Annons:
Etiketthårdvara
Läst 2650 ggr
[krysopras]
2014-03-14 16:12

Laptop utan HDMI?

Finns det någon idag som skulle köpa en ny dator utan HDMI-port? Frågar därför att min mamma har köpt en hyfsat dyr laptop (7000 nåt) som är ihopsatt av nån firma som sätter ihop datorer, och den har ingen HDMI-port. Hon köpte även en till mig men jag vill inte ha skrället eftersom den saknar HDMI-utgång. Hoppas den går att lämna tillbaka =(

Har de lurat på henne nåt gammalt skräp? Jag trodde inte det fanns nya laptopar utan HDMI idag.

Annons:
Leon1973
2014-03-14 16:22
#1

vi lär ju behöva veta mer om datorn innan det är möjligt att svara, HDMI är inte den avgörande punkten på en dator.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

[krysopras]
2014-03-14 16:28
#2

Jag tänkte att frånvaron av HDMI på en ny dator verkade skumt. Jag trodde inte ens att det fanns, som sagt. Den kan ha en massa andra bra egenskaper, men utan HDMI är det väldigt besvärligt att koppla den till TVn, så varför skulle man behöva en sån dator när ens datorbehov bara är lite vanliga hemma-behov?

Jag tänkte att de nog ville bli av med nåt gammalt skit eftersom ingen vettig människa köper en laptop utan HDMI idag, ingen som inte är så gammal att de inte förstår något om datorer (som t ex min mamma, då).

kalindas
2014-03-14 16:46
#3

Kan ju vara ett tillval. Bygger de datorn själva så väljer man ju vad som läggs i den.
Gör som #1 säger och kolla vad det är för dator. Är den värdelös, så ska de självklart lämnas tillbaka. Men om det är en bra dator så kan ni ju bara be att få dit ett HDMI uttag. 
Vet inte hur lätt/svårt det är på en Laptop, men borde väl funka.

Tycker 7000 kr är ganska mycket för en laptop som bara ska användas för enkla arbeten, så den borde ju ha en del bra grejer i sig för det priset.

/Elisa

[krysopras]
2014-03-14 18:16
#4

Tack för ditt svar!

Jag ska kolla med säljarna. Jag blev oerhört besviken, bara.

Liz85
2014-03-14 22:28
#5

Hdmi tillhör väl inte standarden än så den porten behöver ju inte finnas med fast det är en lite dyrare dator. Det beor nog på om den är tänkt som mediedator eller inte för det första.

Vet för övrigt inte om min dator har en sådan port men använder å andra sidan inte datorn hopkopplad med tv:n på något sätt och har själv inget behov av det.

annia1
2014-03-14 23:44
#6

Fel tråd.

.

Annons:
kissidor
2014-03-15 08:57
#7

men vad synd att när du fick en så påkostad present av din mamma så saknade den nåt så viktigt för dig! 

jag skulle iaf förmoda att en firma som själva sätter ihop datorer efter kundens beställning skulle vara så serviceinriktade att de skulle fixa detta på ett eller annat sätt utan att krånga, antingen om det går att sätta in en hdmi-port eller med byte mot en annan dator

vad var det för övrigt för specifikationer i den då?

jag kollade lite på prisjakt, och av ca 3000 reggade laptops var det bara ca 700 som saknade hdmi-port. dock var många av dem nya modeller och med höga specar. 

det kan mycket väl vara så att den istället har displayport, ta och kolla det. då finns det adapterkablar till hdmi för en billig peng. här har kjell & co gjort en enligt min mening mycket bra sammanställning av vad som gäller för olika typer av portar för överföring av ljud och bild: http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/dator/grafik-och-tillaggskort/grafikkortsanslutningar

Värd på Mobiltelefoner och Android

[krysopras]
2014-03-15 17:23
#8

Tack så väldigt mycket! Jag ska genast kolla =)

kissidor
2014-03-15 18:36
#9

gör det, jag håller tummarna 🙂.

förresten - av ren nyfikenhet - hur gammal är din mamma om hon är så gammal att hon inte förstår nåt om datorer 😉?

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
2014-03-18 11:11
#10

För 7 000 SEK så kan man väl knappast misstänka att det skulle vara en dålig dator utan snarare kanske tvärtom som din mamma köpt.

Jag köpte min dator i Januari 2012 så den börjar kanske bli lite gammal men hur som helst så köpte jag den i sådan butik som din mamma handlat där dom inte har några "färdiga" datorer utan bygger en dator efter kundens önskemål.

Nu har inte jag heller någon HDMI men har knappast det behovet heller.

Dock så när jag köpte den så frågade jag om just detta och som killen i affären sade så kunde dom sätta in precis vad som helt enligt mina önskemål.

Tror säkert att din mamma kan få ett kort och HDMI port till sin dator också.

När det blir dags för mig att köpa ny dator så går jag säkerligen till en sådan butik igen där dom "bygger" datorn efter kundens önskemål och behov.

Hoppas att allt fixar sig för er båda.

Bästa hälsningar,
Bertil

[krysopras]
2014-03-18 11:43
#11

Tack!

Mamma är bortrest denna veckan men jag ska ta tag i det så fort hon kommer hem igen. Det kanske går att fixa detta =)

Upp till toppen
Annons: