Annons:
Etikettinternet
Läst 1984 ggr
Rakamakamambo
2/6/14, 2:45 AM

iFokus på TOR

Är det bara jag som upplever svårigheter med iFokus i TOR? Jag vet ju att jag "byter" plats var femte minut men ibland loggas jag ut efter att bara ha varit inloggad i en halv minut. Vad beror detta på?

Annons:
Emel
2/6/14, 2:51 AM
#1

Burkar inte använda TOR när jag surfar på iFokus men sidor kan strula lite och helt plötsligt ladda om.

Kan bero på att ipn ändrar sig och då fattar inte datorn att det fortfarande är du bakom skärmen. 

Kan bero på någon bugg eller om du inte uppdaterat. Vilken version använder du och vilket operativsystem?

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Rakamakamambo
2/6/14, 2:53 AM
#2

#1 3.5 och Mozilla. Jag har en Windows 7!

Emel
2/6/14, 3:02 AM
#3

Okey, iFokus fungerade som vanligt för mig med TOR, har dock mac och Mozilla. IPn är det nog inte då jag testade byta men förblev inloggad.

Tipsar dig att fråga inne på Flashback Forum där kan du nog få svar på alla dina TOR-frågor :P

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Rakamakamambo
2/6/14, 3:05 AM
#4

#3 Jag misstänker dock att jag skulle förlora den status jag har där om jag erkände att jag är medlem på sidor som dessa ;-P Men då vet jag, man tackar!

Emel
2/6/14, 3:11 AM
#5

Hehe, trist med sabbad status, nädå bara du inte får problem med Familjeliv ;)

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

[VSK]
2/6/14, 9:52 AM
#6

varför använda TOR här?

Anonym proxy funkar det oxå men bra mkt snabbare.

Det går att spåra via TOR (om det är det du är orolig för).

Annons:
[PeterWem]
2/6/14, 10:24 AM
#7

Tor hoppar mellan ip-adresserna. Själva hoppandet gör att det blir svårt för NSA att spåra dig, speciellt då cookies inte sparas från ett hopp till en annan. Det är därför du loggas ut. Svensk polis ger upp direkt när Tor är inblandat. Det är därför Vuxna förbannade hackare fortfarande är på fri fot. Polisen slog felaktigt till mot en svensk slutnod och inte mot hackergruppen.

Du ska dock veta att även om inte just vem du är spåras så är informationen som du skickar inte krypterad i slutnoden. Det betyder att om du loggar in på iFokus.se som inte använder SSL kommer ditt användarnamn och lösenord skickas läsbart för den person som äger slutnoden.

Man kan själv konfigurera Tor så att man blir slutnod. Därefter installerar man Wireshark för att avlyssna all trafik som strömmar igenom ens dator. Det var så Dan Egerstad bar sig åt när han kom över lösenorden till ambassader.

[VSK]
2/6/14, 10:28 AM
#8

Stod en artikel på IDG förut om att TOR inte är så säkert som man tror.

Dock så håller jag med om att det är skam att inte fokus kör med krypterad inloggning, vilket jag har påpekat flera ggr för de ansvariga.

[PeterWem]
2/6/14, 10:30 AM
#9

Tor är så säkert som du gör det till. 

Känns som detta kommer från Snowden.

[VSK]
2/6/14, 10:32 AM
#10

Där håller jag ej med dig till fullo ☝️

Men skit samma, orkar inte tjafsa för och emot TOR.

TOR är en miljard ggr säkrare än inget alls.

[PeterWem]
2/6/14, 10:47 AM
#12

Du som ska avlyssna måste då ha kontroll över samtliga noder. Även om USA skulle göra detta finns det fler länder i världen där amerikanarna inte kontrollerar noderna. Det går att ställa in i Tor att du t.ex. inte använder amerikanska noder alls, eller att du blandar ryska och amerikanska. Bara det politiska klimatet mellan Ryssland och USA skulle sätta käppar i hjulet.

Bittorrent som nämns i artikeln använder man i princip aldrig i ett tor-nätverk just p.g.a. belastningen. Då är VPN bättre.

Snowdens läckta dokument ger en bra överblick på hur NSA jobbar.

Och för den som är orolig för NSA, rekommenderar jag att man kör öppen källkod istället för sluten källkod.

[VSK]
2/6/14, 10:51 AM
#13

Spelar inte så stor roll om man vet vart offrets slutmål är.

Skall läsa dokumentet senare.

🙂

Annons:
[PeterWem]
2/6/14, 11:01 AM
#14

Vill du gräva ned dig mer i ämnet rekommenderar jag bloggen på tor.

https://blog.torproject.org/blog/

Uppdateras om sårbarheter, attacker och lösningar.

De fall jag känner till som folk hittats på har varit via andra misstag. Ägaren till t.ex. Silk Road använde samma nickname inne i onionnätverket och på sin gmail månader senare.

[VSK]
2/6/14, 11:43 AM
#15

👍

Rakamakamambo
2/6/14, 12:00 PM
#16

Kul att se att det är fler som använder TOR, jag är bara lite nyfiken på exakt vad ni använder det till? Jag använder det för att besöka några särskila butiker, men också för att skydda mig. Att medborgare öht. får övervakas i ett "demokratiskt" land är för mig ofattbart. Länge leve TOR! #7 Och hur konfigurerar jag så att slutnoden blir min dator?

[PeterWem]
2/6/14, 12:09 PM
#17

http://resources.infosecinstitute.com/wp-content/uploads/081712_1525_AchievingAn1.png

Men du bör tala om för din ISP att du kommer köra som slutnod till tor eftersom det lär dyka upp en del saker andra gör som ser ut att komma från din ip-adress.

Rakamakamambo
2/6/14, 1:55 PM
#18

#17 Så vad är säkrast, att köra slutnod eller inte?

[PeterWem]
2/6/14, 4:10 PM
#19

Du ska inte köra slutnod alls om du inte är intresserad av att fiska lösen. Dessutom är det möjligt att polis knackar på p.g.a. någon annan använt din lina för illegal verksamhet.

Emel
2/7/14, 1:27 AM
#20

Vad jag använder TOR till erkänner jag nog enbart på "deepweb" eller flashan ;) Hör nog inte hemma på iFokus. Men ungefär samma som dig TS, butiker/handelsplatser. Me love safe surf hehehoho!

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Annons:
[VSK]
2/7/14, 1:43 AM
#21

#20

Jasså du är där du 🤔😉

Emel
2/7/14, 2:19 AM
#22

Nämen nu ska vi inte dra förhastade slutsatser :P It might seem bad but really its even worse. Haha tror inte det finns sk normala människor som använder TOR.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

[VSK]
2/7/14, 7:00 AM
#23

😃

Upp till toppen
Annons: