Annons:
Etikettprogramvara
Läst 6039 ggr
Fillixa
2014-03-27 21:34

Malwarebytes 2.00.0.1000

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni som gillar Malwarebytes Anti-Malware har ni uppgraderat till senaste versionen än (2.00.0.1000)?

Betalversionen (redan köpt licens) som gäller för "evigt" byter namn från PRO till PREMIUM!

Gå in i programmets gränssnitt och kolla efter uppgraderingslänk om ni redan har betal eller gratisversionen!

Jag gillar detta program som hittar PUP:sTummen upp!

Annons:
annia1
2014-03-28 04:23
#1

Jag har inte uppdaterat min pro än. Väntar lite så att de ev buggar som fortfarande finns blir fixade. 

Sen vet jag inte om jag missförstår det du skriver om "evigt". De som köpt malwarebytes anti-malware pro tidigare har livstids licens och dom kan uppdatera till nya och har fortfarande sin licens för livstid. 1 licens för 1 dator.

Däremot de som köper malwarebytes anti-malware premium (alltså den nya versionen) idag så blir det prenumeration att dom får betala en gång om året. Dom bytte till det i och med denna uppdatering. Och det skiljer också att när man köper nu så gäller 1 licens för 3 datorer.

Gratisversionen kommer finnas kvar som förut.

Jag gillar också programmet.

.

Fillixa
2014-03-28 16:41
#2

#1 Bra förtydligande ang. nytecknad licens av Malwarebytes Anti-Malware Premium!

bamse6311
2014-03-29 02:00
#3

Fillixa.

Tackar för info om uppgraderingen.

Bästa hälsningar,
Bertil

[VSK]
2014-03-29 08:12
#4

Jag testade denna versionen och tackar för info ☝️

Men som vanligt så vet jag inte om de funkar då de ej hittar nån känd fulkod. men jag kör prövotiden ut för premium iaf.

Fillixa
2014-04-06 17:14
#5

Ny version 2.0.1.1004 ute nu!

beem
2014-04-06 21:10
#6

Jag kör med gratisversionen än så länge. Jag gillar det nya utseendet som är mycket mer överskådligt och lättnavigerat än den förra versionen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Aniara14
2014-04-06 22:43
#7

Jag har också Malwarebytes gratisversion, och uppdaterade igår till senaste. Men det är en sak som jag undrar över, och det är att i den förrförra, tror att den hette 1.75, så kunde man välja att göra en Fullständig skanning, som tog lite över en timme, men efter att jag uppdaterade till 2.0 så finns inte den med längre, utan bara den som tidigare hette Snabbskanning, som bara tar ca 7-8 minuter. Den har även bytt namn till Hotskanning. Verkar ju rätt mysko, eller hur? Behövs plötsligt inte nån Fullständig timslång skanning längre, utan gör Hotskanning (f.d Snabbskanning) lika bra jobb på mycket kortare tid?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

annia1
2014-04-07 02:05
#8

Aniara jag har inte laddat hem nya versionen än så jag vet inte vad de heter på svenska. Och jag har inte sett att dom sagt nåt speciellt om gratisversionen. 

Det jag sett så har dom ju döpt om alla skanningar. (gäller nu då betalversionen i alla fall). Och dessa är de engelska.

Flash scan --idag Hyper scan
Quick scan-- idag Threat scan
Full scan -- idag custom scan

Flash scan var inte tillgänglig i gratisversionen förut. Men om dom inte har gjort om gratisversionen så borde du ha tillgång till två olika. När det gäller full scan så som jag uppfattar det dom skriver så får man själv välja vad den skanna, men som sagt jag har inte laddat hem än så jag kan inte säga vilka alternativ som finns.

Men dom säger själva att snabbskanning ska räcka för det mesta. Sen kan jag tala om att skanningen tar längre tid idag än den gjorde förut. Hur mycket längre vet jag inte, men den tar längre tid. Så om du hittar full skanning så räkna med att den tar i alla fall 1 timme och 30 min och kanske ännu längre.

.

annia1
2014-04-07 03:55
#9

Aniara jag var in på malwarebytes sida där man kan ladda hem gratisversionen. Om jag skrollar ner en bit så finns det bilder man kan titta på och full skanning ska finnas. 

Om du klickar upptill där det står skanna (antar jag att det står) så finns 3 alternativ. Det i mitten är full skanning. Symbolen ser ut som ett kugghjul.

.

bamse6311
2014-04-07 06:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag har tidigare kört free men kör nu sedan TS berättade om uppgraderingen den som heter utvärderingsversionen.

Där finns 3 olika skanningar och jag kör "Hotskanning" som är den mest omfattande men tycker att den är mycket mycket snabbare än den tidigare Fullständig skanning i free versionen.

Det som har kommit till nu är att den även söker efter PUP:s vilket jag har för mig att den tidigare inte gjorde.

Bästa hälsningar,
Bertil

bamse6311
2014-04-07 06:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Här ett till skämklipp.
Bästa hälsningar,
Bertil

[VSK]
2014-04-07 07:37
#12

jag kör som sagt testversionen av Premium men jag vet inte hur jag skall göra när den går ut. Inte för att den segar ned eller så för jag märker ingenting av det, utan för att jag får ytterst ytterst sällan fulkod i burken.

bamse6311
2014-04-07 07:43
#13

#12 VSK

Samma här, jäkligt sällan som jag får något skit i datorn.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
[VSK]
2014-04-07 08:01
#14

👍

annia1
2014-04-07 14:10
#15

Hotskanning är det som förut hette snabbskanning och det tar ungefär lika lång tid idag som det gjorde förut. Jag har då inte läst nåt om att det ska ta längre tid än det gjorde förut.

Anpassad skanning är det som förut hette full skanning så det är det mest omfattande. Men dom har gjort om det så som jag förstår det så får man själv klicka i vad man vill ha skannat. Och anpassad skanning är det som tar längst tid.

Jo dom hade för PUP:s även förut. 

Att ni inte sett nåt av malwarebytes är för att det är i första hand antivirusprogrammet man har som ska skydda datorn. Malwarebytes är extra skydd som kan gå in om antivirusprogrammet inte upptäcker skit. 

Sen när det gäller malwarebytes så har dom en funktion (i betalversionen) att det kan komma upp en liten popup ruta som säger att det blockat en malicous website. Ibland så blockar det hela websidan så man inte kommer in på den överhuvudtaget. Men det kan också vara så att man kommer in på sidan, men att det då finns nåt på den sidan som det har blockat. Jag vet inte vad det då blockat, men antar att det är nån länk eller klickbar bild.

Så man ska inte märka av malwarebytes egentligen eftersom det är antivirusprogrammet som är det som ska skydda en.

.

beem
2014-04-07 18:08
#16

Vad betyder Skanna efter rootkits ?

Det finns som valmöjlighet i Anpassad skanning.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
2014-04-07 19:11
#17

Missade att skriva:

Det finns som ett tillägg i Anpassad Skanning. Är det något  man bör göra  ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

annia1
2014-04-07 19:12
#18

Beem jag kan inte ge dig nåt riktigt bra svar. rootkits skanning fanns förut som ett fristående program. Och som jag fattat det så har rootkit med virus och trojaner att göra. Och utifrån det jag läst på malwarebytes forum så har det använts när det har varit svårt att få bort virus/trojaner med andra program.

Så normalt sett så ska man inte behöva använda det. Inte som jag uppfattar det i alla fall. Personligen så kommer jag använda det bara när jag vet att jag redan har skit i datorn och då gällande enbart virus/trojaner, men inte för PUP:s eller bara vanlig skanning.

.

[VSK]
2014-04-07 19:24
#19

Rootkit är fulkod som startar upp före AV, OS mm

beem
2014-04-07 21:50
#20

# 18 Aha det är så. Då förstår jag varför det inte markerats som automatisk skanning.

# 19 Usch då. Det vill vi inte ha.

Tack för er a svar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Aniara14
2014-04-08 19:22
#21

Hej igen, nu har jag testat att köra Anpassad skanning, som enligt annia1 ska vara samma som det tidigare alternativet Fullständig skanning. Jag bockade i att leta på alla ställen, både C: D: och Q:, och dessutom alternativet Skanna efter rootkits som Beem talar om här strax ovanför. Gissa hur lång tid det tog?! 2 timmar och 20 minuter! Jösses, alltså.

Sen efteråt så körde jag en Fullständig genomsökning med antivirus programmet också, som jag alltid brukar göra när jag är klar med datorn för dagen. Det söker också igenom datorn efter rootkits. Så nu har väl min stackars lilla laptop fått en grundlig genomgång i alla fall. Dessbättre hittade varken AV-programmet eller Mbam nånting skadligt.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[VSK]
2014-04-08 20:17
#22

👍

beem
2014-04-08 20:53
#23

#21 Ja det är ju vår och då ska man ha storstädning 😂


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Aniara14
2014-04-08 21:18
#24

#23 Ja, precis, fast i fortsättningen får det nog bli Hotskanning (f.d Snabbskanning) istället. Det tar ca 7-8 min, och är det som rekommenderas i normala fall. Får hoppas att det räcker.

När jag laddade hem Malwarebytes för några veckor sen och körde det för första gången så hittade det ingenting, trots att jag haft den här datorn inkopplad på nätet i nästan 14 månader. Man kan ju undra lite vad det beror på, om jag lyckats helt undvika att få några PUPs under hela den tiden, eller om Mbam inte hittar sånt som kanske ändå finns gömt nånstans i nåt undanskymt hörn på hårddisken?

Och på tal om vårstädning så googlade jag på "Clean laptop" nyligen och då hittade jag en del helt stolliga filmer på Youtube. Bl a en toker som först fyllde munnen med torrt bröd, och sen tog ett vanligt vitt sugrör och blåste rent laptopens luftintag, eller åtminstone försökte blåsa rent. Vet dock inte hur effektivt det var… men det såg i alla fall rätt kul ut om inte annat.Glad

An ounce of prevention is worth a pound of cure

beem
2014-04-08 21:27
#25

😂


Sorg är kärlek som blivit hemlös

bamse6311
2014-04-08 22:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

#24 Aniara14

Ett annat bra spyware-program är SuperAntiSpyware.
Jag använder Free Edition.

Dom där två tar lite olika spywares så jag kör först det ena och sedan det andra.

Kan kanske verka lite för mycket att köra båda men många gör det.

http://www.superantispyware.com/

Bästa hälsningar,
Bertil

annia1
2014-04-09 04:17
#27

Aniara så för dig tog det runt dubbla tiden mot förut. Nu vet jag inte, men jag gissar på att största delen i ökning står rootkitskanningen för, men inte hela för dom har gjort om så även utan den så tar full skanning längre tid.

När det gäller hotskanning så ska den räcka om man bara vill kolla för säkerhets skull. För det malwarebytes själva sagt så är det hotskanning gjord så att det skannar vissa delar av datorn. Vet inte hur många och vilka, men det ska vara dom delar där virus/trojaner/PUP:s brukar installera sig.

Jag har ju betalversionen så jag skannar inte datorn så ofta. Men de gånger jag vill kolla så kommer jag använda hotskanning. Om jag däremot vet att jag har nåt i datorn så kommer jag köra full skanning.

Du undrar över PUP:s om du lyckats undvika dom eller om Mbam inte hittar. PUP:s är nåt som man i de flesta fall (inte alla) får med som extra "godis" när man laddar hem program då oftast gratisprogram. Så att bara surfa på nätet gör inte att du får PUP:s i datorn. Sen kan du bara laddat hem program som är rena.

Jag har mitt antivirusprogram inställt på att det även ska skydda för PUP:s. Så mitt program blockar program om det finns PUP:s i det. Så kika i ditt antivirusprogram om den inställningen finns. För det är en inställningen du själv måste välja att klicka i. Vet dock inte om alla antivirusprogram har den inställningen, men kika. Bör stå nåt i stil med upptäck PUP:S eller Upptäck oönskade program. Om du hittar den inställningen och klickar i den så kan du ju skanna igenom med programmet en gång så får du se om det hittar nåt.

.

Annons:
beem
2014-04-09 18:44
#28

Jag har Malwarebytes inställd så att den startar när Windows startas. Jag har F-secure's  virusskydd som går hela tiden. Kan de bli konflikt mellan dessa två ?

Jag kan nämna att Malvarebytes stoppade mig för en stund sedan från att besöka en internetsida. Det gjorde inte F-secure.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

annia1
2014-04-09 22:28
#29

beem det ska inte bli nån konflikt mellan malwarebytes och antivirusprogram. Inte vad jag har hört i alla fall.

När det gäller ditt andra stycke. Jag vet inte skillnaden på deras olika arbetssätt. Men att malwarebytes stoppade dig, men att du inte fick nån varning från F-secure kan vara att malwarebytes stoppade dig i förväg. Men hade du inte haft det och gått in på sidan så är det möjligt att F-secure hade varnat eller att F-secure skulle reagerat om du klickat på nåt på den sidan.

.

Aniara14
2014-04-09 23:45
#30

Jag har också F-secure tillsammans med Malwarebytes (gratisversionen), och hittills har dom hållit sams utan problem. Om dom inte gjorde det så skulle det ju inte funka alls, utan bara bli sämre än att enbart ha Antivirusprogrammet. Så jag hoppas att dom två kamraterna fortsätter leka snällt tillsammans i sandlådan.Glad

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Fillixa
2014-04-10 01:27
#31

Mitt Norton 360 och Malwarebytes (Premium) fungerar tillsammans!

beem
2014-04-10 13:19
#32

Så bra då är det nog inga problem. Tack före era svar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Aniara14
2014-04-10 20:34
#33

#27 annia1, du gissade på pricken rätt i allt det som står i första stycket i kommentar 27!Glad

Jag testade att köra Anpassad skanning igår igen, men nu utan Skanna efter rootkits ibockat, (i övrigt allt samma som förra gången) och då tog det bara 1 timme och 13 minuter, istället för 2 timmar och 20 minuter. Alltså är det rootkitsen som tar överlägset längst tid att kolla igenom.

Förrförra gången jag körde Fullständig skanning, som det hette med Malwarebytes version 1.75, så tog det ca 1 tim och 5 min, alltså lite kortare tid än 1 tim och 13 min.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[VSK]
2014-04-10 20:57
#34

Jag testar att skanna nu med max kontroll… Har aldrig tänkt på hur lång tid det brukar ta 🤔

Annons:
[VSK]
2014-04-10 21:03
#35

3 min 24 sek….  måste va nåt fel 🤔

Aniara14
2014-04-10 21:55
#36

#35 Oj, det var snabbt, men du har väl Premium versionen, så det kanske är därför det går snabbare än den jag har som är gratis. Nåt ska man ju faktiskt få för pengarna…

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[VSK]
2014-04-10 22:04
#37

kör premium testversion.

Aniara14
2014-04-10 22:16
#38

#37 Ja, jag såg det, men det är väl samma version som för dom som faktiskt har betalat, menar jag. Om du vill fortsätta med Premium efter att testperioden gått ut så lär du nog få plocka fram plånboken…

Vi får väl se vad annia1 säger när/om hon kommer hit till denna tråd nästa gång. Hon verkar ju ha bra koll på Mbam och alla dess egenheter och funktioner. Det har tyvärr inte jag ännu eftersom jag bara använt det nån månad, och då bara gratisversionen som tydligen fungerar ganska annorlunda jämfört med Premium.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

annia1
2014-04-10 22:17
#39

Aniara så för dig är det inte så stor skillnad på samma sorts skanning som förut. Det jag har sett så de som skrivit så har det varit lite större skillnad även på samma sort. Men bra att veta.

VSK vilken skanning körde du. Körde du verkligen anpassad skanning så är det fel. För den tar inte så kort tid. Endera nåt fel eller så var det bara hotskanning för på hotskanning så kan tiden stämma.

Att man har betalversionen spelar ingen roll på hur lång tid skanningen tar för det beror helt och hållet på hur mycket man har installerat på datorn. Tiden skiljer sig dator till dator, men 3 min för full skanning verkar inte stämma för jag tror inte jag sett nån säga att full skanning tar så kort tid utan den brukar ligga på minimum runt 1 tim. Men som sagt så skiljer det så det kan ligga på längre tid.

Extra snabb (fd Flash skanningen) som man har tillgång i betalversionen tar kortast tid.

.

annia1
2014-04-10 22:19
#40

Aniara du skrev medan jag postade mitt. Jag läser rätt mycket på malwarebytes forum det är på engelska. 

Gratisversionen funkar inte så mycket annorlunda mot betalversionen. Största skillnaden är att man har ett realtids skydd som ligger aktivt när datorn igång. Själva skanningsprocessen är lika förutom att gratis inte har tillgång till extra snabb skanning.

.

bamse6311
2014-04-10 22:39
#41

#40 annia1

Gratisversionen skannar väl inte mot PUP:s?

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Aniara14
2014-04-10 22:43
#42

#40 Hm, jag funderar på om det är värt pengarna att uppgradera till Premium, eller om det räcker med gratisversionen. Betalvarianten kostar ju cirka $25, vilket motsvarar drygt 160 kr/år för tre licenser. Eftersom jag inte tycks ha dragit på mig något PUP eller PUM hittills under 14 månader helt utan Mbam, så är jag lite tveksam till om jag verkligen behöver ha nåt mer och kraftfullare än den jag har nu.

annia1, hur gör du för att betala din Premium, kreditkort, Paypal, eller nåt annat sätt?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

annia1
2014-04-10 23:35
#43

Bamse vad jag vet så skannar även gratisversionen mot pups. Jag har då inte sett nåt annat. Som jag sa så är skanningsprocessen likadan i betal och gratisversionen.  Jag har inte nya versionen än så jag vet inte hur inställningarna ser ut, men pups i finns i båda. Gratisversionen är den som dom som har fått in skit brukar använda och då även mot pups.

Skillnaden mellan graits och betalversionen är att man i betalversionen har programmet ligger aktivt och skyddar datorn i realtid. Sen att man i betalversionen har ett till skanningsalternativ. Jag har då inte sett att det är nå andra skillnader. Plus att man i gratisversionen får uppdatera programmet manuellt.

Aniara jag köpte mitt medans det ännu var en engångskostnad. Så jag har en livstidslicens, men jag har ju bara för en dator. Jag betalade med kontokort. Jag antar att för de som köper idag att det kommer en påminnelse att man måste förnya och då kan betala med kort igen. Eller det sätt man betalade med från början. Har inte kikat på vilka alternativ som finns.

Om det är värt att köpa. Det är svårt att säga enkelt ja eller nej på det. Det beror ju mycket på en själv hur man surfar. För mig är det värt att köpa även som prenumeration då jag är en sån person att om nån säger att det är nåt fel på en sida så brukar jag själv kolla av sidan och då är det bra med ett extra skydd som ligger aktivt. 

Men man kan ju ha gratisversionen och själv välja att skanna igenom datorn då och då. Helst då kanske varje dag och hotskanningen tar ju inte så lång tid.

Det du aniara kan göra om du inte redan gjort det. Gå igenom inställniingarna i ditt antivirusprogram. Kika precis överallt och se om det finns inställning för upptäckande av PUP:s oönskade program. Man klarar sig långt med antivirusprogram bara man ser till att kolla över inställningarna så att man får så bra skydd som möjligt.

Sen är det ju så på nätet att en stor del av bästa skyddet till datorn är att använda sunt förnuft. 

Och just för att skydda sig mot pups. När man ska ladda hem program leta reda på programmets hemsida. Ladda inte ner det från samlade nedladdningsidor likt cnet.

.

Aniara14
2014-04-11 00:12
#44

#41 Såklart att även gratisversionen skannar efter PUPs och PUMs! Vad skulle man annars ha den till, det är ju det enda den är till för, eller hur?Glad

#43 Ja, jag kör först en Hotskanning med Mbam, och sen en Fullständig genomsökning med mitt AV-program (F-secure) varje dag när jag är klar med datorn för dagen. Mbam både säger till med stora bokstäver ifall man inte uppdaterat programmet, och dessutom så kollar det automatiskt när man klickar på Skanna-knappen ifall det har dom senaste skadeprogramsdefinitionerna. Så det verkar knappt som det går att skanna med för gamla definitioner. Ska kolla det lite närmare sen.

Jag har redan tittat i inställningarna i mitt AV-program, men kan inte hitta något om PUP som man ställer in själv, men jag ska kolla en gång till sen, bara för säkerhets skull.

Ja, jag laddar aldrig ner nåt från dom där sidorna med massor av olika grejor, litar inte alls på att dom klarar av att hålla ordning på så mycket grejor. Jag går alltid till programmets egen original hemsida, och hämtar därifrån. Det känns mycket tryggare så, och dessutom så måste det ju vara dom som gjort programmet som har mest och bäst information om det, och färskaste uppdateringarna m m.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

annia1
2014-04-11 02:20
#45

Aniara det är troligen så som du säger när det gäller uppdateringar till programmet. Att den själv kollar upp och/eller talar om när du klickar på skanna.

Jag har kikat på F-secure sida för att se om det står nåt om PUP:s, men hittar inget. Det står att det skyddar mot skadliga program. Kruxet är att PUP:s inte är klassade som skadliga i dagens läge. Så skriv till F-secure och fråga så får du veta. Det kan vara så att dom har det som standard att skydda mot PUP:s. Annars borde du kunna hitta nån ruta som är tom bland inställningarna. Hittar du ingen tom ruta så är enda chansen att få veta att kontakta dom. Inte alla antivirus har den inställningen.

Jag ska säga jag har eset och det står inget på deras sida heller om att det skyddar mot PUP:s, men det vet jag att det gör för jag har klickat i den inställningen. Men jag har alltså själv fått klicka i det.

.

[VSK]
2014-04-11 04:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

ha ha ja snart så har min prövotid gått ut. 🙂 Tänker dock inte köpa premium för jag tycker inte det är värt pengarna.

Jag har alla tre ikryssade vid alternativet för skanning.

[VSK]
2014-04-11 04:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

3:01 blev det nu…

Visar bild på skanningens förlopp.

annia1
2014-04-11 04:19
#48

VSK du har hotskanning och då stämmer tiden. För datorer tar olika lång tid då alla har olika mycket filer installerade som ska skannas.

Hotskanning är det som är förvalt så klickar du bara på gröna skanna knappen (som syns på bild i TS) så är det den som går igång.

Så för att välja annan skanning så får du klicka upptill på skanna så ska du först få upp så som bamses bild i inlägg 10 visar. (åtminstone fattar jag det så.) Och där ska du välja anpassad skanning. 

Med tanke på att du får mindre tid än aniara på hotskanning så borde du även få kortare tid på full skanning.

.

Annons:
[VSK]
2014-04-11 04:26
#49

Ok jag tog bara skanning som sagt. Visst har vi olika mkt filer på C:\ men det har ju oxå med datorns prestanda att göra. Jag har hyfsat snabb dator. 

Ja jag kollade nu och det är Hotskanning jag hade… 😛

[VSK]
2014-04-11 04:27
#50

Jag kör om nu men med anpassad skanning och allt ikryssat.

[VSK]
2014-04-11 04:31
#51

he he jo nu går det segare ☝️

[VSK]
2014-04-11 04:58
#52

26:57 tog det.

bamse6311
2014-04-11 11:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

#43 annia1

Jag har haft Mbam free i flera år men inte tänkt på det där med PUP:s så jag har kanske bara missat att se det.

Min utvärderingsversion av den nya Mbam går ut om 15 timmar så jag skall då gå över till free igen och skall kolla.

#44 Aniara14
Det som Mbam under dessa år hittat när jag skannar en gång i veckan är mest Trojaner.

@Alla
Som AV kör jag AVG free man kan inte hitta något om PUP eller Unwanted programs i inställningarna där.

Körde Avast free tidigare men kommer inte ihåg hur det såg ut där.

Bästa hälsningar,
Bertil

annia1
2014-04-11 18:48
#54

VSK det var kort tid i alla fall. Vilket är bara är bra då.

bamse det är ofta man inte tänker på vad saker innehåller inte förrän man behöver det. Om du tittar på samma ställe i programmet som du har bild på inlägg 11 så ska det se lika ut och där ser du också att det skannar för pups.

Avast har för pups. Det finns beskrivet i den här tråden inlägg 34 vart man ska kolla och klicka i.

När det gäller ditt eget AVG så tittar jag på din bild så skulle jag till vänster gå in på computer protection, webbrowsing protection och även på scans och titta vad du har där. Jag skulle även kika på mail protection fast man inte brukar få in pups den vägen så skulle jag ändå kika på den inställningen. Identity protection vet jag inte vad det ska kunna innehålla.

.

bamse6311
2014-04-11 20:22
#55

#54 annia1.

Jo, i mitt inlägg #11 så har jag sett att den skannar mot PUPs men kan inte komma ihåg hur det såg ut på när jag hade free.

Angående AVG så har jag tittat igenom allt men ingenstans finns något om PUP eller Unwanted programs.

Får se om jag går över till Avast igen.

Å andra sidan så är det väldigt sällan som jag får annat än relativt ofarliga trojaner och de som slinker igenom AVG tar Mbam och SUPERAntiSpyware hand om.

De enda oönskade program som jag fått på väldigt länge var för ett tag sedan då jag skulle ladda ner senaste versionen av adwcleaner.

Fick då ett program som hette SearchProtect som tog över både startsida och sökmotor.

Varken mitt AVG eller Mbam samt SUPERAntiSpyware hittade dem.
Avinstallerade med Revo uninstaller men den där SP återinstallerade sig själv.

Well, det löste sig ganska snabbt ändå.
Gick in på Internetalternativ och hantera tillägg samt Systemkonfiguration->Autostart och tog bort allt som hade med den där SP att göra.

Fick egentligen helt och hållet skylla mig själv då jag laddade ner från Cnet och där får man ju lätt en massa program som man inte vill ha.

Egentligen så är det inte så konstigt att inte Mbam eller andra program tog den där SP eftersom jag genom att inte egentligen läsa all den där engelska texten godkänt att installera den där SP.

I övrigt så är det ytterst sällan som jag får något skit i datorn och alltid annars så är jag väldigt noga med att ladda ner och installera direkt från leverantören.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
bamse6311
2014-04-12 10:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Angående Mbam "Free" så skannar även den mot PUP:s.

Har inte noterat eller lagt märke till det på den tidigare versionen.

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: