Annons:
Etikettinternet
Läst 908 ggr
[krysopras]
3/3/14, 7:16 AM

virusproblem eller något sånt

Jag har fått nåt skit på min dator som gör att nya fönster med reklam i öppnas. Det är hela sidor med uppmaningar om att ladda ner det ena eller det andra och vissa försöker se ut som om de är utgivna av Windows. Jag använder Firefox mest men har adblock som tillägg.

Jag har fungerande uppdaterade virusprogram och brandvägg (zonelarm), jag har kört extra virusscan (djupsökning), men jag blir inte av med det. Nu undrar jag

a)om någon har några tips om åtgärd. Kan man göra nåt själv? Lämna in datorn nånstans? Jag har ju en del grejor på den som jag vill spara, annars kunde jag bara skrotat den.

b) om detta är alarmerande. Jag är så klart rädd att få in nån trojan som anfaller min banksida. Ett okänt program har börjat försöka nå internet flera ggr/dag men jag klickar deny. Ska man låta bli internetbanken tills detta är väck eller är det redan kört? Vågar inte logga in där nu =/

Annons:
[VSK]
3/3/14, 7:30 AM
#1

Om du kör med Adblock och vill att den skall skydda så måste du installera såna filterlistor. Vilka listor kör du med ?

Nu när du fått fulkod i din dator så måste du bli av med den. AV är som sagt AV och den kan aldrig veta om du vill ha reklamrutor eller inte, så därför så brukar den ej skanna efter sånt original.

För att bli av med så mkt fulkod som möjligt så måste du skanna med flera olika program. Sen för att se till så att du inte får tillbaka den så måste du göra något åt det. 

För det är ju ingen vits att städa din dator om du har tillbaka det om en vecka 🤔

[krysopras]
3/3/14, 9:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tack!

Jag provar malwarebytes nu.

Jag tror jag har fått eländet gm att felklicka vid sidan av forumtrådar på en kaninsajt jag brukar vara på. Sån reklam är ju utformad för att man ska klicka fel.

Jag hade ingen aning om att man måste ha listor om man använder ad-block. Vadå för listor?

Här är en bild på det som min brandvägg varnar mig för stup i kvarten nu:

[VSK]
3/3/14, 9:32 AM
#3

Lägg till denna..

Den här skyddar ju givetvis inte mot allt utan sunt förnuft råder ju, men denna lista blockerar kända domäner som sprider fulkod.

Adwcleaner  länken laddar ned från tillverkarens sida.

och Superantispyware -länken laddar ned från tillverkarens sida.

(för att du skall slippa leta dig fram)

Är att rekommendera tillsammans med det du kört.

Trojan Remover är nåt att tänka på om du misstänker trojaner i din burk. 30 dagars…

Kaj
3/3/14, 10:32 AM
#4

När du lägger till skall du ange Deny för den åtgärden Regsrv är Windows programmet för att registrera nya DLLer i operativsystemet och det vill du absolut inte att några program skall göra.

[krysopras]
3/3/14, 4:17 PM
#5

Tack!

Inkanyezi
3/3/14, 6:48 PM
#6

Eftersom DTReg.exe inte är ett program som är nödvändigt, och om du inte vill ha det och inte har installerat det, kan du helt enkelt välja att avinstallera det under installera och avinstallera program i kontrollpanelen.

Det finns ett program skrivet av Phillip H. Sherrod, som har det namnet, och som är distribuerat som Freeware. Det skapar statistik, som omnämns som "decision tree", men det är ju också möjligt att någon malware har givits samma filnamn.

Programmet installerar sig inte själv, utan man måste installera det på vanligt sätt, och det avinstalleras med avinstalleringsmodulen, eller via avinstallation i kontrollpanelen.

Om det är Sherrods program, så har någon med admin-rätt installerat det vid något tillfälle. Inget större problem i så fall, bara att avinstallera.

Om det är en malware som har givits samma namn, kan det vara knepigare att bli av med det. Kolla i aktivitetshanteraren om programmet körs, och i registret om det startas därifrån. Malwarebytes borde kunna hitta alla komponenterna så att man kan bli av med dem.

Men kolla först om det är det legitima programmet, och avinstallera det i så fall om du inte vill ha det.

Annons:
[krysopras]
3/3/14, 8:46 PM
#7

Tack!

DTReg har inte bett om tillträde efter att jag körde Malwarebytes. Det finns inte listat i aktivitetshanteraren. Jag ska kolla i kontrollpanelen också.

De två andra programmen, adwcleaner och superantispyware har jag också kört nu och blev av med några efterhängsna searchbars som jag varit trött på länge.

Tycker även webläsaren hänger sig mindre frekvent, men det kan vara inbillning. 

Denna rengöring måste ha behövts i flera år =/ Tack så oerhört mycket, alla ni som svarat!

Upp till toppen
Annons: