Annons:
Etikettwindows
Läst 2419 ggr
beem
4/23/14, 2:36 PM

Backup av systemet

Jag har äntligen kommit till skott för att  göra en backup till USB   av systemet för att kunna återställa datorn vid ev. krasch. Nu blev jag tveksamt vilken part. jag ska göra backup av.

Är det C eller D jag ska välja eller är det båda  ?

Jag har Windows 8.

Så här ser min dator ut:

OS (C)

Recovery image (D)

Datadrive (E)

DWD / RW enhet


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
deeman
4/23/14, 4:54 PM
#1

Datorns OS(OperativSystem) installerar sig i normala fall på enheten med betäckningen C:\ 

  1. [OS] - Operativsystem. 
  2. [Operativsystem] - (i detta fall) Windows. 

Men med tanke på att både system och hårddiskar individuellt kan krascha så skulle jag köra en backup av både C och D

  • SVAR:OS(C) och Recovery image (D)

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


beem
4/23/14, 6:52 PM
#2

#1 Då gör jag så. Tack för ditt svar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
4/24/14, 10:35 AM
#3

Sköter inte Wndowsprogrammet för att skapa återställningsmedia detta automatiskt. Dvs ser till att du får en kopia på det du behöver för att göra en systemåterställning från ex. ett USB minne.

beem
4/24/14, 12:20 PM
#4

#3 Hm ….. hur kollar  jag det ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
4/24/14, 1:42 PM
#5

Om du skapar en systemrearationsskiva (på disk eller usb minne) så ser Windows till att du får med hela OSet och allt du behöver för att göra en systemrestore exakt så som OSet såg ut då du skapade systemrearationsskiva (disk eller usb minnet)

D driven innehåller Recovery och det är en kopia av operativsystemet som gör att du kan göra en återställning till hur ditt operativsystem såg ut då du köpte datorn. Om du gör en Backup och restore kopia så kommer Windows som default vilja skriva över detta på din D (Recovery) disk men då är du bara skyddad så länge som D disken åxå fungerar. Oftast ä C och D disken samma fysiska disk partitionerad i två virtuella diskar så om den fysiska disken gå sönder så går både C och D sönder.
Därför är en systemrearationsskiva ex extra säkerhet som du kan ha liggande någon annanstans och använda om något går fel.

Läs om hur man skapar en Systemreparationsskiva här
Den är visserligen för Win7 men det ser lika dant ut i Win8

PS Om du har Windows 8.1 så ryktas det om att Microsoft tagit bort möjligheten att skapa en "Systemavbildning". Men vad jag ört s skall den finas kvar men lite mer dold G till sökfältet och skriv File history (om du inte hittar något pröva svenska Filhistorik
Vid svaret väljer du System Image Backup (systemavbilning på svenska kanske det heter)

deeman
4/24/14, 3:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

TS Jag antog du var på väg att göra/eller visste det som #3 nämner.

  • "Reparation av systemet" och skapande av återställningsmedia för en "Fabriksåterställning" är två olika procedurer. 

Ytterligare i ämnet.., 

har du en fabriksinstallerad dator så brukar det oftast redan från början finnas både manualer och program för ändamålet, detta hittar du troligtvis via Startmenyn.

På min bärbara Dell så kan jag t.ex via Start > Alla Program > Dell > Dell Datasafe skapa en backup genom att klicka mig fram och följa instruktionerna(se bifogad skärmbild). Denna procedur sköter sig nästan helt självt. Är din dator inte äldre än 10 år så bör detta tillvägagångssättet troligtvis vara möjligt.

Länken som Kaj hänvisar till http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/create-a-system-repair-disc beskriver hur du skapar en reparationsskiva och hur du reparerar själva systemet(Windows) i fall det trilskas med dig(denna funktion finns oftast redan att nyttja via uppstarten av datorn genom att t.ex trycka på tangent F5 eller F8).
  
Reparation av systemet är ej att förväxlas med en s k fabriksåterställning eller skapande av återställningsmedia då dess två är olika förfaranden. Kort och konsist kan man säga att:
En reparation av systemet fixar t.ex till problem med uppstarten av operativsystemet Windows medan en sk. fabriksåterställning formatera, nollställer och återställer hela din dator till att bli som den var när du köpte den. 

I det fallet du gör du det sistnämnda - glöm inte spara sådant du vill spara, som t.ex favoriter, bilder och dokument osv.
Annars går det materialet förlorat.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
Upp till toppen
Annons: