Windows XP, 7 och 8.x

Ta bort historiken helt från datorn?

2014-01-05 20:26 #0 av: Hejj:)

Hejj, jag har fått låna en dator, där jag har varit inne på facebook, instagram och så. Jag har tagit bort historiken, men jag undrar ifall den personen skulle vilja söka upp det jag har varit inne på och tagit tillbaka historiken, ( för det är tydligen möjligt ) hur tar jag bort den helt, utan att nån kan söka upp den? vill inte att nån ska rota inne på min facebook och så,  akut hjälp behövs! :( 

Anmäl
2014-01-05 20:30 #1 av: Niklas

Har du möjlighet att installera om datorn?

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök iPad for Work om du vill använda iPad på riktigt.

Anmäl
2014-01-05 20:34 #2 av: Hejj:)

glömt skriva att det är en laptop och tror inte det :(

Anmäl
2014-01-05 20:52 #3 av: VSK

Historiken har ju inget med dina inloggningsuppgifter på tex fb å göra såvida du inte valde att spara lösen och sen ta bort det.

Klart man kan snappa upp saker som ej har blivit överskriva såvida de inte har starkt kryptering. 

Du har ju rensat historiken. rensa cachen oxå.

Sen kan du surfa runt lite så att de gamla klustrena skrivs över. Städa datorn med nåt bra program som tar bort bra.. Kör defrag. Defragen skriver över de rensade filerna (förhoppningsvis).

Mkt mer än så går det väl inte å göra såvida det inte skall bli överkurs.

33 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 1 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2014-01-05 20:55 #4 av: Hejj:)

Men såg nu att man kunde återställa om datorn kan jag göra det med webbhistoriken? :) 

Anmäl
2014-01-05 20:57 #5 av: VSK

jag fattar inte... installera om webbhistoriken? 

33 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 1 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2014-01-05 21:04 #6 av: Hejj:)

det var inget xD vad är cachen? hur rensar man den? :)

Anmäl
2014-01-05 21:06 #7 av: VSK

Cache är temporärt utrymme på din hårddisk/arbetsminne.

Jag vet inte vilken läsare du använder, men kika i inställningar... 

Anmäl
2014-01-05 22:05 #8 av: annia1

Hejj:) Det du kan göra förutom att rensa historiken i webbläsaren. Så kan du gå in på program-tillbehör-systemverktyg och där på diskrensning. Det rensar bort en del. 

Played for a fool!

Anmäl
2014-01-05 22:08 #9 av: VSK

Jo men vara om TS kör med IE. 

Anmäl
2014-01-05 22:27 #10 av: annia1

VSk nu förstår jag inte. Diskrensning körs ju på datorn och inte bara på webbläsaren. Fast det kanske är så att bara IE rensas fast jag har inte reflekterat över det.

Played for a fool!

Anmäl
2014-01-05 22:34 #11 av: VSK

Diskrensning tar inte bort ett smack av tex Chromes cachefiler.. 

Anmäl
2014-01-06 00:25 #12 av: annia1

Om man rensat webbhistoriken alltså både kakor och temp filer i webbläsaren så borde det väl räcka med att sen köra diskrensning. 

Visst det går säkert att hitta nånstans i datorn, men tror inte det är så många som går in och letar efter vilka sidor man varit på.

Played for a fool!

Anmäl
2014-01-06 08:59 #13 av: Hejj:)

Tack för alla svar :) är det svårt att hitta historiken som är borttagen?

Anmäl
2014-01-06 09:06 #14 av: Hejj:)

Kan man hitta historik i en brandvägg? ( är inte alls kunnig om detta )

Anmäl
2014-01-06 10:39 #15 av: VSK

Vet ej vad du fiskar efter, men till 99.999% så kan du känna dig lugn.

Anmäl
2014-01-06 11:27 #16 av: Hejj:)

okej tack för hjälpen :)

Anmäl
2014-01-06 13:55 #17 av: VSK

Glad

Anmäl
2014-01-06 17:18 #18 av: [Nathalie62]

Om man vill vara riktigt säker på att ingen ska komma över det man gör på nätet så finns det möjligheter att vara helt anonym, man kan också göra en ominstallation helt från grunden, då lär allt man gjort försvinna, man kan också byta ut hårddisken mot en annan.

Har värdskapet över Mobiltelefoner och Datorn, samt Medarbetare på Android

Anmäl
2014-01-06 19:54 #19 av: Niklas

#18: #1. :-)

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök iPad for Work om du vill använda iPad på riktigt.

Anmäl
2014-01-06 20:58 #20 av: beem

.....eller också tänker man efter föreBlinkar

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. /Nalle Puh

Anmäl
2014-01-06 21:20 #21 av: Liz85

Samtidigt, om man lånat datorn av någon god vän eller släkting så har man nog ganska ofta en bra relation och behöver inte oroa sig över att ägaren till datorn ska spana igenom efteråt vad du gjort på den. Dock skulle jag ändå se till att inte spara lösenord på datorn eller lägga viktiga dokument med eventuellt känsliga uppgifter på hårddisken. Bland annat för att den dagen man lämnar tillbaka datorn inte ska komma på att "fasen! Nu glömde jag ta bort det och det innan datorn lämnades tillbaka!"

Anmäl
2014-01-06 21:56 #22 av: VSK

Nästa gång får TS ha med sig USB-minne med OS på. Då är det bara att rycka ur det när man är klar så är allt borta Får idé

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.