Annons:
Etikettövrigt
Läst 3624 ggr
[Flingans]
1/9/14, 12:13 PM

gratis antivirus programa??

Tjena! Jag undrar vilka gratis virusprogram som fungerar bäst till en dator som har Windows 8.1?? eller det kanske inte spelar någon roll.

Har tittat lite på Avast och microsoft security Essentials?

Det står att windows defender ingår i windows 8.1 och den fanns på datorn när jag köpte den men är det ett skydd eller?

Tacksam:)

Annons:
deeman
1/9/14, 3:56 PM
#1

Avast är ett bra alternativ, kanske t.om det bästa.

Defender ger dig ett visst allmänt skydd men räcker inte.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Kaj
1/9/14, 5:14 PM
#2

Microsoft Security Essentials duger för de flesta. Bara de som är ute på lite mer suspekta sidor eller vill ta hem program od de inte riktigt är säkra på behöver lite mer avancerade AntiVirus. Men för de flesta duger MS Security Essentials.
Avast gratis version är också bra och likvärdig5t med MS Security essentials. Deras köp version ger ett något högre skydd.

Men det är så med AntiVirus program att de många gånger är "färskvara" dvs skyddet beror på hur snabba deras utvecklingsavdelningar är att identifiera nya hot och uppdatera med ett skydd.
Det kan vara så att ena veckan är Antiviurs program xyz bäst. Nästa vecka kan det vara Antiviurs program abc som är bäst. Tredje veckan kan det återigen vara Antiviurs program xyz som är bäst och fjärde veckan kan det vara ett helt annat program som toppar.

Fillixa
1/9/14, 7:53 PM
#3

Microsoft security Essentials heter Windows Defender på Windows 8 och 8.1!

Defender fungerar på samma sätt som Microsoft security Essentials gör på Windows 7.

Windows Defender är på W7 inget heltäckande Antivirus, vilket det är på W8/8.1.

[Flingans]
1/9/14, 9:33 PM
#4

#3 tack så mycket!!:) Skönt att höra

[Nathalie62]
1/10/14, 11:23 PM
#5

Panda cloud är gratis

deeman
1/11/14, 12:06 AM
#6

Avast finns också som gratisversion, som för övrigt är ett av de bästa fria alternativen.

http://www.avast.com/sv-se/index

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
Zepp
1/11/14, 2:41 PM
#7

Finns det någon gratis utan de ständiga uppmaningarna att uppgradera till betalversioner?

Förutom MS Security Esentiall som MS själva rekomenderar att man inte skall använda!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Rita-S
1/11/14, 7:07 PM
#8

#7 vart säger de det?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Zepp
1/11/14, 7:40 PM
#9

Det ploppar upp prexis hela tiden när man bara nuddar programmen!

Nu är detta inget problem för mig då jag har gratis AV från min ISP, utan det händer att det finns personer som anser mig vara IT-expert.. vilket får den följden att jag blir tvungen att rädda deras datorer sedan de själva ställt till det!

Och om du bara visste hur lite folk tänker/inte tänker.. de trycker på allt möjligt prexis hela tiden som om de vore klåfingriga småbarn.

Rent ut sagt.. det får inte finnas några möjligheter att trycka på något som helst för att de inte skall ställa till det igen!

Själv fördrar jag att instalera MS-Internet Security på deras datorer.. för där är chansen att de skall trycka på något fel/stänga av programet minimalt.

Dock så har MS efter påstötningar från tredjeparts programutvecklare valt att göra MSSE sämre, och de uppmanar dessutom folk att köpa ett välkänt AV system.. och det vore ju frid o fröjd om folk gjorde så!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Rita-S
1/11/14, 7:45 PM
#10

#9 jag vet eksakt hur folk tänker och gör, samt resultatet av detta.. 🤪 Jag jobbar på teknisk kundtjänst.. 😉 Nog för att jag med får ta till med alla världens saker under arbetsdagen för att få rätsida på vissa saker själv.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Zepp
1/11/14, 8:26 PM
#11

Eh.. det var någon här som påpekade det att MS uppmanar till att inte använda Essentiall!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Rita-S
1/11/14, 8:39 PM
#12

#11 Vad menar du? Om du siktar till min kommentar var det en fråga vart microsoft påstår att man inte skall använda deras egna program, för det har jag då själv aldrig sett. Jag har inte sett programmet säga så när jag nuddar vid det, ej heller microsoft anställda eller på hemsidan, därav min fråga

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Zepp
1/11/14, 10:17 PM
#13

Ja jag menade att det påstås att MS inte längre rekommenderar sitt eget program!

Men som sig bör så Googlade jag det hela.. och fann att det kanske är en något förhastad slutsats?

http://answers.microsoft.com/en-us/protect/forum/mse-protect_scanning/news-from-microsoft-pcpro-article-mse/23fd79c8-71f0-4957-b29e-367997348088

Det finns alltså plats för mer kommentarer om MSSE!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
deeman
1/13/14, 11:57 AM
#14

Jag tycker inte man ska lita blint på vad som finns i systemet, det är allmänt att det ingår ett visst grundskydd från början - dock så vill jag hävda att det i dag inte är fullt tillräckligt med ett sådant och därför behöver man komplettera med ett säkerhetspaket eller t.ex en fristående extern brandvägg och ett antivirus.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Upp till toppen
Annons: