Annons:
Etiketthårdvara
Läst 5533 ggr
heatherm
2014-06-08 10:37

Min externa hårddisk vill inte starta!

I morse ska skulle jag koppla in min hårddisk, men till min förvåning så vill den inte starta. Den startar..men den vill inte öppna sig.  

Min pojkvän hade lånat den innan dess så var rädd att han hade tappat den, men det var inte fallet. Testade att koppla in den i pappas dator och där funkar den galant! Inga problem där…

Förstår inte vad som är fel? Datorn vill lixom inte öppna den….
(har en win 8.1 ASUS)

Annons:
ru4real
2014-06-08 12:13
#1

prova att leta efter den igen, via (hmm, har ingen aning om hur man gör på win 8) kontrollpanelen / Sök efter nya enheter. Det borde funka.

Testa även att starta om datorn, med hårddisken inkopplad från start.

heatherm
2014-06-08 13:15
#2

Det har jag gjort..men funkar inte….

heatherm
2014-06-08 13:34
#3

ÅÅÅH JAG BLIR SÅ ARG!

Vet inte vad som är fel…den funkar kanon på min pappas dator …men inte på min..

har absolut inte någon aning om VARFÖR den bete sig såhär

När jag kopplar in den så ser jag den i 5 secunder kanske, sen startar den om sig och datorn försöker läsa den, men den händer inget…den bara står och tuggar lixom….

funkade hur bra som helst för några dagar sedan!

blir så frustrerad när man inte vet vad det är som är fel!!!! :(

har testat att starta om usb enheten och installera om den..men inget händer…den känner inte igen USB enheten….

Men alla andra usb enheter funkar kanon, tex min mobil enhet osv..men inte min hårddisk!

deeman
2014-06-08 15:13
#4

A) Startar du datorn med den externa hårddisken monterad, eller kopplas den in efter uppstart av datorn och Windows?
- Gör du det förstnämnda, gör tvärtom. 

B) - Finns disken i Utforskaren?
C) - Finns disken i Enhetshanteraren?

Du kan prova två standardåtgärder för att se om det fungerar:
**
Alternativ 1:
**

  1. Mata ut enheten och koppla därefter ur USB kontakten.
    Nu har jag inte Windows 8, men: 
    (Windows7)(Klicka på ikonen Säker borttagning i meddelandefältet i aktvitetsfältet )
  2. Stäng av datorn
  3. Sätt på datorn
  4. Låt Windows ladda klart
  5. Plugga in kontakten i en annan port än tidigare

Alternativ 2:

  1. Öppna enhetshanteraren och plocka bort (avinstallera) USB-styrenheter, rotnav och andra USB-enheter. 
  2. Upprepa från steg 2 i Alternativ 1 ovan. 

Efter omstart installeras enheter och rotnav på nytt och med lite tur går det sedan bättre.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


heatherm
2014-06-08 19:14
#5

Har provat detta, men funkar ej

Men jag tror det är min externa hårddisk som har blivit knäpp, inte datorn.

Den visas som sagt på min pappas Mac, men inte på min dator och inte på den andra datorn som hade win 7, så antagligen så har den gjort sitt

men jag hoppas jag kan ta min information som är i den och lägga det i min nya hårddisk…för den går ju att öppna på macen..då måste man väll kunna rädda det?

deeman
2014-06-08 20:29
#6

Det var märkligt. Tilldelas hårddisken någon enhetsbeteckning i Windows?
Bra att den åtminstone fungerar och att du kommer åt den i Macen - materialet kan du därmed rädda. Lägg över innehållet till en mappstruktur på Macen.
Ankaffa sedan någon virtuell hårddisk(internethårddisk) som t. ex Google Drive, DropBox, OneDrive eller liknande som du använder för tillfällig backup etc. Jag antar att jag inte behöver nämna det, men gör det ändå; "Kom dock ihåg att det är en väsentlig skillnad på att synka och att lagra innehållet på t.ex Google Drive."  😃

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
heatherm
2014-06-09 21:45
#7

Men undrar en sak

Det står att det är "felaktig parameter"

Vad innebär det?

och den vill heeeela tiden starta om sig..den vill inte lixom var kvar på datorn..den laddar och sen startar om sig vad 30 secund…

deeman
2014-06-09 21:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag har tyvärr inte Windows 8.1, men i Windows 7 kan man undersöka ytterligare i:

Kontrollpanelen > System och säkerhet > Administrationsverktyg>Datorhantering->Lagring och diskhantering. (SE BILD)

Om liknande möjlighet finns i Windows 8.1.
Se om du inte kan göra nåt där, kanske måste ges som en ny enhet eller nåt.

I övrigt om det har rör sig om någon installation av programvara och drivrutiner, prova avinstallera dessa och installera om allt på nytt.

Vem är tillverkaren samt vilken modell är din externa hårddisk?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Zepp
2014-06-09 22:38
#9

Byt USBport.. de har en tendens att strula vid dålig strömstyrka.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

heatherm
2014-06-09 22:40
#10

Varje gång jag kopplar in den så hakar vissa program upp, och eftersom den startas om hela tiden så hinner jag inte göra något..:/

heatherm
2014-06-09 22:41
#11

Har jag med gjort…funkar ej

Zepp
2014-06-09 22:44
#12

Funkar den med macen men inte med din PC.. så är det till 99% inte fel på disken.. utan på datorn eller någon annan hårdvara.

Kör en diskkontroll när den är uppkopplad på Macen.. eller testa med någon annans PC.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

heatherm
2014-06-09 22:46
#13

Har testat någon annan PC, med win 7, men samma visa där..att den hakar upp sig osv..så verkar som det är disken

har ominstallerat datorn med, men samma visa

Annons:
deeman
2014-06-09 22:46
#14

Har du provat något av förslagen i #8 t. ex att försöka ge den en ny enhetsbeteckning?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


deeman
2014-06-09 22:47
#15

Kommer du åt den i felsäkert läge?
Kommer du åt den via någon annans PC?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


heatherm
2014-06-09 22:48
#16

Kan inte det eftersom den inte hittar den..så blir lite svårt att ändra då :/

heatherm
2014-06-09 22:49
#17

#15

Kommer åt den på Pappas Mac som sagt, men inte på min dator eller på den andra datorn med win 7.

Har inte testat i felsäkert läge, men är rädd att strula till det mer, men vad gör det för skillnad om den är i felsäkert läge?

Zepp
2014-06-09 22:51
#18

I felsäkert läge laddas bara de allra nödvändigaste drivarn in i minnet.. tex sådana som gör att man kan komma åt alla hårdvaror.. men knappt mer.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

heatherm
2014-06-09 22:53
#19

okej, ska jag låta hårddisken var inkopplad när jag påväg och gå in eller ska jag koppla in den när jag är i felsäkrt läge..om du förstår vad jag menar

deeman
2014-06-09 22:57
#20

Låt hårddisken vara inkopplad.

Felsäkert läge är också en vanlig företeelse vid problemlösning som man använder sig av för att underlätta felsökning vid allvarligare problem etc. Du laddar ett "rent" Windows. Med minimal uppsättning/inställning.

Eftersom du kommer åt den via din fars Mac så rekommenderar jag att: 

  1. Du lånar din fars Mac och kopierar över allt och tar en backup. 
  2. Åter till PC´n så försöker du byta enhetsbeteckning. 
  3. Ev. av/och ominstallation av drivrutiner/programvara. 
  4. Ev. formatering av hårddisken.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
deeman
2014-06-09 23:04
#21

Hade du någon information om modellnamn/märke?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


deeman
2014-06-09 23:48
#22

HDD Scan är ett analysprogram jag tidigare har använt ofta när det kommer till problem med hårddiskar och dyl.
Finns att hämta på:http://www.hddscan.com

Och här finner du guiden jag utgick i från då när det begav sig.
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.439198/sa-undersoker-du-harddisken---och-hittar-eventuella-fel

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


heatherm
2014-06-10 09:06
#23

Jag ska testa felsäkert läge.

Men pappa sa att man inte kunde skriva eller kopiera filerna från min hårddisk till skrivbordet..:/

heatherm
2014-06-10 09:59
#24

Har testat felsäkert läge…funkar ej

deeman
2014-06-10 10:58
#25

Kopiera filerna till en mapp eller annan fungerande hårddisk.

Frågar igen: 
**-Hade du någon information hårddisken modellnamn/märke?
**

Har du titta på PC För alla guiden som länkas ovan och även testat http://www.hddscan.com

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


heatherm
2014-06-10 11:39
#26

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/manualCategory?cc=se&lc=sv&dlc=sv&product=5074612

En sådan är det

Jag kan inte kopiera filer eftersom jag inte kommer åt dom. Den går inte att öppna, men ska testa med pappas dator när han har den hemma, vilket är på onsdag.

deeman
2014-06-10 12:09
#27

Jag menade att du via din fars dator(Mac) skulle kunna kopiera filerna till en mapp eller annan fungerande hårddisk eller USB-minne etc.

Kör HDDscan på PC'n med hårddisken ikopplad.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
heatherm
2014-06-10 12:34
#28

Jag tror jag väntar tills min pojkvän får titta på den, han kan sånt där. Jag är rädd att pilla mer på den eftersom jag är rädd att det ska bli fel och den kanske raderar allt…

men jag vill tacka alla som kom med tips! :) Man får hoppas att inget går förlorat!

men jag tänker uppdatera er när jag har fått pappas dator! så får se vad som händer !:)

deeman
2014-06-10 14:03
#29

Ok, gör så

Det ni kan gör för att underlätta processen är att:

  1. Kopiera över allt material med hjälp av din fars Mac. 

  2. Koppla över hårddisken till din PC.

  3. Öppna "kommandotolken" med administrativa rättigheter.
    http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/where-is-command-prompt

  4. Skriv "chkdsk /f /r /c f: (Där F: är din ext.hd)
    men jag antar att inte detta hjälper eftersom du inte ser HD'n alls, någonstans. men du/ni kan prova, en kontakt kan ev. fås. 

  5. Formatera sedan den externa hårddisken som "NTFS" från Macen.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Zpookey
2014-06-11 15:20
#30

#28
Roligt att du säger att "han kan sånt där" när den slutade att fungera efter att han hade lånat den :p

Hoppas att det löser sig dock :)

heatherm
2014-06-11 20:01
#31

Hahaha jag vet…jag frågade min pojke snällt

"har du tappat den?" men det hade han inte xD den fick väll bara fnatt!

men goda nyheter!

Håller just på att kopiera över mina filer till macdatorn! :) 

så det ordnar sig!

deeman
2014-06-11 22:19
#32

Kan du se hårddisken i BIOS i din PC?

Om så är fallet:
Koppla in den externa hårddisken
Starta datorn
Gå till: https://registerhack.se/fix7.html#upperlowerfilters  

Välj att ladda hem"Ta bort UpperLowerFilters för USB"
Packa upp, dubbelklicka på filen och starta om datorn.

Registerhacken fixar till de översta registervärdena vilken kan göra att man tvingar/triggar igång hårddisken.

Utöver detta så har jag inga mer tips f.n *hoppas*peppapeppa*

Tycker det bara är märkligt helt enkelt. Man får väl sutta lite på suräpplet och kombinationen Windows och PC ;-)

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


deeman
2014-06-12 13:30
#33

Är det en sådan här kan du prova att ta ur den ur den externa lådan och prova använda den som en vanlig SATA hårddisk i stället:
http://www.youtube.com/watch?v=CTsrmPPOSnU

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


heatherm
2014-06-12 18:15
#34

Nu funkar den igen, vi formaterade den på pappas dator, så nu går det att öppna den! Men jag har ändå beställt en ny hårddisk, för litar inte riktigt på denna längre, haha!

Men vill tacka er som gav tips ! Uppskattades ! :)

Annons:
deeman
2014-06-12 19:07
#35

👍Ok, bra att det löste sig.

Men för att vara lite nyfiken. Vore också intressant.
Provade du något av de andra förslag som gavs innan du tog steget och formaterade hårddisken som t.ex #22 och #32?

Det är troligtvis inget fel på Hårddisken, skulle däremot tro det mer är Windows som trilskas. I vissa fall kan det dock bli lite knas i hårdiskens maskineri och chipset om man skiftar mellan olika system som i detta fallet (Din dator/Kompisens dator och din fars dator).

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


heatherm
2014-06-12 22:24
#36

Ehm nu till ett annat problem

När jag skulle föra över filerna till min datorn från pappas
Så startades min dator om, hela tiden.

Den har samma beteende som hårddisken hade

så antagligen var det i virus i den redan från början….

UUSCH VAD TRÖTT JAG BLIR!
:(

Den startas upp, kommer in på skrivbordet, startas om lika fort. KOmmer till en laddningen, men sen blir skärmen svart och man hör att datorn jobbar…..

deeman
2014-06-13 11:39
#37

Ajdå, inget kul när problemen hopar sig.

Kör en systemåterställning om det inte rättar till sig.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Zepp
2014-06-13 16:55
#38

Kör en Factory reset.. så har du ny extern disk och ny dator! 😭

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

deeman
2014-06-13 17:02
#39

Som jag sa,fast på svenska > "Systemåterställning" ;-)

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


bamse6311
2014-06-13 18:58
#40

Fint som snus när kunniga här på datorn i iFokus faktiskt använder svenska när de finns så att även vi som inte är så insatta förstår vad som menas.

Du får ursäkta mig Zepp men jag har många gånger när du skriver här undrat över alla dina engelska ord och alla de där 3 och 4-bokstavskombinationerna som du ofta använder.

För oss som varken jobbar med datorer som du eller är så väldigt insatta i datorer överhuvudtaget eller i dess terminologi så är det jäkligt fint att få det förklarat på svenska.

Nu blir det här jäklar lite OT vilket jag ber om ursäkt för men hoppas att ni förstår varför jag skriver det här.

(Även om jag själv inte längre är aktiv och verksam så är jag en gammal amatörmagiker och har trollat ända sedan jag var en väldigt ung grabb.

Ponera att jag skulle lära någon ett korttrick och säger som så till den som skall lära sig det här tricket.

Det första du skall göra är att "forcera" kortet du skall jobba med och sedan så skall du "volta" det upp till toppen av leken.

Redan där så kommer ju den som jag vill lära ut det här tricket till att klia sig i huvudet och undra.
Vad tusan är att "forcera" och vad tusan är att "volta" en kortlek och hur samt varför gör man överhuvudtaget de här två olika inledande manövrarna.
Jag kan ju inte förutsätta att den eller de som jag skall lära ut det här tricket redan kan sådant.
Om de nu hade kunnat sådant så hade de ju inte behövt lära sig från mig).

Allt det här gäller ju även om man skall ge råd och tips om datorer att man skriver och yttrycker sig så att även de som inte redan är insatta förstår vad man menar.

På tal om tutorilas så har jag personligen ibland skrivit en del handledningar/tutorials om hur man redigerar bilder i bildbehandlingsprogrammet Gimp.

När jag har gjort sådana så har jag alltid försökt att vara så pedagogisk som möjligt och tagit allt från början och sedan genom hela processen av just den bildbehandling som de ville ha hjälp med.

Jag förstår mycket väl att när man som många här på sajten datorn arbetar med och inom både datorer och it så tänker man kanske inte alltid på att liksom ta det från början och på ett enkelt sätt på svenska och utan alla dessa förkortningar, men när man skall förklara något så kan man ju inte förutsätta att den som ställde frågan redan kan allt det här, i så fall hade väl vederbörande överhuvudtaget inte ställt frågan!?

#39 deeman
Systemåterställning, perfekt, lättare kan man väl inte uttrycka det och dessutom finns hur mycket som helst "på svenska" att läsa om det om man googlar.

Bästa hälsningar,
Bertil

heatherm
2014-06-13 19:16
#41

Jag testade direkt den började krongla en systemåterställning..men den startades om MITT I, så ja..det misslyckades. Så nu ska jag överlämna den till min pojkvän som jobbar med datorer dagligen och se vad han säger, eller så får jag lämna in den, har fortfarande garanti

MEN efter jag formaterade om min externa hårddisk så la jag in mappen igen på den och kopplade in den i en av datorerna jag lånar nu (en win7) och tänkte för mig själv "låt det bära eller brista" för tänkte om den med skulle starta om sig. Men till min förvåning så funkar det galant! Den startar upp utan problem (hårddisken alltså) och kan läsa mappen i den och kolla bilder, inga virus var det i den heller. 

MEN jag lämna en mapp åt sidan i den andra datorn (Macen) för jag misstänkte att det var något lurt med den eftersom den hade problem att föras över…så jag struntade i den och tog dom andra istället, och dom gick ju fint att föra över utan några fel.

Såååååååååååååå….slutsatsen kanske är att det aldrig var ett virus i hårddisken…att den bara var konstig…och att min dator i allmän hade mycket virus från början som gjorde att det hände (att den startades om). 

Jag kommer in i den och kan kanske surfa i 5 minuter..sen blir det svart och den startar om sig…kommer till en laddnings skärm….och den släks igen…sen så står den så i evigheter. Det har även kommit upp "Windows läste in in korrekt" några gånger med…så har testat att felsöka den..men den kunde inte göra det…(konstigt). 

MEN är glad att mina filer är räddade och att jag inte behöver oroa mig för det längre…datorn är det lite skit samma…det fixar sig alltid på något sätt :) 

Vill be om ursäkt i förhand om det är svårt att förstå mitt skrivande, haha!

Annons:
Zepp
2014-06-13 23:58
#42

#41

Mnja.. bara det att det mesta som handlar om datorer är på engelska.

Du skriver ju inte själv Internet Utforskaren.. för den heter Internet Explorer.. att blanda lite hit och dit gör det bara mer förvirrande.

Sen så är Factory reset inte systemåterställning utan fabriksåterställning.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/restore-refresh-reset-pc

Och systemåterställning heter system restore.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/products/features/system-restore

Systemåterställning är att backa systemet tillbaka till en tidigare tidpunkt där det fungerade bättre.

Och hur gör man då om man vill fabriksåterställa sin dator?

Har man inga manualer så Gogglar man upp sin dator på tillverkarens sida och söker på Factory reset.. iomed att de sidorna är på engelska.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

bamse6311
2014-06-14 00:08
#43

#42 Zepp

Kan faktiskt inte förstå varför du hela tiden skall förvirra till saker och ting?

Visst tusan borde man kunna förklara saker och ting på  vanlig ren svenska?

"Forcera kortet och volta det sedan".

Det är ju jäkligt enkelt för oss som kan det och förstår hur man kan göra men för andra som inte är insatta så kan det ju vara ett mysterium om man inte förklarar vad en forcering är, hur man kan utföra en sådan och vad sedan en volt är och hur man på olika sätt kan utföra en sådan.

Forcera kortet och gör sedan en volt!!!

Bästa hälsningar,
Bertil

deeman
2014-06-14 01:59
#44

#38 och 42😞
Mitt fel, jag menade ju förstås "Fabriksåterställning"  men skrev "Systemåterställning", ni ser.., t.om de inbitne blir förvillad…., dumma mig ;-)

Factory = Fabrik
Recovery = Återställan/Återhämtning 
= "Fabriksåterställning"

#42 

 "Du skriver ju inte själv Internet Utforskaren.. för den heter Internet Explorer.." - Varför ska man skriva Internet Utforskaren? Jag kan ha fel, men jag vill dock tro att de flesta vet skillnaden mellan Internet Explorer och Utforskaren.

"Har man inga manualer så Gogglar man upp sin dator på tillverkarens sida och söker på Factory reset.. iomed att de sidorna är på engelska." - Du har en viss poäng, men förutsatt att en svensk sajt finns vilket det ofta också gör, så kan man kan ju lika väl gå in på den svenska sajten och söka på fabriksåterställning, systemåterställning eller vad det nu gäller. I första hand går man ju hellre till www.hp.se än www.hp.com

**Men hur som.., 
**Jag anser att #42 har en mycket logisk vikt bakom sin tanke kring att "Visst tusan borde man kunna förklara saker och ting på  vanlig ren svenska"

Så jag vill föreslår att vi i detta forum gärna förklarar och förtydligar förkortningar eller icke svenska uttryck/termer från början så slipper vi frågetecken eller missuppfattningar längs vägen. 

Skulle jag möta Bertil och han talar om för mig att:

"Forcera kortet och volta det sedan".

Så skulle jag troligtvis ta fram ett kort med baksidan uppåt och vända det 360 grader för att få resultatet.
Men jag tror inte det var tanken bakom den beskrivningen eftersom det hela handlade om trolleri, men det visste jag ju inte från början. 

Typ, så ;- Det kan ju lätt bli lite smågalet i bland.
Helt naturligt

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Zepp
2014-06-14 11:24
#45

Jomen.. som sagt vad.. det mesta som handlar om datorer är på engelska.. tillomed Internet Explorer är engelska.. men då borde vi ju skriva InternetUtforskaren.. för så heter det ju på svenska.. men det är det fortfarande ingen som vet vad det är!

Och Utforskaren om man letar efter den i sin dator heter då följdaktligen Explorer.exe.. utan "Internet" före.. då explorer översatt till svenska är utforskare.

Såå.. näe, alla vet inte skillnaden mellan explorer och Internet explorer!

Såå.. tillomed mycket som betraktas som svenska uttryck är ren och skär engelska som lånats in!

Man förutsätter att de flesta begriper engelska helt enkelt.. de flesta är ju vuxna och engelska ingår i lågstadiets undervisning.

Men.. jag har inga problem med att vissa personer som inte är datorvana eller är slängda i engelska förkortningar/uttryck har problem.. men jag förutsätter att de då frågar!

Och vad gäller Microsofts operativsystem så finns det ofta Svenska beskrivningar.. men inte alltid vad gäller enskilda datormärken.. de finns ofta på engelska däremot.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

deeman
2014-06-14 13:57
#46

Man förutsätter att de flesta begriper engelska helt enkelt.. de flesta är ju vuxna och engelska ingår i lågstadiets undervisning.

För mig är det där lite lågmentalitetstänk…, 
pga. det där med engelska förefaller sig nog rätt naturligt. Om jag tar mig själv, så är jag ganska så duktig på engelska, och på engelska termer/begrepp i datavärlden. 

För en annan som kanske är duktig på vanlig engelska, kan stöta på problem när det blir tekniska ord. Där de flesta provar sig fram eller låter det vara. Sedan var ju skolans undervisning i engelska skiftande och helt annan för den äldre generationen när de satt i skolbänken. Mina föräldrar kan t.ex inte mycket engelska - för de hade inte någon vidare bra undervisning i just engelska i sin skolgång, sedan så började de flesta att arbeta redan som 14, 16-åring på den tiden. 

Snackar jag engelska med dem så är det för det mesta den värsta jallajallarappakalkjan för dem där de kan plocka upp några få ord på sin höjd. Skulle jag då instruera på engelska eller för dem "jallajallrappakalja", hur skulle resultatet bli? 🤔

Det är mycket "engelska" när det handlar om datorer.
Men grejen är ju den att det finns inte någon försvenskad variant av Internet Explorer, och dess innebörd är sådan så att den inte behöver översättas. Och jag vill tror att de flesta är nog så pass insatta att veta att det inte finns något som heter Explorerutforskaren. Sedan ser jag namn, termer och begrepp som just ett namn, en term eller ett begrepp och inte som en körbar fil som t.ex iexplorer.exe

Ta t.ex CD, vi skriver CD och inte Digital Disc, men i det fallet kan CD vara både och dvs svenska och engelska.

Och jag tror nog det faller mer naturligt att gemene man/kvinna vet att det i datorn finns något som heter "Internet Explorer" som är en webbläsare och inte en utforskare. Men ingen vet säkerligen inte vad "Explorerutforskaren" är för något 

Men.. jag har inga problem med att vissa personer som inte är datorvana eller är slängda i engelska förkortningar/uttryck har problem.. men jag förutsätter att de då frågar!

Detta är ett ämne som säkerligen går att diskutera i en oändlighet. Men hur som, så bör vi eftersträva att korta ned trådarna hellre än att dra ut på dem så därför är det önskvärt att skriva så att ALLA förstår från början och där frågeställningen också kan förkortas.

Och till sist, nu är vi väldigt OT. Men jag tar gärna vidare diskussion om tankar och funderingar via p.m ang. förkortningar och begrepp mm.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Zepp
2014-06-14 14:36
#47

#46

Jodå jag håller med.. och det är lika dant med min far!

Han vill ha reda på vilka knappar man skall trycka på.. och i vilken följd för att det skall bli rätt.. vilket är en felaktigt ställd fråga.. då det skiljer från dator till dator och operativsystem.. samt ibland mellan servicpacks!

Egentligen vara allt bra mycket enklare med DOS.. det fanns en begränsad mängd kommandon och tillägg till dessa.. allt på engelska!

Jag tror snarare att det handlar om att man inte är så haj på datorer.. för om man diskuterar detta så lär en himla massa engelska begrepp och förkortningar dyka upp hur som helst.

Såå.. även om man inte är en språkbegåvning.. men duktig på datorer.. så vet man vad begreppen står för.

Det är väl annars det som det handlar om när man använder originalbegreppen.. dvs de engelska termerna och tre/två-staviga förkortningarna.. dvs att hålla komentarerna korta?

Men jag är som sagt inte bange för att förklara för de som inte är lika haj på datorterminologi/engelska.. eller så gör någon annan kommentator det.. vet faktist inte om det är ett så stort problem?

Det motsatta problemet o andra sidan är, när folk skriver och ber om råd och deras enda förklaring är.. min dator fungerar inte längre.. vad kan det vara för problem!?

F**n nu ser jag att även mitt tangentbord har engelska beteckningar, Esc, End, Pg Dn, Num Lock.. för o inte tala om Fn.. som det tog mig en månad att begripa vad den vad till osv.. hur skall jag nu göra.. skall jag översätta dessa oxå till svenska.. för att öka förvirringen ytterligare??

Nämen altså.. vi har olika kunskapsnivåer.. språkligt och datalingvistiskt.. vi får göra så gott det går och svara så gott det går utifrån vad vi kan helt enkelt.

Från det ena till det andra.. dvs min egen far.. jag har lagt in Teamviewer på hans dator.. för det går snabbare att mickla med hans dator själv än låta honom försöka förklara vilka problem han har.. då han pratar om något helt annat än det som är det verkliga problemet.. om det nu är något problem alls med datorn.. och inte hans egen användning!

Dessutom har jag lagt in honom som användare och mig själv som administratör.. vilket underlättar en hel del!

Lika dant på jobbet, de som promt skall ha administratörsrättigheter och inget begriper är de som har störst problem!

De som fattar att de inget begriper och helst vill slippa ha administratörsrätt har minst problem och kostar minst i support, de går till mig eller vår datorkonsult och säger.. jag vill ha det o det.. oså fixar vi det o så kör de på utan krångel!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

bamse6311
2014-06-14 14:46
#48

Mitt operativ Win7 Home premium samt webbläsaren IE11 är helt och hållet på svenska.

Allt jag skall göra är på svenska, kontrollpanelen är på svenska, utforskaren på svenska osv osv.

Tala engelska kan jag ganska bra men däremot så blir det svårare när jag skall läsa och speciellt när det kommer in på specialområden och facktermer.

Jag har ju lästa andra som ställt frågor här på datorn att de har svårt för att läsa engelska och vill ha svar på svenska, en del av dem har varit betydligt yngre än mig.

Ta till exempel det där med ISP, när jag läste det här på sajten första gången fattade jag nada.

Varför inte skriva Internetleverantör, ett bra svenskt ord som inte kan missförstås.

Jag kan förstå att när man jobbar med datorer och internet så tar man kanske mycket som helt självklart och förutsätter att andra också skall kunna vokabulären.

Jag själv försöker ibland här på bildbehandling iFokus att hjälpa andra att använda bildbehandlingsprogrammet Gimp och jag skriver även ganska mycket på iFokus mobiltelefoner.

När jag skall skriva en tutorial/handledning om hur man gör en viss sak i Gimp så försöker jag alltid att på ett lätt sätt försöka förklara hur man gör.

Jag kan ju inte förutsätta att den eller de som läser den redan kan vokabulären.

När jag vid sådana tillfällen skall länka till något som berör frågan så försöker jag att i första hand länka till något på svenska.

Nåväl, nu är mina inlägg här på tråden inte på något sätt kritik utan jag är tacksam för allt det som jag kan lära här när antingen jag själv eller någon annan skriver en fråga och de får svar som även kan vara mig behjälplig.

#44 deeman

Som kuriosa.

Man skall ju aldrig avslöja ett trick/trollerinummer så jag kan inte gå för djupt i detta men litta kan jag väl berätta.

Det finns olika sätt att forcera ett kort ur en kortlek och det innebär ju helt enkelt trollkarlen/magikern ser till att åskådaren/åskådarna "helt fritt" väljer det kort som trollkarlen/magikern redan har bestämt att hen skall göra.

När man sedan voltar leken så finns det antingen enhandsvolt eller tvåhandsvolt och detta utför man för att det "valda kortet" som åskådaren stoppat in på "fritt valt ställe" i leken skall hamna i toppen av leken så att trollkarlen/magikern har full kontroll över det.

Att göra en klassisk forcering och sedan en enhands eller tvåhandsvolt kan rent teknisk verka ganska enkelt men tar lång tid att träna in och kräver en jäkla massa psykologi och misdirection.

Därför använder många trollkarlar lite andra och enklare varianter för att kunna forcera ett kort och sedan få det till toppen av leken.

När man väl sedan har kortet på toppen så bygger man upp numret på det.

Tror inte att jag avslöjat alldeles för mycket då jag inte avslöjat något trick/trollerinummer/akt.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
deeman
2014-06-14 14:48
#49

Jag är med på vissa bitar som du säger, men det känns också lite halvt om halvt lite blåögt då du tar upp sådant som inte direkt är relativt. 

Tråden är för OT och utan att kladda ned den ytterligare så stänger jag den.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: