Annons:
Etikettinternet
Läst 2319 ggr
Siggebus
4/19/14, 10:32 AM

Fråga om internet med mobilt bredband.

Nu har jag gruvat mig ett tag för att ställa denna, som säkert en del tycker, KORKADE fråga…men jag ställer den ändå ☺️😃
Så skratta på - det bjuder jag på 👍
Jag ska flytta och från att ha haft ett fast abonnemang på bredband genom Telias fiber så kommer jag till ett hus där det inte finns fiber och jag funderar på mobilt bredband. 

Som det är nu så står min dator på för jämnan när jag är hemma och jag är hela tiden uppkopplad mot internet även om jag inte hela tiden sitter vid datorn. Gillar att återkomma dit lite då och då för att kolla av lite sociala medier etc.
Nu kommer frågan (håll i er!)
Om jag har mobilt bredband och abbonnerar på en viss mängd data som man kan välja - då bör jag väl inte göra som jag gör nu?
Dvs om jag är uppkopplad hela tiden så går väl den mängd data jag betalar för åt  - även om jag inte bläddrar runt hela tiden utan datorn bara står där för sig själv?

Annons:
ru4real
4/19/14, 12:27 PM
#1

Kort svar: Nej!

Detta eftersom din dator behöver ta ner uppdateringar ibland (oftast tisdagar om d e windows), tankar du film via bittorrent (har hört att man kan göra det :) ) så drar det en del trafik eftersom du samtidigt tankar upp dem.

Så, stäng ner ditt bredband om du inte använder det, för att just spara på din trafik. Eller skaffa ett abb m obegränsad trafikmängd (veti nte om det finns dock).

Här är en snabb överblick: http://www.billigtmobiltbredband.nu/, det finns säkert flera att välja på. (hmm, kolla även http://wifog.com/)

Siggebus
4/19/14, 12:47 PM
#2

Tack - det var väl egentligen som jag misstänkte 🙂
Då kommer fråga nr 2:

Om jag i stället väljer ett fast bredband med adsl - då måste jag väl även ha ett telefonabonnemang? För det går väl genom telejacket?
Jag vill inte ha fast telefon längre så hur tusan ska man göra?

ru4real
4/19/14, 12:54 PM
#3

Jo, antagligen blir det så. Men kan du inte kolla m grannarna, vad de har? Känns ju dumt att installera fast telefoni bara för att få bredbandet.

sanne62
4/19/14, 2:29 PM
#4

men är det inte med "dator-abonnemang" som till mobiltelefon sådana…att även om man använder hela sin "kvot", så har man ju internet kvar men med lägre hastighet…själv märker jag inte så mycket av att det går långsammare, de ggr. det har hänt att jag överstiget.

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Siggebus
4/19/14, 6:47 PM
#5

#4
Ingen aning - finns säkert olika. 🙂
Jag hade tänkt mig ett mobilt bredband typ Comviq där man kan ladda mer när det är slut - som ett kontantkort.
Det jag vill undvika är att datorn står och "tickar" iväg trafiken om jag lämnar den på och gör annat ett tag. Men har förstått nu att då måste jag stänga ner internet varje gång jag lämnar datorn vilket känns lite "jobbigt" 😛
Eller det är det kanske inte - bara jag som har varit lite bortskämd med att kunna lämna den som jag vill.

sanne62
4/19/14, 7:28 PM
#6

jag har också min på hela dagen….

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Annons:
Halvdansken
4/20/14, 1:26 AM
#7

Man behöver inte ha fastnättelefon för att få bredband.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Siggebus
4/20/14, 8:39 AM
#8

#7
Nej det har du rätt i - hittade själv uppgifter om det till slut.
Däremot kan det bli det dyrare för då tas det ut någon avgift eller vad det var.
Hmmm, har två månader på mig innan jag flyttar så jag får nog luska runt ännu mer och jämföra olika erbjudande och vad de i praktiken innebär…. 🤔

Zepp
4/20/14, 9:02 AM
#9

Köp kontantsurf från några leverantörer och kolla hur det funkar just där du skall bo!

Man köper det på ICA, COOP, Willys!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Siggebus
4/20/14, 9:17 AM
#10

#9
Japp, har kollat runt lite nu och det lutar åt att jag testar comviqs - ingen bindningstid och ingen uppsägningstid så blir det katastrof så är det ju bara att fundera på något annat.
Tror jag börjar med att köpa 3GB data så får jag se hur länge det räcker med mina inrutade vanor 🙂
Om det tar slut för snabbt så är det ju bara att ladda på mer.
Verkar vara väldigt enkelt - man kan ladda på genom sin internetbank också och det är ju smidigt - gör jag redan med mitt telefonkort.
Jag bor väldigt nära en 4G-mast så förhoppningsvis funkar det snabbt och bra.

Zepp
4/20/14, 12:28 PM
#11

Grejen är att du behöver lura ut vilka som sänder via den masten!

Telia och Tele2 delar master.. de andra har egna!

Sen kan du få fast telefon och mobilsurf via mobilt internet oxå.. men kolla först vilka som funkar!

Oså på det.. finns några som har mobilt internet i mitt område, de flesta har satt upp någon enklare mast och router, kopplad till denna!

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/mobilt-bredband/router/dovado-4gr-p98699

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/mobilt-bredband/antenn/riktantenn-for-3g-4g-(lte)-p30061

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Siggebus
4/20/14, 1:16 PM
#12

#11
Okej, det står på Comviqs sida att de delar nät med Tele2, och Telenor. Och att de använder den masten som finns här nära så jag får väl hoppas det funkar. Är värt att prova i alla fall 🙂

bamse6311
4/20/14, 2:06 PM
#13

Man kan tydligen även få ADSL från Telia utan att behöva ett telefonabonnemang.

Då tillkommer det dock tydligen en nätavgift.

Bredband utan telefoni

Du kan beställa bredband via telejacket utan fast telefoni. Då tillkommer en så kallad nätavgift med 89 kr/mån. Prisexempel Bredband 2 med nätavgift; 341 kr/mån (252+89). Kontakta kundtjänst för köp av bredband utan telefoni.

Tips! Välj ett paket med bredband och bredbandstelefoni så blir den totala månadsavgiften lägre. Prisexempel Bredband 2 med bredbandstelefoni; 339 kr/mån. Då ingår även den trådlös routern i form av Telia Smart, värde 29 kr/mån.

http://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/produkt/telia-bredband-via-telejacket

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Zepp
4/20/14, 2:35 PM
#14

#12

Jaa.. vore konstigt annars då Tele2 och Comviq är samma bolag!

Comviq heter mobilavdelningen!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Comviq

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kissidor
4/20/14, 7:31 PM
#15

Siggebus ring din nuvarande bredbandsoperatör och be att få veta hur mycket datatrafik du normalt använder per månad nu 🙂, jag förmodar att de kan ge dig den infon. Jag hade tänkt säga att det som går åt för att datorn står på och är ansluten är försumbart så du inte behöver fundera på den åtgången eftersom det är framförallt film och musik som drar nåt, men jag ser nu att du tänkte börja med 3GB och det är ju förstås väldigt lite - så då kanske du faktiskt behöver ta hänsyn till det iaf 🤔.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Siggebus
4/20/14, 9:51 PM
#16

#14
Aha! Ja jag hade någon tanke om att de var involverade med varann men visste inte riktigt hur. 🙂

#15
Ja jag inser att 3GB ÄR väldigt lite men skulle vara kul ändå att se hur långt det räcker. Jag gillar idén med att inte vara bunden till en viss summa eller vara fast i bindningstid - gillar inte tvång ha ha 🙂

Siggebus
5/1/14, 6:50 PM
#17

Ville bara säga att jag fått tips från annat forum hur man kan ta reda på hur mycket "trafik" man gör av med.
Jag har Telias Thomson-router och nu klickade jag mig in där och kollade.
Hittills på 21 dagar har jag mottagit 7,44 GB så om jag tolkar det rätt så kommer jag inte långt med 3GB. 🙂
Ska dock försöka ändra liiiite på mina datorvanor.
Väldigt ofta står datorn bara där inloggad helt i onödan medan jag glor på tv eller gör annat.

Upp till toppen
Annons: