Annons:
Etikettwebbläsare
Läst 1887 ggr
ilenna90
5/14/14, 10:31 PM

flikar firefox

har letat runt hur länge som helst nu men sedan firefox uppdaterades verkar flik-hanteringen försvunnit?

när jag öppnar upp en ny flik så kommer jag plötsligt till nått trovigo vilket jag absolut inte vill. Tidigare har jag fått upp en sida där mina senaste hemside-besök visas (alltså typ 6 bilder på dom senaste hemsidorna jag varit in på).

Vart kan man ändra vilken sida som ska visas när man öppnar en ny flik? Tidigare kunde man ju välja en egen web-adress(tex. google.) en blank sida eller senaste besöken.

Nu har jag bara möjlighet att välja vilken startsida jag ska ha, inte FLIK-startsida alltså. Det enda jag kan välja är om firefox ska varna när jag kryssar flera flikar osv.

är det nån snäll som vet hur man ändrar? :(

Annons:
VildaVittra
5/14/14, 10:39 PM
#1

Du har fått virus och behöver städa datorn.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
5/14/14, 10:41 PM
#2

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

ilenna90
5/15/14, 1:10 AM
#3

jag som redan tagit bort nått sånt där liknande för någon månad sen D:

förstår verkligen inte vad det kan ha kommit ifrån heller då det plötsligt var där idag när jag startade datorn bara - och dom senaste veckorna har jag knappt använt datorn - mer än till två helt vanliga svenska hemsidor och youtube D:

men tack för länken!

Tant Grön
5/15/14, 1:47 AM
#4

Jag fick något som heter qone8 som tog över firefox. Hittade hjälp här:

https://support.mozilla.org/sv/kb/ta-bort-ett-program-som-har-tagit-over-firefox-sok

=======================================================================================

annia1
5/15/14, 1:50 AM
#5

ilenna90 du skriver att du bara varit på några sidor bla you tube. Du har inte adlyrics installerat endera som tillägg eller som program för det är ett program som är listat som innehållande tex trovigo.

När du rensar manuellt så måste du rensa alla webbläsare. Och du skriver att du har firefox så jag antar att du även har IE så du måste rensa båda. Och titta bland tilläggen och sökmotor i båda. Titta även bland installerade program.

Här är en svensk sida som beskriver hur man gör och där finns ett par program nämnda i texten som innehåller trovigo. Jag skulle själv inte använda spyhunter som finns på den sidan hört lite negativt om den utan använda adwcleaner och malwarebytes som finns i vildavittras länk.

Sen här är en engelsk sida. Det som är intressant på den sidan (förutom hur man tar bort det) är en lista på oönskade program. Du kan ju titta på den listan och se om du har nåt av de programmen installerad. Kika både bland installerade program och bland tillägg.

Men det finns nog fler program än dessa som kan innehålla trovigo. Så du får kika efter program du inte känner igen.

.

ilenna90
5/15/14, 2:34 AM
#6

#5 har inte kollat in länkarna än men förstår inte det där med att rensa manuellt D: har kollat på ´installerade program´ men där finns trovigo inte med överhuvudtaget.

trodde dessutom att det var till sådant här jag förlängt ett dyrt virusskydd men det verkar ju ganska ovärt. Särskilt när jag inte laddat ner något som helst program där man av misstag kan ha klickat ´ja´ på någonting.

Annons:
annia1
5/15/14, 2:55 AM
#7

Ja du, nu är det mitt i natten så mitt "kontor" är inte riktigt alert. Manuellt betyder att du gör själv. Alltså inget program utan du måste titta och ev ta bort och göra ändringar själv för hand. Titta även bland installerade tillägg och vilka sökmotorer du har.

När det gäller antivirusprogrammet. Trovigo är inte ett virus utan ett så kallat PUP:s (potentiellt unwanted program, på svenska oönskat program). Så antivirusprogram har som standard att dom inte letar/stoppar dom, för PUP:s är inte klassade som skadliga.
Det du får göra är att gå in på inställningarna i ditt antivirusprogram och titta överallt om det finns nån inställning för upptäck PUP:s alternativt Upptäck oönskade program.

När det gäller PUP:s så för det mesta så följer det med när man laddar hem program (då främst gratisprogram), men som det verkar så kan man även få in det när ett redan installerat program uppdateras. 

Man ska även undvika att ladda hem program från samlade nerladdningssidor såsom cnet och softonic (finns ett par till) för de sidorna har börjat lägga med egna program som lite extra "godis".

Att du inte hittar det bland installerade program kan vara för att programmet som det kom tillsammans med heter nåt annat.

.

[Sångfågeln752]
5/15/14, 1:42 PM
#8

Vart kan man ändra vilken sida som ska visas när man öppnar en ny flik?

Det kan man ändra i inställingarna i firefox.

[Sångfågeln752]
5/15/14, 2:03 PM
#9

Man kan också göra så här.

Skriv about:config i adress fältet och tryck enter. Skriv  browser.newtab.url i Sökfältet. Dubbelklicka på browser.newtab.url. I rutan som kommer upp, ändra till about:home. Stäng about:config. Nästa gång du nu öppnar en ny flik kommer din startsida upp.

Upp till toppen
Annons: