Annons:
Etiketthårdvara
Läst 4380 ggr
Aneema
4/12/14, 7:32 PM

Hjälp att hitta prisvärd laptop

Hej! Min bärbara dator har gett upp. Batteriet är slut, ljudet fungerar inte och nu går det inte längre att komma ut på internet så det känns inte värt att försöka göra något åt den. Alltså dags att köpa en ny laptop. Jag surfar mest, letar information. Har ofta många flikar uppe samtidigt. Tittar en del på youtube och playkanaler. Spelar en del spel men troligen inga som är särskillt krävande. (Jag och sonen har en gemensam prenumeration på Zylom, men misstänker att vi inte kommer förnya den då han fastnat helt i minecraft nu, han fick en ny dator i höstas. Annars är det mer spel av typen candy crush som jag spelar). Kommer troligen att skaffa officepaketet för att kunna skriva en del och även göra powerpoint. Läser en del på facebook och skickar och läser mail. Renoverar kök för fullt så budgeten är lite begränsad. Tänker mig kring 4 000, gärna under men beror ju lite vad man får för pengarna. Troligen att jag köper till officepaketet i efterhand om jag inte hittar andra vägar som fyller mina behov. Vi får windows 365 på jobbet om någon vecka, vet inte om jag kan fixa det som är jobbrelaterat genom det och klara mig med gratisprogram privat. Minst 15,6" skärm vill jag ha och det verkar finnas mycket mer utbud för pengarna i den storleken än om jag skulle försöka hitta något med större skärm. Hyffsad batteritid är en fördel. Har en gammal HP L6 skrivare som jag gärna vill kunna koppla den till för den är väldigt billig att skriva ut svartvita dokument på (såg att man kan köpa en USB till LPT kabel för det) och fick nyss en trådlös färgskrivare som vi inte hunnit packa upp (antar att alla nya laptops går att koppla till den?) Några exempel på vad jag tittat på. http://www.inet.se/produkt/1971753/acer-aspire-e1-522-a6-quad-core-6gb-1tb http://www.billigteknik.se/dator-med-hog-prestanda/9024-hp-pavilion-g6-2220so-887111929730.html http://www.billigteknik.se/dator-for-familj/10126-hp-pavilion-15-e063so-887758705155.html http://www.mediamarkt.se/mcs/product/ACER-E1-522-23808G1TMnkk,90952,389027,1225675.html?langId=-16 http://cdon.se/hemelektronik/packard-bell/packard-bell-enle69kb-12508g50mnsk-e1-2500-8gb-500gb-hd8240-w8-1-p25629548?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_term=17inch_Packard_Bell_ENLE69KB-12508G50Mnsk_E1-2500/8GB/500GB/HD8240/W8.1&utm_content=25629548&utm_campaign=pricerunner_home-electronics_Laptop_17- http://cdon.se/hemelektronik/acer/acer-e1-522-65206g75dnkk-a6-5200-6gb-750gb-hd8400-w8-1-p25629838 Ja, det finns ju en hel del att välja på som med min kunskap verkar vettigt. Hoppas att någon kan hjälpa mig att sortera lite och se vad som passar mig bäst.

Annons:
Aneema
4/13/14, 10:38 AM
#1

Snälla, någon som kan ge mig lite råd?

Skulle helst behöva beställa en dator idag.

Har hittat en del bra trådar här och om jag förstår det rätt så skulle jag ffa behöva hyfsat med ramminne och en ganska bra processor för att det ska fungera att ha många flikar/fönster uppe samtidigt. Men hur vet jag vad som är bra?

Har också förstått att varje femhundring man lägger till i den prisklassen spelar rätt stor roll. Funderar därför på om det betyder att den som har ett kraftigt sänkt pris. http://www.billigteknik.se/dator-med-hog-prestanda/9024-hp-pavilion-g6-2220so-887111929730.html skulle vara den bästa. Men samtidigt funderar man ju varför de sänker priset så kraftigt om det är en bra dator. Kan komma från HP renew projektet står det. Det ska tydligen innebära att det kan vara överskottsprodukter, kundreturer mm. Kan det betyda att det är en produkt som visat sig inte vara så bra? Demoexemplar får man ytterligare 200kr sänkt pris på så de övriga kan ju inte vara demoexemplar.

Någon som har några tips?

kissidor
4/13/14, 11:10 AM
#2

såg ditt inlägg, men hade tyvärr inte tid att kolla igenom alla länkarna noga - visste inte att det var så bråttom. min tanke var dock rent allmänt att jag tycker du har gjort ett bra jobb med att leta upp riktigt billiga datorer med förhållandevis bra prestanda 🙂. jag tror nog att de alla skulle funka för ditt användande, men jag får kolla igenom länkarna lite snabbt igen då (sitter med bråttom övertidsjobb plus får lunchgäster om en timme så hinner inte lägga så mycket tid på det som jag skulle vilja)

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
4/13/14, 11:18 AM
#3

ok, efter en snabb genomtittning skulle jag satsa på den första eller den andra. var ser du att den andra kan komma från hp renew-projektet? kanske jag som läser dåligt för att jag är såpass stressad, men jag tolkar det som att det är den som står som fyndvara 200 kr ytterligare billigare som är det

Värd på Mobiltelefoner och Android

Aneema
4/13/14, 3:32 PM
#4

Kissidor. Tack för att du tog dig tid! Jag har läst massor. Ska återkomma med lite mer funderingar när jag har ätit middag. Är det någon annan som har synpunkter om för- och nackdelar med de olika modellerna så tas det tacksamt emot.

Aniara14
4/14/14, 1:37 AM
#5

Hej, Aneema

här kommer en liten jämförelse mellan datorerna i dina länkar:

1. Inet  Acer Aspire  3990:-
Medelbra processor, 6 GB RAM, 1 TB hårddisk, kan ej köpas förrän tidigast 1/5 -14, telefonkundservice

2. Billig teknik  HP Pavilion  4195-4395:-
Överlägset bäst processor, 6 GB RAM, 1 TB hårddisk, finns i lager, telefonkundservice, kan vara HP Renew

3. **Billig teknik  HP Pavilion  4195:-
**Medelbra processor, 8 GB RAM, 500 GB hårddisk, finns i lager, telefonkundservice, kan vara HP Renew

**4. MediaMarkt webshop  Acer  3990:-
**Medelbra processor, 8 GB RAM, 1 TB hårddisk, finns i lager, telefonkundservice

**5. CDON  Packard Bell  3990:-
**Sämsta processorn, 8 GB RAM, 500 GB hårddisk, 17.3" skärm, finns i lager, ej telefonkundservice

**6. CDON  Acer  3990:-
**Medelbra processor, 6 GB RAM, 750 GB hårddisk, finns i lager, ej telefonkundservice

**Alla datorerna, utom nr 5, har 15.6" skärm och 1 grafikkort/chip, utom nr 3 som har dubbla, varav ett separat med 1 GB eget minne. Alla utom nr 1 och 6 har optisk enhet.

**

Jaha, det var det, hoppas att du har nån nytta av det.Glad Om jag skulle välja en av dessa 6 datorer till mig själv, så skulle det nog bli nr 2 eller 3, trots att dom kan vara HP Renew. Jag har själv köpt demo/fyndvara några gånger i hemelektronik (fast inte just HP Renew) och dom var i nyskick, och har funkat felfritt i flera år, så jag vet att det inte måste vara nåt dåligt. Dessutom så brukar man ju få lika bra och lika lång garanti som vid köp av ny produkt. Men det bestämmer du ju såklart själv om du vill satsa på det eller ej.

OBS! Allt ovanstående är med reservation för eventuella felaktigheter. (Som det brukar heta i officiella sammanhang, haha…)

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Aneema
4/14/14, 7:18 AM
#6

Hej!

Tack för hjälpen. Jag slängde iväg beställningen sent igår kväll (eftersom jag nu skriver på hemlånad jobbdator och inte vet ritktigt vad jag har för datortillgång framöver var det lite bråttom) Hoppas du inte känner att du gjorde jobbet i onödan. Skönt att få bekräftat att jag tänkte rätt och det är säkert fler som har liknande behov som har nytta av den här tråden.

Det blev nr 2 HP Pavilion.

Återkommer med ett utlåtande när jag har fått hem den.

Annons:
kissidor
4/14/14, 12:13 PM
#7

bra sammanfattning aniara14 🙂. hursomhelst så verkar vi ju alla ha varit överens om nr 2. iaf 😉, hoppas du kommer att bli nöjd aneema!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Aniara14
4/16/14, 1:46 AM
#8

#6 Aneema

Nä, det är ingen fara, att jag "gjorde jobbet i onödan". Såklart att jag gjorde det i ett försök att hjälpa till lite med ditt datorval, men jag tycker själv att det är kul ibland att kolla upp fakta om diverse olika datorkomponenter, också utan nån särskilt viktig anledning, bara för nöjes skull liksom… Skrattar

#7 kissidor 

Kan möjligen detta vara anledningen till att vi allihop enades om dator nr 2? SkrattarSkrattarSkrattar

An ounce of prevention is worth a pound of cure

kissidor
4/16/14, 5:58 AM
#9

Otvivelaktigt aniara14 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: