Annons:
Etikettwindows
Läst 3928 ggr
whiteangel2
2014-01-13 16:11

Windows 8

Jag har Windows 7 nu på min Toshiba men behöver köpa en ny dator. Vilken version av Windows 8 är mest lik Windows 7… 8 eller 8.1?

Kan man uppgradera till 8.1 på alla datorer som finns att köpa med Windows 8?

Marre

Annons:
[Nathalie62]
2014-01-13 16:21
#1

Det är windows 8 i så fall och på din andra fråga, Ja det kan man göra.

Zepp
2014-01-13 18:35
#2

Ingen är lik W7!

8.1 är som en servicepack 1 så den skall du ha hur som helst oavsett vilken dator du köper.. bara att hämta hem.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/update-from-windows-8-tutorial

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

whiteangel2
2014-01-13 20:32
#3

Är 8.1 skrivbord likt windows 7? Kan man installera program på samma sätt som tidigare eller är det bara apparna som gäller?

Marre

Zepp
2014-01-13 20:48
#4

Näe.. det påminner mer om en smartphone!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kissidor
2014-01-13 20:54
#5

du kan ladda ner ett hjälpprogram som gör att datorn öppnas i skrivbordsläge liknande win 7. classic shell är ett populärt och gratis sådant program till exempel 🙂.

och jodå, du kan fortfarande ladda ner program på det "gamla vanliga" viset också 😉

Värd på Mobiltelefoner och Android

Rita-S
2014-01-13 23:55
#6

Windows 8.1 finns inställning att starta till skrivbordsläget direkt utan tredjeparts program och det finns en startknapp som påminner till viss del om Windows 7. Om det är just det välbekanta med skrivbord och startknapp du vill ha är altså Windows 8.1 ett bättre alternativ än windows 8. Ingen av de är helt lika Windows 7, men av de to är det 8.1 som kommer närmast.

Du kan installera både moderna appar och skrivbords-varianter av programmen på båda, så framt det finns skrivbordsversjoner. Inget hinder från att ladda hem installationsprogram på Windows 8  eller 8.1, men detta är ju ut i fall det faktisk finns till dessa som med alla andra program. Du måste självklart ta hem den rätta versjonen till ditt operativsystem oavsett vilket det är. 

Kan en dator köra Windows 8 kan den även köra Windows 8.1, systemkraven är helt lika. Har du en dator levererat med Windows 8 eller du har installerat denna får du uppdatering till Windows 8.1 gratis genom Windows store, men Windows 8.1 går att köpa som egen installation/platta med. 

Fler fråger du behöver svar på? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
whiteangel2
2014-01-14 10:01
#7

Kommer nog inte på fler frågor just nu. Tacksam för svaren!

Marre

kissidor
2014-01-14 10:30
#8

Rita-S, men med den inställnngen, får man likadan meny som i win 7 också då? dvs med programmen till vänster om man trycker på startknappen, och kontrollpanelen, enheter och skrivare mm till höger? för det är ju det också man vill åt, inte bara skrivbordet i sig, det är ju lätt nog att klicka på från win 8-startskärmen om det bara vore det. om man kan få det utan att installera till exempel classic shell eller liknande, så berätta gärna hur man gör i såfall 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Kaj
2014-01-14 10:43
#9

Jag skulle inte tro att Microsoft kommer backa tillbaka Windows grafiska interface till Pre Win 8 utseende. Därför är det nog bara att tugga i sig Win 8 utseendet och börja lära sig det. Att ladda ner programvara som simulerar Win 7 utseende gör bara att man får problem med framtida uppdateringar.

Var ju samma problem då MS Office kom med de nya flikarna. Alla tyckte det var jobbigt i början men nu är de flesta mer nöjda med detta än hur det såg ut i tidigare versioner.

Rita-S
2014-01-14 15:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#8 nej, helt identisk blir det inte. du har en startknapp med windowsflaggan på, sen får man högerklicka på den i stället för vänsterklicka. Då får du denna menyen upp. "Alla program" finns inte med då startskärmen (med apparna) är det som motsvarar "alla program" exempelvis.

Sen finns det tredjeparts-appar som man kan installera för att få en startmeny som gör att det ser ut som på Windows 7.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

kissidor
2014-01-14 15:52
#11

nej det var det jag menade rita, att det ger inte riktigt samma resultat som med exvis classic shell.

sen kan man ju resonera som kaj i #9 - men man ger ju ändå sig själv lite respit om man har detta installerat - det utgör ju inget hinder för att samtidigt försöka lära sig win 8. men känner man sig lite småstressad kanske man väldigt gärna vill kunna gå till "kontrollpanelen" och få nån viss grej avklarad direkt istället för att kanske köra fast och inte hitta det alls. man kan ju inte heller vara så säker på hur lik win 8 nästa version kommer att vara, då det ju trots allt fått väldigt mycket kritik, så kanske kan man om man så föredrar lika gärna bespara sig mycket av win 8 i väntan på nåt annat som visserligen också är väldigt olikt win 7 men kanske ändå mer intuitivt och praktiskt än win 8?

jag har inga jätteproblem med win 8 själv, det är bara det att jag tycker sämre om det än både win 7 och android 4+

Värd på Mobiltelefoner och Android

Kaj
2014-01-14 16:25
#12

Jag kan hålla med om kritiken i Win8. Det är ju inget jättesnyggt grafiskt inteface och det är ju egentligen inga appar. man har bara döpt om program till appar men det är fortfarande samma program i botten och så har man lagt ett grafiskt skal ovanpå dem så de kan "glutta" in i programmet och hämta viss information direkt som ex ett flöde av e-post od.

Där tror jag Microsoft kommer få ge sig och omarbeta detta och göra program till mer av vad appar är tänkt som (jätte små program isolerade så de inte skall kunna störa övriga appar eller OS om man inte ger tillåtelse till det = inga mer blåskärmar eller debugg skärmar).

Däremot kommer man nog inte ändra själva tekniken att man inte skall behöva ha en kontrolpanel, en startknapp etc. Det man vill få tag i skall man enkelt kunna skriva in i sökfältet och vips dyker "appen" upp. Sökfältet kommer bli mer intelligent så man kan ange något som ung. beskriver vad man vill få fram och den skall då hitta rätt "app"

cookies
2014-01-16 00:59
#13

Antar att du är ute efter saker så som att starta datorn till skrivbordsläge och inte appar? Det finns ett program som heter start8  som kan fixa sådana saker. Laddade ner det till min flickväns dator och man kan ställa in massa saker, typ vad som händer om man startar en app, vart den skall starta (app eller skrivbord) med mera. Man kan även få fram windows-knappen/startknappen nere i vänstra hörnet. Du kan köpa det här: http://www.stardock.com/products/start8/ för 4.99$ (cirka 35 kronor). Tycker helt klart att det är värt pengarna då sakerna uppdateras också, eller i alla fall senast jag kollade :)

Läs mer om det på internet, men jag tycker att det gör w8 användbart! (vilket det inte är utan)

Annons:
kissidor
2014-01-16 06:30
#14

det cookies föreslår är alltså samma typ av program som det classic shell jag tjatat om här i tråden, väldigt likt - men det är möjligt att detta start8 är ännu lite bättre och därmed värt sin lilla slant. hursomhelst så finns det som du ser whiteangel2 flera möjligheter att ordna så du ska känna dig mer hemtam i en win8/8.1 dator 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: