bara…

Den jag tittat på:

http://www.billigteknik.se/dator-med-hog-prestanda/8586-fujitsu-uh552-4051554572266.html

Men även den har kanske lite kort batteritid…

Skulle vilja ha ca 8 timmar helst….

sandis
1/4/14, 11:25 PM
#8

Jag har aldrig sett Benchmark någonstans… kanske inte tittat efter det?

Tack för tips och tankar!

Zepp
1/4/14, 11:38 PM
#9

#6 Det är ett otyg när de inte anger det, då får man surfa varje dator för sig på olika sajter där de Benchmarkat dem!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Moa-]
1/5/14, 11:08 AM
#11

sandis; den från Fujitsu anser jag personligen har något låga specifikationer med det priset, däremot går ju priset ofta upp något om du vill ha en mindre dator. Processorn verkar väl vara i stort sett motsvarande?  

Zepp; som sagt aldrig sett det, så vilka sajter brukar ange det? Och mer intressant, vad är det som det mäter? Värderas alla parametrar lika?

kissidor
1/5/14, 4:52 PM
#12

jag tycker nästan tvärtom ang fujitsun, att den var relativt bra specad för sitt pris. med tanke på att de som du säger moa brukar ligga högre i pris i det storleksområdet. här är några kundomdömen om den datorn som ev kan hjälpa dig lite sandis: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1519411

tyvärr kan jag inte värdera amd-processorn, men det är väl iaf bra med amd att de har separat grafikprocessor. 

nåt som är positivt med dem båda är ju att ram-minnet verkar kunna utökas på bägge

Värd på Mobiltelefoner och Android

sandis
1/5/14, 9:50 PM
#13

http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/LEU3104375ANG/lenovo-ideapad-u310-13-3-ultrabook-4375ang-rosa

Bra pris och ok processor. Dock bara 4RAM, går det att uppgradera? Verkar inte det enligt min okunskap… Vad säger ni?

Annons:
kissidor
1/5/14, 10:06 PM
#14

såhär ser jämförelsen med fujitsun ut enligt prisjakt.nu: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1519411,1686189

enligt där angivna specs verkar lenovon gå att uppgradera till 8 GB RAM genom  att byta ut de bef 4GB mot 8GB, medan fujitsun även har en ledig minnesplats. dock skulle jag nog dubbelkolla det i ditt ställe

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Moa-]
1/5/14, 10:41 PM
#15

Räkna dock på kostnaden, än så länge är det enligt min erfarenhet dyrt att uppgradera laptops om man ej kan detta själv, vilket de flesta av oss ej kan. Majoriteten kan knäppa dit ett extra RAM på en stationärdator, men bärbar är långt svårare… Så jag skulle säga köp med det du vill ha från början.

Zepp
1/6/14, 1:21 AM
#16

Som regel är det en lucka på undersidan som sitter med två skruvar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

sandis
1/6/14, 1:38 AM
#17

Tack för att ni delar med er av er kunskap! Uppskattar jag mycket!

Nu funderar jag mellan att ta en billigare - fujitsu och komplettera med 4GB RAM för 400. Totalt 4400 kr

http://www.billigteknik.se/dator-med-hog-prestanda/8586-fujitsu-uh552-4051554572266.html

eller en 

http://www.dustinhome.se/product/5010748803/lenovo-thinkpad-edge-e330-ci5-2-6-8gb-750-13-3-w8-blue/?utm_campaign=richrelevance&utm_source=richrelevance&utm_medium=remarketing

Frågan är om den är värd så pass mycket mer pengar? Och om jag behöver det den erbjuder…
Kanske är det bättre att avvakta och se om det dyker upp något bättre alternativ?

Tittat och tittat och läst så nu är jag helt snurrig… Detta har jag kommit fram till med er hjälp och vidare läsning.

RAM som är möjligt att stoppa in 8 eller 16 
En ok processor, tror att jag vill ha minst core i3, helst i5.
Detta för att jag ska kunna jobba med flera fönster uppe samtidigt.
Helst 13-14 tum.
Inte så mycket över 5000. Helst billigare. Finns det några bra alternativ förutom dem jag hittat?

Många pratar sig varma om lenovo, så har snöat in lite på det märket just nu…

kissidor
1/6/14, 8:22 AM
#18

det stämmer säkert som andra sagt här i tråden att märket inte längre spelar nån större roll på windows-datorer, vad gäller innanmätet. så du kanske ska fundera på utsidan, dvs tangentbord och skärm. 

fujitsun hade matt skärm så den borde funka bättre om du ibland vill sitta utomhus med den en stund. 

lenovo är kända för väldigt bra tangentbord, men de har dock ett par egenheter som är bra att känna till och fundera på innan man bestämmer sig. förstora upp en av de produktbilder där du ser tangentbordet bra, ser du att där ctrl-tangenten normalt sitter är en fn-tangent, och ctrl-tangenten sitter utanför den? det är nog lite av en inlärningsprocess för att inte trycka på fn när man egentligen vill åt ctrl. och orsaken till att fn-tangenten sitter där är att man måste trycka på den först för att komma åt f1 osv på funktionstangenterna. så använder man dem mycket tycker man nog inte detta är en jättebra lösning. jag har en lenovo själv och jag håller med precis om allt jag hade läst innan, både om att tangentbordet i sig är väldigt trevligt att skriva på, förvånande bra för ett så kompakt format - och även att jag trycker på fn när jag vill trycka på ctrl och att jag hellre hade haft funktionstangenterna på det vanliga viset. men detta går ju säkerligen att vänja sig vid i och för sig, men jag har själv inte försökt.

jag har en modell med touch och vridbar skärm som jag ofta använder på samma sätt som en surfplatta, och när jag tänker skriva mycket så kopplar jag in ett externt fullstort tangentbord eftersom jag ändå vill ha bakgrundsbelyst samt med en numerisk del. så kan jag göra eftersom jag inte behöver ha med mig min utanför hemmet, men som du ska använda din så bör du ju tänka på att du ska vara nöjd med tangentbordet som det är.

fujitsun är också 2,3 hekto lättare, det kanske inte är världens skillnad men det är ju ingen nackdel i alla fall 🙂

edit: fujitsun har också fn-tangenten där ser jag

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
1/6/14, 8:42 AM
#19

hittade några till recensioner på fujitsun på cdon: http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu/fujitsu-lifebook-uh552-intel-i5-4gb-320gb-13-3-w8-p21464862

notera också att den kan du bara koppla upp på wifi

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Moa-]
1/6/14, 10:08 AM
#20

sandis; finns det någon anledning till att du kräver just Intelprocessor istället gör att jämföra hastighet och kärnor över hela marknaden?

Annons:
sandis
1/6/14, 12:53 PM
#21

Tack alla!

Moa, det är bara det att jag inte kan så mycket om datorer själv och de jag pratat med har sagt att det är någon av dem jag ska ha för att ha en bra processor, jag har bara gjort så och inte tänkt eller läst mer, det kändes liksom enkelt och säkert… 😞 orkar inte riktigt läsa på om allt just nu.

Försökte känna och prova på mediamarkt igår, men är så många och när jag bara provade lite så kändes i princip alla tangentbord bra… Tyvärr hade de inte någon av de datorerna jag tittat mest på.

[Moa-]
1/6/14, 1:05 PM
#22

Sandis; okej, jag bara undrade om det var ett aktivt val du gjort. =) Det finns många som har åsikter om intel/AMD etc…

Själv läser jag endast hastighet och kärnor, sedan recensioner på det jag faktiskt väljer. =)

sandis
1/12/14, 10:29 AM
#23

Tack alla! Är så bra att få höra andras åsikter. Särskilt från dem som vet mer än mig :-)

Jag har läst några recensioner. Verkar vara många som tycker att fläkten låter mycket på fujitsun. Eftersom jag är känslig för ljud så kändes det inge bra. Sen var många missnöjda med tangentbordet. Då jag ska skriva mycket, skoluppgifter och nästa termin en D-uppsats, så behöver jag ett bra tangentbord. Lenovon har fått bra i test gällande tangentbord. 

Just nu så lutar det allt mer åt den här. 

http://www.dustinhome.se/product/5010748803/lenovo-thinkpad-edge-e330-ci5-2-6-8gb-750-13-3-w8-blue/

Vad säger ni, är det bra dator för pengarna?

Det jag tvekar om är batteritiden och vikten… Men har inte hittat någon med bättre batteritid inom den prisklassen. Vill helst inte gå upp så mycket mer i pris. Finns det någon bra, med lägre vikt och längre batteritid som inte är flera tusen dyrare?

fn-knappen använder jag nästan aldrig så det är inget problem. ctrl används att klippa och klistra i dokument osv. Men tror att det borde vara ok att vänja om.

[Moa-]
1/12/14, 11:03 AM
#24

Batteriet väger mycket, så har svårt att se bättre batteri och lägre vikt utan en prisökning. 

Du har väl en väldigt hög batteritid på denna dator? Personligen skulle jag antingen gå ned eller upp i prisklass, men det är min personliga åsikt. Du har en hög CPU hastighet, men endast två kärnor…

sandis
1/12/14, 11:39 AM
#25

ok, vad innebär detta med 2 eller 4 kärnor?

Om jag ska gå ner, finns det bra processor, ram och ok batteritid för 13 tummare?

[Moa-]
1/12/14, 12:53 PM
#26

Det är hur många processer/instruktioner som kan behandlas samtidigt, en kärna kan hantera en instruktion åt gången, flera kärnor, flera instruktioner/processer…

Jag törs inte svara så mycket för de mindre datorerna tyvärr, då jag själv alltid varit helt ointresserad av dem…

kissidor
1/12/14, 3:47 PM
#27

med reservation för min okunnighet - men kan det inte vara så att en kärna kan hantera flera trådar så att det inte bara handlar om antalet kärnor som avgör? eller har jag fått detta fullständigt om bakfoten? hursomhelst vet jag ju ändå inte om just denna dator kan detta, det var bara en allmän reflektion.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
[Moa-]
1/12/14, 4:19 PM
#28

kissidor; nej, det är ju inte endast antalet kärnor som avgör, utan även hastigheten, om en kärna gör snabbare det som två kärnor kräver mer tid på sig för så är ju detta att föredra, även om detta är ovanligt…

Sedan är ju som sagt Apple ofta ett undantag som får värderas på ett lite annat sätt då de vinner mycket på sin integrering med mjukvaran som övriga saknar.

kissidor
1/12/14, 4:35 PM
#29

ja visst är det så med apple, på gott och ont eller hur man ska säga 🙂.

ang processorkraft och batteri så är det väl lite detsamma där som det moa påpekar ang vikt och batteri - de står liksom lite i motsats till varann. ska man ha en bärbar dator i så litet format så kommer den att vara lite strypt på alla möjliga sätt jämfört med en större och klumpigare för att kunna uppnå en hyfsad kompromiss map batteritid, vikt och prestanda. och ska man ha mesta möjliga av allt detta så får man som sagt betala därefter.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Moa-]
1/12/14, 4:43 PM
#30

Nej, jag är inget fan av Apple, men det går ju inte att förneka att de kan göra mer av mindre, något de nyttjar genom att sätta höga priser på "mindre" och inte genom att höja. Dock är det ju definitivt en bra affärsidé.

Sekunderar helt den avslutande analysen. =)

Upp till toppen
Annons: