Annons:
Etikettwindows
Läst 1953 ggr
gickan87
2/28/14, 10:00 PM

Installera Windows 7?

Behöver jag göra något speciellt när jag ska installera windows 7? Eller är det bara att sätta i skivan? Har windows 8 nu…

MVH Erika :)

Annons:
[rolnor]
2/28/14, 10:14 PM
#1

Är svårt att nedgradera windows är min erfarenhet?

Zepp
3/1/14, 12:31 AM
#2

Lägg på classic shell.. så ser det nästan ut som W7.. och din dator är original!

http://www.classicshell.net/downloads/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

gickan87
3/1/14, 9:55 PM
#3

Hmm har ju redan Win7 hemma… Den går alltså inte att använda?

MVH Erika :)

bamse6311
3/2/14, 3:54 AM
#4

#3 gickan87

Klart att du borde kunde använda Win7 såvida denna inte är en OEM licens för då tillhör den endast datorn som den blev levererad med.

I övrigt så gör precis som #2 Zepp rekommenderade så får du i praktiken en Win7 om än med vissa förändringar.

HÄR en länk på svenska och eftersom vi bor i Sverige och de flesta av oss talar svenska och inte engelska så är alltså länken på Svenska.

Bästa häsningar,
Bertil

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.505643/sa-trollar-du-fram-start-menyn-i-windows-8

[rolnor]
3/2/14, 9:38 AM
#5

Formatera hårddisken kanske innan man installerar?

Ladydragon
3/2/14, 9:43 AM
#6

vad är det för version på Windows 7? det räcker inte med bara skivan du måste ha en licens oxå
oftast så brukar man ha en OEM licens och då är den knuten till den specifika datorn och kan inte flyttas…..

Annons:
gickan87
3/2/14, 11:01 AM
#7

https://www.komplett.se/microsoft-windows-7-home-premium-se/629550#!tab:reviews Det är denna jag köpt. Antar att licens medföljer?

MVH Erika :)

Ladydragon
3/2/14, 12:19 PM
#8

#7 har du kontrollerat att du har en 64 bitars Windows?

sen har Komplett tyvärr missat att tillägga det här:

Får endast installeras på en ny dator, där det inte funnits ett tidigare operativsystem installerat.

Kan köpas till ny dator utan operativsystem. Detta är en OEM-licens vilket bl.a. innebär att ingen telefonsupport eller manual ingår.

så det kommer inte att gå att installera det på din dator då du redan har ett operativsystem….troligen kommer du få felmeddelande eller liknande om du ändå försöker installera OEM versionen….

Länk till Inet som har bättre information

minns inte riktigt nu men tror även att det är olagligt att installera en OEM version på en dator med operativsystem….

gickan87
3/2/14, 1:37 PM
#9

Men hur sjutton gör jag då? Då får dem allt ta tillbaka den. Fy vad besviken jag blev nu :'(

MVH Erika :)

kissidor
3/2/14, 4:13 PM
#10

jaha det var ju trist 😕. men det kan ju inte vara något problem alls att få lämna tillbaka den, dels måste det väl ha varit väldigt nyligen du köpte den och dels är de väl inte kända för att vara besvärliga mot kunderna - men annars om de mot förmodan skulle krångla nåt är det ju bara att hänvisa till att de utelämnat informationen som ladydragon anger, och att det därmed blev vilseledande för dig.

och sen gör du som zepp säger, installerar tex classic shell - så kan du ta del av win 8´s användargränssnitt bara när du själv väljer det 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Ladydragon
3/2/14, 6:08 PM
#11

#9 ett tips är att börja med att läsa på innan du köper något…finns hur mycket bra information på nätet dessutom forum m.m där man kan fråga om råd….

angående att lämna tillbaka produkten och få pengarna tillbaka så får du läsa på Kompletts hemsida alternativt kontakta dom….

och jag håller helt med att enklaste lösning är Classic shell

Zepp
3/3/14, 12:41 AM
#12

Efter jag instalerat Clasic shell ser jag knappt någon skillnad.. om jag inte vill!

Händer att jag kikar på W8s användargränssnitt för att om det kanske ändå skulle kunna finnas något användbart.. än så länge bara skräp,, sådant all avinstalerar direkt.. vilket jag gjort med det mesta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaj
3/3/14, 10:36 AM
#13

Jag rekomenderar att du ligger kvar på Win 8. Är aldrig en bra idé att gå på en äldre version.
Win8 kröver lite invänjning men sedan går det bra.
Dessutom verkar det som om Microsoft har lyssnat på klagomålen för det nya grässnittet i W8 och komemr lägga till det klassiska gränssnittet som ett alternativ. Detta bör komma i en uppdatering men när vet jag inte. Men troligen inte allt för långt bort

Annons:
farvendal
3/3/14, 6:54 PM
#14

Självklart kan du installera win7 på en dator som i nuläget har win8. Men du lär då göra en nyinstallation, nedgradering går icke. Frågan är vad det är för skiva du har.

Ang licensen är det nog lättast om du frågar Komplett om du kan använda den i din dator. Men jag tvivlar på att det skulle vara några problem.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[rolnor]
3/3/14, 8:58 PM
#15

Hur gör man en nyinstallation, jag antar att man formaterar hårddisken först? Går väl att göra en annan partition också och ha win7 som alternativ?

Zepp
3/3/14, 9:12 PM
#16

Som jag sagt tidigare i denna tråd.. samt påpekat i andra.. byt inte OS.. det lönar sig sällan.. det blir ofta en massa skit bara och speciallösningar!

Själv hatar jag W8s gränsnitt.. det e nog bra på en platta.. nu har 8,1 kommit.. det är bättre.. men inte tillräckligt användarvänligt.. så jag lade på Classic Shell.. nu ser mindator ut som och fungerar exakt som W7!

Däremot så har jag lagt XP på nya datorer på jobbet.. för att vi har program som inte funkar i varesig W7 eller W8.. det kan ta mig en dag eller två för att få ordning på.. men på jobbet är det värt detta iomed att programen kostar en halv miljon eller så!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ladydragon
3/3/14, 9:26 PM
#17

#14 har du ens läst tråden? 

det är en OEM version googla på det…därför går det INTE att installera det 

dessutom som andra skriver det är svårt eller omöjligt att nedgradera från Windows 8

dessutom som jag oxå påpekade jag är tämligen säker på att det är olagligt att använda en OEM version på en dator som redan har ett operativsystem

farvendal
3/3/14, 10:57 PM
#18

#17 Aldrig påstått att det går att nedgradera. Men nyinstall fungerar, har jag gjort ett par ggr.

Ja, olagligt är det nog.. men nog går det att få tag i en licens, själv har jag en hög..:) 

otur om det inte går att använda den köpta licensen, kanske går att göra ett återköp isåfall.. men kan ju tyckas konstigt att de inte skriver ut mer info om vad som gäller

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Upp till toppen
Annons: