Annons:
Etikettoperativsystem
Läst 4721 ggr
Änglaknuffen
2014-01-09 12:57

Vågar jag klicka på Clean när adw cleaner scannat?

Hej!

Jag kämpar med att försöka få bort ett virus som heter NationZoom, har skrivit om det här på forumet för några dagar sedan.

Har nu, efter tips, laddat hem ett gratisprogram som heter Malware adw cleaner, och jag har skannat datorn med det, och då kom där upp två olika rapporter. Den rapporten som står i fönstret när man klickar på  Report efter scanningen, vågar man sen klicka på Clean då?

Viruset finns i Microsoft bl.a. och jag är så rädd att viktiga delar i Windows försvinner så att datorn inte alls fungerar om jag klickar på Clean. Dock är ju NationZoom i allihop i rapporten. Är det alltså säkert att klicka på Cleanknappen?

Vore TACKSAM för svar!

Annons:
[Flingans]
2014-01-09 12:59
#1

är det ett virus????? jag har den som standard när jag öppnar internet explore

Änglaknuffen
2014-01-09 13:22
#2

Menar du NationZoom?

Det är ju ett för många oönskat program som man får på köpet om man har otur när man surfar runt på nätet. Jag har fått det oönskat och det tar över datorn och webbläsare och massor med olika funktioner. Inte kul alls! Det kan ju vara så att med NationZoom så fick jag även andra virus som skapar de problem som jag har nu, t.ex. att datorn är seg som klister, jag får en massa popupfönster och reklamen vid sidorna har bytts ut till andra saker, mindre roliga saker. Dessutom går det inte att ta bort NationZoom på det sätt man brukar kunna ta bort program i datorn utan det gömmer sig. Ja, detta och fler problem än det.

[Flingans]
2014-01-09 13:32
#3

#2 oj ja jag fick det igår när min ena förälder "råka" installera ett virusskydd från en oseriös sida, datorn blev extremt seg och de avinstallerade allt men fick inte bort nationzoom. så jag återställde datorn till en tidpunkt innan installation och datorn blev snabb igen men nationzoom är kvar. Mina föräldrar trodde ju inte nationzoom var något speciellt utan bara en vanlig sökfunktion så som bing eller google.

satt med det igår och försökte få bort den via den enklare metoden men den går inte bort. http://utanvirus.se/nation-zoom/.

http://answers.microsoft.com/sv-se/protect/forum/protect_other-protect_scanning/vill-ta-bort-start-sida-nation-zoom/baccbdce-edfa-432a-9fab-d3f9ff91c534 

Sökte runt lite hittade denna sidan tror jag ska klicka på den Adwcleaner och få bort nationzoom. Men jag kan inget om datorer så är lite osäker för att göra detta själv.

Änglaknuffen
2014-01-09 13:48
#4

Nu är jag ingen expert ALLS, men jag laddade hem Malwarebytes Anti-Malware och det fungerade att ladda hem bra, och det scannade datorn snabbt och hittade en hel drös med ställen som NationZoom nästlat sig in, men jag väntar på svaret i denna tråd om jag vågar klicka på Cleanknappen när man scannat med Malware adw cleaner, kanske, kanske fungera det….?

Kan återkomma med svar när jag vet, så du också får veta.

annia1
2014-01-09 16:08
#5

Änglaknuffen vad har du laddat hem för adwcleaner. Det adwcleaner som finns på denna länk så ska det inte vara nå problem att klicka på clean. Men är det nåt annat program än detta så tala om vilket det är så kan jag kika på det. 

Som sagt det ska inte vara nå problem med att klicka på clean, men du kan om du vill först skapa en återställningspunkt på datorn.

Kom också ihåg att gå in på tillägg och även sökmotor på dina webbläsare och rensa bort det även där.

Den tjej som svarar inne på microsofts sida är samma tjej som är huvudmoderator på eforum. Men om man vill använda det andra programmet hon skrev om på microsoft så föreslår jag att ni reggar er på eforum för om det skulle bli nåt fel efteråt så kan hon hjälpa er att fixa det. 

***

Flingans kommer du ihåg vad antivirusprogrammet dina föräldrar laddade hem heter. För det finns flera falska antivirusprogram.

.

annia1
2014-01-09 16:31
#6

Kom på en sak som jag blev osäker på när jag läser igen. Är det malwarebytes antimalware du funderar över så samma där. Det ska inte vara nå problem. Men samma där om du vill så skapa en återställningspunkt om du är osäker.

Nu är jag osäker på om det är lika på alla datorer. Men för att skapa en återställningspunkt. Gå in på start, program, tillbehör, systemverktyg och där finns återställningspunkt. Där står instruktioner hur man ska göra för att skapa en ny punkt.

Kom ihåg sen när du rensat färdigt datorn att skapa en ny punkt så den senaste är en ren en.

.

Annons:
Kaj
2014-01-09 17:09
#7

Den länk du skrev om där du skall klicka OK på Clean för ADW Cleaner kommer ju från Microsofts egna Communit board.

Du bör absolut kunna klicka OK på Clean.

Om något blir tok-fel (skulle jag tro att det inte blir dock) kan du ju alltid göra en systemåterställning igen.
För att vara riktigt säker kan du gå in på systemåterställning innan och klicka på skapa en systemåterställningspunkt (manuellt). Då har du ivf den punkten att gå tillbaka till.

Men jag skulle inte tveka.

[Flingans]
2014-01-09 17:32
#8

Hej kan någon kolla igenom min adwclean rapport för att sedan visa vad som ska tas ur rapporten?? innan jag trycker på Clean??

Min data tjuter riktigt mycket nu:(

Änglaknuffen
2014-01-09 17:40
#9

Hej igen!

Nu har jag kämpat med att få bort nationzoom och tack vare fantastisk hjälp från eforum och Cecilia där så är det nu borta från datorn tjoho! Är såååå glad! :-)

Flingan! Mitt råd är att gå in på eforum och där det står mycket om virus, etc, och kolla länken om virus och elaka program, där står exakt hur man får bort nationzoom. Följ bara instruktionerna där så får du bort det.

Tack Annia för råd och tips! Länken jag laddade hem var Malwarebytes Anti-malware. Fungerar jättebra!

TACK Kaj för goda råd!

[Flingans]
2014-01-09 17:45
#10

#9 kan du länka?

[Flingans]
2014-01-09 17:51
#11

jag har gjort exakt det som stod men det har kommit upp en rapport man ska göra vad med???

hur kommer jag kontakt med henne??

annia1
2014-01-09 18:16
#12

Flingans om du klickar på länken jag har i mitt tidigare inlägg till eforum så kommer du dit. Regga dig där. (behöver du hjälp med reggningen så hör av dig)

Sen klickar du på kategorin säkerhet och i den del du kommer till klickar du på virus, skadliga program & botemedel. Skriv inte i någon annans tråd utan skapa en helt egen för ingen dator är den andra lik och på eforum får man specifik hjälp för just sin egen dator.

.

annia1
2014-01-09 18:17
#13

Änglaknuffen jag är bara glad att du fått bort det. Cecilia är duktig.

.

Annons:
[Flingans]
2014-01-09 18:30
#14

hej jag fick bort den nu:) skrev till Cecilia men hon svarade inte och min dator tjöt så jag tog en chansning och tryckte på Clean och nu är allt borta och den mår bra.'

Tack

annia1
2014-01-09 18:35
#15

Flingans är det du som skrivit inne på microsoft sida så har cecilia svarat dig där. Det finns på sidan 2.

.

[Flingans]
2014-01-09 18:40
#16

#16 ttack!

beem
2014-01-09 19:17
#17

Kan du länka till hennes svar. Jag vill gärna se det.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

annia1
2014-01-09 19:24
#18

beem menar du det på microsof så är den här. Men man ska inte göra samma sak som cecilia ger som råd till andra för cecilia ger råd till enskilda personer och till just deras specifika dator. Så även om du läser hennes svar så är det inte säkert att det hjälper dig. 

Är det det på eforum så gå in och läs på det så hittar du det som änglaknuffen får hjälp med. Men samma gäller där att det är specifikt för hennes dator så inte säkert att det hjälper dig.

.

beem
2014-01-09 19:34
#19

#18 Ja det var på MS jag menade. Jag har inga problem just nu men var bara intresserad att läsa för att lära mig mer.

Tack för länken.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: