Annons:
Etikettannonsprogram-virus
Läst 3688 ggr
Leon1973
3/22/14, 8:59 PM

Virus och Malware

Höll på att förstöra någon annans tråd med detta inlägget men skapar en egen.

Jag är verkligen förvånad över hur mycket skräp folk får in i sina maskiner och behöver rensa regelbundet med diverse cleaners osv.

Trots att jag är en Mac människa så är jag ju i grund och botten en Windows människa, Jag jobbar och supporterar Windows osv. Jag har INGET antivirus i någon av mina windows maskiner och skulle jag få ett virus hade detta upptäckts direkt av våra servrar.

Hur surfar ni och på vilka sidor surfar ni eftersom ni behöver rensa regelbundet?

Jag har en kollega som hade rejäla problem med "skräp" i datorn och det visade sig att hon surfade runt på en massa sidor som hade en massa skit man fick in i datorn osv, med andra ord så surfade hon inte med "sunt förnuft".

Och till tvivlarna…  Jag jag är helt säker på att jag inte har något "skit" i datorn, jag har gjort flera online checks bara för att vara säker.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
annia1
3/23/14, 3:16 AM
#1

Leon det där med att surfa med sunt förnuft är på sätt och vis förlegat för idag så räcker det inte. Sen beror det lite på vad du menar med skräp. Menar du virus/malware eller menar du PUP:s (oönskade program som ger tex extra reklam) för de är än så länge två olika saker.

PUP:s får du med som lite extra "godis" när du laddar hem program (oftast gratisprogram) och man ska undvika samlade nedladdningssidor som tex cnet och softonic plus ett par andra. För nedladdningssidorna själva lägger emellanåt med extra program. Ska man ladda ner så leta reda på programmets hemsida, inte 100% säkert, men lite säkrare att slippa problem.
Sen finns det en del gratisprogram som själva lägger in extra program och det är för att de som gör gratisprogram vill ha betalt. Visst låter det lite bakvänt dom gör gratisprogram, men sen "tar betalt".

När det gäller virus/malware så kan du i princip få det på vilken sida som helst om du har otur att besöka en sida som endera blivit helt övertagen av nån eller nån som lagt in skadlig kod nånstans på sidan. Och som jag förstår det så de som råkar illa ut i första hand har äldre versioner av java eller adobe reader eller flash player, men enligt denna artikel så gäller det även appels quick time för virusmakarna riktar in sig på säkerhetshål i de programmen.

Sen finns det numera ett riktig otäckt virus/malware som ingen hittills klarar av att fixa helt. Visst det går att rensa datorn och få bort det, men ingen har kommit på hur man återställer den skada det gör. Och det det gör är att kryptera alla dokument och bilder så de blir obrukbara. Man får alternativ att betala lösen (i bitcoin) och betalar man så får man en nyckel som återställer dokument och bilder. Bara det inte alla gånger som nyckeln faktiskt fungerar fullt ut. Och som jag förstår det så det viruset får man in via en bifogad fil i mail. Och som jag förstått det så ser den bifogade filen ut som ett vanligt PDF dokument, det är först när man öppnat det som man märker att så var det inte. Hittills är det väl mest USA som drabbats av det, men andra lär få det med tiden.

Sen en liten undran. Du skriver att du skannat igenom din datorn med några onlineprogram. Vad "letade" de efter för PUP:sen är inte alla program som letar efter dom då de inte är klassade som virus. Inte alla antivirusprogram har den inställningen så man kan klicka i det och jag vet inte när det gäller olika onlineskanningsprogram om alla dom letar efter PUP:sen om dom gör det så kan det vara så att man även där måste klicka i att dom ska leta efter dom.

Jag har klarat mig rätt bra från skit oavsett vilket (haft ett par stycken), mycket tack vare mitt antivirusprogram för det har inställningen för PUP:s så det stoppar nedladdningar som innehåller dessa. Hade jag inte det så skulle jag haft gott om extra program som jag varit tvungen att rensa rent ifrån. För hur det än är de flesta av oss laddar ner program från nätet vid nåt tillfälle och då riskerar man få in skit. Idag är det nog egna nedladdningar största orsaken till att man får in skit.

Så det där med att surfa med sunt förnuft räcker inte hela vägen längre.

.

Ladydragon
3/23/14, 7:48 AM
#2

T.S vad menar du med online checks? 

#1 jättebra inlägg håller helt med dig

Leon1973
3/23/14, 10:44 AM
#3

många virus leverantörer har online kontroller, jag har även installerat Trend Antivirus, gjort en full scan av datorn och inget hittas.

Jag har även gått genom datorn med Mbam (MalwareBytes Anti-Malware) utan att få några träffar.

Men det är som du säger #1 att laddar man ner gratisprogram från andra sidor än tillverkarens är risken stor att man får in skit i datorn, när jag var yngre ochladdade ner program från alla möjliga sidor så råkade ju även jag ut för en del underbara virus som ställde till det.

Och det stämmer att malware och pups med mera inte klassas som virus vilket många inte har förstått, deras syn på det är att allt är virus och när man ska förklara för dem att det du har köpt är ett antivirus program, det stoppar inte spyware, malware osv..

Nu är det ett tag sen jag körde en kontroll på min dator, tror jag ska göra det igen för att se om jag hittar något.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

annia1
3/23/14, 5:54 PM
#4

Leon du har rätt i det att personer som får in skit inte skiljer PUP:sen från annat. Många gånger jag ser på olika forum på nätet att folk klagar på sitt antivirusprogram att det är dåligt då det inte hittat. Men å andra sidan PUP:sen är relativt nytt fenomen i alla fall för oss svenskar så med tiden kanske man lär sig skillnaden.

Och förr då var det inga problem att ladda hem program från samlade nedladdningssidor det var ju där det var lättast att hitta programmen. Och även en sak som skiljer idag mot förr, att förr så var det oftast nåt virus man fick in så är det inte idag. Så nästan så att antivirusprogram spelat ut sin roll åtminstone i den form dom har idag. Men tack och lov finns det antivirusprogram som har lagt in inställning för upptäckt av PUP:s.

Mbam brukar hitta. Men vill man leta efter PUP:s så vad jag vet så bästa programmet idag är adwcleaner för det programmet är i stort sett helt inriktat på det och det uppdateras ständigt. Finns med i denna länk. (skrolla ner lite på sidan) Är dock ett program som man helst ska avinstallera efter man använt det och sen ladda hem det på nytt nästa gång man vill använda det och det just för att alltid få med senaste uppdateringarna. Har inte kollat på det programmet så noga så vet inte om det finns uppdateringsknapp i det.

Trend antivirus är det från housecall,trendmicro så brukar jag använda deras online skanningen ibland om jag tror att jag ev fått in nåt som inte mitt eget hittar.

.

bamse6311
3/27/14, 2:12 AM
#5

#4 annia1

Du har helt rätt i att adwcleaner är väldigt bra.

Dock så skall man passa sig för att ladda ner det från cnet då man där får några PUP:s

Iofs inga farliga men skulle själv köra adwcleaner häromdagen och när jag skulle köra det så fick jag reda på att det fanns en ny uppdatering.

Hämtade den från cnet och lite oförsiktig som jag var så fick jag "SearchProtect från Conduit samt ett par till PUP:s

Det där SearchProtect är iofs inget farligt program men den tar över startsidan plus sökmotorn.

Dock väldigt enkelt att ta bort igen precis som de andra två som också kom med.

Som sagt så tar ett bra antivirusprogram bort antivirus med det är ju inte sådana som är vanligast förekommande idag utan det är trojaner.

En trojan kan man få på en helt legitim sida och då ofta sidor som använder Java.

Själv så kör jag förutom mitt antivirus AVG free ibland Malwarebytes Anti-Malware samt SuperAntiSpyware för malware.

En antivirus för onlineskanning som jag någon gång men dock sällan har använt mig av är ESET free onlinescanner

Jag kan inte så där väldigt mycket om datorer trots att jag hållit på att "fuska" med det sedan ABC 800 och Basic.

Har inte heller någonsin haft några sådana problem att jag behövt omformatera utan det som jag genom åren har fått har alltid gått att ta bort.

Skall man vara helt 100 % säker på att aldrig få något "skit" i datorn så är ju det absolut säkraste sättet att aldrig använda den.

Nåväl, råkar man få skit i datorn så går det nästan alltid att lösa.

Bästa hälsningar,
Bertil

Grodan
3/29/14, 7:00 PM
#6

Jag skulle aldrig köra med online checks. Sorry. Litar inte på sådant alls.

Precis som jag inte laddar ner något annat än högst betrodda saker. Sedan jag slutat ladda ner har jag också slutat få problem.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
annia1
3/30/14, 12:00 AM
#7

Grodan när det gäller online checks så beror det på på vilket program. ESET har online skanning och eset är ett känt antivirusprogram och eset brukar man bli tillsagd att skanna med om man vänder sig till andra forum för att få hjälp att få bort skiten. Likaså finns ett annat antivirusprogram som också har online skanning och det är F secure så de båda ska vara ok att använda.

Jag vet inte hur F secures funkar då jag inte använt det. ESET:s har jag använt vid nåt tillfälle plus att det är det antivirusprogram som jag själv använder. Men använder man online skanningen så ska man helst använda IE om jag förstått det rätt och man ska slå av sett eget vanliga antivirusprogram under tiden för att det inte ska krocka och tar lite mindre tid. Och jo det tar några timmar att skanna igenom ordentligt. 

Nu är det ett tag sen jag använde esets online men man ska klicka i så att den även hittar unwanted (oönskade) program. 

När det gäller att ladda ner program. Om du menar rensningsprogram så brukar jag kika på några forum som hjälper andra och ser vilka program dom använder. För jag utgår ifrån att dom program dom använder är rena.  Forum som jag läser på är eforum (svenskt) och sen malwarebytes anti-malware (engelskt) En sak som gäller båda forumen om man följer instruktioner där så ibland så står det att man ska kopiera och klistra in i anteckningar. Det ska man inte göra för det är för just den person som får hjälp i just den tråden. Men de flesta program som används kan man själv använda.

Det finns gott om program som låtsas vilja hjälpa så man får se upp. Finns program som man laddar hem och skannar igenom sen står det att man måste köpa det för att rensa. Så det har dykt upp en del "skumma" program i kölvattnet på all skit som finns på nätet. Och har man riktig otur så kan man istället ladda hem virus.

Om det gäller att ladda ner andra program så har jag i princip slutat ladda ner program fast jag har bra skydd så låter jag bli.

.

bamse6311
3/30/14, 12:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 annia1

Du har säkert redan sett det men för er andra så finns en uppgradering av mbam

Uppgradering finns både för gratis versionen samt betalversionen.
Jag har tidigare bara kört gratis versionen men tog nu utvärderingsversionen för att testa.

Betalversionen samt utvärderingsversionen skannar också för PUP:s.

Får se sedan om jag tar gratis eller betalversionen.

Bästa hälsningar,
Bertil

Grodan
3/30/14, 9:13 PM
#9

#7 Jag är mkt försiktig och skeptisk, och det jag tänker på har du satt i en mening

_Det finns gott om program som låtsas vilja hjälpa så man får se upp.
_

😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Jens]
7/23/14, 9:03 AM
#10

Min bror har inget virusprogram i sina datorer med Windows som bas. Han har aldrig haft det och har aldrig fått in något virus i sin dator. Han säger som Leon att det är det sunda förnuftet som styr. Självklart tittar han då och då med väl kända program efter elakheter.

Lina Strindlund
9/28/14, 11:34 AM
#11

sitter o funderar på om gratis AVG antivirusprogram är nog, eller om jag ska uppgradera, det är tydligen halva priset  nu…  jag använder internetbanken, bank ID , mm. Har inte bra koll på vad som är vad i datavärlden… som vanligt folk fast snäppet sämre när det gäller sånt. :P


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

[Jens]
9/28/14, 11:59 AM
#12

Har du Windows 8.x installerat på datorn så finns det redan inbyggt virusprogram. Har du äldre version som  t ex Windows 7 så tycker jag att Windows Security Essentials är att bra alternativ och dessutom gratis.

Lina Strindlund
9/28/14, 4:39 PM
#13

jag har windows vista som är sedan 2007, tror jag


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Annons:
[Jens]
9/28/14, 4:51 PM
#14

Okej, då skulle jag satsa på Avast. http://www.avast.com/en-us/index

Lina Strindlund
9/28/14, 5:05 PM
#15

Tack! :D


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Lina Strindlund
9/28/14, 5:05 PM
#16

men gud vad jobbigt, behöver man alltså MER än ett antivirusprogram? :P internet ska ju vara skoj, inte massa jobb. :P hihi.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

[Jens]
9/28/14, 5:32 PM
#17

Haha, men du behöver verkligen inte mer än ett antivirusprogram. Du kan ställa in Avast så den enbart kör med virusprogrammet om det är så att du ogillar de övriga inställningarna. Ställ in efter behov. Tänk bara på att det sunda förnuftet är det bästa virusprogrammet.

bamse6311
9/28/14, 5:50 PM
#18

Du kan inte har mer än ETT antivirusprogram installerat då de i så fall kan ha en benägenhet att krocka med varandra.

Själv så har jag testat både Avast free samt AVG free vilka är de som oftast kommer bäst i test av gratis antivirus.

Däremot så rekommendera jag personligen även Mbam vilket inte är ett antivirusprogram utan ett spywareprogram som även hittar Pup:s

Bästa hälsningar,
Bertil

beem
9/29/14, 7:05 PM
#19

#16 Det är inte så att du behöver mer än ett - du ska inte ha mer än ett. Enkelt va🙂


Sorg är kärlek som blivit hemlös

TinaH
10/1/14, 10:55 AM
#20

Ni som kör med Anti-malware har ni betalat för den?

För när jag använder den och ska ta bort program, så vill dom att man ska betala…..

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Annons:
Lina Strindlund
10/3/14, 2:46 PM
#21

nej man ska inte ha 2, men nu har jag fått en annan beg dator och ska installera, så då testar jag avast free nu då. :)


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Upp till toppen
Annons: