Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1598 ggr
Anna1988
2014-01-12 10:37

Dpi och scanner, hjälp

Vet inte om detta är rätt forum, men jag testar.

Jag ritar en hel del och när jag ska skanna in mina bilder i nuvarande skrivare/scanner så blir bilderna aningen suddiga och när jag ska trycka dem i posters (A2 format) så blir inte linjerna skarpa. Det blir lite pixligt.  

Min nuvarande skrivare/scanner är på 1200x2400 dpi. 

Jag vill nu skaffa en scanner som gör att bilderna blir superbra och skarpa så det inte är några problem att trycka upp dem i större format. 

Så min fråga är, hur många dpi bör jag satsa på? 

Detta är inte riktigt mitt område, så vore otroligt tacksam om ni kunde hjälpa mig!

Annons:
Spectabile
2014-01-12 15:38
#1

Gör ett inlägg på foto.ifokus för där finns det dom som har koll på det där med dpi och vad som krävs.

Anna1988
2014-01-12 23:13
#2

#1 det ska jag. Tack så mycket!

Rita-S
2014-01-14 00:02
#3

#2 det är en bra ide att fråga på Foto, de brukar hålla stenkoll på sådan. Det är så mycket mer till detta att scanna in bilder och foton, ritningar och annat än bara DPI på scannern: Vilket program som scannern scannar med, vilket filformat du spar ner det i och så vidare. De brukar ha jättebra koll, de som håller på med kort. 

Just detta med filformaten kan du få lite förklaring här. Tyckte om denna sidan då den bjuder på lite bilder för att visa skillnader. Finns även lite torrare teknsik prat om det här med, fast jag tror första linken illuderar lite bättre att det finns mer till detta med att scanna och sådan, andra saker som även kan inverka på hur bra det blir när du sparar in det på datorn.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Upp till toppen
Annons: