Annons:
Etiketthårdvara
Läst 2752 ggr
_Fisken
1/5/14, 2:57 PM

Extra mediaspelare för låg penning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har under en tid undersökt dessa små miniPC som finns. Högintressant. Jag antar att det är ett växande antal hushåll som tittar på strömmande video/film, musik. Jag gör det ialla fall. Till det har jag haft min PS3:an samt laptop:en. Det är en hel del resurser som går åt för det. Datorn blir upplåst. PS3;an vill barnen spela spel på medan jag vill ha den för Netflix. Vad göra? Köpa en till Laptop för 5-6000 kr?

Jag drog mig till minnes en kamrat som hade en liten plastgrej kopplad till TV:n. Det var en s.k miniPC. Den kanske är nåt? Jag kollade runt på Internet och såg att den kostar i runda slängar några hundralappar, säg 500kr. Vad är det då? Ja, det är en dator med Android OS (operativsystem). Kopplas den till TV:n med HDMI kabeln så kommer en bild upp som är precis som den biltelefon jag har. Alla kända ikoner fanns där. Jag insåg omedelbart att den kan vara det jag behöver.

Namnet på den där tingesten är MK809. Jag anslöt den till TV:n med HDMI-kabeln. Strömmatningen tog jag från TV:ns USB-port. Sen kopplade jag in tangentbord samt mus på de två USB-portarna som fanns tillgängligt på den lilla lådan. När jag startade den så “kände” den av min trådlösa router och jag kopplade in minidatorn på mitt trådlösa nätverk.

Plötsligt kunde jag installera Netflix, SVT Play, Spotify, Internetradio, mail samt musikspelare och mycket mycket annat. Hela Google Play (programvaror) fanns tillgängligt.

Då jag vill skriva mail och kanske nåt brev så ville jag testa Google Docs. Det är en del av Googles “officepaket” (i Google Drive) som följer med när du har gmail. Testade ett att skapa ett dokument började skriva. Insåg direkt att minidatorn inte hanterade svenskt tangentbord. Det fanns inte de svenska tecknen. Suck. Började söka på Google Play och fann ett program (s.k app) som hette Keyboard Helper Pro. Kostade 20 kr. Installerade den på minidatorn och vips hade jag ÅÄÖ.

Jag vet ännu inte begränsningarna hos denna minidator. Google Play innehåller Skype med datorn har ju inte videokamera och mikrofon. Samtidigt vet jag att det finns kamera med mikrofon för USB…..så jag undrar om inte jag ska testa det sen. Sen är den inte supersnabb så man kan inte börja klicka hejdlöst när du har web-läsaren öppen med flera filkar. Men den visar film utmärkt. Och hanterar mail och musik…

Den blir utmärkt för barnen. De kan kolla på barnfilmer och annat på både Netflix och SVT Play. Jag kan ha en egen i vardagsrummet där jag får upp det jag vill på TV:n…..endast för några hundralappar. Det ser bra ut så här långt. Man måste nog köpa med det där trådlösa lilla tangentbordet. Kollade på Internet. 62 USD för miniPC:n och tangenbordet. Det blir totalt ca 400 kr. (Länk)

Annons:
kissidor
1/5/14, 4:35 PM
#1

du har inte haft några bekymmer med wifi-anslutningen med den där? det har annars varit ett genomgående problem med i princip alla såna där tv-stickor, så har de äntligen löst det så är det ju kanon - för det är ju en enastående liten pryl annars 🙂. och det är klart att ger routern tillräckligt stark signal så kan det ju funka bra även om mottagningen är sämre än hos alla andra enheter man har, men för mig funkade det tyvärr inte särskilt bra.

Värd på Mobiltelefoner och Android

_Fisken
1/5/14, 6:35 PM
#2

Det funkar klockrent faktiskt. Stickan har ramlat ner bakom bokhyllan bland alla sladdar….signalen är stark.
Jag tror dock routern är av bättre kvalité. Jag har fiber med tillhörande stor router med många lysdioder….har inte köpt den själv.
En nyare router med ny teknik kan göra underverk. Det vet jag av erfarenhet.

kissidor
1/5/14, 7:15 PM
#3

ja routern kan såklart variera i kvalitet också, själv har jag dock mindre att välja på där eftersom vi har mobilt bredband. men faktum kvarstår att den stickan jag hade var väldigt mycket sämre i mottagningen än samtliga mina andra enheter, plattor, telefoner, you name it. så det låter klart lovande om det problemet är borta i denna 🙂, jag ska testa min gamla i köks-tv:n som vi inte hade förut och som är närmare routern - funkar den inte kanske jag testar den du har

Värd på Mobiltelefoner och Android

_Fisken
1/5/14, 7:39 PM
#4

Mobilt bredband? Då kan du väl knappast kunna titta på strömmande filmer mer än nån timme per månad? Beror ju givetvis på abbonemanget…

Vad gäller Wifikvalitéen så är det ju så att nyare produkter är bättre med nyare teknik inuti. Elektroniken blir både billigare, mindre och bättre med varje ny version. Den sticka jag har, har nog nåt år på nacken. Ska beställa de nya nu från Kina. Se länken….

Lycka till!

kissidor
1/5/14, 8:55 PM
#5

johodå, jag har 100+5+30GB med i snitt 20-25mbps, så det är inga större problem, annat än att det förstås inte är lika stabilt som fast lina 🙂

tack jag ska kolla det, köpte också min direkt från kina men från ett annat ställe

Värd på Mobiltelefoner och Android

[VSK]
1/5/14, 8:56 PM
#6

Den absolut största orsaken till strulande Wifi på såna där stickor är inte routern som många tror, utan att folk kör med strömmatningen från tv:ns USB. 

USB-porten klarar oftast inte av att generera tillräcklig ström så därför så är det rekommenderat att köra stickans strömmatning via adapter.

☝️

Annons:
kissidor
1/5/14, 8:59 PM
#7

ska även kolla detta på stickan jag redan har vsk 🙂. men dålig wifi-mottagning är ju ett stående klagomål även på surfplattor av kinesisk tillverkning så jag tror det kan vara mer än laddningen som är problemet.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[VSK]
1/5/14, 9:03 PM
#8

njaeee njaeee najeee säger jag då da 😃

Wifi får för lite ström och därav så blir hela grunkamojjen ostabil. 

Testa och övertyga mig om att jag har fel ☝️

😛

_Fisken
1/5/14, 9:04 PM
#9

Hade en laddare för USB. Den räckte inte. Datorn räckte. TV:n verkar åxå klara det. Matningen ska vara märkt 2A - minst.
Det är ju synd att det ska krångla bara för spänningsmatningen.

[VSK]
1/5/14, 9:08 PM
#10

USB ger väl bara 0.5A om jag minns rätt.

Laddare för USB är en helt annan sak. De är kraftfullare.

kissidor
1/5/14, 9:10 PM
#11

men hur förklarar du kina-plattornas dåliga wifi då vsk, om du tror att det endast beror på det med laddningen 🙂?

Värd på Mobiltelefoner och Android

[VSK]
1/5/14, 9:22 PM
#12

nä inte endast…

jag syftade på stickorna i lag.

billiga kinaplattor är just billiga, och tillverkade i Kina, därav strul.

_Fisken
1/5/14, 9:25 PM
#13

FYI:  USB 2.0, 0.5A.  USB 3.0, 0.9A.

Annons:
_Fisken
1/5/14, 9:26 PM
#14

När det gäller Kina grejer så lita inte ett spår på specifikationerna. USB-standard? Finns ej i Kina. CE-märkning? Inte värt ett skvatt.

[VSK]
1/5/14, 9:27 PM
#15

Man bör ha 2.0A för tillfredsställelse 

Nä jag litar inte på Kina-grejer. 

Har för mkt erfarenhet av de 🤪

_Fisken
1/5/14, 9:30 PM
#16

Man kan köpa Kina grejer men man ska inse också att det finns en risk i det. Jag ska köpa dessa "stickor" för 400kr. Inte en ekonomisk risk tycker jag.

kissidor
1/5/14, 9:33 PM
#17

mja men det sjuka är ju att många av kinaplattorna är så påkostade i övrigt 🤔, quadcore och 2GB RAM långt innan det blev standard bland de "stora" tillverkarna, och ofta till synes betydligt mer gediget byggda än plastsung. kanske delvis där felet ligger i och för sig, lite för mycket metall på fel ställe.

fisken, visste inte att usb 3 gav mer ström än usb 2 faktiskt, bra att veta 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[VSK]
1/5/14, 9:33 PM
#18

Jag syftade på annat än Androidstickor nu 😉

Sen är det ju en skillnad om ett tex Sydkoreanskt företag har fabrik i Kina. 

Men visst finns det bra Kinesiska produkter, men merparten är crap.

kissidor
1/5/14, 9:36 PM
#19

eftersom ni hann klämma in så mycket medan jag skrev så förtydligar jag att i #17 svarar jag på #12 och #13 🙂.

jag kan väl också säga att jag köper aldrig en "kinaplatta" igen, hur frestad jag än blir. där handlar det ändå om ett par tusen man chansar totalt med

Värd på Mobiltelefoner och Android

[VSK]
1/5/14, 9:41 PM
#20

#19

japp det gick av bara farten 😃

Annons:
_Fisken
1/6/14, 9:46 AM
#21

Jag måste tillägga att jag har ett litet "ärende" angående dessa små stickor. Jag är ute efter en s.k miniPC med Linux. Det finns såna såsom Odroid U3. En liten vacker rackare. MEN den har en processor som Netflix och Skype inte stödjer (ARM). Dvs, om jag installerar Linux på Odroiden så kan jag inte köra Netflix/Skype på den. Bara om jag installerar Android OS…."Hur man än vänder sig är ändan bak".

Kaj
1/7/14, 10:52 AM
#22

Jag håller med VSK om att strömmen från en USB port från TVn knappast levererar 2Amp. Mer troligt runt 0.5amp. Detta blir problem med både WIFI och ev om du kopplar in en extern USB disk (ja till och med vissa usb minnen) som behöver mer än 0.5amp. Då funkar inte disken eller stickan. In med riktig ström från väggen med en adapter som levererar 2amp eller mer - då bör du bli av med ev. problem.
om du har för låga amp tal till stickan orkar den inte leverera tillräckligt med kräm för tyngre saker såsom strömmad video.

Rockchip som är det som sitter i denna sticka har haft rejäla problem med RK3188 (som är deras senaste Quad core variant). Om de har löst dessa problem så har det gått mig förbi för jag har legat och väntat på att de skall lösa dessa så jag kan köpa en sådan.
Deras äldre variant som bygger på RK30xx serien har dock blivit buggfri det senaste året. den är visserligen klenare än RK3188 chipet.
Mer här

BTW att få svenskt tangentbord går även utan att köpa en app. Det du måste göra är att Roota din adnroid sticka och sedan kopiera ner en tangentbordsfil på svenska. Har för mig att det fanns en instruktion för detta på rikomagic.se för ett tag sedan.

_Fisken
1/7/14, 6:50 PM
#23

Kaj. Du och jag är vänner nu!

[VSK]
1/7/14, 6:52 PM
#24

😃

_Fisken
1/8/14, 6:57 AM
#25

Nu när jag har "er" på tråden kanske ni kan råda mig om en enkortsdator som kan köras på Linux och inte är baserad på ARM processorer?  Intel bör väl ha nåt?

Upp till toppen
Annons: