Annons:
Etikettwindows
Läst 2693 ggr
Josefa
3/15/14, 8:51 AM

Window XP upphör?

Jag fick ett meddelande på min dator nu när jag startade upp den om att Window XP ska upphöra. Vad innebär det? Och vad gör man då?

Annons:
kissidor
3/15/14, 9:01 AM
#1

det de menar är inget mer dramatiskt än att microsoft slutar skicka nya uppdateringar för windows xp, det är inte så att det plötsligt kommer att sluta fungera i din dator eller så 🙂. men allteftersom tiden går så kommer det att bli besvärligare att använda det eftersom de inte längre jobbar med det för att anpassa det till nya programversioner. det kommer väl också att bli allt mindre intressant för programtillverkare att säkerställa att deras program är kompatibla med windows xp.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Josefa
3/15/14, 9:37 AM
#2

Men vad rekommenderar ni lite mer datorinsatta att man ska göra? Sorry men är ganska novis.

kissidor
3/15/14, 9:48 AM
#3

tja, än så länge iaf så behöver du väl inte göra nånting alls, det är väl bara att köra på som vanligt tills du får påtagliga besvär pga det Glad

och när/om du får det är det kanske dags att skaffa ny dator - eller om du absolut inte vill eller kan det får du antingen köpa en uppgradering av operativsystemet till en så ny windows-version som din dator klarar av, eller be nån datorkunnig bekant hjälpa dig att lägga in någon variant av linux (som tydligen ger nytt liv åt gamla trötta datorer med föråldrad hårdvara - säger de som vet nåt om saken).

Värd på Mobiltelefoner och Android

Liz85
3/15/14, 9:53 AM
#4

Jag skulle nog se till att försöka uppgradera från XP lite senare. Annars kan det i den långa längden blir strul med att webläsaren inte längre kan uppdateras för att windows är för gammalt och säkerheten vid surfande till slut minskar, särskilt om det börjar bli strul med att uppdatera ditt antivirusprogram med ett gammalt windows. Det kommer ju inte sluta fungera pang bom men när det gått ett ett bra tag kommer du känna att din dator är föråldrad och att du kanske inte kan göra allt som du vill.

[VSK]
3/15/14, 9:54 AM
#5

#2

Har du ingen möjlighet att byta operaitvsystem så är det rekommenderat att du INTE surfar med IE, utan byter till nån annan läsare som anses hufsat säker, tex norska Opera. Sen så bör du ha bra AV samt tredjeparts brandvägg. 

Ha din dator bakom en bra router/brandvägg.

Se till så allt är uppdaterat både i programväg samt drivrutiner. Logga INTE in som admin utan skapa konto för vanlig användare och surfa med den.

Ställ in alla program till fullo, tex AV.

Kolla Windows Update den 7:de April som senast, för den 8:e så upphör det. -vet ej om man kan ladda ned uppdateringar efter den 8:e eller om det bara går till den 7:e eller hur nu de bestämt.

Josefa
3/15/14, 10:23 AM
#6

Hm, ja det låter krångligt. Får nog hålla mig ifrån datorn.

Annons:
kissidor
3/15/14, 10:49 AM
#7

josefa, det låter lite drastiskt 🙂. visst är det bra råd som VSK ger, men de är ju ganska kortfattade så jag kan förstå om du inte riktigt hängde med och tycker det verkar krångligt. men det var knappast hans mening att skrämma upp dig så till den grad att du slutar använda datorn helt 😃! 

vad han menar är tvärtom att det där är saker du bör göra för att vara säker på att kunna fortsätta använda din dator så länge och problemfritt som möjligt 🙂. 

eftersom en del av de uppdateringar man får av windows är säkerhetsuppdateringar som du nu inte längre kommer att få så får du tänka lite extra på säkerheten själv. flera av råden är egentligen något som alla bör följa, men de blir bara lite extra viktiga för dig nu.

om man tar det VSK säger i lugn och ro i punktform så är det inte så farligt. är det nåt av det du inte vet hur du ska göra så kan du få hjälp med det här på forumet:

  • du ska förstås se till att du innan datumet 8/4 har installerat den allra senaste windows xp-uppdateringen de släppt så du har ett så uppdaterat system som möjligt, så har du automatiska uppdateringar inställt behöver du inte göra något och annars bör du ladda ner det manuellt. (jag skulle tro att det går att ladda ner det manuellt även efter den 8/4, men för säkerhets skull)
  • rådet om att inte vid normalanvändning använda administratörskontot är väl egentligen allmänt. dvs man bör av säkerhetsskäl alltid vara inloggad på ett konto utan administratörsrättigheter när man är ute på internet (här är en som fuskar med det 😞)
  • likaså rådet om att ha ett bra och inte minst uppdaterat antivirus- och brandväggsprogram, det är egentligen allmänna råd. vad har du idag? det finns även gratis varianter som är bra som du kan få tips om ifall du behöver det.
  • och att ladda ner en annan webbläsare är ju inget att våndas över - det är ganska många som använder något annat än internet explorer när de surfar helt enkelt för att de tycker det finns andra alternativ som är snabbare/har bättre funktioner

Värd på Mobiltelefoner och Android

Josefa
3/15/14, 11:07 AM
#8

OK, jag använder Google Crome som Webläsare. 

Virusskyddet är Microsofts security  essentials.

Hur uppdaterar jag Window XP?

Jag körde Uppgraderingsassistenten för Window 8. Resultatet blev att 

13 av apparna/enheterna var kompatibla

Åtgärder behövdes för 7 objekt

Sedan står det att jag behöver installera om de kompatibla apparna/enheterna i Window 8. Är det något som är lönt, eller kommer Window 8 också sluta att fungera. Och vad innebär det att jag installerar om det i Window 8? Hur blir det med tex Outlook express? Eller alla bilder jag har på datorn? Eller det har inget med Window XP  att göra?

kissidor
3/15/14, 1:32 PM
#9

men vänta nu - nu fattar jag ingenting josefa 🤔. har du inte ens windowds xp som operativsystem i din dator menar du 🤦‍♂️? eller var kom allt detta med windows 8 plötsligt ifrån?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Josefa
3/15/14, 1:49 PM
#10

Jo jag har Window XP. Men klickade runt lite här http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/end-support-help?ocid=GA8-1_O_WOL_Hero_Home_XPEOS_Pos3_01

Där står något om att man ska uppgradera. Fast det är kanske inte det de menar. Hm, jag vet. Fattar halv sju.

kissidor
3/15/14, 2:01 PM
#11

aha 🙂. det där var väl då en funktion som kontrollerade de program du har idag huruvida de var kompatibla med windows 8 eller inte. detta för dem som funderar på att uppgradera sitt operativsystem till windows 8 och då vill veta vilka av deras program som fortfarande kommer att fungera och vilka som isf måste bytas ut. men det stod inget om att datorn inte alls skulle klara en uppgradering till windows 8 då? för det kontrollerar den där uppgraderingsassistenten ju också. 

men OM du skulle uppgradera till windows 8 så följer det ju med nya versioner av såna standardprogram som du fick med windows xp, så outlook tex behöver du inte oroa dig för - dina mail kommer bara att öppnas i en nyare variant av outlook. och bilderna i sig händer det inget med. det som du behöver fundera på är om du har laddat ner eller köpt programvara som du behöver. det var en tjej i en annan tråd här tex som använde photoshop 7 som hon betalat för en gång i tiden, och den kommer troligast inte att funka med windows 8 så då blir hon tvungen att skaffa sig ett nytt bildredigeringsprogram.

om ditt skydd idag är microsoft security essentials så låter ju det för mina öron som nåt som är inbyggt i xp? och isf kommer det ju inte att uppdateras mer och då skulle du alltså behöva skaffa ett nytt antivirusprogram och brandvägg, om du ska ha kvar windows xp.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Josefa
3/15/14, 2:32 PM
#12

Vad är det för skillnad på Window XP och Window 7?

Ladydragon
3/15/14, 2:44 PM
#13

#12 det går inte längre att få tag på uppgradering till Windows 7 utan det är windows 8 som gäller

Annons:
kissidor
3/15/14, 2:56 PM
#14

nu minns jag inte riktigt hur det var med xp, det var ett tag sen jag hade det. men i min minnesbild så skiljer det ju mer mellan win 8 och win 7 än mellan win 7 och xp - men jag kan ha fel. dock är ju win 8 gjort för att vara bättre anpassat till touch-skärm så det är väl rimligt att det är en större principiell skillnad. 

men det går att ladda ner ett gratis hjälpprogram för win 8 så vips ser det likadant ut som i win 7 och hela win8-gränssnittet ligger i bakgrunden och gör sig bara påmint om man väljer att ta fram det 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Josefa
3/15/14, 2:59 PM
#15

Men det finns ju massor med sidor om man googlar, där man kan ladda ner Window 7.

kissidor
3/15/14, 3:17 PM
#16

det är nog dyrare att uppdatera till win 7 än till win 8 verkar det. och i båda fallen kommer datorn att rensas helt, såhär står det på microsofts hemsida:

"För att uppgradera till Windows 8.1 från Windows Vista eller Windows XP måste du installera det från en DVD med Windows 8.1 och köra en ren installation. Det betyder att du inte kan behålla filer, inställningar eller program när du uppgraderar."

Värd på Mobiltelefoner och Android

Ladydragon
3/15/14, 3:41 PM
#17

#15 självklart finns det massor med såna sidor…som är olagliga 

dessutom behöver man en fungerade licensnyckel till Windows….

Josefa
3/15/14, 4:25 PM
#18

#16 Så jag måste börja om med allt från början igen? 

#17 Olagligt? Det står ju helt öppet. 

Jag får nog anlita någon mer insatt om jag ska få någon ordning på det hela. Är som jag skrev innan, inte speciellt insatt. Allting var installerat när jag köpte datorn. Tusan också. Hur ofta måste man uppgradera sånt här? Eller är det meningen att man köper ny dator var gång.

[VSK]
3/15/14, 4:34 PM
#19

#15

Att hitta Windows 7 på nätet är absolut inte svårt, men då kan du ju lika gärna köra på med XP, för du vet ju inte hur mkt trojaner å annan fulkod som är inbakade i fulversionerna av Win7 på nätet.

kissidor
3/15/14, 4:34 PM
#20

nej så ofta ska du inte behöva råka ut för detta 🙂, du måste väl ha haft den datorn ett bra tag nu? efterföljaren till xp dvs vista släpptes ju 2007, så ca 7 år har det tagit i det här fallet då från att datorerna började säljas med ett nyare operativsystem än xp tills att de slutar uppdatera det. tittar man på microsofts hemsida så verkar det ju vara deras mening att man bör köpa nytt ja. men som sagt får du hjälp av nån som är riktigt kunnig kanske hen lägger in nån linux-variant åt dig istället och det är isf gratis

ja, du får kopiera över alla bilder och dokument mm som du vill ha kvar ja, till cd/dvd eller usb-sticka

heeeelt OT förresten: din avatarbild var nog bland det sötaste jag sett 😃!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Josefa
3/15/14, 4:55 PM
#21

#19 Oj, det låter ju inte bra!

#20 Jag får kontakta killen jag köpte datorn ifrån, han borde kunna hjälpa till. Shit jag ville klara det själv, men är nog säkrast jag låter bli. 

Tack angående bilden. En av många småttingar jag flaskmatat. Han och syskonen kom hit som nyfödda, sedan mamman dött under kejsarsnittet.

kissidor
3/15/14, 7:10 PM
#22

stackars kissarna 😢. vår ena katt är flaskmatad - mamman övergav kullen efter två dagar. på gott och ont är han pga av det (tror vi) en ganska annorlunda katt. man märker ju att han inte fått "gå i kattskolan", och han är nästan löjligt tillitsfull och tillgiven mot människor. vilket dock är väldigt trevligt för oss, och de flesta av våra grannar 🙂. (ursäkta för OT 😊)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Josefa
3/15/14, 8:46 PM
#23

#22 Oj, där ser man. Jag har ju vuxna katter som ser till att kattungarna blir fostrade och får det "rätta" kattbeteendet. Annars blir flaskuppfödda katter ofta lite speciella. 

Det kommer iaf en kille imorgon och ska kolla och förhoppningsvis fixa till datorn.

Anders49
3/16/14, 8:49 AM
#24

Hur hittar man en Linux-version som är både enkel och bra? Förr (mer än 10 år sedan) var det ganska besvärligt att installera Liux men numera skall det vara ganska enkelt.

Är det någon som har bra tipps 

Om man har en gammal XP-version så bör man nog göra en backup med alla uppgraderingarna innan de stänger den möjligheten. När kommer de att stänga ner?

deeman
3/16/14, 2:47 PM
#25

Ubuntu, Xubuntu

Föredrar dock Ubuntu.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


bamse6311
3/17/14, 1:15 PM
#26

Har inte läst alla inlägg men föreslår att du övergår till någon Linux distro.

Mint16 lär vara väldigt likt Windows och man skall veta att även många "datornördar" kör Linux och tycker att det är ett perfekt OS.

Med tanke på det som du fått när du körde "uppgarderingsassistenten" så skall du nog passa dig för att köpa Win8. (8.1)

Bästa hälsningar,
Bertil

deeman
3/17/14, 8:53 PM
#27

**Uppdatering till Windows 8.1 är gratis
**
Windows 8.1 är numera en fri uppdatering förutsatt att man redan kör Windows 8. Det ryktas även om att Windows 8.1 framledes också kan komma att bli ett fritt OS och fri distribution.

För att uppgradera från Windows 8 till version 8.1 gå in i Store, via Startpanelen och hämta hem uppgraderingen.  
Fungerar om du kör: Windows 8, Pro eller RT.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
Inkanyezi
3/17/14, 9:15 PM
#28

Precis som med Windows, uppgraderas också Linux-distributionerna, och de nyaste är gjorda så att de fungerar utmärkt med de allra nyaste datorerna, medan de kan vara lite trögare på gamla datorer. En dator som har levererats med Windows XP är vanligen ganska långsam för de nyaste operativsystemen, vare sig man väljer Windows eller Linux.

Det finns några distributioner som är gjorda särskilt för hårdvara som är lite äldre, och särskilt Puppy-versionerna är väldigt smidiga att använda. En svensk sida med olika varianter är Exton:
http://linux.exton.net/

En stor fördel med att installera Linux är att systemet brukar komma med de mest använda nyttoprogrammen, och att resten finns att få mycket enkelt; oftast bara att ladda ner från nätet med inbyggda nedladdningsfunktioner. De flesta program man kan behöva finns lagrade som binärer i olika förråd och installerar sig själva.

Man kan få ut många år mer ur datorn på det sättet, men det är så klart viktigt att man tar backupp på alla sina viktiga dokument. Man kan låta dem ligga kvar på en liten Windows-partition på hårddisken, så kan man komma åt dem direkt från Linux-systemet, men enklare är att göra en bra backupp och kopiera in dem när man har bytt system.

Skillnaden i gränssnitt mellan att gå över från XP till en Linux-distro är inte särskilt stor. Det är knepigare att hitta i de nyare versionerna av Windows som skiljer sig otroligt mycket från XP.

Det går att ladda in nyare versioner av Ubuntu, men då är det vettigt att uppgradera minnet, och datorn kommer att ta längre tid att starta än den gjorde med XP. Om man använder Puppy eller någon liknande version blir systemet blixtsnabbt och behöver inte mycket minne alls.

Zepp
3/18/14, 12:24 AM
#29

XP upphör inte.. det är uppdateringarna som upphör.. likaså virusdefinitioner till MS-Essentiall för XP!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

deeman
3/18/14, 12:48 AM
#30

#29 Det är korrekt, per definition så upphör inte Windows XP. Men det får nog ses som att Windows XP kommer att upphöra på sikt i och med att support, uppdateringar och div. definitioner också upphör men även problem med program och enheter kommer att ske.
Vilket på sikt innebär att en sådan maskin inte blir pålitligt och ganska vidöppen för div. otyg och attacker till slut. Vilket också i sig gör att en dator med Windows XP som OS1 blir ganska så obrukbar, om inte annat så sker användningen av ett sådant OS på egen risk. 

     - Och andra sidan.., vem vill sitta med XP i dag ;-)     

1 OS - Operativsystem [t.ex Ubuntu, Mac OS X, Windows].

---------------------------------------- 

"Om du fortsätter använda Windows XP efter sista supportdatum kan datorn vara sårbar för säkerhetsrisker och virus. Och eftersom allt fler program- och maskinvarutillverkare fortsätter att optimera sina produkter för senare versioner av Windows kan du räkna med att allt färre program och enheter kommer att fungera med Windows XP." 

Microsoft - "Vad innebär det att supporten upphör för Windows XP?" http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/end-support-help

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[VSK]
3/18/14, 8:41 AM
#31

MS kommer uppdatera MRT i XP tills nästa år nån gång.

MichaelE
3/18/14, 9:10 AM
#32

Lite sent ute kanske, men om du funderar på att uppgradera din XP dator till ett nyare Windows som Windows 8 så är det bättre att köpa en ny. Din dator är troligen för långsam för att kunna köra Windows 8 någorlunda snabbt.

När det kommer till Linux så kan man leta efter Ubuntu 10.4 LTS som är väldigt resurssnål. Det finns dock många andra Linux distributioner som också inte kräver allt för mycket av hårdvaran.

Leon1973
3/18/14, 3:09 PM
#33
[Högtryck]1
3/19/14, 12:34 PM
#34

#27 måste man köpa om man kör enterprise?

Annons:
Upp till toppen
Annons: