Annons:
Etikettinternet
Läst 843 ggr
Low
2/12/14, 12:27 AM

Tips ADSL + fast telefoni?

Nu gör jag det fruktansvärt enkelt för mig själv… Kanske är det fel forum men jag testar: Jag kan ingenting om detta men mina föräldrar kan ännu mindre. De vill däremot ha nytt ADSL-abonnemang till sin villa. Det de har nu är från stenåldern, är dyrt, ostabilt, lite segt och routern som ingick klarar av att dela med max fyra enheter, tror jag. De streamar max en timme om dagen och därefter skickar något mail eller två. Sedan har de fast telefon som det rings på ca 10 timmar i månaden. Detta abonnemang kan de också tänka sig att byta ut. Känner någon till något prisvärt på antingen: - enbart nytt ab. på ADSL - nytt ab. på ADSL + fast telefoni ? Jag tackar och bockar! :)

Annons:
kissidor
2/12/14, 12:22 PM
#1

nu är det ju inte det du frågar efter men jag måste ändå säga att det låter ju som att mobilt bredband ev skulle kunna vara något för dem, iaf att fundera på. 

För många är det inte så, då de har bra hastighet och stabilare uppkoppling med ADSL, och då ju dessutom obegränsad datamängd. men i och med att dina föräldrar har haft problem med sin adsl-uppkoppling och dessutom inte verkar vara några storförbrukare av datamängd så kan det hända att det vore ett vettigt alternativ för dem. så är det för oss, vi hade riktigt usla förhållanden med adsl men riktigt anständigt med mobilt bredband. dock är vi lite större förbrukare, så för oss blir det inte precis billigt, men som vi ser det finns det inget annat acceptabelt alternativ.

de operatörer som har bra täckning med 4G på många ställen samt erbjuder hyfsad datamängd för pengarna är 3 och tele2, sen är det helt lokalt huruvida det skulle fungera bra precis för dem, men jag tycker det kan vara värt att kolla upp iaf.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Inkanyezi
2/12/14, 5:36 PM
#2

Mobilt bredband är sällan lika dyrt som fast telefoni, eftersom en kopparledning ansluten till telenätet är hutlöst dyr. Jag minskade mina kostnader för telefoni rejält genom att bara använda bredband via annan leverantör och säga upp telelinjen.

kissidor
2/12/14, 7:29 PM
#3

vi skippade vår fasta telefon också, det ringde ju ändå bara tiggare och försäljare dit 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Low
2/13/14, 1:33 AM
#4

Tack för att ni svarar! Ja vi har ett mycket starkt 4G-nät häromkring så det vore ju inte så dumt. Men hur fungerar det egentligen, får de ändå behålla sin fasta telefon hemma? Den släpper de aldrig taget om nämligen. Den är dessutom NIX:ad så försäljarna slipper de! (Y)

kissidor
2/13/14, 6:41 AM
#5

jaså ville de ha kvar den fasta telefonen? ja men det är klart att de kan ha det 🙂. det är tvärtom som inte går med alla operatörer, att få ha kvar adsl om man tar bort fasta telefonen.

nix hade självklart vi också (finns det någon som inte har det?), men det hjälpte bara till en del. några struntar helt enkelt i det och några hänvisar till kryphålet om en tidigare affärsförbindelse, som kan vara hur vag och avlägsen som helst tycks det. summa summarum så kom det flera såna samtal om dan, mycket störande. dina föräldrar har haft fantastisk tur om de slipper alla tiggare och försäljare bara för att de har nix!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Low
2/16/14, 2:18 PM
#6

Med andra ord så har de inte längre användning för telefonjacket? De kommer att ha svårt att skilja sig från sin älskade, röda väggtelefon ;)

Ja, jag skrev lite slarvigt kanske, men huvudsaken är att deras internet byts ut. Och om det finns något bra paketpris för hemtelefoni och internet, så går det också bra.

Jag tycker det är så svårt att bedöma hur mycket man gör av med. Jag själv har mobilt bredband kontant till min lägenhet just nu. Ibland fyller jag på 5GB efter tre dagar, och ibland varar det i två veckor, trots att jag upplever att jag gör i princip samma saker.

Många försäljare säger att 100GB är extremt mycket på en månad. Men är det verkligen det?

Och hur fungerar telefonsamtalen? Går allt över nätet, eller tillkommer det allt som oftast öppnings- och minutavgifter o.s.v.?

Jag får be om ursäkt igen :) Jag kan inte mycket! Jag försöker läsa mig till det, men så skriver bolagen någonting som jag inte fattar och då blir jag osäker igen!

Annons:
kissidor
2/16/14, 3:03 PM
#7

ja 100GB är ganska mycket men inte extremt. vi som streamar en del tv och film på datatrafiken gör av med ungefär det per månad, en del av det går nog också åt när dottern online-spelar eller skypar. men för dina föräldrars behov bör det vara ganska mycket i överkant. 

mja alltså nu trodde jag att de ville ha kvar den fasta trådbundna telefonen? och det kan de förstås ha. men som du är inne på kan man säkert få ett förmånligare paketpris om man köper både telefonin och bredbandet från samma operatör, dvs då fast trådbunden telefoni och adsl-bredband - precis som de har nu. för oss var den fasta telefonin en helt onödig kostnad då själva abonnemangsavgiften var så hög och vi egentligen inte använde den. men vill man ha sin fasta telefon kvar så får man ju resonera på ett annat sätt. då är det långt ifrån säkert att de kan komma undan billigare med mobilt bredband.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: