Annons:
Etikettövrigt
Läst 3035 ggr
Hiro
2014-02-28 19:42

Mer bas på ljudet med headset?

Jag undrar om det finns något program man kan ladda ned som ger ljudet mer bas då man använder headset?

Annons:
[VSK]
2014-03-01 03:41
#1

Menar du ljud i spel nu?

Generellt sett så kan man ändra ljudkurvorna med EQ i de flesta drivrutinspaket, iaf till en Windows-dator. Gäller det ljud i fim och musik så finns ju det EQ i de programmen som spelar upp det.

Du nämner inte speciellt mycket, för att inte säga ingenting om din hård och mjukvara så det är nog ganska svårt att ge dig ett tillfredsställande svar.

Det räcker ju att ditt headset är för tungdrivet så spelar det ingen roll för då finns det inga program i hela världen som kan hjälpa dig om inte hårdvaran orkar med att driva.

Då är det DAC som gäller.

Hiro
2014-03-01 10:28
#2

#1 Jag tänkte om det fanns något program man kunde ladda ned för att ge mer typ bas.

Hur kommer jag till rätt sida för att ändra ljudkurvorna?

[VSK]
2014-03-01 10:36
#3

Svara på mina frågor så blir det lättare för mg att svara på din senaste fråga ☝️

Inkanyezi
2014-03-01 11:41
#4

Om det finns en klangfärgskontroll (equalizer) i ditt system behöver du inte ladda ner någonting, utan bara öppna klangfärgskontrollen och ställa in den som du vill ha den. Det är inte säkert att det hjälper särskilt mycket däremot, om dina hörlurar inte är av god kvalité, eller om du har små lurar som inte sluter tätt.

Men det finns program att ladda ner om du skulle sakna klangfärgskontroll i din dator, och det är olika fr olika system, så det kan vara bra om du talar om vad du har för operativsystem också om du skulle behöva skaffa ett program.

Hiro
2014-03-01 12:37
#5

#3

Menar du ljud i spel nu? - Ja

Generellt sett så kan man ändra ljudkurvorna med EQ i de flesta drivrutinspaket, iaf till en Windows-dator. Gäller det ljud i fim och musik så finns ju det EQ i de programmen som spelar upp det. - Jag har windows 8

Du nämner inte speciellt mycket, för att inte säga ingenting om din hård och mjukvara så det är nog ganska svårt att ge dig ett tillfredsställande svar. - Vad är hård och mjukvara då man pratar om ljud?

Det räcker ju att ditt headset är för tungdrivet så spelar det ingen roll för då finns det inga program i hela världen som kan hjälpa dig om inte hårdvaran orkar med att driva. - Vad är tungdrivet?

Då är det DAC som gäller. - Vad är DAC?

#4 Jag vet inte hur jag hittar den där kontrollen och mitt headset är riktigt bra så det är inte det det är fel på…

Annons:
Hiro
2014-03-01 13:01
#7

#6 Vad är det?

Hiro
2014-03-01 13:03
#9

#8 Jaha, men finns det inte bara något program? Jag orkar inte släpa med mig den vart jag är går

[VSK]
2014-03-01 13:05
#10

Nä du behöver ej släpa på den, bara ha den inkopplad i datorn ☝️

Hiro
2014-03-01 13:08
#11

#10 Men inkopplad innebär ju att den inte är i datorn och vad jag förstod så var det inget litet UZB det rörde sig om? :o

[VSK]
2014-03-01 13:10
#12

Lessen Hiro men jag kan inte hjälpa dig mera eftersom du ej vill tala om vad du har för hårdvara och mjukvara. Är omöjligt för mig att veta vad du var för dator och vad du gör med den. Vet inte ens om du pratar om stationär eller bärbar dator.

Hiro
2014-03-01 13:14
#13

#13 Jag vet inte ens vad som klassas som hår och mjukvara och jag frågade dig det men jag fick inget svar!

Annons:
[VSK]
2014-03-01 13:19
#14

Hårdvaran är det du kan ta på kan man säga..

Vad har du för dator och vilket operativsystem har du.

Vad har du för hörlurar som du vill ha bättre bas i?

Hiro
2014-03-01 13:25
#15

Jag har en HP Pravilion g6 altså en laptop. Operativsystem antar jag är Win 8 och jag har ett par Sandberg StreetBlaster headset med riktigt bra ljud, har beatsaudio på min mobil så jag vet att de kan "hantera" ljudet

[VSK]
2014-03-01 13:30
#16

Kan tyvärr inte finna relevant information på HP´s sida, men till 99.99% så är ljudkortet i bärbara alldeles för klent för att hantera dina önskemål helt enkelt.

Prova spela upp musik med mediaplayer. -där har du EQ du kan förvränga ljudet lite efter dina önskemål.

På vilket sätt är du missnöjd med ljudet i din bärbara. Är det bara brist på bas, eller skorrar ljudet när du försöker spela basiga låtar?

Hiro
2014-03-01 13:31
#17

#16 Vad är EQ?
Det är för lite bas i lurarna

[VSK]
2014-03-01 13:32
#18

I inlägg #4  så står det svaret på din fråga.

Hiro
2014-03-01 14:33
#19

#18 Men jag fick inte svar på vad en klangfärgskontroll var

Inkanyezi
2014-03-01 19:15
#20

Klangfärgskontroll, tonkontroll, EQ och Equalizer är precis samma sak. De kan vara mycket enkla, som bara en bas- och en diskantkontroll eller bas mellan och diskant, eller mer utvecklade, så att de har ett reglage för varje oktav. När man vill ha mer bas, så drar man bara upp basen. Vill man öka ännu mer, kan man behöva dra ner mellan och diskant också, och så kan man skruva upp volymen.

Men som nämnt är det inte säkert att ljudkortet förmår driva basen. Jag gissar att det går om dina lurar är av god kvalité och inte alltför trögdrivna. Tätningen mot örat är också ofta en viktig faktor för att få god basåtergivning.

Jag Har ingen aning om vilken EQ som kan finnas till Windows 8, men kanske någon här kan hjälpa dig.

Annons:
Hiro
2014-03-01 19:21
#21

#20 Okej, hoppas någon kan det :o

[VSK]
2014-03-01 19:28
#22

#21

Du har ju fått tips på tips på tips… Vad mer önskar du dig?

Har du provat EQ i mediaplayer så som jag rekommenderat?

Upp till toppen
Annons: