Annons:
Etikettövrigt
Läst 1586 ggr
Ove555
2014-05-29 10:53

Problem att skriva ibland

Sitter vid en äldre stationär dator. Har märkt att inte tangenterna hinner med ibland. Så när jag ska skriva en bokstav så får jag ibland trycka flera gånger på samma bokstavstangent för att det ska gå att skriva. Vad kan det vara för fel?

Annons:
Gur4m1
2014-05-29 10:58
#1

Problemet är kanske först och främst tangentbordet? :)  Tangenterna slits helt enkelt ut/hakar upp sig osv. Så innan jag kastar ut datorn så skulle jag testa att byta ut tangentbordet.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

kissidor
2014-05-29 11:10
#2

det skulle jag också kolla i första hand - kanske har du möjlighet att låna ett annat tangentbord så du kan testa innan du köper ove555?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Honestyisdead
2014-05-29 11:14
#3

Eftersom det är gammalt kan det som sagt vara så att tangenterna är slitna eller så är det mycket skit under dom så trycken inte registreras.

Ove555
2014-05-29 12:06
#4

Ja men om felet skulle bero på tangentbordet skulle det väll alltid vara problem att skriva? Det gick bra att skriva första inlägget i den här tråden, men nu märker jag att tangenterna inte hänger med så bra igen.

Honestyisdead
2014-05-29 12:19
#5

Du säger ju att det är problem att skriva.  Att du ibland får trycka flera gånger.

Gur4m1
2014-05-29 12:36
#6

Menar du att du skriver, sen kommer texte upp med någons sekunds fördröjning på skärmen? Eller menar du at tnär du skriver så "försvinner" en del bokstäver (oftast samma bokstäver)?.

Mitt förra tangentbord började haka upp sig och till slut kunde jag inte trycka space t.ex. Bokstäver som anänds ofta och brukar "ge upp" är ju A-E och R tangenterna för att nämna några. Tänk allt som kan samlas under tangenterna. Det kan vara saft, damm osv som förhindrar kontakten som Hera nämnde, men även kan försvåra att tangenten åker upp igen, så därför måste man trycka extra hårt.

Om de tär så att enstaka tecken försvinner ibland, men kommer fram om du trycker hårt- så törs jag nästan lova att problemet är tangentbordet, inte i datorn.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Ove555
2014-05-29 22:50
#7

Provade att skriva i Word nu, där fungerade det bra att skriva, men inte här på iFokus, men när jag skrev första inlägget i den här tråden fungerade det som det skulle göra.

Ladydragon
2014-05-30 00:29
#8

Det enklaste och absolut billigaste är att börja med att byta tangentbord helt enkelt…dom billigaste ligger på runt 100 kr 

och jag tycker oxå det låter som om det är nåt fel på tangentbordet men eventuellt kan det oxå vara glapp i tangentbordets kontakt 

så mitt råd är att börja med tangentbordet och funkar inte det så får man fortsätta o fundera på vad som kan orsaka problemet

Aniara14
2014-05-30 02:35
#9

ove555, det är nog inte ditt tangentbord det är fel på, för jag har exakt samma problem. Datorn jag skriver detta på är en ganska ny laptop, ca 2½ år gammal, och såvitt jag minns så har det bara hänt när jag skriver här på iFokus. På andra forumsajter, och i olika typer av ordbehandlingsprogram, t ex Word, WordPad eller Anteckningar har det aldrig hänt.

Men det är ju inte alltid det är så, bara ibland, vilket är himla tur eftersom det är sjukt irriterande när det händer. Då måste man sitta och skriva i slö snigelfart, som värsta nybörjaren, fy bläh! Ni ska vara glada ni andra om ni aldrig har drabbats av detta.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

kissidor
2014-05-30 06:12
#10

det framgick ju inte alls från början att det gäller bara här på iFokus - om det nu är så det är för dig också ove555?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Gur4m1
2014-05-30 09:39
#11

Om det är att man måste skriva långsamt, att vissa bokstäver inte kommer med för att man skriver för fort och det bara gäller vissa sidor (tex inte i ett program men på en internet sida) så är problemet nog inte tangentbordet. Jag hade det problemet med min förra laptop när den inte verkade kunna hänga med. Har aldrig haft det med min laptop jag köpte förra året, här på iFokus. Men det framgick inte att det var så, utan mer att man måste trycka flera gånger på en tangetn för att få fram tecknet (det är nog ett tangentbordsfel).

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Ladydragon
2014-05-30 14:47
#12

#9 jag använder främst min bärbara dator här på iFokus och jag har då aldrig upplevt några problem med skrivandet….min bärbara dator är stenålder typ den är hela 7 år gammal 🙂  och går som en klocka fortfarade

Honestyisdead
2014-05-30 14:51
#13

9 Det är stor skillnad på att det är"slött" och på att det inte händer något. Ts skriver att han får trycka flera gånger för att få fram det. Är det bara slött registreras alla tryck, bara långsammare.  Är det som ts skriver så att trycken inte registreras beror det knappast på iFokus.

Annons:
Aniara14
2014-05-31 00:18
#14

#10 Nej, det kunde du ju inte veta. Med så knapphändig information om problemet i #0, så var det ju ett helt vettigt och logiskt antagande av dig och övriga svarande att det kunde bero på smutsigt och/eller utslitet tangentbord. Det är ju först när man läser ove555s senare inlägg nr #4 och #7 som man kan börja misstänka att det nog är nåt helt annat.

#11 Ja, jag skriver ganska fort för det mesta, och då är det ju särskilt störande när inte det tekniska hänger med i samma takt. Att det var så på din tidigare laptop, men inte på den nuvarande tyder ju på att det möjligen kan ha nåt med datorns specs/prestandanivå att göra? Min laptop är en rätt trög budgetvariant, och ove555s dator kanske också är lite långsam eftersom den är äldre. 

#12 Åh, din lyckos, det låter ju jättebra! Glad Antingen så har du haft ovanlig tur med just ditt exemplar, eller så är det ett ovanligt bra fabrikat du har köpt.

#13 Ja, det har du rätt i, det är två helt olika saker, det tänkte jag inte på. Jag blev bara så förbryllad och otålig så jag väntade inte för att se ifall det blev nåt tecken efter en liten stund, utan jag bara tryckte ner tangenterna gång på gång tills det funkade. Nu har inte detta tröttsamma problem hänt på ett tag för mig, men när/om det gör det igen, så ska jag kolla noggrannare vilken av dom två olika felvarianterna det är.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Ove555
2014-05-31 19:42
#15

#9 Ja, det är rätt det verkar som det är något här på i fokus som gör att det inte går så bra att skriva. När jag söker på google så fungerar det bra att skriva i sökrutan där. Och hade det varit fel på bokstavstangenterna så skulle det väll varit problem att skriva på google också?

Ove555
2014-05-31 23:34
#16

Men nu fungerar det bra igen att skriva här med samma tangentbord som fungerade dåligt i den här tråden i mitt föregående inlägg.

PS: Märker nu att det börjar fungera dåligt att skriva igen, och nu är klockan 23:42.

Men det har att göra med den här äldre stationära datorn också, för jag har en laptop igång här samtidigt som är mindre än ett år gammal,  och med den har det inte varit något problem när jag skrivit här.

Aniara14
2014-06-02 21:24
#17

#15 Ja, hade det varit fel på själva tangentbordet så borde det ju rimligtvis vara likadant oavsett var och vad du skriver.

#16 Ja, jag tror att det istället kan ha nåt med datorns prestanda i allmänhet att göra. En klen budgetlaptop som min, eller en lite äldre stationär dator som din kanske inte riktigt orkar med att både skriva text, och samtidigt visa upp en webbsida med mycket reklam och annonser som fladdrar och rör sig och byts ut hela tiden. Dessutom är det ju också video- och popup-reklam, varav den senare täcker nästan hela fönstret. Kan nog vara ganska jobbigt för svagare datorer.

Men som jag skrev i #14 ovan så har detta problemet dessbättre inte uppstått för mig på ett tag nu. Hoppas att det inte gör det framöver heller, för det är verkligen irriterande.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

bamse6311
2014-06-04 02:27
#18

Det där problemet som TS beskriver har också hänt mig vid vissa enstaka tillfällen men som sagt väldigt sällan.

Då har jag helt enkelt markerat texten jag redan skrivit och klippt ut den.

Sedan så har jag tryckt på F5 och därefter klistrat in texten igen samt fortsatt skriva färdigt.

Som sagt var så är det väldigt sällan det hänt men vissa enstaka gånger så har det varit så.

Tror helt enkelt att det har med iFokus att göra och varken tangentbord eller dator.

Bästa hälsningar,
Bertil

Inkanyezi
2014-06-05 19:19
#19

Det kan bero på vilken webbläsare man har. Redigeringsrutan hos iFokus trivs bäst i de senaste webbläsarna, som inte kan installeras på alla äldre system. Om man har någon av de senaste så fungerar allt ganska bra. Själv skriver jag oftast i en gammal webbläsare där jag inte kan få nytt stycke genom att trycka Enter, så jag gör helt enkelt två radmatningar, skift-Enter.

Jag upplever det som buggigt, eftersom det inte är bakåtkompatibelt, och när jag har provat i andra webbläsare är den enda som funkar riktigt bra på mitt gamla system Opera. När jag provar med en senare version av Linux och senaste Firefox fungerar allting smärtfritt, medan Chrome är synnerligen buggig på det gamla systemet.

Så det finns flera sätt att få det lite bättre. Det bästa kan vara att uppgradera, men ett byte till Opera borde fixa det också om man har ett lite äldre system, om bara Opera vill släppa ifrån sig en version som går att installera. Jag installerade den för längesen, och de påminner mig om att uppgradera, men det finns ingen uppgradering till min version av Linux. Den gamla som jag har installerad finns inte heller att hämta.

Så i värsta fall kan det vara så illa att man inte får det att fungera ordentligt utan att gradera upp operativsystemet. Som det är nu, kan jag inte skapa fetstil eller kursiv eller understrykning från tangentbordet, men det går bra genom att klistra in. Enklaste sättet för mig att få in fetstil kursiv och andra textattribut är att kopiera dem från exempelvis OpenOffice.

Förmodligen räknas det som någon form av framsteg att det inte längre fungerar som förr. Att det släpar efter är inte nytt. Så har det varit hela tiden. Jag kan ofta ligga en hel mening framför när jag skriver, vilket gör att jag inte ser eventuella felslag direkt.

bamse6311
2014-06-05 23:30
#20

Edit till mitt inlägg nr #18

Personlig har jag IE11 som min huvudwebbläsare.
Som sagt så är det bara någon enstaka gång (tror det är två gånger) jag råkat ut för det här problemet och det har bara hänt på iFokus.

Angående IE11 så funkar den däremot inte när man klickar på en smiley här på iFokus men det är ju nästan lika snabbt när man öppnat smilisfönstret att kopiera och klistra in.

Vad det gäller läsare så har jag även senaste Chrome men använder den ytterst sällan så om den funkar bättre vad det gäller det här problemet som TS skriver om, vet jag inte.

Bästa hälsningar,
SkrattarBertil

Annons:
Upp till toppen
Annons: