Annons:
Etikettoperativsystem
Läst 2977 ggr
[VSK]
2014-03-18 08:51

Tips på OS med Linux som kärna

Jag har fått en gammal häck från 2009 som inte är speciellt snabb utav sig. Sitter en Celeron enkelkärnig på 1.6 Ghz och 2 Gb arbetsminne.

Jag skulle kunna testa *Linux på den för skojs skull (istället för att kasta datorn) och jag har inte en susning om vilken dist jag skall använda.

Kraven är

Svenska

Lättdrivet

Windowsliknande gui (xp och uppåt)

Bra stöd för hårdvara (speciellt skrivare)

lättskött

Annons:
MichaelE
2014-03-18 09:05
#1

De flesta Linux distributioner har stöd för svenska, men man får räkna med att allt är inte på svenska. Jag brukar föredra engelska för hela operativet så jag slipper svengelskan.

Hursomhelst så har du Zorin som är byggt för att efterlikna Windows.

Mint å andra sidan påminner lite om Windows i utseende och likaså Mageia som bygger på gamla Mandriva.

Alla Linux distributioner är lättdrivna och kräver inte mycket, möjligen senaste Ubuntu, men annars så brukarman kunna köra det på riktigt gamla maskiner. Stöd för skrivare får du testa dig fram, det är olika beroende på om tillverkaren av din skrivare har släppt drivrutiner för Linux.

Lättskött beror på vad du menar. Linux är inte Windows och det finns en hel del att lära sig. När man väl har gjort det så är det lätt att arbeta med.

[VSK]
2014-03-18 09:30
#2

Tack för länkar och tips…

Lättskött betyder i det här fallet att man inte måste vara raketforskare för att kunna hitta diverse inställningar mm. Vill jag installera nåt så gör man det med musen. 

Att skriva en massa konstiga beteckningar i nån kommandoruta är inte intressant för min del.

MichaelE
2014-03-18 09:44
#3

Ja då ska det inte vara några problem 😃

[VSK]
2014-03-18 09:56
#4

👍🙂

[VSK]
2014-03-18 10:03
#5

Zorin såg intressant ut.. Den testar vi ☝️

[VSK]
2014-03-18 19:39
#6

ok nu har jag försökt starta Zorin men den lyder inte tangentbordet så den startade i live-dvd. Väl inne i skrivbordet eller vad det nu heter så funkar inte USB-musen… 

Är det 90-talet månne 🤔

Annons:
MichaelE
2014-03-18 19:42
#7

Saknad av drivrutiner? Om det är en gammal dator så fungerar sällan USB-tangentborden vid uppstart (såvida det inte är original som följde med datorn) utan det måste vara PS2-tangentbord.

Eftersom jag inte har använt Zorin så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

[VSK]
2014-03-18 19:45
#8

USB-tangentbordet funkar väl i själva OS, men ej under installationen. USB-musen lyser i dioden men är stendöd i OS.

MichaelE
2014-03-18 19:47
#9

#8 Det betyder att tangentbordet inte stöds förrän du är inne i ett OS.

Har du en annan mus att prova?

[VSK]
2014-03-18 19:50
#10

Vart ändrar man upplösning för grafikkortet så att man ser nåt 🤔

MichaelE
2014-03-18 20:17
#11

#10 Kan ej operativet så jag vet inte. Oftast brukar det att hitta från startmenyn och systeminställningar.

[VSK]
2014-03-18 21:08
#12

Jag gav upp då det verkade sjukt buggigt…

Installerar Kubuntu nu, men det kan inte hitta nätverkskortet *suckar*

[VSK]
2014-03-18 21:11
#13

Undras om *Linux är redo för skrivbordet 2020 🤔

Annons:
[VSK]
2014-03-19 07:16
#14

Kubuntu funkar bra. Synd bara att man inte fattar halvsju vart man skall leta. Fick inte svenska språket vilket gör datorn obrukbar för den jag tänkt ska få datorn, så om nån vill hjälpa mg byta språk så är jag tacksam.

Likaså vart man uppdaterar alla mjukvara typ Windows update, men för allt…

När jag testade *Linux för många herrans år sedan så fanns det nåt som hette Synaptics vill jag minnas…

Farwuq
2014-04-24 16:02
#15

Testade Zorin 8, helt löst i dag. Det tog ett tag för att kunna få in den med svenska, men sedan gick det bra.

Vet någon skillnaden mellan den fria versionen och Premium versionen?

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Inkanyezi
2014-04-26 13:56
#16

Lubuntu kan vara lite lättare att tämja än kubuntu, och den funkar ganska bra på min P4 med 2GB minne. Jag har provat den på flera olika maskiner, och den funkar med alla grafikkort jag har.

Alla som bygger på Ubuntu är rätt tunga att dra för datorn, men det finns så mycket godis i dem att det kan vara värt det. Framför allt är de mycket lätta att anpassa. Jag har Spanska som språk i första hand och har installerat svenska för mitt skrivbord. De flesta programmen har svenska menyer, men det finns lite engelskt kvar här och var. De spanska är i stort sett heltäckande.

MichaelE
2014-04-27 12:44
#17

Det är lite trist att svenskan som har varit med så länge som val inte tycker hela systemet. Man tycker ju att alla menyer och felmeddelanden borde vara på svenska. Terminalen å andra sidan ska det vara engelska anser jag.

Inkanyezi
2014-07-11 15:26
#19

Jag har provat zorin nu på både 32 och 64 bitars maskiner, och jag gillar det inte. Den distro jag nu har valt att använda är Mint, som fungerar mycket bra och är tillräckligt likt Windows för att min fru ska bli glad, men också tillräckligt enkelt att använda till annat, så att också jag blir glad. 

Maken till lättjobbat system har jag hittills inte sett, men tyvärr funkade det inte bra på min gamla P4, så jag har skaffat en lite nyare burk med Core2 Duo. Där går det som en dröm, och jag hoppas att det ska hålla minst lika många år som min gamla distro, Ubuntu 8.04 har gjort. 

Med den nya burken kan jag faktiskt också titta på SVT och UR, både programmen som streamas direkt och SVTPlay, Öppet Arkiv och annan multimedia. Inte för att jag saknade det direkt, men min fru vill gärna titta på en del saker som har varit lite struliga på min gamla burk. 

Helt klart är Mint ett system som jag kan rekommendera. Det är lättjobbat, och tillräckligt likt Windows eller Mac för att vem som helst ska känna sig hemma ganska snart. Zorin går också att konfigurera så att det liknar de andra systemen, men det är ganska mycket snårigare än Mint, som är klart strömlinjeformat. Jag misslyckades med att installera språkstödet i Zorin, eftersom den databas som var inlagd i installationsrutinen inte gick att nå. Det gjorde att den gick fetbort, eftersom jag absolut måste ha spanska i datorn. 

Och Ubuntu gick också bort, eftersom de har stympat gränssnittet enormt och lagt in en stympad version av Firefox där jag inte hittar hur man ska kunna se nedladdning och annat som kan vara intressant att få fram. Jag vill också gärna kunna bestämma själv vart jag ska ladda ner filer jag hittar och inte få alla i Downloads så att jag måste flytta dem sedan. 

Men smaken är ju olika, det som inte passar mig kanske passar någon annan. Jag tycker att det är bra att ha alla inställningar lättillgängliga och stöd för alla språk som jag vill använda.

deeman
2014-07-11 16:21
#20

#19 Smaken är som baken…. 😉

Jag kör f.n Zorin på en f.d gammal stationär XP- dator och är mycket nöjd.
Zorin är ett LinuxOS som strukturellt är likt Windows och man känner sig ganska så  hemmavan från början. Fick t.om igång en gammal scanner som jag vare sig fick igång i Vista, Windows 7 eller 8.x…, utan att egentligen behöva göra något mer än att plugga in USB-kabeln. I Zorin fanns ett skannerprogram förinstallerat, provade det - och  det fungerade direkt.

Vissa av de program som jag använder flitigt fungerade inte, men det är överkomligt då datorn i fråga är en testmaskin och att jag har andra Windows- maskiner att foga över.

I övrigt så fungerade Zorin utmärkt. Kan nog säga att eftersom det är så pass Windows- likt så är inlärningströskeln inte är så hög som i andra Linuxdistros.
Jag gillar också distron Mint, men har fått mersmak av Zorin

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
Leon1973
2014-07-12 11:34
#21

Personligen föredrar jag XuBuntu

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Inkanyezi
2014-11-05 22:35
#22

Och jag har vant mig vid Mint nu, så jag kommer säkert att behålla den ett tag. Jag graderade upp min gamla häck och kör inte längre på P4, utan jag har en fyrkärnig sextifyrabitars och rätt mycket minne. Dessutom sparade jag Windows 7 på den för att använda i nödfall, exempelvis när jag ska flasha om kameran, då Olympus inte erbjuder någon variant för operativsystem med öppen källkod.

Om man vill shoppa olika smaker av Linux är den här sidan rätt hygglig: http://news.softpedia.com/cat/Linux/Linux-Distributions/

997
2014-11-10 21:20
#23

#22 "Olympus inte erbjuder någon variant för operativsystem med öppen källkod."

Dåligt av Olympus!

T o m Microsoft själva börjar nu underlätta för linux-användare. Det snackas om linux-version av Office-packetet, t ex.

Upp till toppen
Annons: