Annons:
Etikettövrigt
Läst 3126 ggr
gickan87
2014-02-01 21:46

Ny dator, igen

Startade en tråd tidigare om att skaffa ny dator.

Det har ändrats lite, dels vad den ska användas till och prisklass.

Användningsområde Mest surfande på facebook och olika forum, youtube och mycket chattande via skype.

Har idag en stationär dator men funderar faktiskt på en bärbar, är dem verkligen så "dåliga" som man hör?

Maxpris för ny dator är 5.500 kr

Skärm och tillbehör har jag till stationär dator.

MVH Erika :)

Annons:
Niklas
2014-02-01 21:53
#1

Jag tycker du ska fundera på en iPad. Gå till en Apple-butik och testa lite. Det lilla du tänker använda datorn till klarar den galant. Dessutom är den inte så himla dyr och lättare att ta med sig och använda överallt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

gickan87
2014-02-01 22:10
#2

Kan man koppla upp bredband på en ipad då?

Samtidigt vill jag kunna koppla upp mig på en skrivare och skriva ut vissa dokument ibland…

MVH Erika :)

Niklas
2014-02-01 22:15
#3

Så länge som bredbandet är trådlöst är det väldigt enkelt att ansluta till det. Utskrifter kan vara lite bökigt, men ofta går det att lösa det. Det beror på vad det är för skrivare. Äldre skrivare är det knappast lösligt med.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

kissidor
2014-02-02 10:51
#4

undrade just hur det hade gått för dig gickan87 🙂.

men höjd budget, inget behov av att spela sims och ev en bärbar dator - det var ganska annorlunda spec än förut ja!

håller till viss del med niklas - det du i startinlägget beskriver att du gör gör jag själv snarare från jpaden (och från telefonen!) än från datorn. datorn använder jag när jag ska jobba i olika program eller skriva mycket.

men det kräver ju dels att du har ett trådlöst nätverk och dels att skrivaren också är ansluten till det och stöder airprint eller google cloud print eller nåt loknande. är det inte så du har det idag så blir det ju en hel del pengar som går åt för det också i såfall. 

och visst kan du ha en bärbar dator 🙂! att de skulle vara "dåliga" stämmer ju inte i sig, men visst får man mer prestanda per krona när man köper en stationär. men med den nya högre budget samt att du inte ska spela sims på den så finns det ju massor att välja på - och även en del som du utmärkt väl kan spela sims på om du ändå skulle vilja det. här är till exempel en riktigt kraftfull dator: http://www.siba.se/product/15443423/g505s-a10-8gb-1t

Värd på Mobiltelefoner och Android

Kaj
2014-02-03 10:01
#5

Numer finns det rätt hyfast med bärbara datorer som även är plattor. Dvs man hakar bara av skärmen och så har man en padda som man kan ta med sig överallt enkelt.

Här är en från ASUS exempelvis

Du har ju även Microsofts egna Surface variant. Om du funderar på den skall du gå på Pro versionen (absolut inte RT versionen för den kan du bara installera program från Microsofts egen app store). Pro versionen kan du installera program som vanligt på för det är en full windows 8.1 i den med touchskärm som även är en padda. Pro versionen börjar i prisklass ca 5000 och går uppåt beroende på hur mycket minne etc du vill ha. För det du beskriver att du vill göra räcker det gott med en billigare variant runt 5.500.
Du kan kolla här men den finns att beskåda i alla större affärer. OBS! glöm inte att du nog vill ha tangentbordet också (kallas Cover) och då går priset upp nån tusenlapp så då kanske ASUSen ovan är att föredra.

kissidor
2014-02-03 13:28
#6

#5 jag vet dock inte om TS själv just har uttryckt intresse för en platta eller en hybrid mellan en laptop och en platta? det var nog mest niklas som föreslog utifrån det användande som anges i startinlägget att en iPad kanske kunde räcka. 

sen gickan87 vet vi ju fortfarande inte om du har ett trådlöst nätverk hemma heller vilket som sagt isf är en grundförutsättning för att plattor eller hybrider ska vara lämpliga - om du nu alls är intresserad av nåt sådant 🙂. svara gärna så vi vet vilka av de förslag du får som är av intresse och nåt att spinna vidare på och vilka som vi kan droppa direkt!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
gickan87
2014-02-03 17:49
#7

Ursäkta sent svar. Har fullt upp här hemma! Har bredband via telefonjacket så inget trådlöst. Är väl inte direkt intresserad av en padda eller hybrid :)

MVH Erika :)

Niklas
2014-02-03 18:28
#8

Nej, utan trådlöst blir det ingen iPad. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

kissidor
2014-02-03 19:26
#9

ok, då var det som jag hade uppfattat det 🙂. tog du en titt på den jag föreslog i #4 gickan? det är ett förslag på en som ger så mycket prestanda som möjligt inom din budget, för även om det inte behövs nu så kan ju saker ändras samt att det är troligare att den kan duga längre åt dig om man tar i lite från början. eller föredrar du förslag på det allra billigaste som funkar?

Värd på Mobiltelefoner och Android

gickan87
2014-02-03 21:02
#10

#9 Det blir nog den du länkade i #4 :) Ska åka och klämma och känna på den imorrn :D

MVH Erika :)

backpacker
2014-02-04 09:13
#11

Kläm på den här med när du ändå är igång!

http://www.siba.se/product/15443390/lenovo-g505-a6-5200-16g?ref=section

Resa är livet! Glad

kissidor
2014-02-04 10:55
#12

ja visst, passa på och titta på den som föreslås i #11 också när du ändå är där 🙂. det är ju i grunden samma dator men något olika utrustad. den i #4 har påtagligt bättre processor och grafikkort, den i #11 har påtagligt mer RAM-minne (närmast onödigt mycket faktiskt, vet inte riktigt hur de tänkte där när de satte ihop den kombon!) och kostar en tusenlapp mindre.

Värd på Mobiltelefoner och Android

gickan87
2014-02-04 13:53
#13

Har kollat bägge precis. Båda är intressanta. Har lite tid att fundera då jag ibte kommer köpa nån ny förrän efter löningen :)

MVH Erika :)

Annons:
gickan87
2014-02-06 19:09
#14

Vill gärna ha tips på några stationära också om nån har lite tid över :)

MVH Erika :)

kissidor
2014-02-06 20:48
#15

tja den här till exempel verkar ju inte så pjåkig 🙂: http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?products_id=46802

men du gickan vad har du för portar på din skärm? tänkte om det är en gammal skärm så är det allt bäst att kolla så du inte går och köper en dator som inte har portar för skärmen, det vore ju lite tråkigt!

Värd på Mobiltelefoner och Android

gickan87
2014-02-06 20:52
#16

Skärmen är köpt i november så det är säkert nyaste portarna :)

MVH Erika :)

kissidor
2014-02-06 21:00
#17

jamen vad bra, då måste den ju ha hdmi 🙂. 

här är också en: http://www.komplett.se/lenovo-ideacentre-h530/798132?cks=ASS&assoc=B99EC1DD-959C-4C0C-9D36-284FB69F5D76

obs! att dessa är ju "onödigt" bra för ditt användande enligt startinlägget, men det är ju upp till dig om du vill köpa en så bra dator du kan få för din budget, så du förhoppningsvis klarar dig länge med den även om du längre fram kommer på att du skulle vilja kunna göra mer krävande grejer med den - eller om du hellre lägger ut så lite pengar du kan.

Värd på Mobiltelefoner och Android

gickan87
2014-02-06 21:02
#18

Hdmi hette det ja :) Tack för länkarna!

MVH Erika :)

Indriz
2014-02-07 16:17
#19

Om du inte har bestämt dig helt för bärbar dator ännu så kan jag rekommendera en chromebook. Du måste ha internetanslutning för att kunna göra det mesta, men till det du beskriver att du ska använda den till, skulle den fungera utmärkt. Dessutom har den ett eget program för excel/word liknande dokument, och där sparas allting oavsett om datorn någonsin skulle krasha.
Finns från 2490kr dessutom - om man inte vill slösa pengar på sånt man inte behöver.

http://www.google.se/intl/sv/chrome/devices/#foreveryone-promo-ac-c720

Hoppas det hjälper!

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

kissidor
2014-02-07 16:33
#20

det är sant, en chromebook skulle kunna vara ett alternativ och för bara surf, mail och facebookande ett prisvärt och dessutom snabbt sådant. men då ska man verkligen veta att man inte kommer att behöva installera något windowsprogram på den för det går inte. och så gäller det för dig gickan som inte har trådlöst nätverk hemma att du ser noga upp för de flesta av dem går bara på wifi. här är de chromebooks som även har port för nätverkskabel, 4 st: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353&o=produkt_namn#rparams=l=s161815033

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
gickan87
2014-02-22 22:05
#21

Nu kommer jag här igen 😃

Vad tror ni om denna?

https://www.komplett.se/asus-m11bb/781829#!tab:extra

MVH Erika :)

gickan87
2014-02-22 22:30
#22

Och vilken windows 7 ska man välja till datorn i #21?

https://www.komplett.se/search?q=windows+7

MVH Erika :)

backpacker
2014-02-23 00:20
#23

#21 Du har Windows 8 installerad i den.

Resa är livet! Glad

gickan87
2014-02-23 00:43
#24

#24 Vill inte ha Windows 8. Därför jag tänker köpa till Windows 7 :)

MVH Erika :)

kissidor
2014-02-23 07:54
#25

den där datorn ser ut att vara mycket för pengarna tycker jag. bra processor, rejäl hårddisk med 7200 rpm (de flesta har 5400 rpm så denna är snabbare) bra med RAM och kan utökas ännu mer. grafikkortet sisådär men om du nu ändå ska spela sims på den som du sa i din gamla tråd om jag inte blandar ihop det så duger det gott och väl till det iaf 🙂.

kollade lite på prisjakt på dels exakt den här där komplett hade bästa priset och dels andra varianter av samma grundmodell, och de kostar mer för sämre hårdvara. så denna nu med 15% rabatt är helt klart ett bra tillfälle skulle jag vilja säga.

ang win7-variant så är jag ingen expert på det, men home premium är ju det som normalt följde med när man köpte en dator på den tiden, och jag vet ingen särskild orsak till att en normalanvändande privatperson skulle behöva nåt annat 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

KimE
2014-02-25 09:15
#26

Köp en bärbar inom din prisklass och ett trådlöst nätverk samtidigt. Det är en lösning som är mer flexibel om behovet ändras. Skärm och tangentbord går att koppla till den bärbara om du vill.

bamse6311
2014-02-25 16:22
#27

Håller med kissidor om att datorn i ditt #21 är en bra dator för de pengarna.

Angående Win7 så tycker även jag att Home Premium räcker för en vanlig hemanvändare.

Har själv Win7 Home Premium och gillar det.

Visserligen så köpte jag Win8 Pro direkt när det kom ut men har inte installerat det.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
gickan87
2014-02-25 20:53
#28

https://www.komplett.se/asus-m11bb/781828#!tab:extra

Funkar även denna för mina önskemål?

MVH Erika :)

kissidor
2014-02-25 21:02
#29

jadå, den borde duga finfint den med 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

gickan87
2014-02-25 21:05
#30

#25 Tack för snabbt svar!

Då beställer jag den på en gång. Min dator börjar dumma sig nu, har ju XP och det upphör väl snart…

MVH Erika :)

Upp till toppen
Annons: