Annons:
Etikettövrigt
Läst 1435 ggr
[Calippo27]
2014-05-03 10:21

Tystare dator?

Har en ca. 6år gammal laptop som låter väldigt mycket.

Hur får jag den tystare?

Har funderat på kylplatta men vet inte om det hjälper.

Annons:
[Sångfågeln752]
2014-05-04 13:46
#1

Kanske köpa en fläkt?

Inkanyezi
2014-05-04 14:55
#2

Det här är ett av problemen som ofta dyker upp, och som skulle kunna fixas ganska enkelt med ett tillbehör, en extern kylfläkt, som blåser in filtrerad luft genom datorns luftintag, snarare än kyler den utifrån. Naturligtvis skulle det kunna kombineras med att den fläkten också ger ett svalt underlag för datorn.

Det finns två skäl till att datorn börjar låta mycket. Det ena är att det samlas damm i kylflänsar och fläkt, så att fläkten behöver gå mycket mer än när datorn är ny. Det andra är att fläkten blir sliten och börjar låta mer, genom att den skramlar i sin lagring. För att undvika det måste man nog köra med filtrerad luft från början när man använder datorn hemma.

Tyvärr verkar det inte som om tillbehöret som behövs tillverkas, så det är en affärsidé för den som är hågad att skapa en sådan kylfläkt. Det är ganska enkelt, eftersom i stort sett alla bärbara datorer har sitt insug nära bakkanten på undersidan med en centrifugalfläkt. Det skulle räcka med att kylunderlaget man har hade en kanal på undersidan med filtrerad luft, där man kunde ta upp en öppning precis under fläkten och täta den mot datorns undersida.

Det minsta man måste göra för att förbättra det är att göra ren datorns fläkt och kylflänsar. Om du suger med dammsugare bör du stoppa in en sticka i fläkten som håller den så att den inte kan snurra, för det kan skada både mekaniskt och elektriskt.

[Calippo27]
2014-05-04 20:21
#3

#2 Nåt förslag?

Ladydragon
2014-05-04 20:38
#4

Tror faktiskt att en ny dator vore det bästa….troligen är det fläkten som håller på o ge upp och i en bärbar dator så brukar det inte vara nån idé att byta den…är osäker om man ens kan det…..

bamse6311
2014-05-05 10:09
#5

Såg för ett bra tag sedan ett klipp på youtube där en kille blåste bort damm i fläkten/arna på sin stationära dator med tryckluft på burk.

Är detta något som kan rekommenderas?

Har haft min nuvarande dator sedan januari 2012 och fläkten eller om det nu är fläktarna har börjat låta lite.

I och för sig inte så väldigt högt men den har varit nästan helt ljudlös tidigare.

Bästa hälsningar,
Bertil

Inkanyezi
2014-05-05 10:47
#6

Högt ljud är i stort sett alltid någon fläkt. Hårddisken hummar lite grann, men den brukar inte höras. Om den hörs så är den allvarligt slut.

Fläktar med kullager brukar hålla längre än glidlagrade, som är vanligast.

I stationära datorer är det enkelt att byta de flesta fläktarna. Den som oftast för oväsen är den på grafikkortet om det sitter flera i, och det beror på att den är så liten och går med väldigt hög fart, så att den dels ger mer sus av luften som passerar, men att den också slits fortare då den går fort hela tiden.

Fläkten som annars brukar låta är den i strömförsörjningen, och den kan man inte byta, utan det enklaste är att byta hela aggregatet om man inte är ovanligt händig. Vältigt få datorer har den fläkten utanför strömaggregatet, den brukar sitta inuti. Enklaste sättet att få tyst utan att behöva öppna eller skaffa nytt aggregat är om man kan se ledningen till fläkten genom gallret och klippa av den ena ledaren, och så sätter man på en fläkt utanför och matar den med 12 V från strömaggregatet.

Processorfläkten brukar inte ge oväsen ifrån sig om man inte har fullt med damm i kylflänsarna eller om någon av kablarna ligger så att fläkten går emot. Rengöring kan göra underverk. Många datorer har värmestyrd hastighetskontroll på processorfläkten, och den går hårdare när det är fullt med damm.

Annons:
bamse6311
2014-05-05 11:15
#7

#6 Inkanyezi

Tackar så väldigt mycket för en utomordentlig förklaring.

Nu är det iofs inte så där väldigt högt datorn hörs men från att från början inte hörts alls så märker jag skillnad.

Nu har jag datorn stående uppe på skrivbordskivan så den är enbart runt 25 cm från mig.

Nåväl, jag får öppna datorn någon dag och kolla hur fläktarna ser ut.

Är inte så glad att röra inuti datorn men på min tidigare så öppnade jag några gånger och fick bort damm.

Än en gång så tack för ett utomordentligt svar.

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: