Annons:
Etikettvarningar
Läst 4345 ggr
strixxa
2/28/14, 10:12 AM

Virus på ASUS F501A

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Min dator har krachat nu helt och hållet. Fick det där polisviruset där det stod att man skulle betala 1000 kr till ett konto annars skulle allt läggas ut på internet. Jag TRODDE att jag lyckades få bort den men igår så krashade datorn helt och hållet. Försökte återställa den genom att trycka på f9 men när det skulle återställas så stod det bara ERROR över hela skärmen och längst upp stod det "meet error!!" och då är det ju ganska uppenbart att jag det är ett virus.

Det står att jag måste sätta in windowsskivan och återställa datorn men jag har ingen cd-spelare i min dator så jag vet inte riktigt vad jag ska göra?😕 

Någon som vet vad jag kanske kan göra för att få bort allt utan att behöva lämna in den då jag inte har de pengarna?

Annons:
strixxa
2/28/14, 10:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Såhär ser det ut när jag startar den.

Kaj
2/28/14, 11:22 AM
#2

Kan ha fel här men är det inte F5 som gäller på ASUS datorer.

Starta om och tryck upprepade gånger på F5 tills menyn om hur du vill starta Windows kommer upp. Där skall du välja Säkert läge (utan nätverk).

När du kommit dit kan du börja och se om du kan rensa datorn med ett anitvirus program typ malware bytes eller ditt ordinarie.

Leon1973
2/28/14, 12:50 PM
#3

Tror inte detta är kopplat till något virus faktiskt, när jag googlar "Meet Error" så är det oftast ASUS Datorer som råkar ut för det.

Den enda lösningen som de flesta verkar komma fram till är att de måsta ominstallera sina datorer.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

deeman
2/28/14, 6:47 PM
#4

Har du tittat i loggboken vid tiden för händelsen?
Sådana där skärmar och felkoder kan egentligen vara vad som helst och kan vara svårt att peka på något specifikt och behöver inte innebära en ominstallation. Denna typ av skärmscenarion/händelser är tyvärr rätt vanliga i samband med Windows och brukar dock vara relaterad till hårdvaran och/-eller så kan t.om vara ett fel i någon mjukvaran. _(Slagsmål mellan Windows, övrig mjuk och hårdvara)
_
Rensa ur datorn, kolla så att du har det senaste drivrutinerna och uppdateringarna. Prova även att köra chkdsk /r  via kommandotolken för att se om "checkdisk" hittar något knas på hårddisken.

Har du Windows 7 så går du till felsökaren genom att öppna utforskaren med Win+E.

  1. Högerklicka på C:\ och välj Egenskaper.
  2. Välj fliken verktyg och klicka på Kontrollera Nu.
  3. Se till så att både Reparera fel i systemet… och Sök efter skadade… är markerade.
  4. Klicka på Starta.
  5. Klicka på Schemalägg en diskkontroll.

Nästa gång du startar om datorn så kommer gör datorn en kontroll av disken. Där datorn också försöker att automatiskt reparera eventuella fel.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


strixxa
2/28/14, 9:27 PM
#5

#4  Men jag kan ju inte komma in på vanliga "datorn" utan allt jag får upp när jag ska starta är bilden som jag la upp i #1.

Har nu även försökt trycka på f5 som #2 skrivit men får ändå bara upp bilden i #1. Hur jag än gör verkar jag inte komma ifrån den sidan.

deeman
3/1/14, 11:33 AM
#6

Missade att du inte hade någon CD-spelare. Kan tyckas märkligt och det får mig att undra hur du eller hur man tidigare installerat Windows då en sådan inte finns. Du nämner dock inte om det finns en DVD-spelare eller inte, men jag antar att en sådan inte finns heller?

Har du inte Windows på ett USB-minne eller om du inte kommer åt en
s k  fabriksåterställning via booten (uppstarten av datorn) så känns det nästan som dött lopp i nuläget.

Säkert läge kan också ev. nås via tangent F8 på vissa datorer. 

  1. Har du provat att nå felsäkert läge via tangent F8?
  2. Vad är det för dator, modell och märke. (t.ex Asus XzY 1234)?
  3. Finns en s k fabriks/återställningspartition?
  4. Var/När/Hur köptes datorn?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
Zepp
3/1/14, 1:41 PM
#7

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

strixxa
3/1/14, 2:36 PM
#8

#6 Nej varken CD eller DVD-spelare finns i datorn. Windows var redan installerat på datorn när jag köpte den.

Jag lyckades komma till Booten förut men då kom jag bara till sidan där det står att jag ska sätta i skivan? Felsäkert läge funkar inte heller.

Det är en Asus f501a och den är inköpt hösten 2012.

#7 Det har jag redan försökt med men det funkade inte. Tack ändå.

deeman
3/1/14, 5:06 PM
#9

Enligt manualen ska man trycka F9 vid booten för att komma åt recovery partition dvs återställningspartitionen. Kommer du inte åt den verkar det vara ett dött lopp tyvärr.

http://www.manualowl.com/m/Asus/F501A/Manual/284663?page=41

Framtida lösning kan ev. vara att köra in ett Windows OS genom att boota från ett bootbart USB-minnne etc

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


strixxa
3/1/14, 9:33 PM
#10

#9 Jag har prövat att trycka på F9 och jag kommer till recovery partition men sen när jag har klickat på några av de alternativen så kommer error upp ändå.

deeman
3/1/14, 10:02 PM
#11

Ok, då vet jag tyvärr inte hur du ska bära dig åt för att bli fri från ditt specifika problem. Om du vet med dig att du har ändrat i BIOS så kan du gå in där och återskapa standardinställningarna för att se om det avhjälps något.
Om inte annat så kan jag inte mer än att råda dig att slå en signal till tillverkarens tekniska support etc.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Upp till toppen
Annons: