Annons:
Etikettövrigt
Läst 1124 ggr
[T-Johan]
2014-03-17 12:20

Benchmaks och Kronorna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo vi startar en ny tråd i dom mattematiska kullerbyttornas värd.

Mina 7 tjejer starka tankesmedja har utrett varför vi inte fick

grafen 2 att stämma.

Svaret hittar vi i programmets förmåga att använda mycket små tal.

Faktorn framför våra X blir så små att datorn ser termen som 0.

Våran fjärdegrads ekvation blev inte en tredjegrads ekvation utan

en andragrads ekvation. Det var därför den såg ut som ett "U".

Brända av lärdomarna jobba vi vidare.

Graf 1 var inga problem, så här kommer den igen:

Annons:
[T-Johan]
2014-03-17 12:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

😎

Den andra grafen får vi till en tredjegrads ekvation enligt nedan.

Jag tror den stämmer bättre.

bamse6311
2014-03-17 13:06
#2

T-Johan

Kan du förklara lite om hur man skall utläs dessa två diagram.
Anser nog att jag är normalbegåvad men här går jag faktiskt bet Skrattar

Dock villig som tusan att lära mig nytt.

Bästa hälsningar,
Bertil

Zepp
2014-03-18 00:31
#3

Den sista visar att för 3000 får du inte så mycket för pengarna.. mest ett chassi med rätt trötta komponenter.. och att skillnaden mellan 5000 och 7000 inte är så stor, vad gäller prestanda!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

bamse6311
2014-03-18 10:30
#4

#3 Zepp

Tackar så mycket före informationen.

Bästa hälsningar,
Bertil

[T-Johan]
2014-03-18 22:25
#5

Zepp kan du länka till något stationärt alternativ, så vi kan se om det är någon skillnad, och i så fall vilken.

Zepp
2014-03-19 00:21
#6

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[T-Johan]
2014-03-19 09:10
#7

Tack Dehär ska vi sätta tänderna i! Jag ska diskutera med företags ekonomi läran hur vi ska forma detta till en bra elev uppgift. Man kan angripa det på lite olika sätt. Ja detta ska bli kul och intressant.

Zepp
2014-03-19 16:12
#8

Det intressanta vad gäller datorer.. är att de är så gott som.. "du får vad du betalar för", iomed att konkuransen är stenhård och likaså utvecklingen!

Sen så.. det gäller att kolla på vad man får för pengarna.. har man behov av DVD-brännare så kostar givetvis denna mer än en utan!

Spelar man så får man räkna med att dedikerat grafikminne kostar mer än delat, osv!

Grejen är.. det handlar om att veta vad man behöver.. vad man har nytta utav, hur man kommer att använda datorn!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[T-Johan]
2014-03-19 17:47
#9

Jo vist är det så Zepp. Vi fick fram lite resultat sent i eftermiddags. Jag har fått lära mig att ju mer prestanda man vill ha, ju mer sår man betala för varje ökning. Eller ju mer egg man köper, desto dyrare blir varje enskilt egg. Vi la upp jobbet så att vi titta på hur dom olika märkena positionera sig. Och hur pris bilden skiljer sig mellan stationära och lapptops. Inet verkar vara en "egen tillverkning", eller montering. Och då är det intressant ur företags ekonomisk synvinkel hur dom har positionerat sig. Lika så att se och förstå skillnaden mellan kontors daton och gaming datorn. Det blir redovisning och slutsatser i morgon på skolan. Eleverna har gillat uppgiften och min förhoppning är att det ska vara till godo när betygs diskussionen kommer igång. Och även om man redan vet hur det hänger ihop så får man det bekräftat, svart på vitt.

Zepp
2014-03-19 18:00
#10

Inet plockar ihop egna datorer.. men grejen är.. och det bästa i kråksången.. av standardkomponenter.. dvs de har rätt bra koll på vad som är bra valuta för de enskilda komponenterna!

Så måste man göra.. de säljer på benchmark, dvs att kunden får valuta för sina pengar.. annars kunde de avskeda flera Medarbetare och sälja enbart märkesdatorer.

Jag tycker att det skulle vara lag på Benchmark för alla datorer!

Det roliga med Inet är att om man går dit så har de en desk där man kan fråga en person som vet hur en dator funkar och ser ut inuti.. till skillnad från flertalet större TV/Radio/vitvaru-firmor.. där det visar sig att jag själv kan mer än försäljaren!

Det kan om man bor/jobbar i närheten vara värt en 100 lapp extra den gången man får problem!

Har skickat flera på jobbet dit då de köpt ny dator.. de hjälper till att lägga in mail o annat.. för en femhundring!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Moa-]
2014-03-19 18:06
#11

Stämmer verkligen graf nummer 2? Eller är det att det är ett så begränsat antal observationer?

Verkar väldigt märkligt att du skall få mer för varje krona i all evighet. Någon gång borde detta vända, om det nu är så inledningsvis…

Zepp
2014-03-19 18:13
#12

Det visar att utvecklingen inte har slutat och att vi faktist får mer pang för pengarna, när de utvecklar nyare komponenter!

Grejen är väl att det inte finns med någon dator med sk design.. typ Mac som mer är en inredningsdetalj/statussymbol.. än dator!

Där betalar du mer ju mindre du får.. dvs tjocklek!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Moa-]
2014-03-19 18:16
#13

Zepp; Apple bygger sina datorer på ett annat sätt och matchar mjukvara med hårdvarukomponenter på ett sätt som få andra tillverkare kan (om någon) vilket gör att du får ut betydligt mer av hårdvaran, vilket gör att det inte spelar någon roll om de har lägre specifikationer på hårdvaran. Detta säger jag trots att jag själv Applevägrar.

Jag tror inte på den utvecklingen, utan det brukar som regel vara tvärt om, att du betalar mer för marginella skillnader ju högre upp i pris du kommer.

Annons:
Zepp
2014-03-19 18:45
#14

Eh.. de får ut mer ur samma hårdvara som andra använder.. men det är hårdvaran som är det viktiga.. varken anpassning eller annat!

Och för det tar de 4 gånger så mycket betalt.. du kunde köpt flera PC för samma belopp.. eller en med 4 gånger bättre Benchmark.

Mac är mer ett marknadsföringstrick.. att få mer betalt för samma grejor.

Beror på vad du använder datorn till.. spelar du onlinespel är det väldigt viktigt med bra hårdvara.. och bra lina!

Twittrar du eller använder mejl o fejan så kan man utan vidare ha en gammal dator!

Tar i princip 10 sekunder mer att starta datorn bara!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Moa-]
2014-03-19 18:58
#15

Zepp; nej, det håller jag inte med om. Det är verkligheten och den faktiska funktionen som är det viktiga, inte statiska specifikationer.

Zepp
2014-03-19 19:12
#16

Jaa.. just det köper du en PC för samma summa som en MAC så får du betydligt kraftfullare dator!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Moa-]
2014-03-19 19:45
#17

Det är mycket möjligt, men det är fortfarande inte rättvisande att jämföra endast hårdvarukomponenter… Jag använder inte Apple, men då måste vara insiktsfull och vara rättvis.

Zepp
2014-03-19 19:51
#18

Då köper man en PC med bättre prestanda än MAC så är det hela löst!

Såvida det inte handlar om designen.. men då pratar vi inredningsdetaljer.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[T-Johan]
2014-03-19 20:25
#19

Moa, grafen 2, 'Benchmark per krona som en funktion av krona (laptoppens inköps pris)' speglar dom laptopps som säljs av Inet, och har en skärm på 14"-16". Vi talar också om ett interval; 3000 till 10000 kr. Vad som händer utanför intervallet framgår inte. Ja den ser skum ut, och är mycket annorlunda än för stationära datorer. Om det är en ren tillfällighet eller inte vet jag ej. I morgon ska jag försöka lägga upp graferna om jag hinner. Och det skulle vara intressant att höra Era synpunkter.

[Moa-]
2014-03-19 20:37
#20

T-Johan; hur många observationer har inkluderats som grund för grafens funktion? Jag kan tänka mig att en totalstudie skulle ge ett annat resultat…

Jag måste även passa på att fråga för vilken nivå är du lärare?  =)

Annons:
[T-Johan]
2014-03-20 11:08
#21

16 st "notbooks 14"-16".

Det var vad vi hade tillgång till.

Har du tillgång till fler i samma kategori, inköpspris och brenchmak

så gör vi gärna om det.

Mina elever är allt ifrån "mellanstadiet" till M4 samt ska var i behov av särskild/enskild undervisning.

Om dessa elever skulle man kunna skriva en bok. Några tjejer har bara

gått tre år i flycktingläger. Andra elever har någon form av diagnos, typ

ADHD osv.

kissidor
2014-03-20 11:21
#22

verkligen härligt att höra hur du jobbar för att engagera och inspirera dessa elever T-johan 👍! tänk om varje matte-fobiker fick samma chans som de 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[T-Johan]
2014-03-20 11:51
#23

Ja jag ska säga dig att jag var mycket skeptisk till att börja på en skola. Med nu med facit i hand har jag svår att tänka tanken att sluta.

Det är en stor tillfredsställelse att se hur självkänslan/ självförtroendet växer med kunskaper, att få vara och kunna det andra kan, att inte vara udda. Att få lyckas med kapitelprov och nationella pro, som alla andra.

kissidor
2014-03-20 12:05
#24

jag förstår dig precis Glad. med risken för att reta gallfeber på behöriga lärare så kan jag säga att jag har "fuskat" en del i min dar med vuxenutbildning inom just matematik, och jag har sett det du pratar om - och den känslan att få se det hända kan knappt värderas i pengar Glad

Värd på Mobiltelefoner och Android

[T-Johan]
2014-03-21 08:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Jahaja…….då ska vi se om vi kan reda ut detta.

Jag skulle ha gjort det igår var det tänkt, men tiden räckte inte till.

______________________________

I vår redovisning och studie här på skolan var vi nyfikna på hur Inet positionera sig med sina "egna" datorer, med avseende på prestanda och pris.

::::::::::::::::::::::::::::::::

På lodräta axeln, Y-axeln, har vi prestanda mätt i [benchmark].

På det vågräta axeln, X-axeln, har vi inköpspriset mätt i [kronor].

Dom enskilda datorerna är markerade med rätt kryss, röd fyrkant och blå ring.

Vox - Hem och kontorsdator, rött kryss.

Taurus - Gamer, röd fyrkant.

Inet - Gamer, blå ring.

Den röda heldragna linjen är ett "medelvärde" i området; 6000 kr till 30000 kr.

Sen har vi lagt in Notebook 14" - 16", som streckad linje i intervallet 3000 kr till 10000 kr. Detta är tänkt som en jämförelse.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Läraren i företagsekonomi konstaterade att; "Inet har 100 koll på sin positionering. Och det skulle förvåna mig om Inet inte har gjort en studie av denna typ".

Dom blå prickarna ligger på eller ovan den röda medel-linjen. Men hem och kontorsdatorerna verkar vara något som Inet har för att visa att dom har ett "brett sortiment"? Dom ligger skapligt "off side" av någon anledning.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Ja vad säger Ni? Är ni förvånade när ni ser Notebooks graf jäömfört med Gamers?

[T-Johan]
2014-03-21 09:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Fortsätter vi och titta på prestanda per krona som en funktion av inköpspriset, ser vi något intressant (nytt för mig).

Köper man en dyr Gamer får man betala mycket för extra prestanda.

Men hur förklara man Notebooks "medelvärdes graf"?

Lever Notebooks ett annat kommersiellt liv, vad prestanda beträffar?

Jag vänder mig till Er datakunniga, och hoppas på att Ni lägger Era pannor i djupa veck i helgen.

Är "Notebook 14" - 16" för snävt urval?

kissidor
2014-03-21 10:30
#27

tror ni inte att inet kan ha gjort någon groda i angivelsen av de olika benchmarkpoängen för den vox-datorn som kostar ca 12.000 🤔? (denna: http://www.inet.se/produkt/1517086/vox-home-i7 ?) att det som står som 3Dmark06 ska vara 3dmark vantage?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
[T-Johan]
2014-03-21 11:54
#28

Jag glömde att skriva att företags ekonomi läraren tolka "Notebook" grafen så att notebooks är hårt konkurrent utsatta. Dvs man kan inte ta betalt som man skulle. 

Kissidor, "…att det som står som 3Dmark06 ska vara 3dmark vantage?"

Vad betyder detta, jag är som Kajsami IT-novis.

kissidor
2014-03-21 13:23
#29

jo det finns ju flera olika typer av benchmarks, och det som ni använt er av i studien är det som de listar som 3dmark vantage. för vissa datorer uppger de fler olika benchmarks - och poängnivån för olika benchmarks skiljer sig ganska kraftigt åt. 

så om du tittar på den datorn jag länkar till som jag tror är det röda/gröna krysset som skiljer ut sig så enormt i diagrammen, så ser du att för den anges inte mindre än tre olika benchmarks. och där tror jag alltså att det kan ha blivit fel, det verkar ju så enormt mycket rimligare om det värdet som står som 3dmark 06 i själva verket är dess 3dmark vantage, dvs det värdet ni grundat er studie på 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[T-Johan]
2014-03-21 16:01
#30

Jag har slumpmässigt kollat de du säger Kissidor. Och detta med Vox-datorn är lite märkligt. Som jag fattat det hela, så har vi jobbat med 3Dmark Vantage, och Vox-daton samt Notebook är redovisade enligt 3Dmark Vantage. Men, men efter som det är ett enstaka värde kan det vara fel-spesat på Inets hemsida. Men annars har jag inte hittat något skumt. Men förklara gärna varför Notebook har så låga Benchmark:s. Om jag har 10000 kr får jag ca: 10000 mer Benchmark:s om jag köper en stationär dator.

kissidor
2014-03-21 16:13
#31

det ska jag försöka T-johan, hela sanningen om det kanske jag inte kan redogöra för, men här är en del av det iaf:

för det första finns det ett par krav på en bärbar dator som inte finns på en stationär - och det är lång batteritid och låg vikt. alltför kraftfull hårdvara och krämen går åt alltför fort. större batteri är ingen bra lösning, då blir den för tung.

ska hårdvaran ändå ge en rätt så kraftfull dator som resultat så kanske man kan åstadkomma det mha lite smartare och modernare teknik - men då blir komponenterna dyrare.

sen måste det väl rimligtvis vara kostsammare att bygga själva chassit på en bärbar dator med allt som ska passa ihop och få plats - jämfört med att mer eller mindre bara stuva in komponenterna i en låda som på en stationär. tänk också på att i de stationära datorerna i undersökningen ingår ingen skärm… 😉. så jag vet inte om jag håller med om att man får så lite för pengarna om man köper en bärbar dator istället, men det beror förstås som vanligt på vad man är ute efter 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Zepp
2014-03-21 16:24
#32

Laptopar har andra specefikationer.. de skall vara strömsnåla, små komponenter, kunna monteras ihop alla andra komponenter på ett o samma moderkort!

Det var bara för några år sedan som det var hopplöst med laptoppar, eller så köpte man en svindyr!

I dag har laptoparna kommit så långt att de går att använda för dagligt bruk.. för en rätt billig penning.. (undantag Mac).. som kommer att försvinna om de inte reducerar priserna 4 faldigt!

Man kan säga att det finns i huvudsak två huvudinriktningar, när det gäller stationära så är det spelmarknaden som styr utvecklingen av komponenter.. när det gäller Laptop är det mobilitet och strömförbrukning i ett litet lätt paket!

Var inte allt för länge sedan laptopar var släpbara!

Grejen är att det e dyrare att göra en laptop.. det blir allt en massa specialgrejer direkt på moderkortet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[T-Johan]
2014-03-21 18:11
#33

Jag tackar Er för informationen. Laptoparna lever sitt egna lilla liv, om man säger så. Att det skulle bli skillnad, det hade jag på känn. Men att skillnaden skulle se ut på det sättet som graferna redovisar det trodde jag inte. I synnerhet laptoparna blev lite av en över raskning. Detta var intressant och eleverna har insett värdet av derivata. Derivata är ett 'forskar-verkyg', sa en elev. Och vist kan man hålla med. När den ene säger si och dan andre säger så. Ja då tar man fram sitt 'forskar-verkyg'. Värden förändras hela tiden. Dom sanningar som gällde på 90-talet gäller kanske inte idag. Och hur vet vi de, om vi inte undersöker. Och då tar vi fram vår mattebok, verktygsldan.

Upp till toppen
Annons: