Annons:
Etikettwindows
Läst 981 ggr
Jalking
6/12/14, 10:47 AM

Thunderbird - databasen i dropbox?

Jag vill komma åt min mail från flera datorer, men gillar inte webmail. Ingen av datorerna är offentlig, utan det är mina datorer som jobbar mot samma dropboxkonto.
Har någon testat att lägga databasen med mina inställningar, in- och utkorg mm i Dropbox eller liknande tjänst istället för att ha den bara lokalt på hårddisken?
Det skulle ju vara perfekt! Då skulle Thunderbird se lika ut från alla mina datorer. Samma adressbok, samma mail oberoende varifrån jag öppnar.

Annons:
ru4real
6/12/14, 11:04 AM
#1

Alltså. Ligger det på dropbox ligger det även lokalt. Dropbox synkar bara de filer som man på hårddisken mot de som ligger i molnet. Men det borde funka. 

Det står lite mer om det här; http://lifehacker.com/5805828/how-to-sync-your-desktop-email-client-outlook-or-thunderbird-across-multiple-computers. Men, jag skulle nog först och främst rekommendera dig att köra IMAP. Då ligger mailen kvar hos din leverantör och du synkar bara mot dem (funkar mycket smidigt med flera olika klienter). Det som kan bli problem med dropbox-synkning är att det blir fel och filerna hamnar lite i otakt (efter som varje dator har sin egen databas för filer och inställningar på just den datorn och sen synkar mot DB. Risk för konflikt ngnstan. Och synkningen kan man inte tvinga, det sker när dropbox vill).

Imaplösningen kan du givetvis använda så du har inställningar för kontot där, men mailen ligger kvar hos leverantörer (känns som den bästa lösningen).

Jalking
6/12/14, 12:51 PM
#2

Problemet med IMAP är att mitt (nuvarande) webhotell är jävligt snåla med utrymme i mailboxarna. Det blir fullt på nolltid! Ett byte av webhotell är nog på gång. Inget jag väljer själv tyvärr. Jag misstänker dock att det nya möjligen har bättre utrymme men har andra problem istället. Bl.a. vet jag redan att jag inte själv kan hantera e-postadresser och måste be dem att sköta sånt. Är det på den primitiva nivån vete fan om de har IMAP.

Jalking
6/12/14, 1:06 PM
#3

Fast instruktionen på länken i #1 verkar ju inte jätteavancerad. Ska testa så fort jag får möjlighet.
Tack för tipset!

deeman
6/12/14, 1:25 PM
#4

Du har inte funderat på GMAIL i kombination med Google Drive eller liknande?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Jalking
6/12/14, 1:34 PM
#5

Gmail händer att jag använder för semesterhälsningar från något internetcafé utomlands ibland, men det känns alldeles för begränsat för att använda som som ordinarie e-post.

deeman
6/12/14, 3:08 PM
#6

Ok

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
Zpookey
6/12/14, 3:16 PM
#7

#2

Vad har du för webhotell?

Zpookey
6/12/14, 3:21 PM
#8

Gmail kan användas för att hämta mail från andra konton och du kan få det att se ut som att du skickar från din riktiga adress.
Sen kan du koppla dina datorer med IMAP till Gmail.

Hämtat från Gmail…

"Samla e-post från olika konton med Mailhämtaren

Om du vill samla all din e-post från olika konton i ett Gmail-konto använder du Mailhämtaren. Du kan hämta meddelanden från upp till fem andra e-postkonton, inklusive konton från Gmail och andra e-postleverantörer."

https://support.google.com/mail/answer/21289?hl=sv

Hur man aktiverar IMAP i Gmail…
https://support.google.com/mail/troubleshooter/1668960?rd=1

deeman
6/12/14, 3:33 PM
#9

Gmail och Google Drive är oumbärligt mångsidigt :-)
Men Gmail kanske inte är att rek i företagssammanhang dock….

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Upp till toppen
Annons: