Annons:
Etikettwebbläsare
Läst 2966 ggr
ilenna90
2014-02-24 13:29

problem med firefox och google

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag bytte till firefox för ett tag sedan för att chrome bara krånglade. Men jag kan inte påstå att jag är helt nöjd med firefox heller tyvärr. Att googla är näst intill omöjligt! Så jag skulle verkligen bli glad om nån vet ifall det går att göra nånting åt det här problemet.

Skickar med en bild men försöker förklara också:
1. jag googlar alltså nånting. I det här fallet black veil brides, och då kommer det givetvis fram en massa resultat.

2. Jag klickar på en utav länkarna, i det här fallet deras hemsida som jag kommer in på.

3. Jag klickar på bakåtknappen precis som vanligt, och då brukar man ju vanligtvis(alltid) komma tillbaks till resultaten som på bild 1. Så att man kan klicka in på en ny länk. Men som ni ser på bild 4.

4. Då är resultaten borta, sökordet, allting. Och det är bara en blank vit google-ruta. Och så måste jag söka om på allting igen, bläddra fram till den sidan jag var på osv.

Det här är ju sjukt omständigt!! och det här problemet har aldrig funnits på vare sig chrome eller IE. Men sedan jag installerade firefox så har det varit så här - det kan alltså inte bero på google.

Kan dock tillägga att det inte alltid är såhär. 8 av 10 gånger blir rutan blank, men dom andra två gångerna så kommer jag tillbaks till resultatsidan som vanligt.

Nån som har samma problem och/eller vet hur det kan lösas? :/

Annons:
Kaj
2014-02-24 13:48
#1

Det är iofs ingen lösning på ditt problem men en workaround är att öppna länkarna i en ny flik eller nytt fönster.
Högerklicka på länken och välj öppna i ny flik eller nytt fönster. Du kan även klicka med mittenknappen på musen när du står på länken så öppnas den i en ny flik.
Nu har du alltid kvar ditt orginalfönster med dina sökningar och behöver aldrig använda dig av bakåt knappen.

Varför du har detta problem vet jag inte. Det låter som om din webbläsarcache rensas vilket är skumt. FF och Chrome delar inte webbläsarcache så det måste ha varit något annat som hänt.
Du har väl inget rensningsprogram som ligger och kör i bakgrunden som rensar dina temp filer och webbfiler? Typ Ccleaner eller något liknande program.

Du kan pröva att avinstallera både FF och chrome och sedan installera dem igen för att se om du blev av med problemet då.

ilenna90
2014-02-24 14:15
#2

Jo när jag kommer ihåg öppnar jag en ny flik, men oftast är det smidigast att bara få klicka in på en länk och sen gå bakåt :/

Jag känner inte igen namnet på det programmet så något sånt körs nog inte i bakgrunden.

Kanske var otydlig men jag har inte det här problemet på chrome (utan det är andra problem som inte gick att fixa, därav att jag bytte till firefox.) men kanske får ta och installera om det och se om det funkar - även om det också lät drygt eftersom jag alldeles nyligen lagt till alla snabbflikar/favoriter/osv.

Tack ändå.

[TechWoman]
2014-02-24 15:18
#3

Man får ta som vana att öppna i en ny flik det är enklast, detta är känt sen länge att det inte går att komma bakåt.

ilenna90
2014-02-24 17:26
#4

genom firefox alltså? Vad himla dåligt att dom inte rättat till det än isåfall!

Zepp
2014-02-24 20:03
#5

Tror det beror på vilken sida man kom ifrån.. sökorden i Google sparas inte i Firefox.. men däremot i Chrome!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

backpacker
2014-02-24 21:40
#6

Jag använder Internet Explorer när jag googlar.

Annars använder jag Firefox.

Resa är livet! Glad

Annons:
ilenna90
2014-02-24 22:05
#7

# 6 okej :) men det känns omständigt att behöva göra så :o oerhört konstigt att problemet inte bara fixas som sagt.

Zepp
2014-02-24 23:05
#8

Det funkar utmärkt i Foxen.. det e någon inställning du gjort?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ilenna90
2014-02-25 00:52
#9

#8 nej jag har inte gjort några inställningar alls, jag hade väldigt mycket föredragit att det skulle funka normalt liksom haha. Och som sagt är det inte länge sedan jag installerade firefox, men vad konstigt att det funkar för dig då : o

Zepp
2014-02-25 00:56
#10

Jag tror du har ställt för att surfa anonymt.."private" eller vad det heter på olika browsers?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[TechWoman]
2014-02-25 03:38
#11

#10, jag installera igen nyss men det funkar inte att backa bakåt på ff ändån, använder den väldigt sällan pågrund av detta problem för de va samma sist jag prova så de har varit så i säkert ett halvår och jag hade inget privat surf på iheller.

annia1
2014-02-25 04:43
#12

Jag har inga problem vare sig med vista eller win7 när det gäller firefox.

Tittar jag på bilden i TS så sitter det en triangel i adressfältet. Triangel brukar betyda endera att det är nåt fel eller att det är en varningstriangel. Men då det funkar för mig på två datorer så håller jag med zepp att det bör vara nån inställning nånstans som ställer till det. Om det är en varningstriangel så borde det finnas under nån säkerhetsinställning.

Eller så är det så att det är nåt som ev gäller win 8.

Men det kanske finns ett annat alternativ. VSK hade problem med chrome och krypterade sidor och det var hans antivirusprogram som blockade en SSL. Kanske är lika hos er att antivirusprogram blockar nåt.

.

Kaj
2014-02-25 10:30
#13

#10 att surfa inprivate - inkognito etc så har du fortfarande kvar alla data, cookies, historik etc under surningen. Detta rensas först då du avslutar webbläsarsessionen. Åtminstonde för IE och Chrome - vet inte hur FF funkar där (men se min kommentar nedan)

Ilenna90:
Jag är ingen expert på FF men det finns en inställning där (som för andra webbläsare) som talar om hur sökhistorik skall sparas. Kolla denna länk om du har rätt värden inställda - mest troligt Browsing & Download History parametern.

Faktiskt så tror jag det är så att FF inte sparar browsing hisotry om man kör i private läget. I FF kan man ställa in så att private läget alltid startas då man startar FF. Kolla så det läget inte är satt (på flikarna skall det stå "Privat surfning" om denna är satt.
Läs hur man använder private browsing i FF här. Under sekretess fliken i FF kan du bl a ange om du alltid skall starta FF i privat surfning, om du vill spara hsitorik över besökta sidor mm.

Annons:
annia1
2014-02-26 04:06
#14

ilenna90 har inte private surfing. När man använder det så blir det oranga firefox längst upp till vänster lilafärgat.

Vad jag inte får ihop är adressen i adressfältet för så får inte jag. 

***

ilenna90 om jag gissar så skriver du in sökord direkt i adressfältet och det ska man kunna göra. Men om du gör din första sökning i sökrutan du har till höger får du likadant då.

.

ilenna90
2014-02-26 11:42
#15

#14 nej precis jag verkar inte ha nån private surfing.
Faktiskt är jag så van med det ´gamla´ sättet så jag tar omvägen att automatiskt skriva in google.com i adressfältet och sedan googla därifrån.

Jag testade lite nu att googla i rutan till höger och det funkade felfritt just nu. Men det behöver inte betyda något tyvärr -.- Men jag ska försöka komma ihåg att googla från den rutan framöver och om det kanske faktiskt funkar där!

ilenna90
2014-02-26 11:44
#16

#12 den där triangeln kommer upp lite då och då, oavsett om det funkar eller inte, och håller jag muspekaren över så står det bara att det är för att hemsidan inte är identifierad (och något liknande) så jag tror inte att det är det som är orsaken till att jag inte får komma tillbaks till resultatsidan utan den talar bara om att hemsidan jag vill gå in på kan vara osäker (vilket också är ganska konstigt för det står så om många sidor som ändå anses väldigt säkra men men.)

annia1
2014-02-26 15:09
#17

Om jag skriver in google.com så får jag samma sorts adress, men jag får dock inte triangeln. Så triangeln vet jag inte nå. Jag har testat att söka på black veil brides och får ingen triangel. 

När det gäller själva adressfältet så kan du testa att istället skriva in google.se för det är den adressen du har i adressfältet så com omdirigeras till se.

.

Upp till toppen
Annons: