Annons:
Etikettwindows
Läst 937 ggr
malinahlin
2014-05-06 09:31

Förstår inte!

Hej!

Jag har en fråga, jo det är såhär att jag brukar redigera bilder i min dator. Men ibland på sambons dator. Nu till saken! Jag lade upp en bild på min blogg, javascript:nicTemp(); och bilden såg jättebra ut i min sambos dator, färger, kontraster och allt! Och sen när jag använder min dator så blir bilden inte lika fin, mer dassiga färger, kontraster finns ej. Alltså bilden är inte lika färgstark som den är i sambons dator. Är det något fel på min dator? Den är ny, ca 1,5 månad gammal…

Hjälp mig!

Annons:
malinahlin
2014-05-06 09:33
#1

Och sen när jag kollar in den inlägget med bild i min iPhone så är färger, kontraster o så är rätt! Det är bara min dator som är något fel på…?

Cragan
2014-05-06 09:38
#2

funkar andra bilder i din dator?  

annars är det nog nå inställningar på skärmen som bråkar

malinahlin
2014-05-06 10:10
#3

#2 ja, alla bilder är felfritt förutom just denna bild. Undra varför?
Vilka inställningar är det, tror du?

Cragan
2014-05-06 10:15
#4

kan vara kontrast, rgb balansen eller lite vad som helst men då borde det vara på alla bilder 

ett underligt problem är det iaf så ska bli intressant o se om nån kan hjälpa dig att klura ut vad det är så en får lära sig nått nytt🙂

malinahlin
2014-05-06 10:21
#5

#4 Hmm.. ja, det är väldigt konstigt. ska prova med att starta om datorn & lägga in bilder på nytt från kameran till datorn ifall att det kanske fungerar bättre.

Cronsell
2014-05-06 11:29
#6

Det har garanterat med skärmkalibreringen att göra.

Bilder ser olika ut på olika skärmar eftersom de oftast har olika fabrikskalibreringar.

Antingen så kan du kalibrera din skärm online, men det blir inte i närheten av lika bra som om du skulle köpa en kalibrator.

Jag har använd denna -> http://www.scandinavianphoto.se/produkt/13372512/colorvision-kalibrering-spyder-4-pro

Den funkar jättebra och jag är nöjd med resultatet.

Framförallt laptopskärmar brukar ha heltokiga färger.

Om du ska köpa en bra skärm för bildbehandling så rekommenderar jag att du köper en med IPS-panel.

Till exempel http://www.inet.se/produkt/2206473/dell-23-s2340l-ips

Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)

Annons:
Kaj
2014-05-06 11:42
#7

Det du kan göra är att ta en annan bild (med mycket färger och kontrast) och lägga in på både din sambos dator och din egen och sedan jämföra. OM resultatet även då blir olika så är det nog din dator som är problemet.
Hur en bild presenteras har med flera olika saker att göra. Det första är naturligtvis ditt grafikkort. Om du har ett sämre grafikkort blir bilderna sämre.
Det andra är din upplösning på din skärm. Ställer du in på högre upplösning blir bilderna bättre men samtidigt kan text bli mindre på skärmen för att det nu kommer att få plats mer information och detta irriterar många men är ändå bättre bildupplösning.
Det tredje är vilket färgschema du använder. Leverantörerer av bildskärmar och grafikkort har olika "profiler" som man kan välja som ger olika upplevelse. En kan vara högfärgkontrast en annan kan vara lite dovare färger en tredje kan vara något annat. Där brukar man även kunna skapa sin egen - dvs själv anpassa hur man vill att färg och återgivning skall vara och få den som default.

Du kan gå till sökfältet och skriva "bildskärm" så får du upp ett antal alternativ för olika möjligheter att ställa in din bildskärm och justera enligt det jag skrivit ovan.
Du kan nå samma sak från kontrollpanelen "Utseende och anpassning"
Men som sagt testa först en annan bild och jämför så du verkligen vet att det är din datorskärm som ALLTID ger ett annat resultat än din sambos dator.

Inkanyezi
2014-05-06 23:57
#8

Det kan vara att den andra datorn hanterar färger på ett annat sätt, och bilden ifråga kan vara gjord i en färgrymd som inte kan visas på din dator. Den kanske har sparats i färgrymden aRGB, och då kan det bli så när man tar upp den på ett system med färgrymden sRGB.

Så kontrollera vilken färgrymd bilden har. Den ska finnas angiven i bildens metadata.

Upp till toppen
Annons: