Annons:
Etikettinternet
Läst 929 ggr
[VSK]
2014-01-08 18:12

En liten fråga som handlar om fulkod i datorn

Jag har sett massor med människor som behöver hjälp att bli av med fulkod i sin dator. De kan inte få bort dessa.

Jag tänker nu mest på potentiellt oönskade program.

Varför lägga ned så mkt energi på att bli av med dessa, istället för att lägga energi på att inte få in dessa i datorn?

Om man inte vidtar förebyggande åtgärder så kommer man ju bara få ny fulkod installerad rätt så fort.

Annons:
[Nathalie62]
2014-01-08 19:17
#1

Det är en bra fråga VSK, det enklaste sättet att slippa allt onödigt jobb för sådant är ju och titta efter väldigt noga vad det är man installerar.

[VSK]
2014-01-08 19:24
#2

Det tummar vi på 👍

beem
2014-01-08 20:07
#3

Jag känner mig träffad eftersom jag nyligen  skrivit om ett problem. Jag lovar jag läste varenda liten stavelse och inget framkom att något mer skulle följa med i installationen. Jag vill bara med detta säga att det är inte så enkelt att förhindra.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[VSK]
2014-01-08 21:01
#4

#3

Det är väl lite meningen så oxå tyvärr att folk skall välja snabb installation.

Men ibland så dyker det inte ens upp ett installationsalternativ, utan det blir bara pang bom och så har man fulkoden i datorn.

Men det finns ju lyckligtvis lite hjälpmedel att ta till trots allt.

annia1
2014-01-08 21:04
#5

beem du behöver inte alls känna dig träffad för som du säger är det inte alltid så enkelt att undvika att få in skräp. 

***

De som är helt ärliga har oftast en bild och där man samtidigt ser ruta som är ibockad och man kan ta bort den. Ibland står det bara nån text om det. Men det finns andra varianter.

En variant är att det är helt inbakat. Så man märker inget förrän man får problem. Sen finns det en variant där dom kör med ordentligt fulknep att man själv godkänner det hela. Jag visste inte själv om detta utan det var nåt jag läste bara för ett par veckor sen och jag ska försöka hitta den artikeln igen.

Men det kommer upp en ruta där det står att man ska godkänna eller decline (kommer inte på svenska namnet). Och vet man inte om hur det funkar så klickar man på godkänn för man vill ju ha programmet, men i just det läget när den rutan kommer så ska man klicka på decline.

Jag har själv varit sån att jag litat helt på antivirusprogrammet ska skydda mig. Men med åren har jag lärt mig mer hur jag ska undvika problem. Och med det nya som ökar snabbt och inte ens är klassat som virus så är det inte lätt att undvika problem.

Det råd jag kan ge. Gå igenom inställningarna i antivirusprogrammet och titta om det finns inställning för att upptäcka oönskade program. Jag tror de flesta antivirusprogrammen har det, bara det att man själv måste klicka i den inställningen. Det kanske står olika, men nåt med unwanted program, oönskade program eller PUP eller nåt i den stilen. Man är inte helt säker då heller, men i alla fall säkrare.

.

[VSK]
2014-01-08 21:10
#6

Decline betyder väl avböja tror jag.

Beem det var absolut inte menat som nåt negativt mot dig. Hoppas du inte känner det så.

Annons:
beem
2014-01-08 23:06
#7

#6  Nej jag tog det inte så.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[VSK]
2014-01-08 23:07
#8

🤗

Mysan59
2014-01-09 08:18
#9

Jättebra inlägg. Jag är ju tyvärr en av dom som har för bråttom och är lite för naiv (men jag lär mig lite av smällarna jag fått, när det gäller datorn/ladda ner program, alltså 😊) och här inne på IFD har jag fått hjälp och tips flera gånger.

Så visst, jag tog också åt mig lite, men med rätta. För, som du säger VSK så måste vissa av oss lära oss att läsa och lära mera 🙂

Kaj
2014-01-09 11:13
#10

Jag kan iofs förstå att man ibland vill testa olika program men är man osäker på vad det egentligen är så bör man i så fall kanske göra ett eller flera av dessa saker.

  • Innan du installerar eller tar hem programmet börja med och gå ut på google och sök på programmet. Sök efter reviews, problems, unistall, toolbars, addins etc. Där brukar man få bra tips om programmet i fråga kommer ställa till med problem, hur man avinstallerar om det, om det kommer att installera något annat utan att man vet om det eller ej.
  • Kör alltid igenom installationsfilen via ditt antivirusprogram - INNAN installation av programmet
  • Om allt ser OK ut från ovanstående så kan man pröva att installera det och testa verkligt nogrant och om problem trots allt uppkommer gör direkt en system restore till tidpunkt innan installation (detta garanterar inte med säkerhet att alla problem försvinner men oftast är detta en bra sak att göra
  • Om man håller på och testar olika program eller bara är nyfiken av sig - skaffa en virtuell Dator. Dvs installera ett virutellt operativsystem på ditt vanliga OS. Gör sedan installationen på det virutella operativsystemet först. Om det blir några problem så påverkar det inte ditt riktiga OS utan bara ditt virutella och där kan du enkelt göra en urbackning eller göra en nyinstallation av just det virtuella OSet.
  • Slutligen och viktigast. Om du inte vet vad du gör eller varför du skall installera ett program gör aldrig installationen.
    Klicka ALDRIG på några länkar som kommer upp när du besöker webbplatser eller får Epost som uppmanar dig att vidta åtgärder via den länken för att lösa problem - Det är ALLTID bluff och det är så man oftast får in problem i datorn.
    Var ALDRIG inloggad med ett administrtörsid. Skapa ett vanligt användarkonto och kör på. ADMIN ID behövs bara om du ska/vill göra förändringar i ditt OS. Om du kör som en vanlig användare kommer du vid dessa tillfällen få upp en uppmaning att ange ditt adminlösenord.
    Har man inte superkoll slå på UACn - även om den kan tyckas besvärlig men de uppmaningar UACn kommer med är just att "något" försöker göra en ändring eller installera något på din dator och du kan här direkt förhindra att detta görs.
annia1
2014-01-09 16:14
#11

Finns ytterligare ett tips om man vill ladda hem program. Leta reda på programmets hemsida och ladda hem det därifrån. För tyvärr när man laddar hem program från nedladdningssidor såsom cnet eller softonic (finns ett par till nedladdningssidor, men kommer inte ihåg vad de heter) så lägger dessa med extra program. Det gäller inte alla program man laddar ner från dom, men väldigt många.

Så leta reda på programmets hemsida. Inte helt säkert att man slipper extra program, men man har större chans att få ett rent program.

.

Mysan59
2014-01-14 20:20
#12

Tack för bra tips!

Upp till toppen
Annons: