Annons:
Etikettwindows
Läst 6696 ggr
beem
2014-01-18 15:46

Mina bilder borta i datorn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en mapp under enhet E: i min dator som heter Mina Bilder. I den är det en mängd undermappar med material i. Mappen har jag skapat dvs det är inte den mapp som ingår i Win. 8.1.

I dag när jag öppnar Mina Bilder så är allt innehåll borta. Huvudmapparna är kvar och undermapparna är kvar men alla är tomma.

Jag har inte gjort någon ändring i inställningar.

Jag har bara använt en bråkdel av minnet.

Datorn  är scannad efter virus i går kväll med F-secure och även scannad med Malwarebytes.

På enhet  E: har jag även Mina Dokument och där finns allt kvar.

Jag har backup så det är ingen katastrof men jag skulle ju vilja veta vad som hänt.

Windows 8.1


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
beem
2014-01-18 16:56
#1

Glömde skriva. Jag har fler mappar under enhet E som innehåller bilder och de är intakta.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
2014-01-18 17:32
#2

Du har kikat i en mapp som Windows har lagt in som ligger på C:!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
2014-01-18 18:31
#3

Jag har tittat i E  och Mina Bilder.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
2014-01-18 19:31
#4

Jamen du tittade ju på den ikonen som du visade i bilden.. den länkar sanolikt till C:\user\blabla var windows brukar lägga den!

Jag använder alldrig de mapparna!

Ta egenskaper på ikonen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
2014-01-18 20:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Men vad menar du ?

Jag klickar på E i den bilden - precis som jag alltid gjort.

Egenskaper = högerklicka på E  säger ju inget.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
2014-01-18 20:45
#6

Jag antog att du menade att mappen bilder länkar till E:?

Det gör den inte såvida du inte lagt den där själv.. utan då är det den som windows lagt i C:\user\bla bla..

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
beem
2014-01-18 20:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag har själv skapat mappen Mina Bilder i E.

Jag har skapat alla mappar under E. Det är bara mappen Mina Bilder som är tom. Övriga mappar under E är helt OK.

Så här ser det ut.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
2014-01-18 20:54
#8

Det är ju det jag säger.. men den du hade på bilden har väl Windoes lagt där och länkar till C:\USER\blabla?

Ta egenskaper på den så får du reda på vart den länkar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Nathalie62]
2014-01-18 21:04
#9

Vad som har hänt är svårt att svara på men prova kopiera alla bilder från din backup och lägg bilderna där du vill ha dom (i den mapp du skapat) öppna den sen och se om dom finns där då.

beem
2014-01-18 21:04
#10

Nu måste du förklara vad du menar.

Du säger den du hade på bilden - vilken bild ?

Du säger ta egenskaper - på vilken ska jag ta egenskaper ?

Om jag klickar på en ikon på skrivbordet och väljer egenskaper ser jag var den genvägen kommer från.

Om jag klickar på egenskaper på E säger ingenting. Egenskaper på bilderna i #7 säger ingenting. 

Om jag tittar under C > användare finns Bilder - men den är tom. Jag använder inte den.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
2014-01-18 21:10
#11

Dåså.. problemet löst.. dina bilder ligger på E:\Bilder.. inte på C:\user\mina dokument\bilder!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
2014-01-18 21:14
#12

Jaa och det är den mappen Mina Bilder  under E som är tom. Den innehåller  bara huvudmapp och undermappar men alla är tomma.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
2014-01-18 21:22
#13

Kolla i mina bilder på C:!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
beem
2014-01-18 22:02
#14

I C: finns ingen mapp som heter Mina Bilder. Där finns endast en mapp som heter  Bilder ( den mapp som Windows skapat ) under användare och den mappen är tom.

C:\Users\cee_000\Pictures - denna mapp är tom.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
2014-01-18 22:15
#15

Sök då ett filnam på en av de försvunna filerna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
2014-01-18 22:18
#16

Jag har gjort det och det finns inget. Jag har sökt på flera filnamn.

Jag får nog inse att problemet inte går att lösa. Jag kan ju återställa allt från en backup men jag hade velat veta vad som hänt och varför. 

Nu känns det så osäkert. Det kanske händer igen och jag gör ju inte backup varje dag så jag riskerar ju att förlora något.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
2014-01-18 22:23
#17

Om ingen av filerna går att hitta varken på E eller C så är de raderade!

Har du testa med Recuva?

http://www.filehippo.com/download_recuva

Det e skit samma men man vill ju ha reda på vad som har hänt?

Om man säger som så.. filer försvinner inte av sig själv!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
2014-01-18 22:29
#18

Filer försvinner inte av sig själv - visst är det så.  Jag vet att jag inte raderat dom men något har ju hänt - omedvetet i så fall -  men vad. Jag är orolig för att det är något fel med datorn.

Jag ska testa med Recuva.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Tant Grön
2014-01-19 00:10
#19

Jag undrar, kan ett virus radera filer? Mitt cv försvann och en del bilder är borta. Jag har XP.

Ladydragon
2014-01-19 02:18
#20

Min första tanke är att av någon anledning så har nåt av programmen du scannat med fått för sig att det är virus eller nåt med bilderna och då antingen tagit bort/raderat dom eller lagt i karantän….
kolla i programmen du scannade med under inställningar vad du har för alternativ om vad som ska göras när något hittas….
många program har det som förutinställt att dom tar bort/raderar hotet och ibland även utan att säga till

sen bilden i inlägg #0 tittar du där så är jag rätt säker att det är C hårddiskens mappar som ligger där 

vad händer om du istället vänsterklickar på E hårddisken eller dubbelklickar….då borde du få upp allting som ligger på just den hårddisken 

MEN om du högerklickar på enhet E så tror jag du istället får upp alternativ/verktyg för diskdefragmentering m.m 

sen oxå alltid en god idé prova oxå att helt enkelt bara starta om datorn….det kan lösa mer än man tror

Annons:
beem
2014-01-19 11:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#20 Det verkar mest troligt att det är en scanning som orsakat detta. Jag ska kolla inställningarna i Malwarebytes. Jag har använt det förut utan problem.

 När jag vänster  dubbeklickar på enhet E så får jag upp de mappar som  ligger där. Jag får upp alla innegående undermappar. Alla är tomma. Det är minst 200 undermappar i olika kategorier.

Om jag högerklickar på E får jag upp denna bild.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
2014-01-19 11:57
#22

Nänä.. det är väldigt långsökt att någon scanning har rensat bort alla filer!

För det första.. har de legat där?

Hur ser backup inställningarna ut?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
2014-01-19 13:37
#23

Backupinställningarna ? 

 Om du menar inställningarna i virussklydd och malware så är de inställda på att lägga i karantän. 

F-secure' s karantän är tom.

I Malwarebytes karantän har jag nu många  PUP optional.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
2014-01-19 14:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Nu har jag kört Recuva och den hittar en hel del som går återställa.

Jag valde bara första raden   "välj de filer du vill återställa" för att testa.

Jag gjorde återställning till en USB  för att det står att om man väljer den ursprungliga platsen kan det problem att återställa.

Det som händer nu är att  jag får  tillbaka hela mappen Mina Bilder med undermappar och innehåll  och även mappen Mina Dokument som inte var tömd.

Hur kan  en enda fil med bara 1 bild i göra så att allt återställs - eller nästan allt. Jag trodde jag skulle behöva gå igenom varenda rad för att återställa från Recuva.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Tant Grön
2014-01-19 15:53
#25

#20 Jag är inte alls duktig på datorer. Jag har Microsoft secur…

Tittade under inställningar och det var inställt på rekommenderad åtgärd. Vet inte om jag vågar ändra det. Jag har alla bilder på usb så dom är inte förlorade.

Zepp
2014-01-19 16:49
#26

Jaa.. backup inställningar, i ditt backupprogram!😮

Altså.. det e rätt svårt för oss att förstå hur just du hanterar dina backuper.. om du gör dem manuellt eller har program för att sköta det hela!

Kan säga som så.. att om Recuva hittar en massa deletade filer så har någon med tillgång till din dator raderat dessa eller så handlar det om inställningarna i ditt backupprogram!

Även om datorer är rätt komplexa och svåra att förstå, så sker inget av en slump!

Jag har prexis samma problem med min far.. som är 80.. så han har en ursäkt.. iomed åldern.. han säger att han gör en sak oså gör han något annat!

Som väl är.. efter två timmars telefonkonversation så brukar jag koppla upp mig via Teamvier och lösa problemet på 2 minuter!

Kruxet är att komma på vad problemet är!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
2014-01-19 20:51
#27

Jag tror inte vi kommer längre så vi lämnar det som det är.

Jag har  ju backupen men var bara intresserad av vad som kan ha hänt.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Upp till toppen
Annons: