Annons:
Etikettinternet
Läst 3285 ggr
Shalin
4/24/14, 7:35 AM

Vad är det för fel?

Hej allihopa. Det är så att jag kan inte logga in på iFokus på stationära datorn hemma annat än i mobilen och laptopen. Det var typ i förrgår som det började krångla. Helt plötsligt kunde jag bara inte logga in. Skriver i användarnamn och lösenord men efter det händer ingenting. Ingen laddning eller något. Jag har testat att rensa hårddisken samt tagit bort cookies. Skannade även datorn på virus men vet inte om jag trots allt har något ändå. På många sidor måste jag trycka mååånga gånger för att gå bakåt på någon sida. Det kommer ofta popup fönster med. Jag använder google chrome och har en pc.


Annons:
Leon1973
4/24/14, 7:50 AM
#1

Säker på att datorn har kontakt med Internet?

Fungerar andra sidor?

Får du en IP adress från din router?

be inte om hjälp om du inte vill ha den

annia1
4/24/14, 1:35 PM
#2

Har du provat logga in på iFokus med IE för jag antar att du har även den. 

Sen när du skriver om popup vilken sorts popup är det. Är det med reklam eller är det typ en popup som säger att man ska följa sidan på facebook. 

Är det reklam så kan du fått in så kallade PUP:s (oönskade program) och normalt sett så hittar inte antivirusprogram det för det anses inte som skadligt. Det du kan göra är att kika i ditt antivirusprogram om det nånstans finns en inställning för upptäckt av PUP:s (oönskade program på engelska unwanted programs) och sen skanna om. Annars kan du engelska. För den här sidan beskriver vart man ska titta i olika webbläsare plus att det finns program som man kan skanna med.

Men dessa PUP:s ska inte påverka inloggningen.

.

Shalin
4/24/14, 8:51 PM
#3

#1 Ja datorn har absolut anslutning till internet. Jag kan logga in på alla andra sidor jag brukar logga in på förutom iFokus. Ja jag har även prövat med ie. Det är reklam typ spelsaljer, dejtingsajter och mindre anständiga sajter -.- Får även upp en massa sådana där undersökningar som man måste klicka: ja jag vill lämna denna sidan. Okej då ska jag kolla det i mitt virusprogram. Jag har föresten avast. Men ja det borde ju ändå inte påverka iFokus. Det är ett riktigt mysterium det här. Varför just bara iFokus? Jag får ju komma in på själva startsidan och det kommer inga meddelanden eller något sådant.


annia1
4/24/14, 9:34 PM
#4

Jag vet inte heller varför du stoppas från iFokus. En sak som du kan kolla. Hur godkänner du cookisar för du måste godkänna dom för att kunna logga in. Så kolla i inställningarna så att du inte har klickat i förhindra webbplatser sparar data. Tredje part cookisar kan man dock blocka.

Det låter som du har fått in PUP:S. När det gäller avast så ska det finnas inställning för PUP:s i den. Om du tittar i denna tråd inlägg 34 så finns det beskrivet vart du ska hitta den.

.

Shalin
4/25/14, 1:52 PM
#5

Woohoooo nu funkar det igen! Jag testade att gå in på själva google och återställde webbläsarinställningarna. Efter det funkar det att logga in via min stationära igen. Tack så väldigt mycket allihopa för den hjälp jag har fått :)


annia1
4/25/14, 3:12 PM
#6

Vad bra att det funkade.

Men du bör leta reda på inställningen i ditt avast och skanna med det eller använda de program som jag länkade till. För i ditt inlägg 5 så finns ett ord understruket och en grön pil och det visar att du har PUP:s i din dator.

I ditt fall så heter det YTubeAdsRemover. Jag har kikat på nätet, men hittar ingen bra beskrivning hur man får bort just det. Men den beskrivning och de program som finns i min länk borde ta bort det. I och med att du fick det understruket här så har du nu ett namn så du vet vad du ska leta efter i webbläsarnas tillägg, sökmotor (både i IE och i chrome) och kika även bland installerade program. Men en brakslapp det kan heta nåt annat i alla fall eller så kan du ha mer än ett.

.

Annons:
Shalin
4/27/14, 9:56 AM
#7

#6 Nu har jag klickat i alla men det står fortfarande länkar med pilar :/


bamse6311
4/27/14, 1:32 PM
#8

Ett program som kan ta bort mycket sådan där skräp som toolbars och annat man fått är adwcleaner.

Den brukar rekommenderas men jag har också läst att den kan ta bort mer än man själv vill.

För mig fungerade den dock när jag fått ett par toolbars och annat skräp som jag inte ville ha och som inget annat hjälpte mot.

http://laddaner.idg.se/program/adwcleaner

Bästa hälsningar,
Bertil

annia1
4/27/14, 2:12 PM
#9

Shalin vet inte om jag missförstår dig. Har du skannat igenom datorn med avast efter du klickat i de nya inställningarna. Om du inte gjort det så gör det.

Om du har skannat och avast inte hittade nåt. Så gå in på de tre strecken uppe till höger där på verktyg och där på tillägg och titta vilka du har. Kika i första hand efter YTubeAdsRemoover, men ta bort även andra som du inte känner igen. Sen gå in på de tre strecken och gå in på inställningar och leta reda på sökmotor. Gör likadant med IE.

Sen gå in på den länk jag gav och skanna i alla falla med adwcleaner och malwarebytes anti-malware.

.

Shalin
4/28/14, 10:29 PM
#10

#9 Nej jag skannade faktiskt inte efter jag klickade i de nya inställningarna. Jag fick nu min systers man att hjälpa mig. Han är superbra på datorer och kunde tillslut få bort skiten :P Jag fick ett program som blockerar annonser med som är helt underbar!!! xD 

#8 Tack så mycket Bertil :) ABP heter den jag fick, eller ja det är den ikonen som står iallafall, och man kan välja vilken sida man inte vill se annonser på om jag vill :) Så jag är så nöjd så.

Tack allihopa för hjälpen :)


annia1
4/28/14, 10:44 PM
#11

Shalin bara för att kolla så jag inte missförstår. Han tog bort skiten först och sen när det var borta så installerades adblock.

Om han bara installerade adblock så har du fortfarande skräpet kvar i datorn. 

Adblock som han installerade är inte samma sorts program som bertil skriver om. Adwcleaner är ett program som man använder när man rensar datorn på skräp. Adblock gör bara att man inte se reklam.

.

Shalin
4/29/14, 7:46 PM
#12

Nej då han tog bort youtubeadaremover jag såg själv när han gjorde det. Det är helt borta och sedan installerade han något program som helt enkelt blockerar ads så att jag slipper se sånt på alla hemsidor :) Hoppas jag var tydligare nu. Vi kunde hela tiden se att youtubeadaremover fanns på googles hemsida på inställningar. Han gick in i olika program och mappar och fick tillslut bort det. Man måste tydligen ta bort det från många olika ställen. Så det är ju därför så många tycker det är svårt att få bort skiten.


annia1
4/29/14, 9:12 PM
#13

Ja det kan vara nog så knepigt att få bort PUP:s. Men skönt att han fick bort det.

När det gäller adblockplus som han nu installerat åt dig. Ett förslag, att nån gång då och då pausa det så du ser att det är normalt den reklam du ser. För det är ju så att adblockplus döljer reklamen, men det skyddar inte på nåt sätt för att få in PUP:s.

Så ta nån dag kanske en gång i månaden eller kanske en gång i veckan och pausa det så du ser att allt är normalt.
För att pausa det så klickar du på den röda symbolen (antar att adblockplus också är röd) då får du upp ett litet fönster och där klicka på pausa adblockplus det kan alternativt stå inaktivera. Sen surfar du runt lite på nätet och ser hur det ur och sen kan du aktivera det igen. Gör då på samma sätt, klicka på den röda symbolen och välj aktivera.

Du skrev längre upp att du ändrat i avast. Om du fått in rätta inställningarna så har du nu ett bättre skydd så risken att få in nya PUP:s har minskat.

.

Annons:
Upp till toppen
Annons: