Annons:
Etikettövrigt
Läst 4098 ggr
malinahlin
1/16/14, 3:29 PM

Ny dator

Hej!

Jag funderar på att köpa en ny dator men vet inte ens vilket dator jag ska välja. Kan ingenting om datorns inställningar osv. Jag kommer använda datorn mest till photoshop, bildhantering, surf i internet & även skriva uppgifter osv till skolan (Word osv).

Skicka gärna länk på några datorer som du tror som kan passa mig. Jag har ingen precis sådan budget som ska följas efter så är öppet för allt. Men kanske runt 5-6 tusen lappar skulle vara bra, mindre eller mer går naturligtvis bra! 

Tack för hjälp!

Annons:
kissidor
1/16/14, 3:39 PM
#1

bildhanteringen är iaf det i din användning som kommer att ställa de största kraven på datorn, kan du kolla precis vilken photoshopversion du har? så får man undersöka vad den kräver för hårdvara

men sen framförallt måste du nog berätta åtminstone om det är en bärbar eller en stationär du tänker på, annars blir det liiiiite i knepigaste laget att välja ut några rekommendationer åt dig 😃!

och om det är en stationär - har du redan skärm och allt till eller ska det också köpas? och om det är en bärbar du tänker dig, ska den vara så lätt som möjligt att ta med eller vill du ha så stor skärm som möjligt? hur viktig är batteritiden? vill du ha med touchskärm? och en miljon andra saker visserligen, men vi kan börja där 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

malinahlin
1/16/14, 3:49 PM
#2

#1

Det är Photofiltre som jag kommer använda. Lätt program som motsvarar photoshop typ :)

Hade tänkt en bärbar dator :) Skärmen ska gärna vara typ 15 tum eller kan lite större än så. Nja, batterier tiden är inte så viktigt men kan gärna hålla i några timmar åtminstone. måste inte ha touchskärm :D

beem
1/16/14, 4:21 PM
#3

Programmet motsvarar Photoshop säger du. PS kräver ganska bra ram.

Börja att kolla vilket krav på kapacitet som programmet har. Det är en viktig utgångspunkt. Om programmet kräver mer än datorn kan så bli det jobbigt att arbeta med - det går sakta.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

cookies
1/16/14, 6:56 PM
#4

Jag kollade runt lite och jag tycker denna:
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/FUJITSU-LifeBook-AH512,90952,389012,942986.html?langId=-16

verkar som ett bra alternativ! Tycker det är riktigt prisvärt, 750GB hårddisk, 15,6 tums skärm (jag tykcer 17 är för stort), 8GB ram (bra för photoshop), Intel i5 processor, även webbkamera :)

Det var enligt mig det bästa jag kunde hitta till ett så bra pris (och även lite högre). :)

kissidor
1/16/14, 7:35 PM
#5

ok, så det var inte de facto photoshop - och det här photofiltre går det inte ens att hitta några särskilda systemkrav till 🤔 - vilket borde innebära att det inte kräver särskilt mycket alls kan jag tycka. annars hade jag varit ganska skeptisk till grafikkortet i den det tipsas om i #4, men nu kanske det går bra 🙂. 

men den dator du använder nu, när du grejar med det programmet - vilket grafikkort, vilken processor och hur mycket RAM har den, och tycker du det flyter på bra med den eller laggar det nåt?

Värd på Mobiltelefoner och Android

malinahlin
1/21/14, 2:32 PM
#6

#5 jag använder just nu en packard bell bärbar dator, kan ingenting om grafikkort osv den har.. :) Tycker att den har funkat jättebra men på sista tiden har det laggats lite & så, har ju haft den sen 2010 tror jag så det är dags för en ny dator antar jag. :)

Så tips på en bra dator som passar mina krav…? 🙂

Annons:
kissidor
1/21/14, 2:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

men då kan du väl kolla upp det malinahlin, för det är ju för att vi ska kunna ge dig bättre tips som jag frågar - och dessutom är det plättlätt bara man vet hur man gör 🙂. gå bara till kontrollpanelen och så väljer du system, då får du upp en ruta där du bla hittar motsvarande den här informationen:

Värd på Mobiltelefoner och Android

malinahlin
1/22/14, 12:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 hittade det nu! Här kommer bilden! 🙂

kissidor
1/22/14, 12:56 PM
#9

men då har du ju en ganska anständig dator ändå - den kanske du kunde få bra fart på igen bara genom att rensa ur den ordentligt 🙂? nu är jag själv inte så duktig på att sköta sånt 😊, men det finns många andra här som kan ge dig bra råd om hur du bäst piggar upp och sköter om din dator. nöjer mig med en liten länk till några tips: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.217756/sa-far-du-snabbare-dator--15-supersmarta-tips

det man ser som är en begränsning är ju att du har 32 bitars operativsystem, och med risk för att säga nåt som inte är hundra procent ovedersägligt sant alltid utan något som helst undantag i hela världen i alla tänkbara lägen säger jag ändå att det bör innebära att du inte kan utöka RAM-minnet, annars hade ju det kunnat ge lite bättre sprutt också.

men hursomhelst, om du inte själv eller med hjälp av någon kan eller orkar eller vill försöka rekonda den dator du har nu utan ändå vill kosta på dig en ny - så bör du ju satsa på minst i5-processor och 8GB RAM för att det ska bli en uppgradering värd namnet. och det ska ju inte vara några problem att hitta heller om du räknar med att hosta upp 5-6000. 45 st som matchar det och som har skärm mellan 15 och 16" hittar jag på prisjakt. 

sen undrar jag hur pass stor nytta du skulle ha av bakgrundsbelyst tangentbord som 3 av dem har, resp touchskärm som 2 av dem har, och dvd-spelare/brännare som faktiskt bara 33 av dem har. tyvärr finns det ju då ingen av dem som har allt det där, så man får prioritera det man tycker är viktigast 🙂. här är förresten filtreringen så du kan botanisera lite själv: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=l=s159761973

Värd på Mobiltelefoner och Android

malinahlin
1/23/14, 10:41 AM
#10

#9 tack för hjälpen! Vilken av dom dessa märken är bäst? Alltså Lenovo (aldrig hört talas om märket) eller Acer eller Asus eller HP? :)

kissidor
1/23/14, 10:57 AM
#11

jag tror inte jag vågar uttala mig om det - det verkar som att de som kan mycket mer om datorer än jag menar att märket kan man i stort sett strunta i, det är ändå samma komponenter i alla. fast det borde ju ändå vara skillnad på hur man sätter ihop dem och hur byggkvaliteten på själva "lådan" upplevs kan jag tycka 🤔. sen kan ju materialval ge en upplevelse av högre kvalitet fast det inte är det på insidan.

men om ett visst märke som helhet upplevs som bra eller dåligt verkar mest vara personliga åsikter. har man råkat få ett måndagsex av hp en gång så tycker man att det märket är bara skit för resten av sitt liv, och har man haft en acer som fungerade klockrent så gillar man det märket - fast det kanske bara är tillfälligheter.

lenovo är välkända, men de har väl inte varit det i lika många år som tex hp 🙂. sen tror jag kanske att de är lite mer nischade på dels företagslaptops och dels konverterbara ultrabooks - en sådan har jag själv från lenovo.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: