Annons:
Etikettövrigt
Läst 656 ggr
[lenniiis]
2014-05-28 09:54

Systemåterställa

Hej! Ska lämna in min skoldator om ett par timmar så måste ta bort allt på datorn. Kan man systemåterställa så att precis allt försvinner? Eller ska man formatera? Hur gör man?

Jättetacksam för snabbt svar! :) (jag har försökt googla men hittar inget)

Annons:
ru4real
2014-05-28 11:23
#1

Om det är systemåterställning via recoery så borde allt försvinna. Men man kan återskapa delar av data, dock är detta oftast överkurs. En ominstallation/systemåterställning skriver med största sannolikhet data till de ställena där ditt tidigare data låg.

Vill du vara helt säker kan du installera ngt "shredder"-program som tar hand om det du kastar på ett säkert sätt. Sen spelar det ingen roll.

http://www.pendriveapps.com/freeraser-portable-file-shredder/

Leon1973
2014-05-28 11:53
#2

Borde väl ligga på skolans IT avdelning att själv ombesörja att datorerna ominstalleras.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

kissidor
2014-05-28 12:22
#3

det kan man absolut tycka leon, men oavsett om de gör det eller inte så gissar jag att TS vill rensa själv för sin egen skull dock 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Kaj
2014-05-28 14:53
#4

Börja med att gå igenom C disken och ta bort allt personligt.

Dels egna mappar och bibliotek du skapat. Men även allt under Användare (ditt användarnamn) (här behöver du bara ta bort filerna och inte mapparna.

Starta alla dina webbläsare du haft installerat och se till att rensa upp cache och cookies. Har du även lagt in konton od. i webbläsaren att spara så ta bort dessa åxå

Gå in under kontrollpanelen och program. Avinstallera alla dina installerade program.

Ladda ner programmet CCLEANER (Free versionen)
Rensa allt med ccleaner.

Gå in i kontrollpanelen skapa ett nytt konto (admin)
Logga in med detta konto och gå in i kontrollpanelen igen och välj ta bort konto. Ta bort ditt gamla konto - nu kommer Windows ta bort inställningar od. för det/dessa konton (om du hade fler än ett personligt konto)

Om du fortfarande känner dig lite osäker nu så kan du försöka ta bort så mycket som det bara går ur C disken och Windows katalogen. Till slut kommer du få ett system som inte går att starta upp och då måste ju skolan ominstallera hela datorn. Detta tycker jag iofs att du ändå skall kunna ställa krav på och få bekräftat att de ändå alltid gör när de får in en dator som skall ut till en ny elev. Allt annat vore dumheter och förmodligen olagligt att inte göra.

[lenniiis]
2014-05-29 19:17
#5

Tack för hjälpen… men jag hann inte själv, haha! :)

Ladydragon
2014-05-30 00:33
#6

#1 jag instämmer och använder man något sådant program så säkerställer man att ingen kan återskapa information senare 

#4 visst kan man oxå göra så men då är det väldigt lätt att återskapa information och det är inget i alla fall jag rekommenderar 

det finns ju alltid en risk med en dator man använt och sen lämnar ifrån sig om man inte har sett till att information på datorn är för alltid borta om datorn skulle komma i orätta händer och man återskapar informationn så finns det ofta information om bankkonton personlig information m.m som man aldrig ska lämna ut…..

Annons:
Upp till toppen
Annons: