Annons:
Etikettköp-och-sälj
Läst 5574 ggr
Kajsami
2014-03-02 14:58

En IT-analfabets frågor kring datorinköp

Jag måste skaffa mig en ny dator. Har haft stationär i alla år och kan typ noll om datorer, har mest haft billiga begagnade datorer hela tiden. Nu kommer jag ha massor av frågor i denna tråd. Den första frågan blir kring bärbar eller stationär. 

Vad är det för skillnad på bärbar och stationär? Bärbara är ju smidigare förstås, men finns det någon fördel hos stationära som inte bärbara har? 

När jag haft stationär i alla år har ju skrivaren varit kopplad till datorn hela tiden, men med bärbar så måste man väl koppla in den till skrivaren varje gång man skall skriva ut, gissar jag, om man inte har den bärbara på exakt samma plats hela tiden. Är det lätt och smidigt att koppla in skrivare och så när man skall skriva ut? Eftersom jag är lite av en teknisk idiot behöver jag enkelhet just. 

Jag sitter typ vid datorn hela dagarna och är van vid ett stort tangentbord. Är det obekvämt att sitta vid en bärbar dator då kanske med ett mindre och mer kompaktare tangentbord?

Annons:
kissidor
2014-03-02 16:06
#1

du får bättre prestanda för pengarna med en stationär dator - så har du ingen nytta av att kunna bära omkring på datorn är en stationär att föredra 🙂. den är dessutom lättare att uppgradera vid behov, både med externa tillbehör som tex skärmen och även invändiga komponenter som RAM-minne etc. själv har jag dock bärbar så jag kan sitta var jag vill i huset.

har du trådlöst nätverk hemma? i såfall kan  du ju skriva ut trådlöst från bärbara datorn eller även telefonen om du har en smartphone. annars är det väl iofs bara att koppla in en usb-kabel väl du har installerat drivrutinerna, så det ska väl inte vara nåt större projekt heller.

ja jag tycker inte sådär vidare värst om att knattra direkt på en bärbar dators tangentbord, det ser jag mest som en nödlösning när jag inte behöver skriva så mycket. men det skiljer ju väldigt mycket mellan olika laptop-tangentbord också hur bra de är att skriva på. annars kör jag med en trådlös tangentbords/mus-kombo till min bärbara. det finns ju inget som hindrar att du kopplar in en skärm till en bärbar dator heller, det kan ju vara så att du nästan alltid vill sitta på samma ställe och då ha rejält tangentbord och skärm - men att du ändå någon gång ibland behöver kunna ta med dig datorn. då är ju det en lösning, att du väljer en bärbar men kopplar in extern skärm och tangentbord när du sitter på ditt "vanliga" ställe.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Moa-]
2014-03-02 16:23
#2

Spelar du inte avancerade spel eller nyttjar datorn till något annat som kräver hög prestanda så är en laptop i dagsläget alltid att föredra. Då får vettig prestanda som klarar det vardagliga för runt 3000 kr, då har du skärm och tangentbord med i ett.

Jag sa att jag aldrig skulle välja bort min stationära för några år sedan, men det gick väldigt fort och jag har aldrig ångrat mig. Du kan till en bärbar dator ansluta all extern utrustning du önskar och endast använda datorn som dator, eller ha allt i ett och slippa krångla med extern hårdvara. Till min bärbara har jag anslutit en extern skärm vilket är väldigt smidigt då jag får två skärmar att arbeta, högtalare och en trådlös mus, tangentbordet som är inbyggt fungerar bra för mig. Så så ser det ut när jag är hemma. De gånger jag behöver ta med mig datorn kopplar jag endast ifrån anslutningarna och tar med mig datorn,  så för mig är detta utan tvekan det optimala. Dock utgår det ju ifrån ditt personliga behov och dina preferenser.

Kajsami
2014-03-02 21:53
#3

Tack för synpunkter, intressant att ni hade nästan helt olika tankar kring detta. Jo, valet av bärbar eller stationär kanske har lite att göra med hur man använder datorn, så jag kanske skall redogöra för vad jag vill kunna göra med datorn (utöver att surfa och ordbehandla förstås):

* Sortera bland foton, behöver kunna ha Windows egna bildvisningsprogram som jag tycker är mycket bättre än Picasa och andra som är svåra att hantera.

* Använda Photoshop till enklare saker som att beskära bilder, ändra kontrast, lägga till text och liknande. Har Adobe Photoshop 7.0

* Använda olika släktforskningsprogram, dels för att läsa kyrkoböcker (typ Genline, Arkiv Digital och så), dels för att skriva in uppgifter (typ Min Släkt och liknande)

* Behöver kunna ha möjlighet att ha flera program uppe samtidigt, bl a kanske Photoshop. Det behöver inte gå blixtsnabbt att switcha mellan olika program, men det får inte vara som det är nu med min uråldriga dator att programmen bara hänger sig hela tiden. Jag har alltså inga krav på direkt snabbhet, men vill att det skall funka någorlunda okej iallafall.

* Vill kunna kolla på tv-program på SVTPlay, TV4-Play och liknande. 

* Vill kunna ha möjlighet att ladda hem grejer från nätet (hysch hysch). Gör det egentligen väldigt sällan och det behöver inte gå blixtsnabbt, men vill iallafall ha möjligheten till det.

[Moa-]
2014-03-02 22:11
#4

Det du vill använda datorn till klarar utan tvekan en enklare laptop. Jag har aldrig haft några problem med dylika uppgifter på min billiga.

bamse6311
2014-03-03 00:02
#5

Hej.

Med en dåres envishet (som jag är *skrattar*) så skulle jag nog tipsa dig om en stationär dator.

Detta inte minst med tanke på de kriterier du anger och för det du skall använda datorn till.

Jag tänker närmast på det du skriver att du skall ha datorn till bland annat foton och Photoshop samt se på play och annat.

Vad jag menar med mitt råd om stationär dator är att du kan välja en storlek på skärmen som är betydligt större an 15.6 tum.

Själv så har jag en skärm på 24 tum och tror nog inte att jag skulle vilja ha mindre utan snarare större skärm med tanke både på bildbehandling (själv så använder jag Gimp) samt att se på bilder och även tv med play.

Visst kan du köpa en större skärm även till en laptop men en del av laptopens pris är ju själva skärmen så varför betala för två skärmar.

Nåväl TS Kajsami, det här alltså bara som jag tycker.

Lycka till med ditt val av ny dator vare sig det blir en stationär eller laptop.

Bästa hälsningar,
Bertil

Magi-cat
2014-03-03 09:02
#6

Följt tråden med intresse  eftersom jag stod i samma situation som TS för ca ett år sedan, att välja stationär eller laptop och är mycket mer IT-analfabet än TS. 😎😃

Jag valde till slut en stationär och är nöjd med det. Bra tangentbord att skriva mycket på och stooor skärm (tror det är 24 tum. Eller nåt 🤫. Får knappt plats på datorbordet.) Och så vill jag inte ha trådlöst utan äkta sladd. Lustigt nog var den dock dyrare än en laptop.

Jag ångrar mig inte men kommer att komplettera med någon typ av surfplatta (där man står inför en valsituation igen 🤦‍♂️med olika lösningar) att ha med sig när man är "på väg".

Kanske ändå blir en bärbar nästa gång…🤔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Moa-]
2014-03-03 18:41
#7

Som sagt, det går alltid att ha en extern skärm till en bärbar, därför anser jag att skärmens storlek inte är en faktor att ta hänsyn till i diskussionen…

Zepp
2014-03-03 22:01
#8

Grejen är främst.. har skärmen betydelse.. har du den på samma ställe hela tiden!

Svarar du ja på detta så får du mer dator för pengarna med en stationär.

Däremot.. vill du kunna sitta lite var du vill med din dator.. ta med den till landet, semestern, sommarlovet och ansluta mobilt någon gång så är laptop att föredra.. och numera faktist billigare än stationärt!

Kostnad för mobilt och trådlöst tillkommer såklart!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kajsami
2014-03-03 22:44
#9

Jag har funderat lite nu och utifrån era råd och tankar (tusen tack!) så blir det nog en bärbar eftersom de ändå funkar för mina behov. Jag behöver ju inte ha någon superprestanda. Lät ju bra att man kan ansluta mus, skärm och tangentbord till den bärbara, men måste datorn vara dockningsbar för att det skall gå att göra det? Eller har jag missuppfattat begreppet dockningsbar?

När jag kikar på olika datorer ser jag ordet "dockningsbar" ibland och en del är det och en del inte, de billigaste brukar visst inte vara det. Jag har fått för mig att det betyder att man kan ansluta till mus, skärm och tangentbord, men jag är inte säker.

kissidor
2014-03-03 22:51
#10

du kan ansluta allt det i vilket fall 🙂, men då får du stoppa i alla sladdarna var för sig. kolla då så att du har tillräckligt många och rätt sorters portar på den bärbara, de kan vara rätt snålt utrustade. men om den är dockningsbar så kan man köpa till en dockningsstation - och då är alla anslutningar inkopplade i den och så skjuter/snäpper man bara in datorn på en sekund istället för att krypa under skrivbordet och leta sladdar.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Zepp
2014-03-03 23:03
#11

Flera av mina chefer har dockningsbara!

De stoppar den i dockan på kontoret.. och har då stor skärm, mus och vanligt tangentbord, sladd till vårt nätverk.

Men.. de är chefer.. så de tar jobbet med sig hem.. iallafall om viktiga kunder ringer dem.. och då loggar de in med samma laptop hemifrån till vårt nätverk.. om de behöver komma åt detta.

Dockningsbara är ofta dyra.. själv har jag en vanlig laptop hemma med trådlös mus.. den duger för surf.. för jag har den i knät!

På jobbet har jag en stationär med 24 tums skärm då jag sysslar mest med CAD/CAM.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kajsami
2014-03-03 23:10
#12

Oj, lät intressant. Men sladdarna till mus, tangentbord och skärm, kopplas de alltså in i dockningsstationen då, eller? För det kan väl inte fungera helt trådlöst?

Men bra att det går att ansluta iallafall, för min ekonomi tillåter bara en billigare dator. Då får man bara kolla upp att det finns de portar man behöver.

kissidor
2014-03-03 23:14
#13

japp, det är i dockan de sitter inkopplade 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Zepp
2014-03-03 23:16
#14

Du pluggar in de i dockstationen!

Kolla först vad en sådan dator kostar.. med docka, stor skärm.. innan du hurrar!

Som regel har de trådlös mus till datorn facktist.. då kan de ta med den till konferensrummet.. plugga in i Overheadprojektorn och köra lite powerpoint för kunder/anställda.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kajsami
2014-03-03 23:36
#15

Blir ingen dockningsbar för mig. Nu har jag nya frågor… 

* På vissa står det Windows 8 som operativsystem, och på en del står det Windows 8.1 (64 bit). Vad menas med detta? Jag har hört att Windows 8 skall vara det senaste operativsystem och rätt bra, men 8.1 har jag aldrig hört talas om och vad menas med 64-bit ? Vad är skillnaden mellan dessa operativsystem? Är något bättre eller sämre? Och vad menas med primärt och sekundärt operativsystem som det står om på vissa? 

* Vad menas med USB 3.0-port? USB 2.0 känner jag ju till, det är ju det man använder till USB-minnen, externa hårddiskar, externa brännare och så. Men 3.0 har jag aldrig hört talas om. Vad har man det till?

* På en dator jag sett skall det ingå "Microsoft Office Trial". Är detta alltså typ ett Officepaket? Det vore ju isåfall smidigt, för annars ingår det väl inte något sådant när man köper dator, vad jag förstått.

kissidor
2014-03-03 23:48
#16

windows 8.1 är en uppdatering av windows 8, där de rättade till lite av det som blev allra sämst med win8. köper du en dator med win8 är uppgradering till 8.1 gratis, utom i nåt enstaka specialfall som jag tyvärr inte kommer ihåg.

usb 3.0 är likadana usb-portar som du är van vid, förutom att de är snabbare 🙂 (och ger mer ström, vilket kan vara av intresse om du ibland laddar till exempel telefonen från datorn). alla usb-enheter som har standarden 2.0 funkar finfint att ansluta till en 3.0-port, men då blir förstås överföringshastigheten bara som för 2.0

mja jo det ingår om det står så - men det är bara en prova på-version som räcker i kanske 3 månader eller så, sen måste du betala om du vill ha kvar den. det finns dock gratis-alternativ till office-paketet 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Zepp
2014-03-03 23:55
#17

Det är som regel en drös provapåprogram med som det tar ett antal timmar att bli av med.. när man köpt ny dator!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Magi-cat
2014-03-04 07:40
#18

Jag har windows 8 men uppdaterade just till Win 8:1, alldeles gratis och inga konstigheter. Men har inte märkt några större förändringar faktiskt..,


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Moa-]
2014-03-05 21:42
#20

Den första har väldigt låg processorhastighet och endast två kärnor.

Den andra från Siba kräver manuell installation av de sista 4 GB RAM, vet inte om du känner dig bekväm med detta? Klart bättre processorhastighet, även om det fortfarande endast är två kärnor. Skulle kunna ha dedikerat grafikminne, tveksamt om din användning kräver detta.

HPn från Elgiganten har utgått vad jag kan se? Ser inte heller något tidigare pris. Däremot har den för låg processorhastighet och jag ser den ej som något alternativ.

Lenovov verkar uppfylla grundkraven och bör fungera bra idag, hur den står sig om ett par år är mer tveksamt, men ett bra pris och vill du ha något tillgängligt nu till ett bra pris kan det vara ett alternativ. Jag känner ej till återförsäljaren utan skulle undersöka denna noggrant.

Den femte Toshiba från Netonnet har åter för låg CPU-hastighet och dessutom två negativa omdömen, något man bör ta fasta på. 

Så jag skulle kolla närmare på alternativ två och fyra om det är dessa datorer du funderar på. 

Annons:
[Moa-]
2014-03-05 21:51
#21

Jag skulle titta närmare på den i länken nedan om jag var du. Fyrkärnig processor (hinner med att göra dubbelt så mycket samtidigt som en med två), 6 GB RAM (gör att du kan hantera flera uppgifter samtidigt, datorns arbetsminne) samt separat grafikkort vilket är bra om du vill kolla lite film/serier och ägna dig åt bildbehandling. Priset för detta blir 3590 kr vilket jag ser som klart överkomligt och mer prisvärt än något av alternativen ovan.  

http://cdon.se/hemelektronik/acer/15inch-acer-e1-522-65206g75dnkk-a6-5200-6gb-750gb-hd8400-w8-p25161823

kissidor
2014-03-05 22:02
#22

håller helt med moa, alla de andra alternativen har samma processor, som är fruktansvärt långsam.

att du får med extra RAM-minne till compaqen är ju bara en ren bonus, och inget som är en katastrof om du inte lyckas pilla dit (även om det säkert bara är en tidsfråga innan nån som törs kan hjälpa dig med det). men det är ju dock 4GB extra RAM utöver vad alla de andra har, så som sagt en ren bonus. den har den klart bästa processorn även jämfört med lenovon och det är denna jag skulle välja. kan du bara kontrollera att det är den här du menar, för jag fick inte riktigt din länk att fungera: http://www.siba.se/product/15878185/cq58-d10so

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2014-03-05 22:14
#23

när jag skrev #22 fanns inte #21 än. håller med om att den ser prisvärd och bra ut, men vill påpeka att den har ingen optisk enhet (dvs dvd-läsare/brännare). du kanske inte tycker att du behöver det heller, men många vill ju fortfarande ha en så tycker det är bäst att nämna så du inte missar den detaljen och blir besviken 🙂. sen är jag inte säker på att processorn är bättre än compaqens intel core i3 trots dubbelt så många kärnor, tror att i3:an kör två trådar i varje kärna. jag kan ha fel på den punkten dock, men bägge de processorna är hursomhelst riktigt hyfsade och utklassar alla de andra du frågar om fullständigt

Värd på Mobiltelefoner och Android

Kajsami
2014-03-05 22:15
#24

Tusen tack Moa för att du tog dig tid. 🙂

Pratade med brorsan idag och han sade något om att satsa på en dator för ca 500 kr extra för att den skall bli mer hållbar, så det var intressant att du var inne på samma spår. Hur mycket längre håller en dator för ca 3500 jämfört med en för 3000 kr?

Kollade upp datorn du tipsade om, men såg att det inte fanns någon optisk enhet. Jag behöver ha en dator med CD-läsare eller CD-brännare som många har. 

Här är mina önskemål iallafall vad gäller datorer:

Det jag vill kunna göra förutom surfa är:|

* Ha flera fönster öppna samtidigt, bl a Photoshop för lättare arbeten eller Spotify, behöver inte vara direkt snabbt, men skall kunna fungera någorlunda utan att det hänger sig.
* Lyssna på musik i Spotify, kolla filmer i dvd, kolla på SVT-Play och liknande.
* Sortera bland foton i Windows egna program för bildvisning.
* Ladda hem musik eller filmer från nätet, gör det väldigt sällan och behöver absolut inte gå jättesnabbt, men vill gärna att det skall funka någorlunda (har funkat bra på min gamla tröga stationära iallafall).

Viktiga saker på en dator för mig är:

- CD-läsare eller gärna CD-brännare som tydligen finns på en del
- Trådlöst nätverk så det är lätt att komma ut på internet, men brukar väl finnas på alla, tror jag (?)
- Vill att det skall funka att använda hörlurar, ev. även externa högtalare. 
- Bra ljud i datorn - för att lyssna på musik utan högtalare - är en stor fördel.
- Det måste funka att ansluta en mus till datorn - mycket viktigt. Gärna även skärm och tangentbord om jag skulle vilja göra det. 
- Vill gärna att datorn skall vara tystgående.

[Moa-]
2014-03-05 22:27
#25

Tror det är svårt att idag hitta en dator med en CD/DVD-läsare som ej klarar bränning. Optisk enhet går idag att ansluta externt, så jag ser inte kravet på att ha denna inbyggd med den som regel sparsamma användningen vi har år 2014 av detta. 

Ja, trådlöstnätverkskort känns standard idag, inte heller denna punkt måste du fundera på.

Hur de inbyggda högtalarna är, är väldigt svårt att svara på genom att läsa specifikationer, då måste du nästan fråga någon som har den aktuella datorn. Dock är det enkelt att ansluta ett par skrivbordshögtalare som ger fullt acceptabelt ljud och inte heller kostar några stora summor.

Mus ansluter du numera genom USB, så inte heller detta är några problem, räcker inte USB-portarna så går det att ansluta en hub som delar på utgången och ger fler anslutningsmöjligheter. Skärm ansluter du genom VGA eller HDMI, den datorn jag länkar har bägge.

Tyst är som med ljudet, du måste fråga någon, det är i stort sett omöjligt att kunna svara säkert på det utan att ha använt datorn i fråga.

Hur länge en dator håller beror på specifikationer snarare än pris, men jag hade inte gjort ett långsiktigt köp på mindre än 6 GB RAM och fyrkärnig processor idag. 

En optisk enhet får som sagt att köpa externt, här är en från Samsung som säljs av NetOnNet för 399 kr. http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/dvd-och-bluray/externt/samsung-se-218cnrsbs/192719.7151/

kissidor
2014-03-05 22:40
#26

åh, du såg inget av mina inlägg kajsami. visst finns det externa optiska läsare, men tänk bara på att du får lägga till den kostnaden i såfall.

intel core-serien av processorer i generation 3 ( som compaqens) har "hypertrådsteknologi" (fråga mig inte vad det är bara 😃!) vilket gör att de kompenserar till stor del med detta om de är tvåkärniga jämfört med en fyrkärnig processor som saknar detta. högre klockfrekvens är också viktigt. vilket som blir mest avgörande beror väl lite på vad man håller på med.

ska säga en annan sak dock - jag är rädd att det kan bli problem med ditt photoshop 7, jag skulle googla systemkraven på det och enligt vad jag då kunde se slutade adobe ge stöd redan för windows 7, så det kanske inte kommer att fungera för dig med den versionen, du kanske blir tvungen att köpa en nyare.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Kajsami
2014-03-06 00:19
#27

Jag har ju egentligen en extern cd-brännare, vet inte om den kan läsa och bränna av dvd också. Men jag använder ofta cd-skivor i datorn. Jag lånar t ex ljudböcker på biblioteket som jag lägger upp på datorn och skivor man får låna av kompisar som man vill lyssna på och lägga in i datorn. Eller bara kolla på en dvd-film på skiva. Så jag vill ju gärna att det skall vara enkelt att bara lägga in en skiva. Känns lite bökigt att behöva koppla in en extern apparat varje gång. 

Så man blir alltså tvungen att välja mellan optisk enhet och prestanda… Blir knivigt! 🤔

Och ännu knivigare som sagt om inte mitt Photoshop funkar i Windows 8. Jag kommer inte ha råd att köpa ett nytt Photoshop, jag har det väldigt knapert ekonomiskt just nu. Har råd att köpa en enkel dator - då nöden kräver - men har inte råd att köpa något officeprogram heller, utan får klara mig på Open Office. Då blir det adjöss med photoshoppande då… 😕

Annons:
kissidor
2014-03-06 06:50
#28

du kan ju forska i om det finns andra bra bildredigeringsprogram gratis? det tror jag säkert att det gör, precis som det finns gratisalternativ till officepaketet. men du får väl testa ditt photoshop 7 i alla fall, vi håller tummarna för att det funkar ändå, men jag tyckte jag borde förvarna dig i alla fall.

jag tycker inte du behöver välja mellan prestanda och optisk läsare dock, compaqen på siba har ju bådadera. dess i3-processor jobbar med 4 trådar vilket är lika många som AMD-processorn i acern från cdon, och får du som sagt bara lite hjälp från nån som är lite tekniskt lagd (behövs ingen superdatanörd) så har du 8GB RAM i den också. det är dock väldigt ovanligt att man kan få sån prestanda för de pengarna. bor du så du skulle kunna köpa den förresten? den fanns ju inte i webblagret utan bara i några av deras fysiska butiker.

bra ljud och tystgående tror jag tyvärr inte du kan förvänta dig i den här prisklassen, det får du nog se som tur om den dator du hittar uppfyller något av det.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Moa-]
2014-03-06 14:30
#29

Jag anser ju dock att kärnorna inte går att frånse, så hade valt Acer utan tvekan.

kissidor
2014-03-06 15:37
#30

och jag hade antagligen valt compaqen 🙂, men vi kan väl iaf vara ense om att att de båda mycket väl uppfyller kajsamis hårdvarubehov för en synnerligen anständig slant, och att de är hästlängder före de andra datorerna som kajsami länkar till i #19

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Moa-]
2014-03-06 18:18
#31

Jag ser skillnader även i att Compaqen saknar USB 3, vilket ger en lägre hastighet för att läsa/skriva till USB… Det beror ju som sagt på hur man använder datorn… Däremot en dator med två kärnor på 1 ghz hade jag inte köpte ens för flera år sedan, så där är vi överens.

kissidor
2014-03-06 20:44
#32

det har du rätt i moa, acern har i alla fall en usb 3.0 men compaqen endast 2.0, det missade jag förut.

jag försökte grotta lite i det där med 2 kärnor a 2 trådar kontra 4 kärnor a 1 tråd, och som väntat är det ju så att om processorerna i övrigt är likvärdiga så gör den med 4 kärnor förstås jobbet bättre, dvs 2 trådar i samma kärna ersätter inte 2 kärnor fullt ut. men är de inte likvärdiga i övrigt så kan det ju bli betydligt svårare att avgöra vilken som är den som helhet vassaste processorn. mellan de här två har ju i3 högre klockfrekvens och 22nm gentemot AMD:ns 28nm, men AMD:n å andra sidan har större L1 och L2 cache. dessutom så beror det på precis vad man gör för tillfället vad som blir utslagsgivande. det är alltså en djungel om man ska försöka sig på att jämföra två processorer av olika märke och uppbyggnad men som ändå tydligen som helhet räknas som relativt likvärdiga.

hursomhelst, en AMD A6-5200 eller en intel core i3 gen 3 får man vara nöjd med att man kan få i en laptop i den här prisklassen, så nöj dig inte med något som är väldigt mycket sämre för att spara en femhundring kajsami, för då gör du en dålig affär 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Moa-]
2014-03-06 20:53
#33

Processorer i sig är ett mysterium, sedan gäller det att undvika flaskhalsar i övrigt, det är datorns sammanlagda prestanda som är avgörande, inte den enskilda komponenten, även om komponenten bär den större kostnaden som regel.

kissidor
2014-03-06 21:47
#34

visst är det så, har man en flaskhals så har man och då hjälper det inte mycket om man har en annan i sig utmärkt komponent. kedjans svagaste länk och sådär 🙂. såg en dator för ett tag sen med en ganska muggig processor där de hade bökat in 16GB RAM, det såg märkligt ut 🤔

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Kajsami
2014-03-07 23:05
#35

Nu har jag pratat med brorsan som är datorkunnig och han snackade något om någon Intel Core I3-processor som skulle ha längre hållbarhet. Är det en bra processor, tycker ni? Har den 3 kärnor då eftersom siffran 3 står med? Hur mycket längre håller en dator med en sådan processor jämfört med de jag förut länkade?

Zepp
2014-03-07 23:18
#36

Längre hållbarhet innan du tycker den är hur trög som helst innan du blir tvungen att köpa ny dator innan du får ett nervsamanbrott!

Fråga bror din så håller han säkert med mig?

Köp dator med bäst benchmark för pengarna helt enkelt.. såvida du inte har specefika behov, typ CAD/CAM, bildredigerings, göra hemsidor, eller annat krävande.. typ spela spel!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kissidor
2014-03-08 09:09
#37

jag är rädd att vi villade bort dig lite genom att bli lite för tekniska i några inlägg där kajsami - det verkar som att du hoppade över att läsa dem 😃! 

för där framgår nämligen att det är just en i3-processor i compaqen hos siba som du själv hade med bland de du letat upp, och att den har två kärnor som klarar två trådar var - vilket gör att den kan prestera bättre än en vanlig dual core men inte lika som en quad core. vi konstaterade också att det finns fler faktorer som påverkar en processors prestation, så det är inte helt enkelt att jämföra två processorer från olika tillverkare då det kan vara många olika saker som skiljer.

hur "mycket längre den håller" har jag absolut ingen aning om 🤔, eller varför, eller ens om den gör det - det får du ta med bror din 🙂. att det skulle vara ett problem att processorer annars inte håller hade jag inte ens hört talas om (under förutsättning att man inte utsätter dem för överhettning), men det kanske det är om man vill ha kvar sin dator så länge som möjligt och inte byta vartannat år.

det är nog rätt i princip som zepp säger att benchmarks är det bästa sättet att jämföra två datorer, men i praktiken så tillhandahåller väl de flesta butikerna inte sån information. och sen är det inte säkert att man som datorköparnovis tycker den är så lätt att tolka heller, eftersom det finns fler än ett sådant benchmark. 

men du kanske undrar vad är ens benchmarks för nåt? det är mätningar av hur datorn totalt presterar i olika situationer - och det är förstås inte en gubbe med ett tidtagarur som gör det 🙂, utan det körs vissa program som gör mätningarna genom att simulera olika användningssituationer.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Kajsami
2014-03-10 20:32
#38

Nu har brorsan tipsat mig om denna dator:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2455372

Vad tror ni om denna?

Verkar ju bara vara tvåkärnig (flerkärnig var visst bättre, enligt Moa och kissidor), men brorsan sade att processorn var bra och mer hållbar än de övriga jag kollat på.

Zepp
2014-03-10 20:36
#39

Här handlar jag.. och jag kollar mest på Benchmark!

Mest benchmark för pengarna!

http://www.inet.se/kategori/81/notebook-14-16-?Sort=price-a

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Moa-]
2014-03-10 20:49
#40

kajsami; den datorn du länkar är sämre än de jag och Kissidor förespråkar, den har exempelvis endast 4 GB RAM, vilket jag ej nöjt mig med för det priset.

Jag litar inte på benchmark, utan anser att man skall skapa en egen bild av datorn utifrån sina egna behov. Ingen av de sajter som är störst och vanligast använder detta, så jag vet inte hur mycket detta säger till en vardagsanvändare.

Det handlar om dina val och du får välja vem du vill lita på, om du litar på din bror så låt honom välja en dator åt dig? Detta blir endast märkligt att hålla på att byta runt och inte komma fram till något. Jag skulle ha köpt mitt förslag från Cdon, Acerdatorn i första hand, med en extern CD-läsare som komplement om detta är viktigt, i andra hand den du själv hittade som Kissidor förespråkar. Den din bror plockade fram nu senast ser jag inga stora fördelar med, utan du får en lite sämre dator till samma pris…

kissidor
2014-03-10 21:28
#41

nu förstår jag inte kajsami 🤦‍♂️🤔 - hur menar din bror med det, att det är en bättre processor - det är ju exakt samma processor som i compaqen? 

skillnaden är att denna har ett bättre grafikkort (något som du dock inte har behov av med tanke på din användning) men däremot ingår det inga extra 4GB RAM-minne som det gjorde till compaqen.

sen vet jag däremot inte om du ens har möjlighet att köpa compaqen då den ju är slutsåld på webben och bara finns kvar i butik på några orter. men det är ju inget du har nämnt för oss iaf att den går bort pga det skälet 🙂

jag tror nog man kan få ut en del av benchmarks (om man vet hur man läser dem) när det gäller datorer, (inte när det gäller telefoner däremot - där får mjukvaran för stor påverkan då den skiljer mer mellan olika märken). och att inet inte är störst och vanligast är ju för att de är mer nischade på datorer och inte säljer tvättmaskiner mm också, så det är säkert en bra firma att handla en dator från då man kan hoppas att de kan lite mer om just datorer.

för övrigt så finns ju acern som moa rekommenderar på inet också, till samma pris

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Kajsami
2014-03-10 21:29
#42

#39 Vad är benchmark för något?

#40 Aj då, nu blev det knivigt. Nu vet man inte vem man skall lyssna på när folk säger olika saker. Men intern CD-brännare vill jag nog ha iallafall. Jag använder CD-skivor så pass ofta och vill inte hålla på och leta fram externa enheter och stoppa in varje gång. Jag behöver ha detta smidigt till hands i själva datorn. Om detta betyder att jag får ta en dator med sämre kvalitet så får jag ta det. 

Skall fråga brorsan om datorn Kissidor förespråkade, för det var ju en länk som inte fungerade så brorsan har nog kanske inte sett den datorn. Brorsan (som jobbar som programmerare eller nåt sånt) har sagt iallafall att Intel Core i3 skall vara en bra processor, så han har alltså kollat upp en sådan åt mig, dvs den jag länkade till.

Zepp
2014-03-10 21:32
#43

Benchmark är ett mått på allmän prestanda!

Som redan skrivits.. ibland luras de och slänger in en massa minne i en slö dator.. då verkar den häftig!

CD kan du glömma, det är redan passe!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kissidor
2014-03-10 21:49
#44

kajsami, jag misstänkte att du skulle undra vad benchmarks är för nåt, och det var därför jag försökte förklara det i #37 - har du läst allt vi skrivit Glad?

vilka är det du menar säger olika saker så till den grad att du inte vet vem du ska lyssna på? jag tycker nog vi är ganska eniga i grund och botten om än inte in i minsta detalj

Värd på Mobiltelefoner och Android

Kajsami
2014-03-10 22:48
#45

Kissidor, sorry att jag missade ditt inlägg om benchmark. Såg det nu sen i efterhand. ☺️

Jag förstår att jag säkert kan uppfattas som ignorant och att jag inte läser alla inlägg eller nåt sånt. Jag läser alla inlägg, men det blir så mycket att hålla reda på så jag missar en del, särskilt när det är ett knivigt ämne. Jag har rent allmänt en taskig uppmärksamhetsförmåga kombinerat med dåligt arbetsminne (adhd). När det blir mycket att hålla reda på så missar jag helt enkelt en massa detaljer och då kan det uppfattas som att jag inte lyssnar. Innan jag skall skriva ett inlägg så kollar jag upp lite gamla inlägg, men så fort jag börjar skriva mitt inlägg så har jag redan hunnit glömma en del av det jag kollat upp. 

Att jag "missat" att det redan innan i tråden pratats om i3-processor beror nog egentligen främst på att jag inte vetat att i3 och Intel Core i3 är samma sak. 

Och sen var det ju Compaqen från Siba vars länk inte fungerade. Så när jag själv blev uppmärksammad på detta så hade jag inte längre någon koll på vilken dator jag ens hade menat. ☺️ 

Vilka jag menar säger olika saker är alltså min brorsa och ni här. Han sade att datorn jag länkade till senast var mycket bättre än de datorer jag först kollat upp. Men då får man kanske bortse från Sibas dator då länken dit inte fungerade, så den datorn har nog brorsan inte kollat upp. 

Jag ber om ursäkt som sagt att jag missat information som skrivits. Jag har som sagt läst allt, men att sen minnas det och hålla koll på det är en annan sak. Och jag måste också verkligen poängtera att jag verkligen är jättetacksam för att ni här svarar på frågor och kommer med tankar och tips. Och jag är jätteglad att du, Kissidor uppmärksammade mig på att mitt Photoshop nog inte kommer fungera med Windows 8. Annars hade det kommit som en jättechock för mig, nu har jag lite fått förbereda mig på att jag nog kommer att få leta gratisvarianter till mina Photoshopsbehov.

kissidor
2014-03-10 23:03
#46

då förstår jag kajsami, tack för att du förklarade Glad. inte alltför konstigt kanske om du hade lite problem med att hänga med i allt snack Skrattar

den här länken fungerar till siba-datorn, så kan du be din bror titta på den också: 

http://www.siba.se/product/15878185/cq58-d10so

och här är den handfull datorer med i3-processor som ligger under din ekonomiska smärtgräns, så kan väl din bror kolla alla dem:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=l=s165411341

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Moa-]
2014-03-11 07:00
#47

Jag vill göra ett sista rationellt  inlägg gällande cd-läsaren, den externa är stor som en cd-skiva och  kan vara ständigt ansluten. Däremot är detta givetvis ditt egna val.

Zepp; du borde tänka på hur du formulerar dig, att du gör en värdering och inte ser något behov innebär inte att inte mottagaren har  något behov.

Kajsami
2014-03-12 01:07
#48

Tack kissidor för länkarna! Har pratat med brorsan nu och han sade att han tittade lite på Compaqen också förut och att den verkade bra, men att han ändå valde att rekommendera den han gjorde för att den hade ett "dedikerat grafikkort" och numeriskt tangentbord. 

Numeriskt tangentbord har jag svårt att se nyttan med, jag använder det själv aldrig, siffrorna finns ju ändå på vanliga tangentbordet. Men "dedikerat grafikkort" har jag lite svårt att bedöma kring. Jag har ingen aning om vad som menas med detta och vad detta ger för fördelar. 

Moa skrev i något inlägg om acern att man med dedikerat grafikkort kan kolla på film/serier och syssla med bildbehandling. På vilket sätt är det lättare/bättre att göra sånt med dedikerat grafikkort? Och hur mycket bättre blir det med ett sådant?

Moas acer är väl inte helt ute ur bilden egentligen, den är ju frestande med både fyrkärnig processor, högre ramminne och dedikerat grafikkort. Men det är bara den optiska läsaren jag oroar mig för, trots att jag faktiskt har en extern brännare (åtminstone CD-brännare, vet inte om den bränner dvd också) hemma. Varje gång jag skall koppla in externa enheter som usb-minne, kamerasladd och allt möjligt så får jag alltid leta i sju evigheter efter dessa, har tendens att slarva bort saker. Och att behöva leta i evigheter efter något man använder så pass ofta kan kanske bli frustrerande. Och lika jobbigt att hela tiden behöva släpa med sig den externa brännaren med datorn om man har den i hela tiden och bär runt med datorn. Det är detta som oroar mig lite grann. Jag är rädd att jag skall känna mig "handikappad" utan smidig CD-läsare. Det är möjligt att det kanske funkar ändå, men jag är rädd för själva scenariot. 

Känns lite knivigt att man skall behöva välja mellan smidighet och kvalitet. Hur mycket extra måste man lägga man till för en dator ungefär för att få båda dessa fördelar, tror ni? Dvs bra specifikationer och optisk läsare.

Annons:
kissidor
2014-03-12 06:59
#49

ja det stämmer precis med vad jag skrev i #41 också, att skillnaden är att den din bror rekommenderar har ett bättre grafikkort, men där medföljer å andra sidan inte 4GB extra RAM som du säkert lätt kan få hjälp med att montera in. 

dedikerat grafikminne betyder ungefär att grafikprocessorn har tillgång till ett alldeles eget RAM-minne och inte endast får "låna" av det vanliga RAM-minnet. det gör att den klarar av mer grafiskt krävande saker snabbare, sådant som avancerade spel och avancerad bildhantering. håller man inte på med sådant har man inget behov av att ha ett sådant grafikkort utan klarar sig bra med det integrerade. du photoshoppade ju ändå än del, så det är möjligt att din bror tänkte att datorn skulle vara mer framtidssäkrad för dig om du köpte en med bättre grafikkort, ifall du ville utveckla det intresset. eller så tänkte han mest utifrån hur han själv skulle ha valt för sin egen del 🙂, han kanske spelar som många dataintresserade killar till exempel.

det måste sägas att man kan inte prata om tvåkärniga processorer rakt av som en sämre kvalitet. man måste tänka på att AMD och intel är två olika tillverkare som har två olika tänk kring sin processorteknologi. en fyrkärnig intel-core processor hittar du nästan inte i en modern laptop, de har mer eller mindre gått ifrån det för alla med normala behov och satsat på att göra processorerna bättre på andra sätt. det finns bara ett fåtal riktiga värstinglaptopar där det sitter en fyrkärnig intel core-processor och då talar vi verkligen om helt andra pengar. och är det nån som säger att intel core är sunkiga processorer för det? nej knappast… alltså det säljs 15-20.000 kr-datorer med tvåkärniga intel core-processorer i, och tror du de har snålat in på processorn i sådana datorer? nej naturligtvis inte 🙂. 

jag skrev att om två processorer i övrigt är helt likvärdiga, då är det förstås bättre med quad core än med dual core - men när de inte är det kan man inte jämföra dem riktigt så enkelt, då måste man ta hänsyn till alla de övriga olikheterna också.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Magi-cat
2014-03-12 08:37
#50

Följer tråden med intresse och tackar för all bra information! Nästan så jag börjar förstå lite grann och det är alltid kul…🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kajsami
2014-03-12 10:25
#51

#49 Ahaa, tack då förstår jag bättre med hur grafikkort och processorer fungerade. Vad gällen Compaqen så missade brorsan att det var 4 gb extra när han först kollade på den. Och han tänkte att jag kanske behöver dedikerat grafikminne vad gäller photoshop och kolla på serier. 

Spel håller jag aldrig på med, photoshoppat har jag ju gjort en del, men vet inte om det jag gör där räknas som särskilt "avancerat" (ändrar kontrast och färgstyrka, beskär, lägger in text, figurer och ramar och använder suddgummi). Sen brukar jag ju kolla på serier på SVT Play och liknande och vill kunna se filmer i datorn ibland också. Är det något man behöver ett dedikerat grafikminne till? Jag vill ju kunna se på serierna utan att datorn hänger sig. 

På en liten minilaptop jag har som jag köpte 2010 med ca 1,8 ghz processor, 1 gb i ramminne och utan separat grafikkort så kunde jag till en början se på serier åtminstone hjälpligt. Nu hänger sig datorn så man inte kan se alls.  

#50 Roligt att fler får användning av tråden också. Då behöver jag kanske inte känna mig alltför pinsam med alla mina frågor här.

kissidor
2014-03-12 11:23
#52

det finns en hel massa versioner av photoshop 🙂. de mest avancerade versionerna kräver ett dedikerat grafikkort, den du har nu gör det inte. 

men som sagt det verkar ju som att du måste hitta nåt annat som funkar med win 8, så allra säkrast vore ju förstås om du visste vilket program du skulle använda sen så kunde man kolla upp systemkraven för detta. 

jag skulle knappast tro att det behövs ett dedikerat grafikkort dock, för de modernare integrerade grafikkorten (intel HD4000 och nyare, som sitter i de datorer med i3-processor som nämnts i denna tråd) klarar sig riktigt anständigt med det mesta. och de duger verkligen till att titta på film med. jag har förresten själv intel HD4000 i min dator och jag tittar en hel del på tv/film i den.

självklart ska du inte känna dig dum och pinsam - vet man inte så vet man inte, inte mer med det. tänk så mycket mer du vet sedan istället 😉. om det kan vara till nån tröst så har jag själv också ökat mina kunskaper och insikter genom att svara i tråden, för då har jag fått kolla upp saker närmare ibland innan jag svarat, för att vara säker på att jag inte pratar rappakalja 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Kajsami
2014-03-12 13:31
#53

Nu har jag kollat upp två nya datorer som har de bra egenskaper som jag nu har lärt mig att jag bör söka efter samt optisk läsare, så man slipper välja mellan smidighet och kvalitet. 

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/HP15G041SO/hp-15-g041so-15-6-barbar-dator
8 gb RAM, 750 gb hd. 4-kärnig AMD-processor på 1,3 ghz. USB 3.0. Har optisk läsare, men vet inte om det är en brännare eller läsare bara. Kostar tydligen bara 2995 fram till 16 mars.

http://www.siba.se/product/15878196/lenovo-g505-a4-8gb-1tb?ref=section
8 gb RAM, 1 tb hd. 4-kärnig AMD-processor på 1,5 ghz. USB 3.0. DVD-brännare. 3333 kr på SIBA.

kissidor
2014-03-12 13:52
#54

jag skulle inte rekommendera den från elgiganten - både dess processor och dess grafikkort är påtagligt sämre än en dator med intel core i3 och intel HD4000. den från siba är kanske ungefär likvärdig med en sådan. svårt att säga som sagt med jämförelse mellan processorer från två olika tillverkare.

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
2014-03-12 13:56
#55

Angående det där som du skriver om vad du använder PS till.

Nu känner jag inte så mycket till PS då jag själv kör med Gimp.

Nåväl, med det som du använder PS till så krävs egentligen inte så där väldigt mycket RAM.

Med 4 GB så startar du lätt upp PS och med det som du använder den till så funkar 4 GB bra.

Om jag jämför med Gimp så har jag inga problem med 4 GB men ändå så har jag det.

Det där senare beror på att jag lagt in så många extra plug-ins, scripts osv att det vid vissa tillfällen då jag använder dem kan ta lite extra tid.

Personligen så tänker jag sätta in ytterligare 4 GB RAM i datorn men har ingen brådska då det är ganska sällan som jag använder något av alla dessa extra plug-ins samt scripts mm.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
[T-Johan]
2014-03-12 22:09
#56

Tack för tråden Kajsami. Och tack Zepp för inputen ang. Benchmark. Jag ska göra en elev uppgift av den. En företagsekonomisk matte uppgift med derivata. Det ska bli intresant och se om eleverna klarar av det.

Kajsami
2014-03-13 21:11
#57

Brorsan säger att man kan installera in mer RAM-minne i efterhand, vilket man inte kan göra med dedikerat grafikminne. Men kan man verkligen installera in mer RAM-minne i alla datorer? Och hur mycket som helst? Måste inte datorn ha utrymme för en sådan process? 

Datorn som brorsan tipsade mig om har han nu köpt åt mamma och jag har testat datorn där. Jag tyckte inte tangentbordet kändes bra där, jag vill ha lite mer distinkta tangenter där man känner av var tangenterna börjar och slutar. En del bärbara har bra tangentbord, andra mindre bra. Så nu har jag lärt mig ännu något nytt. Jag måste kunna klämma och känna på datorn i en affär innan jag köper än, så att köpa från nätet blir för osäkert.

Brorsan rekommenderar ändå Intel Core i3-processor, och eftersom det är han som kommer att få hjälpa mig med installationer och sånt och vara datorsupport när saker krånglar så är det nog bra med en processor som han känner sig hemma med. 

Den första datorn från SIBA för 3300 hade ju en Intel Core i3-processor, har jag för mig, så jag skall åka dit imorgon och känna av hur tangentbordet känns på den. Datorn hade ju begränsad tillgänglighet, men den finns i min ort iallafall.

Kajsami
2014-03-13 21:11
#58

Hoppsan, senaste inlägget råkade komma i dubbel upplaga. Jag "raderar" inlägget genom att skriva in det här istället. Någon Medarbetare kan gärna radera detta inlägg.

[Moa-]
2014-03-13 21:24
#59

Kajsami; du kan lägga till mer RAM om det finns plats för detta, det finns ett visst antal platser för RAM-minneskorten, och även en maximal gräns på hur mycket en dator kan hantera. 

"Brorsan rekommenderar ändå Intel Core i3-processor, och eftersom det är han som kommer att få hjälpa mig med installationer och sånt och vara datorsupport när saker krånglar så är det nog bra med en processor som han känner sig hemma med." Processorn påverkar överhuvudtaget inte dylika frågor.

kissidor
2014-03-13 21:33
#60

ja det är precis som du själv gissar och som moa säger med RAM-minne, finns det en ledig plats för mer RAM-minne så går det bra, och även annars kan det ibland gå att byta ut en RAM-minnesmodul mot en större - men det finns en maxgräns för vad just den datorn hanterar.

och det är ju också som moa säger att märket på processorn kommer inte att spela nån roll för supporten du kan få från din bror 🙂

ja hur tangentbordet känns är jätteviktigt, jag avskyr verkligen att skriva på ett tangentbord som inte känns bra 🤢.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[T-Johan]
2014-03-14 10:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Jag bad eleverna jobba vidare med Zepp:s tanke med "mycket" Benchmark.

Om vi lägger in alla datorer Zepp länka till enligt:

Benchmark som en funktion av kostnaden får en graf enligt nedan.

Kryssen är enskilda datorer, och spridningen är ganska stor (tycker jag).

Sen ser ni en linje som representerar ett "medelvärde" och är ett tredjegrads polynon.

Det man ser tydligt är att man får inte mycket mer "brenchmarks"  mellan 5 och 7 tusen.

Men i de området Kasami talar om gör varje femhundring mycket.

[T-Johan]
2014-03-14 11:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Om vi fortsätter och titta på "Benchmark per krona" blir det intressant.

Man får lite  "Benchmark per krona" i området 4500 kr -7000 kr.

Dom röda prickarna är enskilda datorer med "bra ingågsvärden".

Kajsami ligger i ett "bra" område är kontentan av detta elev jobb.😎

Annons:
Zepp
2014-03-14 19:00
#63

Det är så.. för nyare komponenter kan vara dyrare utan att motsvara kostnaden i prestanda.

Sen för de allra billigaste så är själva de fasta kostnaderna för att tillverka och distribuera en dator rätt hög i förhållande till prestandan.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

bamse6311
2014-03-14 20:05
#64

Undrar om TS Kajsami för står något av allt detta och det är väl TS fråga som vi försökera att svara på, eller?

Bästa hälsningar,
Bertil

[T-Johan]
2014-03-14 21:01
#65

Nja….vi hjälper ju Kajsami när vi säger att 3500 kr är ett bra område när det gäller benchmark per krona. Personligen tycker jag att Zepp:s sätt att se på datorer är bra/konsument- vänlig. Själv har jag ett "container dyk" som dator. Med gratis programvara. Men det är jag de. Kajsami har lite större krav. Hoppas hon hittar en "bra" dator. Och att hon haft nytta av denna tråd. Denna tråd är mycket intressant ur fler synvinklar.

bamse6311
2014-03-15 15:45
#66

#65 T-Johan

Jo men det gäller ju även att man skall kunna "läsa ut" ett sådant diagram/kurva.

Jag personligen fattar "nada" av vad den/det säger så en förklaring till ett sådant diagram/kurva kanske inte skulle varit helt fel.

Nu vet jag ju att du T-Johan är lärare och för dig så är det helt naturligt att läsa diagram och kurvor men för alla oss som inte kan sådant så kanske en förklaring till vad ett sådant diagram/kurva visar skulle hjälpa oss att förstå den/det.

Bästa hälsningar,
Bertil

Magi-cat
2014-03-15 15:47
#67

Jag tycker T-Johan gjorde ett jättebra jobb med diagrammen och förklarar ju också kortfattat vilket utfallet blev. 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zepp
2014-03-15 16:28
#68

Japp.. tycker oxå det var ett bra jobb av eleverna.. det säger lixom lite om vad det handlar om.. dvs mest pang för pengarna!

Har man andra behov/kör speciella program tarvar det extra kostnader.

Det som kräver mest dator.. är spel!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

bamse6311
2014-03-15 23:37
#69

#67 Magi-cat

Jag förstår fortfarande nada av det där diagrammet.
Berätta gärna för mig hur jag skall utläsa det på ett korrekt sätt

Förstår som sagt var fortfarande nada men vill gärna lära mig om någon kan ge mig en instruktion om har man skall utläsa det och vad det egentligen betyder.

Kanske så är jag "riktigt dum i huvudet" och det må i så fall vara hänt men det där diagrammet fattar jag fortfarande nada av.

Jag är inte skolad inom matematik så det kan vara därför som jag inte kan utläsa det där diagrammet/grafen.

Hur dum i huvudet jag nu än kan synes vara så skulle det vara kul att veta vad diagrammet/grafen egentligen säger och visar på.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Magi-cat
2014-03-16 07:40
#70

#69 Gör du inte lite stor affär av det här?

Kajsami behöver ny dator och vill ha lite råd!

T-Johan gjorde en uppgift till sina elever om frågan, resultatet redovisar han här.

Vill man bara veta på ett ungefär räcker det med att läsa T-Johans egen tolkning:

"Det man ser tydligt är att man får inte mycket mer "brenchmarks"  mellan 5 och 7 tusen.

Men i de området Kajsami talar om gör varje femhundring mycket."

Samt #62.

Är detta ointressant eller tråkigt, (vilket är helt ok) att titta närmare på, kan man ju läsa alla andra kommentarer som kommit och bilda sig en uppfattning.

Ju fler som engagerar sig på olika sätt, desto bättre. Sedan väljer man själv fokus.

(Kul för eleverna med verklighetsnära uppgifter. 😎)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kissidor
2014-03-16 09:01
#71

ok bertil, det vore kanske bra om vi redde ut den här frågan en gång för alla så vi inte OT:ar sönder kajsamis tråd Skämtar. om vi börjar med att titta lugnt och sansat på diagrammen utan att få panik och skrika "MEN DET DÄR JU MATTE, NÅT SÅNT VILL JAG INTE VETA AV!" Glad

titta först på diagram 1, på den vågräta axeln ser man priset för datorerna. på den lodräta visas alltså deras benchmark, dvs uppmätta totala prestanda. 

själva kurvan visar vad en dator i genomsnitt har för benchmark om den kostar en viss summa. de små kryssen är enskilda datorer, så som du ser ligger många kryss ganska långt ifrån kurvan, och de kryssen kan vara värda att titta närmare på. 

titta tex vid pris 4000 och följ det uppåt. då ser du att det ligger ett kryss ganska långt under kurvan. den datorn har alltså lågt benchmark i förhållande till sitt pris, så den verkar inte vara nåt bra köp enligt detta. titta vid pris 5000 - där har du ett kryss alldeles under genomsnittskurvan och ett långt över. den senare datorn verkar ju intressant, skulle man köpa en dator för 5000 är det ju den man skulle vilja titta närmare på, eller hur? 

du ser också att den där kurvan stiger brantare början och i slutet, och sisådär mellan 5000 och 7000 i pris är den planare. det betyder att för datorer i prisklassen mellan 5000 och 7000 blir det inte lika mycket skillnad i benchmark om man går upp en femhundring i pris som i området mellan 3000 och 4500. 

detta innebär alltså en bekräftelse av det jag och moa redan förespråkat, att kajsami ska strunta i de datorerna för 3000 som hon hade tittat på och kosta på den där femhundringen extra upp till det som verkar vara kajsamis smärtgräns, för att hon får så mycket mer för pengarna då.

sen vad gäller diagram 2… ja där måste du T-johan berätta precis vad det är som redovisas på den lodräta axeln, för det kan ju inte vara benchmark per krona som det står iaf - då får jag inte alls ihop det med det första diagrammet. jag har gjort stickprovskontroller i listan enligt zepps länk, och diagram 1 verkar stämma. den lodräta axeln i diagram 2 måste isf visa någon funktion av benchmark per krona men vilken? titta tex på en dator för 10.000. enligt diagram 1 får man då i genomsnitt ett benchmark på ca 16.000, vilket alltså skulle innebära ca 1,6 benchmarkpoäng per krona. men enligt diagram 2 för en dator för 10.000 är det värdet närmare 7. titta i diagram 1 på en dator för 3000, benchmark ligger på strax under 1000, dvs benchmark per krona ca 0,3. enligt diagram 2 är det värdet 3 - vilket ju snarare stämmer med krona per benchmarkpoäng! (värdena vid 5000 kr verkar däremot stämma, både för kurvan och för den röda punkten som skiljer ut sig.) 

så är det jag som har fått på tok för lite kaffe eller är det nåt väsentligt du inte nämnt T-johan Funderar? eller var det rentav eleverna som hade fått för lite kaffe Glad?

slutligen - och inte minst - det finns andra faktorer av vikt vid ett datorköp än bara rena prestandan. vad har den för portar? hur är tangentbordet att skriva på? har den optisk läsare? i högre prisklasser blir det ännu mer andra saker som skiljer och som måste vägas in - har den touchskärm, vad har den för skärmupplösning, är tangentbordet spillsäkert, är det bakgrundsbelyst? etc etc. så när man passerat den prestanda man överhuvudtaget kan ha nytta och glädje av så är det förstås såna saker som blir avgörande och benchmarkjämförelser är inte längre intressanta alls.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Zepp
2014-03-16 10:24
#72

Jag tror den sista grafen är fel.. eller rättare sagt namnet på vänsterstapeln.. det borde stå krona per benchmark.. inte benchmark per krona?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kissidor
2014-03-16 12:06
#73

Jo jag funderade på om det möjligen kunde vara krona per benchmark istället, gånger 10 då isf. Men jag fick inte det att stämma riktigt på alla ställen heller. Men tack zepp för att du bekräftar att det inte bara är jag som blivit helt koko ;-)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Zepp
2014-03-16 13:04
#74

För jag tror nog vi kan vara överens om att man får mer pang per krona mellan 5-6 tusen!

Och att varje femhundring över 3000 ger mer valuta !

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Moa-]
2014-03-16 13:14
#75

Zepp; hur menar du då? Benchmarken du får för en extra krona i det spektrumet är mycket lägre än samma ökning i benchmark mellan 3000 och 3500 kr som vi redan diskuterat. Den marginella ökningen är mycket lägre.

Sedan att du totalt sett får mer benchmark för 7000 kr är för 3500 kr det säger sig ju självt…

Zepp
2014-03-16 13:29
#76

Det viktiga är vad du får betala för varje benchmark!

På så sätt ser du om det är vettigt att lägga till en tusing eller ej.. beroende på dina behov!

Är man det minsta osäker och stadd i kassa kan man alltid köpa det dyraste!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Moa-]
2014-03-16 15:35
#77

Nja, jag håller nog inte med, utan det handlar om mina förutsättningar och behov, att lägga till 100 kr är ofta möjligt, däremot inte att lägga till 4000 kr, varför detta blir irrelevant i diskussionen.

Du skall alltid köpa det du behöver och inte mer, men det finns ingen poäng med att betala för mer än man faktiskt nyttjar.

[T-Johan]
2014-03-16 15:46
#78

Vilket härligt gäng! Jo det är något skumt med den deriverade grafen. Ska kolla i morgon, det kan vara ett deriverings fel. Det som jag tror på är att den andra grafen inte blev uppdaterad riktigt efter diverse justeringar. Den andra dragens Y-axel ska vara [Benchmark/krona] och X-axeln ska vara [kronor]. Nääää Bertil är inte 'dum i skallen' bara för att han inte känner sig komfortabel med diagram. Bertil är säkert en praktisk och handlinges man. Men om man "snyggar till" den andra grafen, blir man ju sugen på att jämföra dessa lapptops med stationära. Jag åter kommer på måndag med en revidering. (PS. Det kan vara så enkelt att jag laddat upp fel graf DS)

kissidor
2014-03-16 16:04
#79

jag tycker det var en jättekul idé att sätta dina elever på detta T-johan 🙂. ni kan väl som du säger spinna vidare på tanken och utveckla undersökningen och skapa en egen tråd för dem? du kan väl börja med att lägga in den här uppgiften i den nya tråden när du kollat upp vad som inte stämmer med diagram 2 och eleverna fått revidera det. och så kan du lägga in en hänvisning till det korrigerade diagrammet här så folk kan följa vad som hände med det.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[T-Johan]
2014-03-16 16:15
#80

Ja det är lite synd att kapa Kajami tråd. Sen ska jag snacka med läraren i företagsekonomi. Han gillar att man jobbar lite utanför skolverkets läroplan med 'tänka själv' uppgifter.

bamse6311
2014-03-16 18:48
#81

#71 kissidor

Tackar för en utomordentlig förklaring till det där första diagrammet, tummen upp Tummen uppoch riktigt kul att lära sig nytt.

Kanske skulle man starta en ny tråd angående det här med benchmark så att inte Kajsami tycker att vi är alldeles för OT.

Min nästa fråga är nämligen hur man kan hitta benchmark för/på sin egen dator.

Jag har Speccy, kan jag hitta det där eller?

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
2014-03-16 19:37
#82

det gläder mig mycket att höra att du fick ut nåt av mitt försök till förklaring bertil 🙂.

håller med dig om att det bör startas en egen tråd för vidareutveckling av det här resonemanget 🙂

nej du kan inte hitta det i speccy, inte i gratisversionen iaf - men jag skulle gissa att det kanske går att hitta programvara för mätning av det att ladda ner om man googlar lite. hinner dock inte detta just nu, sitter och "myser" med övertidsjobb. annars kan man ju också googla på "det exakta namnet på sin dator" benchmark och se om man får fram nåt. tror dock detta kan vara svårt att hitta rätt på då många datormodeller med samma namn finns i en uppsjö av olika varianter.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Kajsami
2014-03-16 20:48
#83

Jag tycker att ämnet i denna tråd är av sådan art att det inte gör mig någonting att den blir offtopic genom en skoluppgift som ändå angränsar till trådens ämne. Kul att T-Johan gjort det till en skoluppgift, det var säkert jättekul för eleverna att få en verklighetsnära uppgift. 

Jag har iallafall köpt en ny dator nu och jag tror att jag fått rätt mycket "pang för pengarna" i detta köp, en kille jag dejtar tyckte det samt även brorsan som jag rådfrågade. Och i och genom att jag köpt dator nu så gör det mig ännu mindre att tråden används till skolarbetsdiskussionen. 

Det började med att brorsan snackade med sina kollegor på sitt jobb och att de hade sagt att det är bättre med högre RAM-minne än med eget grafikkort (vilket ju ni här var inne på, så brorsan har gett er rätt nu i efterhand!), så han rekommenderade då den på SIBA där man kunde få 8 gb om man installerade in det. Men sen såg jag plötsligt en dator på MediaMarkt som var lite extrapris på just nu. 3500 kr istället för 4000 kr. 

Intel Core i5-processor (som när man googlar får veta är bättre än i3), 8 GB RAM-minne (som kan utvidgas till 16 GB om man köper extra), 750 GB hårddisk och 2,5 gh processor. Och DVD-brännare (då känner jag mig trygg).

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/FUJITSU-LifeBook-AH512,90952,389012,942986.html?langId=-16

Vad tror ni om denna? Brorsan tyckte att jag skulle slå till, så då gjorde jag det. Har fått hem den nu, men jag har inte fått igång internet eller nåt, jag är helt borta på Windows 8, får väl se om jag får hem brorsan någon dag i veckan för att få hjälp med detta. Jag vet liksom inte var jag skall hitta internetinställningar, dvs fylla i wifi-lösenord och så. Om någon här vet, så berätta gärna.

Annons:
[Moa-]
2014-03-16 20:54
#84

Kajsami; det verkar vara en bra dator du köpt! Vart ser du att du kan utöka RAM-minnet så pass? Spillsäkert tangentbord är en bra grej det med. =)

Kajsami
2014-03-16 21:08
#85

#84 Jag läste det någonstans på nätet när jag googlade lite mer om datorn, att det alltså gick att utvidga till 16 GB. Men nu när jag skulle försöka kolla upp detta så ser jag att informationen om datorn är helt olika på olika sidor. Vissa sidor säger att det bara är 4 GB ram-minne, någon annan sida säger att det är 500 gb hårddisk, och någon tredje sida säger att det är intel core i3… På samma dator alltså.  Så man kanske inte skall lita på vad man läser på internet, på Fujitsus hemsida, pricerunner och liknande. Får hoppas att informationen från MediaMarkt är rätt åtminstone, så de inte har lurat mig.

[Moa-]
2014-03-16 21:20
#86

Du kan ju läsa på förpackningen. =)

kissidor
2014-03-16 21:31
#87

samma datormodell säljs ofta i en mängd konfigurationer med väldigt olika hårdvara, uppgofterna på just den varianten du har köpt från mediamarkt stämmer säkert 🙂. det där kan man dessutom kolla - ta fram sökrutan uppe till vänster, välj att söka i inställningar och sök på "datorinfo". då får du upp vad datorn har för processor och RAM. 

grattis till ett bra köp 👍! processorn och grafikkortet är visserligen en generation äldre än i3:orna vi pratat om, men det är ingen tvekan om att du har gjort en mycket bra affär tack vare att du råkade hitta den här dealen 🙂. struntsamma om den går att utöka till 16GB RAM, det har du ingen nytta av, men 8GB är bra! och spillsäkert tangentbord är ju super!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Kajsami
2014-03-16 21:38
#88

Förpackningen ligger kvar hos killen jag dejtar, som bor på annan ort, och jag har inte för mig att det stod så mycket på den. Men vad gäller processor står det iallafall Intel Core i5 på själva datorn, och på Fujitsus egen produkthemsida står det Intel Core i3, så jag vet inte vad man skall lita på längre av all information på olika sidor.

kissidor
2014-03-16 21:44
#89

ja men som jag sa kajsami, en dator säljs ofta med samma namn men flera olika varianter med olika specar. så det är inget att oroa sig för, du kan nog lita på infon från mediamarkt, och du kan definitivt lita på vad datorn själv säger att den har för hårdvara 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Kajsami
2014-03-16 21:52
#90

#87 Är Intel Core i5 äldre än Inte Core i3? 🤔 Jag trodde det var tvärtom, att i5 är nyare, och att det är därför den är snabbare. Jag läste på internet att i5 är snabbare än i3 och det bekräftade även brorsan.

Annons:
kissidor
2014-03-16 22:17
#91

nej det är inte riktigt så enkelt. intel core i3, i5 och i7 existerar parallellt och så kommer det nya versioner - "generationer" - av dem alla tre varje år. inom en och samma generation är det ju förstås så att en i7 är snabbare än en i5, som är snabbare än en i3. (för att krångla till det ytterligare så finns det dessutom inom varje generation flera olika undervarianter till dem, med olika klockfrekvenser, olika antal kärnor, och kanske andra skillnader också.) jag skulle kunna tänka mig att om det skiljer flera generationer mellan dem så kan en nyare i3 vara snabbare än en gammal i5, men då gissar jag bara.

den senaste generationen som finns är generation 4. i3:orna vi tittade på var generation 3, och i5:an du nu köpt är generation 2.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Kajsami
2014-03-19 13:03
#92

Hjälp, min nya dator har dött efter att ha försökt installera 8.1 !!! 😮

Jag tänkte installera 8.1 på datorn idag, jag läste på lite och det verkade ju inte vara så svårt, så det borde man väl klara, tänkte jag. Jag har fått in wifi på datorn och gick in på windows store eller vad det heter och hittade uppdateringen på en gång. Jag klickade på "Uppdatera till 8.1" och den började köra igång.

Det verkade ta sju evigheter så jag gick ifrån datorn och satte mig vid min gamla stationära istället (som jag använder nu). Efter ett tag gick jag tillbaka för att se hur det avlöper, och då var skärmen helt svart. 

Jag klickar hit och dit och inget händer. Har klickat på Ctrl Alt Del som alltid brukar funka när saker skiter sig, men datorn är som helt död typ. Jag försöker trycka på sätta på datorn-knappen, men inget händer. Allt är svart.

Vad är det som har hänt? 
Vad skall jag ta mig till?
Datorn som har Windows 8 borde väl funka att installera 8.1 på?  Jag är ju lite av IT-analfabet, men jag har ju gjort precis som det stått, så jag har svårt att se hur jag skulle ha gjort fel. 😕

Zepp
2014-03-19 15:54
#93

Det är överhuvdtaget inget svårt.. skit i alla apparna så får du lugn i själen.. de ställer bara till det!

8.1 är bara en uppdatering.. starta om datorn!

Sen så.. den var väl inte inställd på viloläge vid inaktivitet?

Då har den stängt ner sig mitt i uppdateringen!

Som sagt vad skit i alla appar och avinstalera dessa.. de är mest till för att ställa till det för datoranvändare.. och ställ in datorn så den fungerar i stället!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Magi-cat
2014-03-19 16:31
#94

#92 Något liknande hände mig också! Men gjorde enligt Zepp, startade om och gjorde om, och så var den där!

 Du har säkert inte gjort fel!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kajsami
2014-03-19 19:13
#95

Nu skäms jag nästan när jag skall uppdatera detta… Nej, det var inte viloläge på datorn, det var något ännu enklare… Jag hade visst missat att sladden inte var i vägguttaget så batteriet dog ju förstås…😞  Känner mig jättepinsam. 

Men nu har jag iallallafall Windows 8.1 och så har jag faktiskt lyckats installera Office 2007 och Adobe Photoshop 7.0 som funkade utmärkt. Så nu har jag Officepaketet och Photoshop iallafall som jag ju nästan  räknade med att jag skulle gå miste om. Så nu är jag nöjd och glad! 😃

Vill passa på att tacka för all hjälp jag fått i den här tråden, särskilt tack till kissidor och Moa som verkligen tagit sig tid att kolla upp saker åt mig och inte minst förklara, flera gånger om dessutom för att jag missar information. Och tack till alla andra som också varit behjälpliga med svar. Det har varit guld värt!!! Och verkligen roligt, tycker jag, att min tråd har varit inspirationskälla för ett elevarbete! Det känns nästan lite hedrande. 

Lär ju ta en tid att försöka lära sig Windows 8 (eller 8.1 nu då) som ju är ljusårs skillnad från XP. Får se hur jag gör med apparna så småningom om jag låter dem vara kvar eller tar bort dem.

Zepp
2014-03-19 19:17
#96

Lägg in Classic Shell.. så får du en dator och ingen phone!

http://www.classicshell.net/downloads/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kajsami
2014-03-19 19:34
#97

Tack för tipset, Zepp. Den gamla vanliga start-menyn vill man ju ha. Men försvinner apparna om man installerar Classic Shell? Jag tycker ju ändå det verkar rätt bekvämt med appar, som jag ju lärt mig uppskatta via smartphone.

Annons:
[Moa-]
2014-03-19 19:49
#98

Vad skönt att du fått det att fungera! =) Då hoppas jag att det fortsätter fungera bra och du får återkomma om du har andra frågor. 🙂

kissidor
2014-03-19 19:51
#99

nejdå apparna försvinner inte kajsami, win 8-utseendet ligger bakom skrivbordet och du kan dra fram det från vänster - eller gå till det från startmenyn i classic shell. även apparna kommer du åt direkt från startmenyn i classic shell om du vill det.

det var bara roligt att försöka hjälpa dig kajsami 🙂, jättekul att du nu köpt en bra dator till bra pris och fått igång den med både win 8.1 och dina programvaror (toppen att det funkade ändå med photoshop 7 👍🥳!)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Kajsami
2014-03-19 21:22
#100

Vad bra, då skall jag definitivt installera Classic Shell, för jag saknar verkligen startmenyn. Och apparna känns ju lite som en bonus, att få saker man använder ofta mer lättillgängligt.

Jag har verkligen lärt mig jättemycket i den här tråden om specifikationer och så, och det var nog bra att lägga till lite extra för att få en hyfsad dator. Som den IT- och teknikanalfabet jag är lär jag definitivt återkomma när jag har nya problem. Fantastiskt att det finns ett sånt här forum att ta hjälp av. 🙂

Zepp
2014-03-19 21:27
#101

Du kan ställa lite hur du vill.. efter instalationen.. om det skall se ut som XP eller W7 tex.. om det skall starta med appsidan eller med skrivbordet.. plus en massa annat.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

bamse6311
2014-03-20 16:51
#102

#100 Kajsami

Här nedan en länk till lite mer om Classic Shell och hur du kan installera det.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.505643/sa-trollar-du-fram-start-menyn-i-windows-8?queryText=Classic shell

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: