Annons:
Etikettwebbläsare
Läst 6130 ggr
Grodan
2014-03-24 23:18

Skumma länkar i text

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag under kvällen sett två inlägg med skumma länkar.

Första var på min egen sajt och jag gick in och redigerade så att länkarna försvann. Jag klickade inte på dem. Vad jag såg ledde de inte någon speciell stans utom till inlägget.

En hittas i den här tråden. Inlägg #1 bifogar skärmdump.

Vad är detta?

Någon form av browserhijackning?

Jag har aldrig sett att de kan göra såhär i någons text på iFokus tidigare. Det är inte i min dator, obs! inte i min dator! Jag har inget sådant problem!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[MrDiabolic]
2014-03-24 23:38
#1

För mig började dessa dyka upp när jag uppgraderade Firefox. Har stört mig på Firefox ett tag, och när detta dök upp, bytte jag till Opera, och då försvann det. Det går säkert att fixa bort i Firefox också, men jag orkade inte bry mig.

Grodan
2014-03-24 23:51
#2

#1 Dessa länkar syns med alla webläsare. Det har inte med min dator eller min FF att göra.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

lizzplace
2014-03-24 23:52
#3

sånt syns för mig med o jag har GC ^^

Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette

Humbugg
2014-03-24 23:55
#4

Trycker du på dem kommer du bara tillbaka till första inlägget, spooooooky

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

lizzplace
2014-03-24 23:56
#5

Vad jag hört i alla fall så ska det vara virus, vet dock inte om det är sant ^^

Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette

Honestyisdead
2014-03-24 23:57
#6

Personer som får sådana länkar i sina inlägg har skit på datorn och behöver rensa den. Tror det kallas malware.

Annons:
Grodan
2014-03-24 23:58
#7

Jag har kollat om länkarna syns i inlägget med FF, GC och Opera redan…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[MrDiabolic]
2014-03-24 23:58
#8

Ok. Jag såg dem bara här först, men sedan började de dyka upp på andra sidor. Och eftersom de började dyka upp när Firefox uppgraderades, och jag dessutom ändå var inne på att byta, bytte jag till Opera. Och för mig försvann de då, så jag engagerade mig inte mer i det.

annia1
2014-03-24 23:59
#9

Grodan vad ser du om du håller musen över den gröna länken. Får du upp nån extra popupreklam så har du fått in skit i din dator. Ser du bara en liten vit ruta där det står click to contiue > by (sen kan det stå olika) så är det den som skrivit inlägget som fått in skit i datorn. Om din dator är ren och du klickar på en sån länk så hoppar du bara upp till toppen på sidan. 

Dessa länkar kommer från så kallade PUP:s oönskade program. Som regel så visar de reklam och man får oftast in en toolbar sen finns det andra varianter av PUP:s att de kan ändra startsida och söktjänst. Finns även en variant där man omdirigeras till andra sidor än man tänkt när man klickar på länkar.

Detta är nåt som kommit mer och mer. Och dessa PUP:s får man med som extra godis när man laddar hem program från nätet, oftast gratisprogram. Kan ibland också följa med om man laddar hem nåt tillägg till sin webbläsare. 

Men har man det även i sina egna inlägg så har man mest troligen skit i sin egen dator. Nu heter de olika saker, men har man fått in det så kan man använda det som står i denna länk (på engelska) för att se om man får bort det.

Det man kan göra förutom rensa med programmen i länken så kika i sitt eget antivirusprogram om det finns en inställning för upptäckt av PUP:s oönskade program. För detta är inte ett virus utan oönskat program och antivirus har det innställt som standard utan nåt man själv får klicka i om det ens finns.

.

Grodan
2014-03-25 00:00
#10

#9 Precis, den som skrivit inlägget har skit i datorn (browserhijackers kallas det för). Men jag har aldrig sett att det kunnat visa sig i ett inlägg på iFokus förut. Är inte det märkligt?

Alltså jag har aldrig tidigare sett att användaren med skräpet lyckats skriva sådana där inlägg här på iFokus och undrar om iFokus inte har något skydd mot sånt? Inte för att det är farligt, men för att det är fult, störande och ger inte bra reklam för nätverket tycker jag.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Honestyisdead
2014-03-25 00:02
#11

10 Det har jag sett många gånger.

annia1
2014-03-25 00:03
#12

Grodan Jag vet inte varför det syns för andra. En tanke jag haft förut är att personen har kopierat in sin text och då även fått med länkar, men jag vet inte. Enda jag vet att det dyker upp fler och fler.

.

Grodan
2014-03-25 00:05
#13

#12 Aw… det funderade jag på om det var så…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
2014-03-25 00:06
#14

Vi måste i a f säga till de personer som gör sådana här inlägg - att de behöver fixa sin browser. Och vi behöver rensa inläggen.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

annia1
2014-03-25 00:08
#15

#13 Ja nåt är det för jag har sett personer ha gröna länkar i en del inlägg för att i andra vara helt vanliga. Så nåt skiljer inläggen åt och det jag kan tänka mig att den kopierat in texten.

.

annia1
2014-03-25 00:10
#16

Olika sajtansvariga gör olika. En del går in och rensar bort länkarna andra bryr sig inte. Om sajtansvariga kontaktar medlemmar vet jag inte.

Den sidan jag länkade till kan man använda. Och tyvärr så finns det ingen svensk beskrivning.

.

Grodan
2014-03-25 00:35
#17

#15 Ja, det låter ju möjligt att det är så.

#16 Finns många sidor där det beskrivs hur man gör.

När min mor hade browserhijacker i sin laptop sökte jag på den URL som kom upp när man öppnade ett fönster eller startade webläsaren. Det var ju hijackat att vara en speciell adress… och så gick jag igenom allt till punkt och pricka. Det kändes dock inte bra att ladda ner malwareprogram - jag gillar inte att ladda ner saker alls - men hittills har det inte kommit nya problem. Tyvärr tog det ganska lång tid.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

annia1
2014-03-25 00:57
#18

Grodan har man PUP:s som ändrar startsida och/eller söktjänst så har man en fördel eftersom namnet då står i adressfältet. Men när man "bara" har reklam plus ev toolbar så inte säkert att man vet vad man har. För har du "bara" reklam så ser du ju bara extra annonser (och dessa gröna länkar), men ser oftast inte vart det kommer ifrån inte på samma sätt.

Jag har inte hittat nån bra svensk beskrivning. De som jag sett på svenska är ofta översatta av googles översättning och en del översättningar kan vara väldigt lustiga. 

De program som finns i min länk är för det mesta det som står. Och tittar man på olika forum så adwcleaner och malwarebytes anti-malware är de två som brukar användas. (Och de två programmen använder jag när jag kollar min dator.) Sen varierar det lite på olika forum för det finns andra program som man kan ta till beroende på hur svårt det är att bli av med det.

.

Grodan
2014-03-25 01:25
#19

#18 Ok. Superbra info, till folk som har problem med detta. Du kanske skulle påta ihop en artikel på svenska?😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

annia1
2014-03-25 03:08
#20

Nja, jag har lärt mig en hel del gällande PUP:s, men skriva artikel är jag kass på. 

Hoppades att nya värden skulle göra en artikel om det och göra en svensk beskrivning hur man tar bort det, då det blivit så vanligt.

Det man får hoppas är att antivirusprogrammen lägger in det som standard eller i alla fall att alla antivirusprogram ser till att den inställningen finns i deras program så man själv kan klicka i det.

.

Annons:
Emo
2014-03-25 06:43
#21

Kan ingen av er upplysa värdarna på värdsajten att de ska rensa dels om medlemmar har sådant men ännu viktigare att de inte själva sprider det utan rensar sina egna datorer.

Jag vågar inte tala om för någon längre att de ska rensa sina egna datorer, för jag får bara rådet att rensa min, eftersom jag ser att de sprider skit*n.

På senare tid har jag sett flera sajtvärdar, som har detta elände.

På våra sajter rensar Marina och jag genast om vi ser något inlägg med sådant skräp.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

annia1
2014-03-25 14:57
#22

Emo nu är det möjligt att jag missförstår det du skriver. 

Man får inte in skit i datorn genom att klicka på en sån där grön länk. Jag har klickat på åtskilliga för att kolla så att de fortfarande funkar på samma sätt att när egna datorn är ren så kommer man till toppen på sidan. Om det var virus så är det mycket möjligt att man skulle kunna få det för en del virus sprids genom länkar och viruslänkar brukar se ut som helt vanliga blå länkar. Men inte PUP:sen. PUP:sen får man in i datorn när man laddar hem nåt till den egna datorn.

Men det är det som gäller idag och vad jag vet så gäller det hittills alla gröna länkar, i framtiden kanske även det ändras så att man kan få in det via de gröna länkarna. Det lär jag i så fall upptäcka framöver för som sagt jag brukar klicka på länkarna. Förhoppningsvis så varnar då mitt antivirusprogram direkt.

Det är tråkigt att höra att personer säger åt dig att du ska rensa datorn när du skriver till dom att dom kanske fått in skit. 

En sak som är bra i alla fall är att länkarna numera är gröna så det syns direkt att nåt är fel. Förut var de blå.

.

Emo
2014-03-25 15:11
#23

#22 Tack. Bra, för jag försöker alltid vara försiktig. De ser ju farliga ut. Skrattar

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

annia1
2014-03-25 15:15
#24

Emo hittills så har det inte varit nån fara. Men de förändras hela tiden så vem vet i framtiden.

Bästa skyddet är ett bra antivirusprogram som har inställning för upptäckande av PUP:s fast det är inte 100%, men i alla fall bättre.

.

Emo
2014-03-25 15:55
#25

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

annia1
2014-03-25 16:41
#26

Stämmer Emo. Jag har som har fel om färgen om på själva länken. För jag har kikat på några andra bilder som visat på PUP:sen och de länkarna är också blå, men pilen grön. Så det verkar som det finns båda färgerna på länkar för jag ser även gröna länkar ibland.

Vet inte varför det kan skilja på färgen på länken, om det är så att de som har blåa har haft skiten längre tid i datorn för de var blå förut och att de som är gröna är nya varianter. Vet inte.

.

Grodan
2014-03-25 17:58
#27

#23 hihi… "De ser ju farliga ut."😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Ikajo
2014-03-28 22:10
#28

Det är inte som att det nödvändigtvis var lätt att bli av med skiten… jag har haft bekymmer med det där. I mängder! Trots att jag körde avast! flera gånger var skiten kvar. Det verkade inte finnas inget mer jag kunde göra. Så bara för att testa gick jag in på "tillägg" (firefox) och upptäckte att skiten hade installerat sig själv i webbläsaren. Men då kunde jag ta bort skiten och nu är det borta. Men vet man inte hur man gör eller lyckas lista ut. Då är det svårt.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Grodan
2014-03-28 22:15
#29

#28 Näe, det är flera etapper man behöver göra. Rensa bort tillägg i webläsaren/webläsarna (om man har flera kan det finns på alla), ta bort program som ev lagts till i kontrollpanelen, ladda ner säkra malware-rensare mm. Vanliga virusprogram tar inte dessa browsershijacker, inte just nu i a f.

Jag tycker också att man behöver ändra vana hur man beteer sig på nätet och ha som princip att INTE ladda ner någonting!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

annia1
2014-03-28 22:19
#30

Ikajo då det inte är klassat som virus så brukar inte antivirusprogram göra nån nytta.
För att ett antivirusprogram ev ska kunna göra nytta så måste det ha en inställning för upptäck av PUP:s (oönskade program) så gå in på avast och se om den inställningen finns. Finns den så klicka i den. Då bör en skanning med avast hitta ev rester och sen ge dig ett bättre skydd framöver. Dock säga att inte alla antivirusprogram har det, men kika i avast och se om du hittar det där.

Även om du kan ha fått bort det genom det du gjort så kan det vara en bra ide att gå in den länk jag har längre upp och skanna igenom i alla fall med adwcleaner som finns där. 

Är väl ingen tröst, men du är inte ensam.

.

Ikajo
2014-03-28 22:26
#31

#30 Jodå, den hittar maleware men det hjälpte inte. Problemet satt någon annanstans. För nu verkar det som allt skit jag hade äntligen är borta.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Grodan
2014-03-28 22:45
#32

#31 Näe, min mor kör också med Avast och har haft massa problem med browsershijacker.. jag har rensat två gånger, en gång lite slarvigt på Firefox och andra gången mkt grundligt på alla webläsare och allt… alla steg som står i länken som annia1 hänvisar till (vet inte om det är samma som jag följde men det var flera steg… faktiskt ganska många och jag var inte glad åt att jag skulle ladda ner hela två jäkla program för att rensa) men nu är allt borta sedan en tid… det tog också lång tid tycker jag och morsan har ev förstått att hon inte skall ladda ner något skitprogram och då menar jag INGET!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

annia1
2014-03-28 22:46
#33

Ikajo möjligt att vi menar olika. Om jag läser om avast så skiljer dom själva på malware och pup:s. Så kika i avast att den faktiskt är inställd på att upptäcka pup:s för det är en inställning du själv måste klicka i. Den här sidan är inte avast själva som svarat, men det är kortaste svaret.

.

Ladydragon
2014-03-29 04:58
#34

#33 på svenska så blir det såhär:

* öppna huvudmenyn för Avast
(högerklicka på ikonen välj öppna huvudmenyn)

* klicka på  inställningar 

* klicka på aktiva skydd 

* klicka på den lilla ikonen som ser ut som ett kugghjul 
(börja längst upp med filsystemskydd)

* klicka på känslighet och längst ner bocka i scanna efter misstänkta program (PUP:s)

* fortsätt sedan och göra samma sak med e-postskydd och även webskydd 

GLÖM INTE  att trycka oki när du är färdig 

#33 tack fär tipset hade helt missat att det inte är ibockat från början

Annons:
annia1
2014-03-29 23:43
#35

Ladydragon vad bra att du översatte. 

Det är nog många som missar det. Men det är inte iklickat eftersom PUP:s inte räknas till skadligt. Vore bra om antivirusprogram börjar ha det som standard och man sen får välja bort det istället. Hoppas det kommer framöver. Och hoppas att alla antivirusprogram åtminstone ser till att möjligheten finns att klicka i.

.

Zepp
2014-03-31 22:50
#36

Ursäkta om jag ställer en något dum fråga.. men vad är det man laddar hem när man får PUP?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Grodan
2014-03-31 23:11
#37

#36 Det är en bra fråga faktiskt. 😃

Själv har jag ingen aning. Jag har frågat min mor som haft datorn nerlusad med sånt här, men inte fått något bra svar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zepp
2014-03-31 23:13
#38

Ja de datorer som jag rensat så säger innehavaren att de inte laddat ner något alls! 🤪

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annia1
2014-03-31 23:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

zepp du laddar hem ett program. Kan vara i stort sett vilket program som helst, dock för det mesta ett gratisprogram.

Jag för min del kan i princip inte ladda hem nånting från tex cnet för mitt antivirusprogram stoppar det.

Jag gick in dit för att hitta nåt exempel och ett som jag försökte med heter registry repair wizard 2012 och mitt antivirusprogram stoppade. Jag lägger med en bild så ser du själv vad ESET skriver. Nu är inte jag hemma på att läsa den här typen av rutor, men som jag förstår det så är det cnet självt som lägger med extra program nån sorts installer i detta fall. Tror det även finns andra program än installer. Men vad dessa program gör när du väl installerat det vet jag inte för jag låter dom vara.

Och det är inte bara cnet som lägger med eget. De andra samlade nedladdningssidor gör likadant.

.

annia1
2014-03-31 23:20
#40

Vad jag vet så är det i första hand när man installerat ett program. Men jag tror att det även kan komma när man uppdaterat ett program (då gratis program) att dom lagt in det i efterhand.

Man kan även få se upp med tillägg (addons) till webbläsare.

.

Grodan
2014-03-31 23:36
#41

#38 Jag kan höra med moder igen. Jag tror det kröp fram något program när jag frågade ett par gånger. Många är inte medvetna om att de laddar hem och installerar. De kanske bara klickar på en länk…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Fillixa
2014-03-31 23:37
#42

Jag laddade ned 11 program i helgen till min systemkamera o scanner från tillverkarens sida! Ingen skit kom med till datorn vid installation av dessa programTummen upp! Programmen är gratis men är skräddarsydda till de köpta produkterna!

Mitt Norton har annars stoppat nedladdning av gratis program från t.ex cnet!

På en dator jag testade på jobbet hittade och rensade Malwarebytes 105 PUP:s och annan skit! (Den kör ett gratis antivirus program)

annia1
2014-03-31 23:47
#43

Grodan det är nog så många gånger. Att man råkar klicka på nån länk kanske av misstag. Vet att min pappa gjort så vid nåt tillfälle inne på facebook att han råkat klicka på nån länk. Han fick tack och lov inte in nåt i datorn, däremot så började det komma spam mail istället.

***

Fillixa det är så man får göra idag. Ladda hem från tillverkarens/programmets egen hemsida. Är inte helt hundra det heller, men det är åtminstone säkrare än samlade nedladdningssidor i dagens läge.

.

Fillixa
2014-03-31 23:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Norton Safe Web kollar länkarna på mitt fb! Hoppas att det hjälper något!

annia1
2014-04-01 02:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Fillixa jag vet inte om det skulle hjälpt. För den länk pappa klickade på måste haft nån koppling till facebook eftersom den kom åt hans mailadress. Så ska jag gissa på nåt så var det nån sorts samarbetspartner eller nåt sånt till facebook.

***

Sen en sak jag såg för första gången igår är att sidor har börjat med väldigt lömsk reklam. Lägger med en bild. Om jag har mitt antivirusprogram (ESET) påslaget så blockar den reklam på den sidan. Det är nog många som luras av den ruta som finns både upptill och nertill då de ser ut att komma från IE. Nu kommer jag inte ihåg om dom ser ut så exakt, men väldigt lika när IE varnar för nåt. Så tror många som ser det tror att dom måste uppdatera sin mediaspelare och då klickar på nån av dom. Vad dom ev får har jag ingen aning om, men att dom får in PUP:s av nåt slag är nog ganska säkert annars hade inte ESET blockat, för vanlig reklam bryr sig inte ESET om.

Sen när jag av nån anledning behöver klicka på en sida så brukar jag alltid hålla musen över så jag ser att markören hela tiden ser ut som en pil. Men det hjälper inte där. Klickar jag på den vänstra bilden som finns så dyker det upp ett stort popup fönster, det bara blinkar till och lägger sig sen bakom.

Likaså finns det en blå pil. Jag tror att många (i alla fall första gångs besökare) tror att man ska klicka på den för att en film ska gå igång, men icke det är också reklam. 

Så swefilmer har inte bara lömsk reklam utan även dold. Och det är som sagt första gången jag sett detta, men det finns troligen på flera ställen på nätet så har man inte bra skydd så är det nog väldigt lätt att få in skit.

Jag ska dock säga att enda jag har klickat på är vänstra bilden. de andra ser jag genom att hålla musen över att det är reklam.

.

Fillixa
2014-04-01 23:30
#46

Bra info annia 1Tummen upp!

bamse6311
2014-04-12 09:19
#47

#43 Ladydragon

Finns det även i Avast Free?
I så fall byter jag AV till Avast.
Har just nu AVG Free men där finns inget sådant!

Bästa hälsningar,
Bertil

deeman
2014-06-06 15:21
#48

Vill flika in med att det finns tyvärr mer och mer i installationer.
Så det gäller numera att vara extra uppmärksam och se till så att man bockar av sådant som egentligen inte hör till programmet i sig.

Varför det ser ut så här har jag inte en blekaste aning om, men jag har en misstanke om att det är för att tjäna något på sin fria produkt via, kanske lite ifrågasatta, suspekta annonsprogram. Det är en annan form av Google AdAware, en infekterad sådan Funderar

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
Upp till toppen
Annons: