Annons:
Etikettövrigt
Läst 1110 ggr
Marr
4/16/14, 9:02 AM

Vatten i laptopen

Lyckades tippa ett glas vatten över min laptop för 10 dagar sen. Tangentbordet. Stängde snabbt av den och drog ur alla sladdar. Försökte skaka ut vattnet. Sen har den fått stå upp och ner med luft emellan.

Ni som är kunniga! Tror ni att det är någon fara att starta den nu, eller riskerar jag att få kortis i den då? Hur skulle ni ha gjort?🤔

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
[Juel70]
4/16/14, 9:11 AM
#1

Man kan köpa såna där avfuktare billigt lite här och där (biltema, jula osv) Man kan lägga lappen i en påse tillsammans med en sådan. Har du avlägsnat tangentbordet? Gör det försiktigt.  Man kan använda sig av ris också som drar åt sig vatten.

Marr
4/16/14, 9:26 AM
#2

Ja det där med ris har jag fått som förslag men har inte vågat testa. Kanske får jag fullt med gryn och damm i datorn då? Kanske går om man lägger datorn i ngt tunt bomullstyg innan.

Nja det får väl bli en tur till Jula då istället. Eller så köpa en rejäl påse ris. Startar nog inte upp den än då, förräns jag använt mig av tipsen.

Tack rara Juel för tips!🌺

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

[Juel70]
4/16/14, 9:28 AM
#3

Dom där avfuktarna är riktigt effektiva. Lycka till 🌺

ru4real
4/16/14, 1:21 PM
#4

Problemet med laptops är ju att de har inbyggt batteri, så även om du drar ut strömsladden, så går den på ström och därmed riskerar att kortslutas ganska omedelbart.

Men annars kan du ju även testa att lägga den i en plastpåse med vanligt matris (torrt). Ris suger åt sig fukt väldigt bra. Låt den ligga så ngt dygn eller två.

bamse6311
4/16/14, 2:52 PM
#5

Det där med ris fungerar även på kameror och annat elektroniskt som man fått vätska på/i.

Bästa hälsningar,
Bertil

Aniara14
4/16/14, 10:54 PM
#6

#4 Det där stämmer inte på min laptop i alla fall. Den har inte nåt inbyggt batteri, utan ett som är lätt löstagbart. Det är bara att stänga locket och lägga den upp och ner på ett mjukt underlag, försiktigt dra ett par hållare utåt och samtidigt lyfta ur batteriet.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
Liz85
4/16/14, 11:21 PM
#7

#6 så har jag också och för mig är det viktigt att batteriet håller länge när jag väl kan behöva det pga det ej finns uttag i nätheten under en längre tid. Därför har jag plockat ut batteriet och låter den gå på enbart ström från väggen här hemma.

Marr
4/17/14, 5:04 AM
#8

Brukar dra ur batteriet en gång var 14e dag, men att ta bort det som du säger Liz85 är ju en bra ide, har inte tänkt så långt.

Mycket enkelt att lösgöra det från lappis. Sen är det ju bara sätta i det ifall det ska användas.

Vet ju att ris är bra att lägga i vintervåta stövlar. Ska göra som Juel säger också & köpa avfuktare och mera ris. Sen låta den ligga några dagar till. Kör dubbelt hehehe. Tusen tack för tipsen!🌺

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Upp till toppen
Annons: