Annons:
Etikettprogramvara
Läst 1960 ggr
beem
5/13/14, 2:31 PM

Problem starta program

Jag har problem lite då och då med att starta program från aktivitetsfältet. Där ligger bla Google Chrome. Jag klickar otaliga gånger och till sist får jag upp Chrome. Trodde det var fel i Chrome så jag installerade om det. Samma sak händer.

Därefter försökte jag öppna F-secure som ligger i aktivitetsfältet - samma problem.  Utforskaren och Word ligger även där men det är inga problem att öppna.

Bredbandsuppkopplingen är helt OK. Det har jag  kollat. 

Vad kan detta bero på ?

Jag har Windows 8.1

Datorn scannad med F-secure, Malwarebytes och Super antispyware.

Jag försökte rätta i inlägget och kom inte in igen förrän jag stängt ner och startat om.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
[Sångfågeln752]
5/13/14, 6:35 PM
#1

Prova gå in i aktivitetshanteraren och se så dom inte är aktiva där.

beem
5/13/14, 7:01 PM
#2

När detta händer går det inte öppna aktivitetshanteraren.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Ladydragon
5/13/14, 9:43 PM
#3

låter som datorn hänger/låser sig av någon anledning 

när detta sker blir det även problem att öppna andra program? 

nu har jag inte Windows 8 men har du provat att försöka öppna aktivitetshanteran med tangentbordet ctrl+alt+delete 
håll ner tangenterna alla på samma gång 

kontrollera sedan om det är något program som beter sig märkligt drar mycket CPU eller minne

beem
5/13/14, 10:47 PM
#4

#3 Jag har även testat att öppna aktivitetshanteraren med ctrl alt delete men det är samma problem att öppna den den vägen.

Det här händer ofta när datorn stått oanvänd en stund. Inga program är öppna men något kanske går i bakgrunden.

CPU - jag kollar under prestanda i aktivitetshanteraren  men där ser jag bara ett diagram. Jag förstår att jag kollar  på fel ställe då.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

annia1
5/13/14, 11:24 PM
#5

beem nu har inte jag win8 så det kan vara galet det jag skriver. När det gäller aktivitetshanteraren och CPU så ska du kika under fliken processer.

Du skriver att det ofta händer när datorn stått oanvänd en stund. Kika på ditt antivirusprogram när det är inställt på att genomsöka datorn. En del program har så man kan ställa in att det ska skanna när datorn inte är aktiv. Så ev att det är det som jobbar och då gör att det är trögare att få igång datorn.

.

beem
5/13/14, 11:27 PM
#6

#5 Aha det var enklare än jag trodde. Just nu står det nästan  noll på alla tex 0.3 osv

Mitt antivirus är inställt på sök kl. 22.00 varje dag. Det är inte den tiden jag har haft problem.

Det knepiga är ju att jag inte får igång aktivitetshanteraren då detta händer så jag kan inte se CPU just då.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
annia1
5/14/14, 12:47 AM
#7

Det du kan prova när det gäller aktivitetshanteraren. Öppna den direkt när du startar datorn och sen har du den minimerad så den ligger nertill i listen hela tiden. (ja förutsatt att det ser så ut i win8) Då kanske, men bara kanske att du kan få upp den när det är problem.

Du kan även (om det finns) klicka nertill i aktivitetshanteraren på knappen att visa process för alla användare då får du fram fler.

Och en sak du kanske redan sett där att det finns en punkt som ligger högt och det är vänteprocess och det är ok.

Om du har den framme så borde du även ha en symbol nertill i listen till höger. En liten fyrkant. Den ska vara mörkgrön till större del. När det blir ljusgrönt i den så visar den att nånting "jobbar". Så har du aktivitetshanteraren öppen redan när problemet blir så borde du se på fyrkanten om det visar aktivitet. 

Det är det jag vet inte hur det ser ut i win8 utan beskriver utifrån hur det ser ut i vista och win7.

En sak du också kan fundera på. Vilka program du använt sist innan du lämnar datorn. Om det är samma varje gång så kanske just det programmet inte stänger ner sig ordentligt. Det är det jag kommer på nu.

.

beem
5/14/14, 9:55 AM
#8

#7 Tack för dina tips. Jag ska kolla det du säger.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[Sångfågeln752]
5/14/14, 12:46 PM
#9

#, Prova då öppna den när du startar datorn och låt den vara framme( gärna synbar) hela tiden, när du då inte kan öppna dina program så tryck på fliken processor och prestanda och se vad som är igång/kör.

Eftersom det bara händer då och då så låter det som någon bugg och det kom nämligen en viktig uppdatering från windows update för någon dag sedan, även om det sker automatiskt tar den ändå inte allt så gå in där och kolla.

beem
5/14/14, 3:06 PM
#10

#9 Jag har akt.hant. öppen nu hela tiden men typiskt att det då inte är några problem. Jag ska göra så varje dag och hoppas det löser sig.

Ska även kolla uppdateringar.

Tack för tipsen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
5/16/14, 7:34 PM
#11

Det verkar som det kan vara den nyinköpta skrivaren som ställer till med detta. Den har en mängd olika "program" som följer med den och som jobbar en del hela tiden. Jag ska kolla vad jag verkligen behöver och ta bort resten.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

annia1
5/17/14, 1:17 AM
#12

beem har du skrivaren påslagen hela tiden. Om du har det, behöver du det. Jag har min skrivare avslagen och slår bara på den när jag behöver den.

Om du har den avslagen och programmen ändå jobbar, så då lägga tid på att gå igenom annars bara prova ha den avslagen när den inte används och se hur det är då.

.

beem
5/17/14, 10:46 AM
#13

#12 Jag slår på den bara då jag behöver den men men det är bla en liten bildvisning i skrivarprogrammet från mina bilder i datorn som går igång men den slår jag alltid av.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
[Sångfågeln752]
5/17/14, 1:45 PM
#14

#11, Stäng då av den direkt från aktivitetshanteraren när du är färdig med skrivaren och beträffande bildvisning från skrivaren är ingenting som är nödvädnigt och kan plockas bort och använd gärna Revo uinstaller annars finns det kvar i registret.

Upp till toppen
Annons: