Annons:
Etiketthårdvara
Läst 823 ggr
Torin
2014-02-07 15:42

Plats på DVD

Hur många GB får plats på en DVD?

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Annons:
Indriz
2014-02-07 15:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En DVD-R skiva brukar ha som standard 4,7GB. Utrymme och brännhastighet brukar stå på skivorna.

Hoppas det hjälper!

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

Zepp
2014-02-07 16:07
#2

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Torin
2014-02-07 22:47
#3

Det står 1 16 x 

där under video 120

samt

data

4,7gb

Betyder det att jag bara får in 4,7 GB

har ju 35 GB som jag skall kopiera, får väl dela upp det

eller om jag krymper det. Finns det något program för mac. Förr använde jag stuffit.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Zepp
2014-02-07 22:52
#4

Mängden är en sak.. komprimerar du det så krymper det avsevärt.

Mängden Gb är den volym du får in.. oavsett.

Du kanske skall fundera på extern disk i stället?

Double layer är double layer.. dvs nästan dubbelt så mycket.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Leon1973
2014-02-08 17:58
#5

Det beror på vad du ska krympa…  Man kan inte "krympa" vad som helt till en liten storlek, t.ex bilder blir inte mycket mindre när man zippar dem medan textdokument och programfiler blir mindre.

Det beror på att bilder inte innehåller speciellt mycket tom information, textdokument och programfiler innehåller massa tom information som mellanslag och detta gör det möjligt att komprimera dessa.

Jag håller med Zepp när han säger Extern disk, alltså en extern hårddisk som du kopierar över dina filer till, den ultimata lösningen är två styck som du gör dubbla kopior på. Att förlora foton eller viktiga filer på grund av en hårddiskkrasch är inte kul.

En DVD skiva håller inte hur länge som helst och datorer säljs allt oftare utan optisk läsare.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Torin
2014-02-10 10:26
#6

Tackar för tips. Jag har löst problemet genom att kopiera över till en extern hårddisk.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Annons:
Kaj
2014-02-11 09:55
#7

CD och DVD skivor kanske är på väg ut inom 10 år eller så vilket innebär att det inte är säkert att du kommer att hitta enheter som kan visa och spela upp dem.
Därför är det säkrare med hårddsik eller USB sticka. Numer finns hyfsat billiga USB stickor på 32 GB (väljer du det nya snabba USB3 formatet är de lite dyrare men för din del duger nog USB 2 stickor för de är kompatibla med USB 3 och även framtida USB versioner inom översådlig framtid).

Upp till toppen
Annons: