Mitt operativ Win7 Home premium samt webbläsaren IE11 är helt och hållet på svenska.
Allt jag skall göra är på svenska, kontrollpanelen är på svenska, utforskaren på svenska osv osv.
Tala engelska kan jag ganska bra men däremot så blir det svårare när jag skall läsa och speciellt när det kommer in på specialområden och facktermer.
Jag har ju lästa andra som ställt frågor här på datorn att de har svårt för att läsa engelska och vill ha svar på svenska, en del av dem har varit betydligt yngre än mig.
Ta till exempel det där med ISP, när jag läste det här på sajten första gången fattade jag nada.
Varför inte skriva Internetleverantör, ett bra svenskt ord som inte kan missförstås.
Jag kan förstå att när man jobbar med datorer och internet så tar man kanske mycket som helt självklart och förutsätter att andra också skall kunna vokabulären.
Jag själv försöker ibland här på bildbehandling iFokus att hjälpa andra att använda bildbehandlingsprogrammet Gimp och jag skriver även ganska mycket på iFokus mobiltelefoner.
När jag skall skriva en tutorial/handledning om hur man gör en viss sak i Gimp så försöker jag alltid att på ett lätt sätt försöka förklara hur man gör.
Jag kan ju inte förutsätta att den eller de som läser den redan kan vokabulären.
När jag vid sådana tillfällen skall länka till något som berör frågan så försöker jag att i första hand länka till något på svenska.
Nåväl, nu är mina inlägg här på tråden inte på något sätt kritik utan jag är tacksam för allt det som jag kan lära här när antingen jag själv eller någon annan skriver en fråga och de får svar som även kan vara mig behjälplig.
#44 deeman
Som kuriosa.
Man skall ju aldrig avslöja ett trick/trollerinummer så jag kan inte gå för djupt i detta men litta kan jag väl berätta.
Det finns olika sätt att forcera ett kort ur en kortlek och det innebär ju helt enkelt trollkarlen/magikern ser till att åskådaren/åskådarna "helt fritt" väljer det kort som trollkarlen/magikern redan har bestämt att hen skall göra.
När man sedan voltar leken så finns det antingen enhandsvolt eller tvåhandsvolt och detta utför man för att det "valda kortet" som åskådaren stoppat in på "fritt valt ställe" i leken skall hamna i toppen av leken så att trollkarlen/magikern har full kontroll över det.
Att göra en klassisk forcering och sedan en enhands eller tvåhandsvolt kan rent teknisk verka ganska enkelt men tar lång tid att träna in och kräver en jäkla massa psykologi och misdirection.
Därför använder många trollkarlar lite andra och enklare varianter för att kunna forcera ett kort och sedan få det till toppen av leken.
När man väl sedan har kortet på toppen så bygger man upp numret på det.
Tror inte att jag avslöjat alldeles för mycket då jag inte avslöjat något trick/trollerinummer/akt.
Bästa hälsningar,
Bertil