Annons:
Etikettövrigt
Läst 10126 ggr
ineffable
1/7/14, 5:04 AM

Diskfragmentering i Windows 8

Jag hittar inte det i mitt nya program.
Tackar !

Annons:
Kaj
1/7/14, 10:15 AM
#1

I Win 8 har Microsoft av någon anledning valt att ändra namn på flera program.

Diskfragmenteringen heter numer Optimize Drives (vet ej vad på svenska men försk med att söka efter optimera … så bör du komma rätt).

När du öppnar sökrutan til vänster välj därefter undernivå inställningar så får du snabbare träff vid sökningen.

Observera att om du har en eller flera SSD diskar så skall dessa ALDRIG defragmenteras.
Orsaken är att dessa diskar inte har några rörliga delar så därför spelar det ingen roll hur data är placerad där. Det går lika fort att hämta data som ligger på helt olika ställen i fragment på en SSD disk som om de ligger sammanhängande ofragmenterat. Varje I/O ger samma prestanda oavsett.
En SSD disk har ett begränsat antal cykler som den klarar av att skriva och läsa innan den kommer att gå sönder. Genom att defragmentera en SSD disk kommer du snabbare använda upp dessa maximalt antal cykler.
Så om du har en Win 8 så skall den iofs INTE defragmentera en SSD disk utan bara sända kommandot TRIM till disken men det fanns tidigare ivf en bugg som gjorde att även SSD diskar defragmenterades - inte bra.
Om du är osäker bör du gå in under scheduleringen för optimera diskar och ändra så att den inte går på dina SSD diskar.
Andra gratis defragmenteringsprogram brukar komma upp med varningar på SSD diaskar och låter dig hoppa över dem.
Du har en bra artikel om detta här samt ett tips på hur du på ett annat sätt kan trimma en SSD disk

[Nathalie62]
1/7/14, 12:22 PM
#2

Den som finns i windows 8 anser inte jag är någon höjdare så rekommenderar dig att installera Glary Utilities 4, här finns bland annat Diskdefragg i menyn "avancerade verktyg" och finns på svenska.

http://www.glarysoft.com/

ineffable
1/7/14, 3:11 PM
#3

Jättebra att få veta, nu vet både jag själv och andra
att man ska låta bli.

Upp till toppen
Annons: