Annons:
Etikettövrigt
Läst 2267 ggr
battlecruiser12
2014-01-23 16:40

Brottsregister för virus och malware

Hej svejs! Tänkte vi kunde göra typ ett brottsregister över olika datorvirus som man varit med om, så kanske man kan använda den här tråden till att kolla om ett program man hittat på datorn är ett virus eller ej och eventuellt få tips om hur man kan ta bort dem.

Främsta syftet med tråden är att låta folk kunna ta reda på om dom har datorvirus/malware och lättare kunna ta bort dem.

Jag har egen erfarenhet av följande virus/malware: Delta 2, FunMoods, MyWebSearch och Conduit.

Kopiera följande text och gör en ny kommentar med en utökning av registret:

-Brottsregister över datorvirus.-

Delta 2

FunMoods

MyWebSearch

Conduit

Min Youtube-Kanal: TheBattlecruiser12
----------------------------------------------------------
Heter battlecruiser12 i de flesta spel jag spelar. 🦸‍♂️

Annons:
[VSK]
2014-01-23 20:50
#1

kan bara önska dig lycka till med ditt register 👍

beem
2014-01-23 21:03
#2

TS - Men ska du inte skriva om hur du fick bort allt ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Leon1973
2014-01-23 21:42
#3

be inte om hjälp om du inte vill ha den

[Nathalie62]
2014-01-23 23:47
#4

Säger som VSK, lycka till.

battlecruiser12
2014-01-24 07:13
#5

Jag menade att ni skulle hjälpa mig att utöka registret. 😉 Alla som jag skrivit hittills gick att ta bort genom att skanna med malwarebytes och mecka med about:config i firefox

Min Youtube-Kanal: TheBattlecruiser12
----------------------------------------------------------
Heter battlecruiser12 i de flesta spel jag spelar. 🦸‍♂️

beem
2014-01-24 09:57
#6

Jag förstår att du menar att vi ska fylla. Jag tycker det är ett bra förslag.

Mitt förslag är att du som tog upp   Conduit   skriver efter det hur du tog bort det, vilka program du använde osv.

Sen kan nästa fylla på med det han / hon har haft och skriva hur hon / han fick bort det.

Då kan tex någon gå in i sök och skriva Conduit som de kanske har problem med och kommer till den här tråden där det då också finns skrivet hur man tar bort det.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
ru4real
2014-01-24 13:01
#7

Problemet är att det kommer vara hopplöst att hålla det där uppdaterat och aktuellt. Mängden virus, malware och annat skit ökar hela tiden. Det bästa är väl om alla håller sina antivirusprogram uppdaterade istället.

Och det enklaster är att googla på det virus man drabbats av. Bättre beskrivningar av hur man tar bort dem, eftersom en del personer inte vet vilken dator eller operativ de har, och skall man då begära att de skall göra en enkel beskrivning över hur man tar bort dem är nog tyvärr alldeles för mycket begärt.

Mysan59
2014-01-24 16:51
#8

Fast jag tycker idén var bra ändå, även om man kan googla på virusen.

Zepp
2014-01-25 14:42
#9

Iden är bra.. fast helt omöjlig i praktiken.. det finns miljontals av virus och annat oknytt!

Så då kommer vi till varför det e omöjligt.. flera företag har tusentals anställda för att brottas med problemet och omsätter miljarder!

Så enklast är att köpa ett av de systemen, som de säljer!

Men däremot så är det en god ide att här i denna tråden skriva hur man gjorde för att bli av med ett visst oknytt!

Själv har jag problem att skriva själva processen.. det blir mest.. kika lite där, ta bort lite där, kolla om det hjälpte.. Googla lite för att förstå.. gör ett nytt försök!

Sååå.. ju mindre man begriper ju dyrare blir det med olika köpta AV-system och Adawaers!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

battlecruiser12
2014-01-25 19:16
#10

Vi skulle istället kunna göra så att vi skriver så många sätt som möjligt att ta bort de som antivirus inte funkar på.

Min Youtube-Kanal: TheBattlecruiser12
----------------------------------------------------------
Heter battlecruiser12 i de flesta spel jag spelar. 🦸‍♂️

Zepp
2014-01-25 19:43
#11

Japp, helt klart ett bra förslag.. själv får jag alldrig in något.. men däremot har jag rensat åtskilliga datorer där merparten av innehållet bestått av skräp som användaren inte själv vet att denne lagt in!

Joföresten.. en gång fick jag in ett virus på jobbet, när jag rensat sådant som hamnat i mailserverns karantän.. och jag själv för tillfället var inloggad som Admin!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2014-01-25 20:52
#12

jag körde veckans uppdateringar, skanningar samt backup nyss… -jag kör bara skanning med fyra olika program, men hittade ingen känd fulkod (som vanligt).

beem
2014-01-25 21:51
#13

#12 Men du kanske hade en massa okända fulkoder😉


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
[VSK]
2014-01-25 21:51
#14

ja det är ju ingen som vet 🤪

Tralle3
2014-01-27 21:29
#15

Varför ska vi göra det? Det finns speciella företag som sysslar med sådant, och har man ett antivirus och antimalware program i datorn så kan man rapportera misstänkta filer till dem. Dvs. mycket effektivare än att manuellt skriva ner massa namn i etta forum.

Zepp
2014-01-27 22:11
#16

#15

För att hjälpa andra.. som utan vetskap själva lagt in något otyg på sin dator.. och hur man enklast får bort fanstyget!

Själv är jag inte till så mycket hjälp.. för jag kikar lite där o pillar lite där oså försvinner skiten!

Problemet är att de som har problem sällan eller nästan alldrig kikar varesig här eller där och framförallt alldrig pillar varesig här eller där!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: