Bamse vad jag vet så skannar även gratisversionen mot pups. Jag har då inte sett nåt annat. Som jag sa så är skanningsprocessen likadan i betal och gratisversionen. Jag har inte nya versionen än så jag vet inte hur inställningarna ser ut, men pups i finns i båda. Gratisversionen är den som dom som har fått in skit brukar använda och då även mot pups.
Skillnaden mellan graits och betalversionen är att man i betalversionen har programmet ligger aktivt och skyddar datorn i realtid. Sen att man i betalversionen har ett till skanningsalternativ. Jag har då inte sett att det är nå andra skillnader. Plus att man i gratisversionen får uppdatera programmet manuellt.
Aniara jag köpte mitt medans det ännu var en engångskostnad. Så jag har en livstidslicens, men jag har ju bara för en dator. Jag betalade med kontokort. Jag antar att för de som köper idag att det kommer en påminnelse att man måste förnya och då kan betala med kort igen. Eller det sätt man betalade med från början. Har inte kikat på vilka alternativ som finns.
Om det är värt att köpa. Det är svårt att säga enkelt ja eller nej på det. Det beror ju mycket på en själv hur man surfar. För mig är det värt att köpa även som prenumeration då jag är en sån person att om nån säger att det är nåt fel på en sida så brukar jag själv kolla av sidan och då är det bra med ett extra skydd som ligger aktivt.
Men man kan ju ha gratisversionen och själv välja att skanna igenom datorn då och då. Helst då kanske varje dag och hotskanningen tar ju inte så lång tid.
Det du aniara kan göra om du inte redan gjort det. Gå igenom inställniingarna i ditt antivirusprogram. Kika precis överallt och se om det finns inställning för upptäckande av PUP:s oönskade program. Man klarar sig långt med antivirusprogram bara man ser till att kolla över inställningarna så att man får så bra skydd som möjligt.
Sen är det ju så på nätet att en stor del av bästa skyddet till datorn är att använda sunt förnuft.
Och just för att skydda sig mot pups. När man ska ladda hem program leta reda på programmets hemsida. Ladda inte ner det från samlade nedladdningsidor likt cnet.