Annons:
Etikettoperativsystem
Läst 1089 ggr
deeman
2014-04-20 21:10

Jämn kamp mellan två populära Linuxdistributioner

Det blev nästan jämt skägg mellan det två populära distributionerna Mint och Ubuntu: Läs vidare på:
http://techworld.idg.se/2.2524/1.556662/testduell--ubuntu-1310-mot-linux-mint-16/sida/2/jamn-kamp

Se även: http://techworld.idg.se/2.2524/1.538579

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
997
2014-04-21 18:18
#1

Körde Mint ett tag och jag hade aldrig några problem med något. Har kört Ubuntu, Arch, Manjaro, Windows (95 och XP), Mac OS, och Mint. Tycker att, när det gäller användarvänlighet, är Mint det bästa operativsystem jag varit med om (om man räknar olika distro som olika operativsystem).

Nackdelen är att det är "bloated" och det är därför jag inte kör Mint. Men det är den enda nackdelen jag kan komma på; Mint passar inte på äldre datorer med lägre prestanda.

Åsikterna kan säkert vara många, men det var mina 🙂

deeman
2014-04-21 21:50
#2

Vad menar du med att det är "bloated" ?

bloated {adj.} = däst (slö efter att ha ätit mycket mat) {adj.}

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


997
2014-04-22 19:48
#3

Jag förstår att du frågar 😂

Har läst om "bloatade" distros och framförallt att windows är "bloatat" på engelskspråkiga forum. Har fått lära mig att det betyder att det är många program som startas upp vid varje uppstart, vilket gör datorn långsammare - som man själv blir efter en rejä måltid :)

Hittade inget bra svenskt ord, så jag använde det engelska.

deeman
2014-04-22 21:51
#4

Jasså, ja på så sätt - ja kärt barn har många namn och man lär sig för varje dag. :-) Att Windows är "bloated" är inget nytt i sig. Men att Linuxdistron Mint skulle vara det var i sanningens namn ny information för mig, tror mer att det från dator till dator. Det är likadant med t.ex Ubuntu, på vissa - framför allt äldre datorer fungerar migreringen som underverk, andra inte. Om man jämför Ubuntu och Mint så är Ubuntu det OS som är mest "bloated", tar vi däremot också med Windows så är det Windows som är eller känns mest "bloated"… ;-)

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


997
2014-04-23 15:32
#5

#4 Jo, det är ju klart så att Ubuntu är mer bloatad (sätter inte inom citat längre, då jag anser att ordet, i och med denna tråd, ingår i svenska språket 🙂 ) än Mint. Jag har ändå för mig att en t ex en arch-installation med openbox är ännu mindre bloatad än Mint. Håller med om att det handlar mestadels om vilken dator man använder. På min gamla laptop går Manjaro betydligt snabbare än Mint.

Upp till toppen
Annons: