Annons:
Etikettvarningar
Läst 2023 ggr
[strutter]
2014-04-12 17:12

Roamingavgifter

Hej!

Den senaste veckan har följande varningsmeddelande dykt upp ibland när jag ska logga in:

"Ett annat nät än ditt hemmanät kommer att användas. Detta kan medföra ytterligare roamingavgifter".

Men jag sitter här hemma på min vanliga plats, och är inte utomlands eller så, där kan ju roamingavgifter bli aktuella.

Jag tycker att det är jättekonstigt. Vet någon varför detta händer? Behöver jag bli orolig? Eller kan jag strunta i det?

Annons:
bamse6311
2014-04-12 21:18
#1

Sådant hände tidigare mig på mobilen.

Jag fick ibland sådana meddelande från Telenor där dom då berättade att jag från Danmark hem till Sverige kunde ringa för x antal ören/kronor per minut.

Jag bor i Helsingborg och detta var anledningen till detta.
Det var/är helt enkelt så att eftersom jag bor så närma Danmark så gick det ibland över till masten i Köpenhamn som är starkare än masten här i Helsingborg.

Såg att du bor i Dalarna och beroende på var du bor i Dalarna så är det kanske samma för dig att någon mast i Norge tar över.

Jag stängde helt enkelt av min telefon för roaming och sedan så har det inte hänt någon mera gång.

Dock så fick jag aldrig någon faktura på roamingavgift så jag hade säkert inte behövt stänga av roamingen men tog det säkra före det osäkra.

Bästa hälsningar,
Bertil

Kaj
2014-04-14 09:08
#2

Lite som #1 säger.
Kolla med din leverantör. Det kan vara så att de håller på och byter nättjänster och då parallellt har två nät igång. Om du då ibland slussas mot det andra "nya nätet" kan denna fråga komma upp. Men bäst är att du kollar med din leverantör.

Det skulle ju även kunna vara så att du fått in något virus och att något försöker ta över din telefon och slussa in dig på ett annat nät där du sedan kan komma och få betala dyrt och du svarar ja på frågan att flytta över till det andra nätet. Så fram tills du är säker - neka på frågan och säkerställ via dina inställningar att du är på ditt riktiga nät och inget annat.

[strutter]
2014-04-17 12:05
#3

#1 och #2

Tack för era svar!

I dag hände det igen, så jag ringde till Glocalnet där jag har mitt mobila bredband. Där sa dom att det är en utlandsmast "som är starkare och tar över". Men de såg att jag har en s.k. utlandsspärr, så jag får inga extra avgifter p.g.a. detta.

Jag bor i Dalarna, och har väl inte så jättelångt till norska gränsen, men så har det ju varit i många år utan att det här meddelandet har dykt upp. Jag tänker att det antagligen är någon mast som satts upp nyligen.

Men huvudsaken är att jag inte behöver bry mig om det, enligt Glocalnet. Fast jag får erkänna att det gör jag lite grand i alla fall…😊

bamse6311
2014-04-17 12:13
#4

#3 strutter.

Fint att det har löst sig för dig.
Du behöver säkert inte bry dig, har du en utlandsspärr så skall inget kunna hända.

Som jag skrev så fick jag aldrig heller någon faktura på roaming.
Sedan jag ringde Telenor och stängde av roamingen så fick jag inte heller några fler sådana där sms med "välkommen till Danmark".

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: