Annons:
Etikettinternet
Läst 2573 ggr
Emo
3/6/14, 7:58 AM

e-legitimation - hur?

Från den 17/3 2014 kan vi skåningar läsa våra sjukjournaler på nätet. Då krävs en e-legitimation.
Nu undrar jag om någon här kan ge mig några goda råd om hur jag skaffar en sådan och dessutom tala om fördelar och nackdelar med en e-legitimation.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
kissidor
3/6/14, 10:10 AM
#1

e-legitimation och bank-ID är detsamma, fast jag tror det går att få e-legitimation från annat håll än banken också, telia har jag för mig att jag har sett. men för mig iaf var det smidigast att skaffa det via internetbanken. fördelen är förstås att det är praktiskt att kunna komma åt sådan information och sådana funktioner som skyddas med e-leg/bank-ID. om det finns några nackdelar vet jag inte Funderar

Värd på Mobiltelefoner och Android

Emo
3/6/14, 10:38 AM
#2

#1 Tack för snabbt svar. En stor nackdel är priset. Nu har jag kollat en del på nätet, så det är inte längre aktuellt för mig att ta del av erbjudandet. Det var inte så lockande som det hördes på radion.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Kaj
3/6/14, 10:48 AM
#3

Detta är en av de bästa lösningarna svenska banker kommit på. Och det är gratis.
Med e-legitimation, Bank-id eller mobilt bank-id (alla tre är samma sak) kommer du kunna logga in på en massa olika sidor inte bara din bank utan även myndigheter mm. Flera webbplatser ansluter sig också till denna tjänst. Du kan använda detta på din dator, din mobiltelefon eller till och med i kombination med de båda enheterna.
Här hittar du platser för att ladda ner e-legitimation/Ban-id.

Så här går det till:
Datorn:

  1. Ladda ner e-legitimation till din dator och installera. Se länk ovan
  2. Starta programmet och ange ett lösneord (ta något som helst är över 8 tecken och siffror för bästa säkerhet)

Nu är du klar att börja använda detta på din dator.

  1. Gå till en webbsida ex din bank, skatteverket.se etc.
  2. Klicka på logga in och välj metod Bank-id
  3. Nu kommer automatiskt ditt bank-id program att startas och du får upp en ruta med uppmaning att ange ditt lösenord.
  4. Klart du är inloggad och kan ta del av webbplatsens tjänster.

På din mobiltelefon (jag beskriver Android här men det är samma med en Iphone:

  1. Gå till googleplay och sök på "Bank-id"
  2. Ladda ner och installera appen Bank-id säkerhetsapp.
  3. Starta appen och första gången uppmanas du att skapa en personlig pinkod som du sedan skall legitimera dig med.
  4. Klart. om du nu går till webbplatser och väljer att logga in med mobilt bank-id så kommer din telefon starta appen och du kan legitimera dig till webbplatsen.

Kombination mellan dator och din mobiltelefon:

  1. Om du använder publika datorer eller ditt företagsdatorer och vill logga in på ex din bank, skatteverket mfl men inte vill installera bank-id på just den datorn så kan du använda dig av din telefons mobil bank-id.
  2. På datorn går du till en webbplats och väljer logga in och sedan metod Mobil Bank-id (OBS! inte Bank-id utan mobilt Bank-id)
  3. Webbsidan kommer nu uppmana dig att ange ditt personnummer.
  4. När du gjort det kommer webbsidan att uppmana dig att starta appen Bank-id på din telefon.
  5. Gör det och ange din personliga pinkod som du skapade då du installerade din Bank-id app på telefonen.
  6. Vips kommer nu webbsidan på datorn att logga in dig eftersom i bakgrunden har din telefons bank-id app sänt dina personliga inloggninguppgifter till den gemensamma servern för autentisering för Bank-id som även webbsidan kommunicerar med och du är nu inloggad på webbsidan och kan ta del av deras tjänster.

Som jag sa bland det bästa bankerna i sverige kommit på. Ett gemensamt sätt att identifiera sig och logga in på som dessutom är säkert och kommunicerar med en stark kryptering så ingen kan stjäla dina uppgifter eller sniffa din trafik då du är inloggad.

kissidor
3/6/14, 11:06 AM
#4

priset emo 🤔? jag betalar inget extra för det hos swedbank iaf.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Emo
3/6/14, 11:29 AM
#5

#3 Tack för att du påpekade att det kan vara gratis. Den informationen hittade jag inte på Telias sida om e-legitimation och då gav jag upp, men det är kanske lönt att gå in på banken (grannen) och fråga.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Zepp
3/6/14, 11:40 AM
#6

Det är samma E-legimitation som man använder i Internetbanken, deklaration på nätet.. osv.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Ladydragon
3/6/14, 1:08 PM
#7

T.S vilken bank har du? 

och se till att skapa ett bra lösenord….långt med både stora och små bokstäver siffror och specialtecken….

E-legitimation används i vissa fall som en digital namnteckning för olika saker därför är det viktigt med bra lösenord….

Ladydragon
3/6/14, 1:10 PM
#8

Bra länkar…

nr 1

nr 2

Emo
3/6/14, 1:23 PM
#9

Tack för alla svar. Jag ska gå in på banken och prata med någon kunnig där.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Kaj
3/6/14, 1:46 PM
#10

Emo - själva Bank-id (appen eller programmet till datorn) och dess användande är helt gratis - inga kostnader där.

Om du däremot vill ha tjänster på din bank så kan de kosta olika - ex kunna ha en internetbank od. Men det har inget med Bank-Id att göra det är bara en funktion att digitalt verifiera dig så du sedan kan använda tjänsterna.

Men de allla tjänster som skatteverket, deklaration mm är gratis.

Som sagt själva Bank-id programmet eller appen är gratis.

Emo
3/6/14, 2:08 PM
#11

#10 Fint att det blev klart för på Telias hemsida uppfattade jag det inte så, men jag tror att jag får hjälp att fixa det när jag gå in på banken. Jag vill bara ha det till att kolla journalerna.

Då måste jag se till att det bara går att använda till det annars får det vara.

Någon nytta ska jag ha av banken. Skrattar

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

bamse6311
3/8/14, 9:24 PM
#12

Jag har Bank-id via Swedbank och visst som andra sagt så är det helt gratis.

Ett absolut måste för mig för kontakt med "Mina vårdkontakter" där jag kan ha kommunikation med husläkare.
Beställa nya recept, kolla aktuella recept, kolla apotekssaldo osv osv.

Dessutom så om man skall deklarera via internet och annat så behövs ett Bank-id (e-leg).

Bästa hälsningar,
Bertil

Emo
3/9/14, 7:25 AM
#13

Tack för all fin information. Nu vet jag mer. Glad

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Zepp
3/9/14, 11:00 AM
#14

Jag kollade i går.. det funkar med mitt VISA-kort oxå.. utfärdat och kopplat till min bank! 😎

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: